Błąd 404 – czym on jest?

1
2669

Codziennie korzystamy z dobrodziejstw sieci, przeglądając strony internetowe, czy szukając informacji. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem, a jednym z najbardziej powszechnych problemów, z którymi możemy się spotkać podczas surfowania w Internecie, jest błąd 404. Zanim jednak przejdziemy do omówienia sposobów radzenia sobie z tym irytującym błędem, warto przyjrzeć się bliżej jego naturze, oznaczeniu oraz przyczynom. Przeczytaj artykuł!

Co to jest błąd 404?

Błąd 404, znany również jako “Not Found” (nie znaleziono), to kod odpowiedzi serwera HTTP (Hypertext Transfer Protocol), który oznacza brak możliwości odnalezienia żądanej strony internetowej lub zasobu. W praktyce oznacza to, że serwer nie może znaleźć żądanego pliku, a my jako użytkownicy zostajemy poinformowani o tym poprzez wyświetlenie stosownego komunikatu na ekranie naszego urządzenia.

Przyczyny występowania błędu 404

Najczęściej błąd 404 pojawia się z jednego z trzech głównych powodów. Po pierwsze, zdarza się, że adres URL strony został wprowadzony niepoprawnie, np. zawiera literówkę lub błąd w pisowni. Po drugie, może być także wynikiem zmiany adresu żądanej strony internetowej — jej właściciel mógł przeprowadzić tzw. reorganizację struktury strony lub zmienić platformę, na której działa, co wiąże się ze zmianą adresów URL. Po trzecie, błąd 404 może być spowodowany usunięciem żądanej strony z serwera – w takim przypadku nawet wpisanie poprawnego adresu nie da nam dostępu do nieistniejącej już treści.

Pokaż firmę z dobrej strony. Zamów darmową wycenę

Jak naprawić błąd 404?

Ponieważ przyczyn występowania błędu 404 może być kilka, równie wiele jest sposobów radzenia sobie z tym problemem. Oto kilka najbardziej popularnych i skutecznych metod naprawienia tego błędu.

Przeczytaj również:  SEO lokalne od A do Z – jak wzmocnić widoczność Twojej firmy

Sprawdzenie poprawności adresu URL

Jeśli podejrzewasz, że błąd 404 wystąpił na skutek niepoprawnego wpisania adresu strony internetowej, warto sprawdzić, czy nie ma tam literówek lub innych pomyłek. Najbezpieczniej jest przekopiować adres bezpośrednio z wiarygodnego źródła lub wyszukać go za pomocą wyszukiwarki internetowej.

Odświeżenie strony

Czasami wystarczy odświeżyć stronę, by błąd 404 zniknął – może to być wynikiem chwilowego przeciążenia serwera hostingowego strony. Warto również sprawdzić, czy nie wystąpiły problemy z połączeniem internetowym.

Wyszukiwanie strony w archiwum internetowym

Jeśli żądana strona została usunięta z serwera, może się okazać, że nadal jest dostępna w archiwum internetowym, takim jak Wayback Machine. Wystarczy wprowadzić tam adres URL i wybrać dostępną kopię strony z konkretnego okresu czasu.

Korzystanie z pamięci podręcznej wyszukiwarki

Bardzo często wyszukiwarki przechowują kopie stron internetowych w swojej pamięci podręcznej. Możemy spróbować odnaleźć i wyświetlić taką kopię żądanej strony, wpisując w wyszukiwarce frazę “cache:” przed adresem URL (np. “cache:http://www.przyklad.com”).

Kontakt z osobą odpowiedzialną za utrzymanie strony

W sytuacji, gdy żaden ze wspomnianych sposobów nie przyniósł oczekiwanego efektu, warto skontaktować się z kimś, kto zajmuje się utrzymaniem danej witryny, by sprawdzić, czy błąd 404 wystąpił przypadkiem, czy też jest wynikiem świadomej decyzji.

Jakie znaczenie ma strona błędu 404 dla Twojej strony?

Własne strony błędów 404 mogą mieć wpływ na takie kwestie, jak:

  • doświadczenie użytkownika (UX)

Jednym z kluczowych aspektów dobrej strony błędu 404 jest jej funkcja informacyjna. Dobra strona 404 poinformuje użytkownika o tym, że dana strona nie istnieje lub została usunięta, jednocześnie oferując pomocne sugestie dotyczące miejsc, do których warto się udać. Na przykład może zawierać wyszukiwarkę lub linki do popularnych sekcji witryny.

  • sprzedaż

Dobrze przygotowane strony błędu 404 mogą ograniczyć negatywne skutki utraconego ruchu na stronie internetowej, oferując alternatywne produkty lub usługi. Na przykład, jeśli klient kliknie link do niedostępnego produktu, możemy zaproponować inne produkty o podobnych funkcjach czy cenach. W ten sposób witryna może przekształcić potencjalnie rozczarowanych użytkowników w zadowolonych klientów.

  • pozycjonowanie
Przeczytaj również:  Kolejna aktualizacja algorytmu – Panda ponownie wchodzi do gry

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, odpowiednie obchodzenie się ze stronami błędu 404 może mieć pozytywny wpływ na ranking SEO. Monitorowanie stron 404 i szybkie naprawianie uszkodzonych linków może sprawić, że witryna będzie postrzegana jako bardziej użyteczna i wartościowa dla użytkowników.

Wady strony błędu 404

  • Zła jakość UX

Niepoprawnie zarządzana strona błędu 404 może prowadzić do niezadowolenia użytkowników i zwiększenia współczynnika odrzuceń, szczególnie jeśli komunikat o błędzie jest mylący, trudny do zrozumienia lub nieoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych.

  • Utrata potencjalnych klientów

Błąd 404 może zniechęcić użytkowników do dalszego korzystania z witryny, co prowadzi do zmniejszenia liczby odwiedzin, spadku sprzedaży i zmniejszenia liczby subskrypcji newslettera czy innych materiałów marketingowych.

Chociaż nie ma bezpośredniego negatywnego wpływu strony 404 na SEO, Google może uznać dużą liczbę błędów za oznakę słabej jakości strony internetowej, co może wpłynąć na obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto, strona 404 nie będzie miała żadnych treści ani słów kluczowych, które mogłyby pomóc w wyszukiwaniu odpowiednich informacji przez Google.

Zamów budowę strony!

Co się powinno znaleźć na stronie błędu? Jak powinna wyglądać strona błędu?

Jest kilka ważnych elementów, które powinny zostać umieszczone na stronie błędu.

Jest to dość oczywiste, ale powinna się tu znaleźć przede wszystkim informacja, że dana strona nie istnieje. Trzeba poinformować użytkownika, że strona, którą chciał znaleźć, nie jest już dostępna oraz dać możliwość przejścia na stronę główną lub w pewnych przypadkach możliwość powrotu na wcześniej odwiedzaną stronę.

Dobrze jakby na stronie błędu znalazła się również możliwość skorzystania z pola wyszukiwania, dzięki któremu użytkownik może ponownie przeszukać zasoby naszej strony Internetowej.

W jaki sposób utworzyć stronę błędu? Oto 2 proste kroki.

  • Tworzenie strony błędu

Należy stworzyć stronę, na którą będą kierowane powstałe błędy. Możesz nazwać ją dowolnie, jednak najlepiej jakby nazwa była adekwatna do sytuacji. Nazwijmy ją error.php.

Przeczytaj również:  Zadbaj o pozycjonowanie swojej strony – sprawdź, jak wzmocnić link building

Na tej stronie, na samej górze należy dodać podany niżej kod błędu:

switch($_SERVER[“REDIRECT_STATUS”]){

case 400:

$title = “400 Bad Request”;

$description = “The request can not be processed due to bad syntax”;

break;

case 401:

$title = “401 Unauthorized”;

$description = “The request has failed authentication”;

break;

case 403:

$title = “403 Forbidden”;

$description = “The server refuses to response to the request”;

break;

case 404:

$title = “404 Not Found”;

$description = “The resource requested can not be found.”;

break;

case 500:

$title = “500 Internal Server Error”;

$description = “There was an error which doesn’t fit any other error message”;

break;

case 502:

$title = “502 Bad Gateway”;

$description = “The server was acting as a proxy and received a bad request.”;

break;

case 504:

$title = “504 Gateway Timeout”;

$description = “The server was acting as a proxy and the request timed out.”;

break;

}

?>

Podany kod PHP tworzy indywidualne tytuły oraz opisy do każdego rodzaju błędu. Dzięki temu wszystko znajduje się w jednym pliku. Oczywiście możesz do tego dodać unikatowy kontent oraz elementy wymienione wcześniej.

Nowe wezwanie do działania
  • 2. Konfiguracja pliku .htaccess

Teraz trzeba przekierować wszystkie błędne odpowiedzi na naszą świeżo utworzoną stronę błędu. W tym celu należy dodać poniższy kod do pliku .htaccess

ErrorDocument 400 /error.php

ErrorDocument 401 /error.php

ErrorDocument 403 /error.php

ErrorDocument 404 /error.php

ErrorDocument 500 /error.php

ErrorDocument 502 /error.php

ErrorDocument 504 /error.php

Dodatkowo można dodać poniższy kod do .htaccess

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f #czy jest plik

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d #czy jest katalog

RewriteRule ^(.*)$ http://www.domena.pl/error.php [L,R=301] #przekierowanie

Warto zatem pamiętać, że błąd 404 może być problemem, z którym łatwo można sobie poradzić. Kluczem do sukcesu jest cierpliwość i próba różnych metod naprawienia tego błędu, zaczynając od najprostszych rozwiązań.

e-book SEO lokalne od A do Z
4/5 - (4 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułReklama na Facebooku
Następny artykułProtokoły HTTP i HTTPS – co to jest i czym się różnią?

Nasz ekspert:

Kamil Kanigowski
Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here