Szanowni Państwo,

informujemy, że z dniem 29 lutego br. Grupa Semergy, w której skład wchodzą spółki: Sunrise System, Artefakt, Grupa TENSE, Semahead i Widzalni.pl, dołączyła do WeNet Group S.A. Dotychczasowe warunki współpracy wynikające z podpisanych umów nie ulegają zmianie. Jednocześnie zapewniamy, że priorytetem naszych działań jest kompleksowa i profesjonalna obsługa naszych Klientów oraz dostarczenie wysokiej jakości rozwiązań dla ich biznesów. W przypadku pytań prosimy o kontakt z biurem obsługi klienta.

Zarząd WeNet Group S.A.

microphone

Czym jest Google BERT i jak wpływa na SEO?

Czym jest Google BERT i jak wpływa na SEO?
podcasts logo

Czym jest algorytm BERT i jak wpływa na SEO? Jakie są jego najważniejsze funkcje i w jaki sposób zmienił funkcjonowanie wyszukiwarki Google?

Wciśnij play i dowiedz się już dziś!

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

  • 01:06Czym jest Google BERT?
  • 01:41Czy Google BERT oznacza lepsze zrozumienie intencji użytkownika?
  • 02:24Jak działa Google BERT?
  • 03:35Jak algorytm BERT wpływa na SEO?
  • 05:02Google BERT – podsumowanie

Czym jest Google BERT i jak wpływa na SEO?

Firmy technologiczne, aby być w czołówce największych przedsiębiorstw, muszą stale wprowadzać nowe rozwiązania. Tyczy się to między innymi marki Google, dlatego właśnie co jakiś czas słyszymy o wdrażaniu przez nią nowych rozwiązań lub narzędzi. Jedną ze zmian było między innymi wprowadzenie algorytmu BERT. Ale co kryje się za tą nazwą? Jak taki algorytm może wpływać między innymi na funkcjonowanie firm w Internecie? Właśnie temu zagadnieniu przyjrzymy się w dzisiejszym podcaście!

[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]

Cześć, ja mam na imię Oskar, a to jest podcast e-fektywna firma – cykl firmy WeNet, dzięki któremu pomagamy przedsiębiorcom rozwijać swój biznes w sieci. Zapraszam Cię na odcinek pięćdziesiąty pierwszy, w którym opowiem o tym, czym jest algorytm BERT oraz jak działa i jakie są jego najważniejsze funkcje. To jednak nie wszystko – przyjrzymy się również bliżej temu, w jaki sposób wpływa on na SEO. Mam nadzieję, że będzie to dawka przydatnej wiedzy, szczególnie jeśli prowadzisz firmę lub zamierzasz to robić. Proponuję więc od razu przejść do rzeczy. Zapraszam!

Czym jest Google BERT?

Zacznijmy więc od początku. Google BERT to model uczenia maszynowego, który został wprowadzony w październiku 2018 roku. To, co wyróżnia BERT spośród innych modeli, to jego zdolność do zrozumienia kontekstu w zdaniach i frazach, uwzględniając jednocześnie obie strony kontekstu. No dobrze, ale co to wszystko oznacza?

Model uczenia maszynowego działa w następujący sposób: my dostarczamy ogromnych ilości danych, a model samodzielnie wyciąga z tych danych wzorce i reguły. To umożliwia mu podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów na podstawie nowych, nieznanych wcześniej danych.

Zrób audyt SEO

Czy Google BERT oznacza lepsze zrozumienie intencji użytkownika?

Wspomniałem także o tym, że algorytm BERT uwzględnia obie strony kontekstu. Aby lepiej zrozumieć jak dużą jest to zmianą w funkcjonowaniu wyszukiwarki, warto dowiedzieć się, jak działało to uprzednio. Do momentu wprowadzenia nowego algorytmu, roboty Google analizowało wpisane frazy np. od lewej do prawej, a kontekst powstawał wyłącznie podczas łączenia chociażby jednego słowa ze słowem je poprzedzającym.

BERT umożliwił analizę wpisanej frazy na podstawie wszystkich wpisanych słów. Dzięki temu Google lepiej rozumie intencje użytkownika, a to z kolei przekłada się na dokładniejsze wyniki wyszukiwania. I tak naprawdę odpowiedziałem na pytanie, którego nie zdążyłem jeszcze zadać, ale tak – wprowadzenie algorytmu BERT oznacza lepsze zrozumienie intencji użytkownika.

Nowe wezwanie do działania

Jak działa Google BERT?

No dobrze, wiesz już czym jest i jak działa algorytm BERT wprowadzony przez firmę Google, ale co powiesz na to, abym przedstawił Ci jego działanie na konkretnym przykładzie?

Przed wprowadzeniem BERT’a, po wpisaniu zapytania do Google, algorytm skupiał się głównie na słowach kluczowych w zdaniu. Na przykład, po wpisaniu "Czy mogę odebrać dla kogoś paczkę" Google mógł skupić się na słowach kluczowych, takich jak np. "kogoś", "paczka", ale niekoniecznie był w stanie wyłapać relacje między tymi słowami, a tym samym nie wyłapywał kontekstu.

Tak jak już wspominałem, po wprowadzeniu algorytmu BERT, sytuacja uległa zmianie. Wyszukiwarka zaczęła lepiej rozumieć intencję użytkownika. "Czy mogę odebrać dla kogoś paczkę" można rozumieć na dwa sposoby – albo chcesz odebrać paczkę za kogoś albo dla kogoś. Przed wprowadzeniem omawianego algorytmu, istniała wysoka szansa na uzyskanie nietrafnych wyników wyszukiwania. Po wprowadzeniu BERT'a, wprowadzane frazy były dla wyszukiwarki dużo bardziej zrozumiałe, przez co wyniki w Google są dużo bardziej satysfakcjonujące.

Podsumujmy więc to wszystko. BERT pomaga wyszukiwarce zrozumieć, o co dokładnie pytasz, uwzględniając kontekst całego zdania, a nie tylko słów kluczowych. Dzięki temu umożliwia lepszą komunikację, przy pełniejszym zrozumieniu wpisywanych przez użytkowników haseł.

Jak algorytm BERT wpływa na SEO?

Brzmi ciekawie prawda? Przejdźmy więc dalej. Czy wiesz czym jest SEO? W skrócie to proces optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki takie jak Google. Jeśli więc Twoja firma jest obecna w Internecie, ważne jest, abyś wiedział w jaki sposób wprowadzenie algorytmu BERT wpłynęło na SEO.

Po pierwsze BERT poprawił znaczenie długoogonowych fraz. Firmy, które optymalizują swoje treści pod kątem bardziej szczegółowych i unikatowych fraz, mogą generować dzięki niemu większy ruch w witrynie, który swoją drogą jest również konkretniejszy, ponieważ jest większa szansa na to, że dana strona zawiera to, czego szuka użytkownik. Weźmy więc pod lupę konkretny przykład. Dla przedsiębiorcy prowadzącego restaurację wegetariańską, optymalizacja pod długoogonowe frazy typu "najlepsza wegetariańska pizza w mojej okolicy" może skierować na stronę bardziej zmotywowanych klientów.

Chcesz wiedzieć więcej? A więc zostając poniekąd w temacie treści, warto również wspomnieć, że BERT stawia większy nacisk na jakość treści. Firmy, które dostarczają wartościowe, unikatowe i zrozumiałe treści, mają większą szansę na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

I finalnie, BERT ma także wpływ na lokalne SEO, co jest kluczowe dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych prowadzących małe firmy. Algorytm pomaga lepiej zrozumieć lokalne zapytania, co z kolei przyczynia się do bardziej precyzyjnego dopasowywania wyników. Przykładowo, dla lokalnego sklepu z kawą, zastosowanie BERT może pomóc w lepszym rozumieniu fraz takich jak np. "kawiarnia na Mokotowie".

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie >>>

Google BERT – podsumowanie

Jak sam widzisz, implementacja algorytmu BERT wpłynęła znacząco na funkcjonowanie wyszukiwarki spod szyldu Google. Oprócz tego, myślę, że cenną wskazówką, którą możesz wynieść z dzisiejszego podcastu jest to, jak istotne dla firmy obecnej w Internecie są działania SEO. Jeśli więc nie jesteś specjalistą w tej dziedzinie, możesz skorzystać z pomocy Doradcy Internetowego WeNet. Dlaczego? Specjaliści pomogą Ci zadbać o pozycjonowanie Twojej witryny i przeprowadzą szereg działań, dzięki którym Twoja strona internetowa będzie dopasowana nie tylko do wytycznych algorytmu BERT, ale także wszelkich innych, aktualnie funkcjonujących algorytmów wprowadzonych przez Google. Taka współpraca może pomóc Ci w dotarciu do szerszego grona odbiorców! Brzmi świetnie, prawda?

I na koniec mam dla Ciebie jeszcze jedną dobrą wiadomość. Już teraz możesz pobrać nasz bezpłatny e-book zatytułowany ‘’Jak tworzyć treści, które przyciągną Twoich klientów?’’. Dowiesz się z niego między innymi tego, jak znaleźć słowa kluczowe oraz jak napisać tytuł lub metadane. Link do e-booka znajdziesz w opisie tego podcastu.

I to wszystko z mojej strony. Ja dziękuję Ci serdecznie za wysłuchanie i do usłyszenia niebawem!