Jakie wyzwania czekają na branżę marketingową?

0
1032
wenet strony internetowe

Stan zagrożenia epidemicznego, a obecnie – stan epidemii oraz ograniczenia związane z ich wprowadzeniem sprawiły, że marki musiały spojrzeć jeszcze raz na plany marketingowe i dostosować komunikację do bieżącej sytuacji. Marketing w dobie kryzysu powinien być nastawiony zarówno na zwiększenie świadomości marki i sprzedaż produktów, ale i wsparcie klientów. Jak to pogodzić? Jakie wyzwania czekają branżę marketingową w związku z koronakryzysem?

Zmiana strategii

W obecnej sytuacji dotychczasowe strategie marketingowe muszą ulec zmianie. Marketing w dobie kryzysu powinien być nastawiony zarówno na zwiększenie świadomości marki oraz sprzedaż produktów, jak i wsparcie jej odbiorców. Konieczna jest elastyczność i otwartość na innowacje. Nowe strategie muszą zakładać realizowanie usług w innym wymiarze i przewidywać zmiany, jakie zachodzą w ludziach.

Wartość bezpieczeństwa, zdrowia czy relacji z rodziną mocno się zwiększyła. Po pandemii klienci będą inaczej reagować na bodźce marketingowe, bo właśnie dokonują się zmiany w ich percepcji. W tym trudnym czasie wzrasta rola zaufania. Marki muszą więc postawić na jego budowanie i rozwijanie. Czas przestoju warto wykorzystać na zaplanowanie nowych działań i zacząć je realizować już teraz, aby móc ponownie wystartować, jak świat powoli zacznie wracać „do normalności”.

Nie należy całkowicie rezygnować z komunikacji marketingowej. Marka, która milczy, przestaje bowiem istnieć w głowach i sercach konsumentów. A ci w dobie kryzysu najchętniej korzystają z usług silnych brandów, którym mogą zaufać. Warto jednak przenieść ją do Internetu. Czas ogólnokrajowej kwarantanny to moment, w którym wielu klientów, którzy do tej pory stronili od usług online – zmienia swoje przyzwyczajenia. Również firmy muszą więc zmienić miejsce swoich dotychczasowych działań.

Przeczytaj również:  Jak obliczyć ROI kampanii marketingowych?

Utrzymanie stałych klientów

W czasie kryzysu, który obecnie przeżywa każda branża, bardzo ważny jest stały kontakt i budowanie relacji z odbiorcami. Komunikacja dla każdej firmy powinna być teraz kluczowym elementem. Klienci powinni wiedzieć, jak działa ona w czasie epidemii i czy nadal mogą na nią liczyć. Muszą czuć, że marka próbuje wyjść im naprzeciw w tej sytuacji. To bardzo ważne – jak wspominaliśmy wcześniej, w trakcie kryzysu konsumenci szczególnie doceniają bowiem firmy, którym mogą zaufać.

Teraz jest idealny czas na wykorzystanie w marketingu mediów społecznościowych. Firmy, których działania do tej pory nie obejmowały social mediów – muszą zmienić swoją strategię. Stanowią one bowiem klucz do działań w obecnej sytuacji. Są źródłem informacji i promocji. Budowania dobrego wizerunku firmy, która aktywnie wspiera walkę z korona wirusem. Miejscem, w którym warto zastosować działania z obszaru real time marketingu.

W czasie epidemii życie większości ludzi przeniosło się do sfery online. Marki muszą więc jeszcze bardziej niż zwykle konkurować o uwagę klienta, który w Internecie szuka wartościowych informacji lub po prostu oderwania od otaczającej go, brutalnej rzeczywistości. Liczne firmy prześcigają się w organizacji konkursów, szkoleń online czy webinarów, które mogą zachęcić klientów do tego, by z nimi zostali. Firma, która nie jest obecna w Internecie – nie ma szans na przetrwanie tego kryzysu.

Zadbanie o widoczność firmy w sieci

Sytuacja związana z epidemią koronawirusa jeszcze bardziej pokazała, że rynek usług digitalowych staje się coraz bardziej dynamiczny. To czas próby dla biznesu, walki o atencję konsumentów i przede wszystkim – ostatni moment na transformację cyfrową wielu firm, które do tej pory nie działały w obszarze marketingu internetowego lub traktowały go trochę „po macoszemu”.

Przeczytaj również:  Jak pozyskiwać klientów? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Obecnie warto pomyśleć nad działaniami, które zwiększą widoczność firmy w sieci. W końcu to właśnie w Internecie są teraz wszyscy konsumenci. W poprzednim akapicie wspominaliśmy już o mediach społecznościowych. Są one idealnym miejscem, by lepiej poznać swoich klientów, wejść z nimi w interakcje i być bliżej, niż zwykle. Warto postawić też na content marketing, dzięki któremu firma będzie mogła budować pozycję eksperta. Gdzie publikować treści? Oczywiście w social mediach i… na firmowej stronie www.

Tak, czas epidemii to dobry moment, aby uważniej się jej przyjrzeć. Jeśli wcześniej była ona tylko dodatkiem dla biznesu – teraz może stać się miejscem, w którym stoczy się główna walka o klienta. Dlatego warto dokładnie przeanalizować jej działanie i pozycję w wyszukiwarce Google. Możesz to zrobić, wykonując darmowy audyt SEO. Jeśli to dla ciebie za mało, zdecyduj się na pomoc profesjonalnej agencji. I pamiętaj – przyzwyczajenia odbiorców z czasów kryzysu mogą pozostać z nimi również po jego zakończeniu. A to znaczy, że po epidemii działania w Internecie będą mieć jeszcze większą wartość, niż zwykle.

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 

Zmiana kreacji reklamowych

Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wymaga dużej uważności i elastyczności w podejmowanych działaniach w każdym obszarze funkcjonowania firmy, także w marketingu. Kampanie reklamowe, które niegdyś cieszyły się sukcesem, obecnie mogą nie być zbyt dobrym pomysłem. Dlatego liczne marki ograniczają komunikację komercyjną, w zamian skupiając się na licznych akcjach społecznych.

Przeczytaj również:  Jak zbadać świadomość marki?

Ze spotów reklamowych zniknęła tematyka ekologiczna, reklamy prezentujące wspólny czas spędzany z przyjaciółmi czy bliski kontakt między dwiema osobami. Nie pojawiają się również kreacje dotyczące egzotycznych wakacji na plażach i inne, utrzymane w lekkim tonie z przymrużeniem oka, które mogłyby teraz zostać źle odebrane przez odbiorców. Wynika to oczywiście z ograniczeń związanych z epidemią.

Firmy stoją więc przed wyborem – czy zmienić istniejące już kreacje reklamowe czy może całkowicie z nich zrezygnować? Jak reklama może zostać zrozumiana w obecnej sytuacji? Marketing, jaki znamy sprzed okresu pandemii, odszedł teraz na boczny plan. Dzisiaj warto skupić się na komunikacji marki poprzez pryzmat wartości, jakie za nią stoją. Standardowe reklamy ustępują więc miejsca komunikatom, które edukują, podkreślają dbałość o bezpieczeństwo i pokazują, że firma nie skupia się wyłącznie na działaniach biznesowych, ale jest również blisko ludzi i dostrzega problemy społeczne.

Nowe wezwanie do działania
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here