microphone

Gdzie kupić domenę i jak wybrać hosting?

Gdzie kupić domenę i jak wybrać hosting?
podcasts logo

Strona internetowa nie może istnieć bez domeny i hositngu. Sprawdź, jak powinna wyglądać nazwa dobrej domeny firmy i jak ją zarejestrować. A także, dlaczego sprawny hostingu jest taki istotny oraz na jakie punkty w regulaminie usługodawców trzeba zwrócić szczególną uwagę podczas zawierania umowy.

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

Czego dowiesz się w tym odcinku?

  • 00:42Do czego służy firmowa strona internetowa?
  • 02:13Czym jest domena i z czego się składa?
  • 04:19Jak wybrać domenę dla swojej firmy?
  • 05:50Czy w nazwie domeny powinny być słowa kluczowe?
  • 06:30Jak wykupić domenę internetową dla firmy?
  • 07:31Na co zwrócić uwagę przy wyborze domeny?
  • 08:30Czym jest hosting i czym różni się od serwera?
  • 09:46Na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Gdzie kupić domenę i jak wybrać hosting?

Żeby Twoja strona internetowa mogła zaistnieć w Internecie, potrzebujesz – rzecz jasna – strony internetowej, ale także dwóch bardzo ważnych elementów, czyli domeny i hostingu. I o nich właśnie dzisiaj będę mówił.

Do czego służy strona WWW firmy?

Strona internetowa firmy to baza wiedzy o Twojej działalności. Miejsce, gdzie możesz opisać swoją ofertę, przedstawić historię swojej firmy. Ale także ciekawy punkt w marketingu internetowym, który jest krokiem do pozyskiwania klientów.

Strona internetowa może stać się nowym kanałem sprzedaży, gdy zamieni się w sklep internetowy. Wreszcie strona WWW jest wirtualną wizytówką Twojej firmy.

Jest też łącznikiem pomiędzy marką a klientem. Wzbudza zaufanie, bo firmy, które mają wysokiej jakości stronę internetową, są odbierane jako bardziej profesjonalne i dbające o swój wizerunek.

Strona internetowa to też ciekawe i przydatne narzędzie do analizy swoich klientów, do analizy ich zachowania na Twojej stronie internetowej. Analizy tego, czego najczęściej szukają, na których podstronach zatrzymują się na dłużej, co ich bardziej interesuje i jakie mają opinie o Twojej firmie.

Jednak zanim powstanie Twoja strona internetowa i będzie dostępna dla wszystkich w sieci, musisz – poza projektem strony internetowej – zorganizować domenę i hosting.

I o tych dwóch elementach dzisiaj chciałbym nieco powiedzieć.

Co to jest domena?

Domena jest unikalnym adresem Twojej strony internetowej, który składa się z nazwy głównej, czyli zazwyczaj nazwy firmy lub jakiegoś słowa związanego z Twoją branżą, i rozszerzenia.

Rozszerzenie jest informacją dla użytkowników, z jaką stroną mają do czynienia. Troszkę tak jak z tablicami rejestracyjnymi samochodów.

Istnieją domeny krajowe i w Polsce najpopularniejsze jest rozszerzenie „.pl”, czyli „nazwatwojejfirmy.pl”. Mogą być też rozszerzenia globalne, które sugerują, że firma działa na całym świecie, czyli „nazwatwojejfirmy.com”. Są też rozszerzenia funkcjonalne, jest ich bardzo wiele. Jeśli na przykład prowadzisz kawiarnię, możesz zdecydować się na rozszerzenie „.coffee”, czyli „nazwatwojejkawiarni.coffee”.

Choć warto podkreślić, że te końcówki już nieco zatraciły obecnie swoją funkcjonalność i już rzadziej łączy się końcówkę z funkcją.

Kupując domenę, kupujemy prawo do reprezentowania się daną nazwą domenową w Internecie na określony czas, jest to zazwyczaj rok. Wszelkiego rodzaju rozszerzenia pozwalają nam tworzyć nie tylko domenę kojarzoną z jakimś państwem, czyli na przykład domenę z końcówką „.pl”, która kojarzy się z Polską, ale również ciekawe zwroty, które mogą się dobrze kojarzyć lub pozwolić na gry słowne.

Niektórzy robią takie triki jak radio TOK FM. Łączą nazwę główną z rozszerzeniem. Rozszerzeniem jest „.fm”, a nazwa to „tok”. „tok.fm” tworzy całą nazwę domeny.

Na tej samej zasadzie powstała strona internetowa „twoj.hosting”. I tutaj też fajnie współgra nazwa główna z rozszerzeniem.

Strony WWWStrony WWW

Jak wybrać domenę dla firmy?

Przede wszystkim dobra domena powinna być łatwa do zapamiętania i zapisania. Warto to sprawdzić na swoich znajomych. Zanim zdecydujesz się wykupić dany adres, to sprawdź, jak oni zapamiętują tę domenę, co oni o niej sądzą. Spytaj kilku osób, po prostu jak to brzmi, czy jest to adres łatwy do zapamiętania.

Sprawdź, czy jest jakiś problem w pisowni, bo czasami zdarza się, że w nazwie domeny pada słowo, które można napisać w wersji angielskiej lub polskiej. Na przykład consulting lub konsulting. Wówczas nie każdy będzie wiedział, czy pisać tę nazwę przez „c” czy przez „k”.

Poprawnego zapisu nie ułatwiają także wszelkie inne znaki niż litery, czyli na przykład myślniki. Wówczas ktoś może się zastanawiać, czy adres firmy to „twojafirma.pl” czy może „twoja-firma.pl”.

Tak więc finalnie lepiej postawić na prostotę i raczej nie iść w stronę bardzo kreatywną.

Dobrze, jeśli adres jest krótki, bo wówczas jest łatwiejszy do zapamiętania, to rzecz oczywista. Jeśli nazwa Twojej firmy składa się z wielu znaków, pomyśl nad skrótem, który ułatwi zapamiętywanie całości.

Czy w nazwie domeny powinny znajdować się słowa kluczowe?

Odpowiedź brzmi: nie muszą, ponieważ nie jest to w żaden sposób czynnik rankingowy Google, czyli nie wpływa to na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Choć z drugiej strony słowo kluczowe może naprowadzić użytkowników na Twoją domenę.

Przypuśćmy, że jesteś szewcem w Radomiu i Twoja nazwa domeny to „szewcradom.pl”. Wówczas internauci mogą łatwiej zapamiętać tę nazwę i skojarzyć z konkretną branżą.

Jak wykupić domenę?

Na wstępie podkreślę, że proces zakupu domeny przez zwykłego śmiertelnika jest dość skomplikowany, więc lepiej powierzyć tę rzecz po prostu specjalistom.

Jest co najmniej 3 opcje na wykupienie domeny:

  • Po pierwsze, możesz zgłosić się do firmy, która rejestruje domeny. Jest ich bardzo wiele w Internecie i nie będziesz miał na pewno problemu ze znalezieniem takowej.

  • Po drugie, istnieją portale, które zajmują się sprzedażą domem z drugiej ręki.

  • Po trzecie, istnieje możliwość współpracy z tą firmą, która zbudowała dla Ciebie stronę internetową.

Tak jest na przykład w przypadku agencji marketingowej WeNet. Buduje one stronę WWW i zajmuje się doborem odpowiedniej domeny i hostingu. Wówczas Ty masz wszystko z głowy, również na dalszym etapie współpracy. Ponieważ WeNet zajmuje się także przedłużaniem hostingu i domeny.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze domeny?

Na pewno na to, jak wyglądają opłaty w kolejnych latach, bo często zdarza się tak, że pierwszy rok jest wyjątkowo promocyjny, nawet darmowy, a później okazuje się, że trzeba zapłacić dwa razy albo nawet trzy razy więcej niż normalnie za swoją domenę.

Dlatego warto sprawdzić umowę dokładnie i zerknąć na to, jakich opłat się będzie od nas oczekiwać w przyszłości.

Ponadto w regulaminie warto też zwrócić uwagę na to, czy nie ma strasznie wysokich opłat za ewentualne przeniesienie domeny do innego rejestratora.

Co to jest hosting?

Mówiąc najprościej, hosting to usługa polegająca na wykupieniu miejsca na serwerze.

Czym różni się serwer od hostingu?

Serwer to po prostu komputer, który udostępnia innym komputerom dane. Natomiast hosting to miejsce na serwerze, które można sobie wykupić, żeby umieścić tam wszystkie pliki, z których składa się Twoja strona internetowa.

Wybór dobrego hostingu ma olbrzymie znaczenie, ponieważ hosting wpływa na szybkość ładowania strony.

Jak pokazują badania, 40% użytkowników opuszcza witrynę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy1. Poza tym to jak szybko otwiera się Twoja strona, ma wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego hosting to niebywale ważna rzecz.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Przede wszystkim na to, ile miejsca będziesz miał dostępne. To, ile będziesz potrzebował miejsca na serwerze, zależy od tego, jak rozbudowana będzie Twoja strona, czyli co będzie się na niej znajdować.

Im więcej grafik, wideo, bardziej zaawansowanych technologii, tym więcej miejsca będzie potrzebne.

Sprawdź też, czy będziesz miał możliwość korzystania z supportu, czyli wsparcia technicznego, które pomoże ci podczas ewentualnych usterek czy wątpliwości związanych z usługą.

Warto również popytać w Internecie albo sprawdzić opinie o różnych usługodawcach, żeby sprawdzić, czy dany hosting jest bezawaryjny i w miarę stabilny, bo niespodzianki w stylu „strona się nie wyświetla” albo e-maile nie chcą przychodzić, albo nie wychodzą – może zachwiać działaniem Twojej firmy. Dlatego sprawdź to dokładnie i upewnij się, czy dany usługodawca ma dobre opinie.

Zwróć również uwagę na to, ile stron internetowych możesz zamieścić w wybranej ofercie, ile skrzynek e-mail na własnej domenie, czy jest możliwość migracji strony i poczty z innego miejsca.

Sprawdź także bezpieczeństwo, czyli czy jest dostępny certyfikat SSL, który zapewnia szyfrowanie komunikacji pomiędzy serwerem a przeglądarką klienta. Z tym że certyfikat SSL często trzeba dokupić sobie osobno. Nie ma go w standardowej ofercie.

Skoro jesteśmy przy bezpieczeństwie, warto wspomnieć również o kopiach zapasowych, które gwarantują, że jeśli coś się stanie niepożądanego, będziesz miał możliwość skorzystania z backupu, czyli kopii zapasowej swojej strony internetowej i będziesz mógł wrócić do stanu poprzedniego (odzyskać utracone pliki).

I jeszcze jedna rzecz, która jest istotna przy wyborze hostingu, to miejsce (takie fizyczne miejsce), gdzie znajduje się serwerownia. Ważne, żebyś zadbał o to, że jeśli działasz na rodzimym rynku, żeby serwerownia znajdowała się właśnie w Polsce, ponieważ ma to wpływ na szybkość wczytywania się strony WWW i czas odpowiedzi serwera na zapytania Twoich klientów.

Posłuchaj również podcastu 5 elementów skutecznej strony internetowej.

Źródła: Neil Patel Blog