Gdy konkurencja na rynku internetowym wzrasta, firmy chcące zdobyć nowych klientów, muszą inwestować ogromne sumy w reklamy. Niewłaściwe zarządzanie dostępnymi zasobami może prowadzić jednak do niezadowalających wyników. Z tego względu, warto zwrócić uwagę na rozwiązania takie jak Real Time Bidding, które umożliwiają precyzyjne kierowanie przekazu reklamowego do docelowej grupy odbiorców. W niniejszym artykule omówimy, czym jest marketing RTB, jak działa oraz jakie korzyści przynosi reklamodawcom.
Mechanizm Real Time Bidding – licytowanie w czasie rzeczywistym
Jak wynika z naszego doświadczenia, promocja online odgrywa coraz większą rolę w komunikacji między firmami a ich grupą docelową. Nic więc dziwnego, że Real Time Bidding stał się pojęciem, które zrewolucjonizowało świat marketingu i kampanii reklamowych. Chociaż termin ten może wydawać się dla wielu nieco tajemniczy, to warto bliżej przyjrzeć się mechanizmom procesu RTB, które istotnie wpłynęły na funkcjonowanie nowoczesnej reklamy internetowej.
Gdy zarówno e-biznes, jak i
Na czym polega mechanizm Real Time Bidding? Ten zaawansowany model zautomatyzowanego zakupu reklam online pozwala na precyzyjne targetowanie oraz optymalizację kampanii. W przeciwieństwie do tradycyjnych modeli zakupu powierzchni reklamowej, gdzie ceny są ustalane z góry, RTB pozwala na dynamiczne podejście oparte na aukcjach. Każde wyświetlenie danej reklamy jest licytowane w czasie rzeczywistym, co daje reklamodawcom większą kontrolę nad dopasowaniem przekazu do aktualnych potrzeb – zarówno swoich, jak i odbiorców.
Jakie są zalety kampanii RTB? Kluczowym aspektem tego modelu jest wykorzystanie technologii zakupu wyświetleń reklamowych przez algorytmy oraz przetwarzania dużych ilości danych. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie się do preferencji oraz łatwiejsza optymalizacja kampanii reklamowych, co przekłada się na większą efektywność i skuteczność dotarcia do potencjalnych klientów. Przykładem może być retargeting.
Jak działa Real Time Bigging?
Wiesz już, że podstawą mechanizmu RTB są aukcje reklamowe przeprowadzane „na żywo”. Jak to właściwie działa w praktyce?
Wyświetlenie strony internetowej przez użytkownika
Proces Real Time Bigging rozpoczyna się, gdy internauta wchodzi na stronę WWW. Wówczas inicjowana jest aukcja. Gromadzone są również dane dotyczące użytkowników, takie jak lokalizacja, przeglądane treści czy historia zachowań w sieci. Kluczowe jest także miejsce, w którym ma być wyświetlona reklama – to od niego zależy, jak atrakcyjna będzie dana oferta dla reklamodawcy.
Aukcja i przekazanie informacji do reklamodawców
Następnie zgromadzone informacje zostają przekazane do potencjalnych reklamodawców, którzy mają dostęp do aukcji. Na podstawie danych o użytkowniku oraz powierzchni reklamowej decydują oni, ile są w stanie zapłacić za dane wyświetlenie reklamy konkretnemu odbiorcy. Im bardziej wartościowy jest profil potencjalnego klienta, tym wyższa będzie stawka.
Wyłonienie zwycięzcy i wyświetlenie reklamy
Kolejnym etapem kupowania powierzchni reklamowych jest wyłonienie zwycięzcy. Jest nią osoba, która zaoferowała najwyższą cenę podczas zakupu wyświetleń reklamowych. W modelu RTB reklamy są natychmiast wyświetlane użytkownikowi na
Dostosowanie reklamy do profilu użytkownika
W naszej ocenie kluczowe dla efektywności kampanii RTB jest dostosowanie reklamy do profilu i zachowań użytkownika w czasie rzeczywistym. Dzięki zgromadzonym informacjom i technologiom analitycznym przekaz dociera do odbiorcy w sposób precyzyjny i adekwatny do jego potrzeb oraz preferencji. Ostatecznie skutkuje to większą skutecznością reklamy.
Podmioty występujące w modelu RTB
Nadal nie do końca rozumiesz, na czym polega licytowanie w czasie rzeczywistym? W takim razie przedstawimy Ci teraz najważniejsze elementy ekosystemu w modelu RTB.
Reklamodawcy
Do głównych uczestników procesu zakupu reklamy w RTB należą oczywiście reklamodawcy, czyli np. firmy chcące promować swoje produkty lub usługi w Internecie. Współpracują oni z różnymi platformami, dzięki którym mogą dotrzeć do grupy docelowych odbiorców oraz zoptymalizować proces zakupu zasobów reklamowych.
Platformy SSP (Supply-Side Platforms)
Kluczowe znaczenie dla funkcjonowania procesu RTB ma każda technologiczna platforma SSP (Supply Side Platform), która umożliwia wydawcom sprzedaż swojej przestrzeni reklamowej w sposób zautomatyzowany i bezpieczny. Gromadzi ona informacje o dostępnych reklamach, przekazuje zapytania, a następnie decyduje, które kampanie mają być wyświetlane np. w
Platformy DSP (popytowe)
Reklamodawcy muszą prowadzić ścisłą współpracę z platformami DSP (Demand Side Platform), ponieważ te umożliwiają określanie stawek w czasie rzeczywistym. Tego rodzaju narzędzia technologiczne ułatwiają również automatyczny zakup i optymalizację reklam online z różnych platform w jednym systemie.
Ad Exchange
Ad Exchange jest kolejnym istotnym elementem ekosystemu RTB. Platformy umożliwiają przeprowadzanie aukcji, łącząc dostawców zasobów reklamowych z reklamodawcami. To również miejsce, gdzie odbywa się ostateczna licytacja o możliwość wyświetlenia kampanii na danej stronie internetowej czy w aplikacji.
Jak widzisz, system RTB reprezentuje nowoczesne podejście do reklamy internetowej. Dzięki personalizacji komunikatu i precyzyjnym działaniom marketingowym przedsiębiorstwa mogą doskonale trafić w potrzeby swojej grupy docelowej, co przekłada się na lepsze rezultaty sprzedażowe oraz większą efektywność promocji. W dobie rosnącej konkurencji na rynku e-commerce czy marketingu lokalnego firmy mogą dzięki RTB łatwiej i skuteczniej zdobywać nowych klientów.