Sitemap. Jak stworzyć mapę witryny w 4 krokach?

0
1124

Sitemap

Mapa strony to plik XML, w którym znajdują się informacje o stronach, filmach i innych plikach w witrynie oraz o związkach między tymi elementami. Powinny się w niej znaleźć wszystkie linki do stron, które uznaje się za wartościowe i które chcemy, by były widoczne dla Google. Jej stworzenie może przynieść znaczną poprawę w zakresie indeksowania strony.  Chcesz wiedzieć, jak to zrobić? Przeczytaj nasz poradnik i stwórz mapę własnej witryny w 4 krokach.

Nowe wezwanie do działania

Czym jest mapa strony?

O pozycjonowaniu strony już pisaliśmy. W tym tekście skupimy się dokładniej na jej elemencie, jakim jest mapa strony. Mapa strony jest to plik, w którym znajdują się informacje o stronach, filmach i innych plikach w witrynie oraz o związkach między tymi elementami. Wyszukiwarki takie jak Google odczytują go, by skuteczniej indeksować strony. Mapa informuje Google, które strony i pliki w twojej witrynie są ważne i udostępnia cenne informacje np. o ostatniej aktualizacji czy częstotliwości zmian na stronie. Jest ona swego rodzaju drogowskazem dla Google, który mówi, gdzie i co znajdzie.

Mapa witryny może usprawnić indeksowanie większych i bardziej złożonych plików, dlatego z pewnością warto ją mieć. Możesz ją stworzyć w 4 krokach. Jak? Poniżej znajdziesz nasze wskazówki.

Automatyczne wygenerowanie mapy strony za pomocą darmowego oprogramowania

Automatyczne wygenerowanie sitemapy jest chyba najwygodniejszym rozwiązaniem. Możesz to zrobić za pomocą takich programów, jak DeepCrawl, xml-sitemap.com czy Screaming Frog. Musisz jednak pamiętać, że darmowe wersje programów zazwyczaj posiadają określony limit URL-i, które możesz zaindeksować. Aby uniknąć tego problemu, konieczne jest wykupienie płatnej wersji.

Przeczytaj również:  Kanały na Instagramie i czaty społecznościowe na Facebooku. Poznaj nowości od Meta

W przypadku Screaming Frog z darmowej wersji możesz skorzystać, jeśli twoja witryna posiada mniej niż 500 podstron. Po zainstalowaniu aplikacji wybierz zakładkę Mode a następnie Spider. Następnie przekopiuj adres URL strony, której sitemapę chcesz wygenerować i kliknij Start. Po zakończeniu indeksowania dostaniesz informację w prawym górnym rogu, ile stron zostało zaindeksowanych. Jeśli ich liczba będzie mniejsza niż 499, wybierz Sitemaps, a następnie XML sitemap. Następnie kliknij przycisk Dalej i zapisz wygenerowaną mapę na komputerze.

Jeśli liczba podstron przekroczyła 500, oznacza to, że przekroczyłeś limit indeksowania, zanim zostały zaindeksowane wszystkie strony. Taka sitemapa jest niekompletna i nie ma sensu jej eksportować.

Sprawdź, jak Google ocenia Twoją stronę >>>

Ręczne wygenerowanie mapy strony

Posiadasz małą stronę www? Jej mapę możesz wygenerować ręcznie. Jeśli posiadasz wiedzę z zakresu PHP/SQL możesz wygenerować z bazy danych listę URL i odpowiednio ją otagować.

Pamiętaj, że mapa strony powinna zawierać tagi:

  • <urlset> – odwołuje się do obowiązującego standardu protokołu,
  • <url> – nadrzędny tag dla każdego wpisu adresu URL,
  • <loc> – określa lokalizację adresu URL.
Przeczytaj również:  Czynniki rankingowe Google, część 7. Wskaźniki semantyczne

Nie powinna zawierać z kolei:

  • treści zduplikowanych,
  • stron z przekserowaniem 301,
  • stron nieistniejących 404,
  • stron zablokowanych przed indeksowaniem,
  • stron zawierających canonical do innych podstron.

Więcej wskazówek dotyczących mapy znajdziesz na stronie: https://support.google.com/webmasters/answer/183668?hl=pl&ref_topic=4581190.

Generujesz mapę strony ręcznie? Koniecznie uważaj na tzw. statyczne sitemapy. Są to mapy wygenerowane ręcznie lub przez zewnętrzne oprogramowanie, które w przypadku, gdy zmienimy adres danej podstrony, dodamy nową stronę lub usuniemy starą będą już nieaktualne. W takim przypadku plik trzeba poprawić ręcznie. Aby uniknąć problemu, lepiej jest zdecydować się na automatycznie generowaną mapę witryny, która może być odświeżana przez system od razu po dokonaniu zmiany na stronie.

Umieszczenie sitemapy na serwerze

Wygenerowanie mapy to nie wszystko. Trzeba ją jeszcze umieścić na serwerze. Mapa twojej witryny może mieć dowolną nazwę i być umieszczona pod dowolnym adresem w domenie. Aby rozpocząć proces jej przesyłania, musisz wiedzieć, gdzie się ona znajduje. Jeśli twoja strona używa wtyczki, prawdopodobnie będzie to: adrestwojejstrony.com/sitemap.xml. Jeśli sitemapa była wygenerowana ręcznie, najlepiej nazwać ją intuicyjnie, a następnie przesłać np. do folderu głównego witryny. Jeśli masz kilka map stron, podczas ich nazywania pamiętaj o numeracji, np. sitemap_1.xml, sitemap_2.xml itd.

Zrób audyt SEO

Przekazanie informacji o mapie w Google Search Console

Ostatnim etapem jest wskazanie Google, gdzie znajduje się twoja mapa witryny. Możesz to zrobić w narzędziu Google Search Console. W tym celu przejdź do zakładki Sitemap i wskaż, pod jakim adresem znajduje się plik z wygenerowaną mapą strony, a następnie kliknij przycisk Prześlij.

Pamiętaj, Google nie sprawdza mapy witryny przy każdym indeksowaniu witryny, a jedynie za pierwszym razem, gdy ją zauważy i po otrzymaniu informacji o zmianie. Dlatego informuj Google o mapie witryny tylko, gdy jest nowa lub zaktualizowana.

Przeczytaj również:  Google Ads – co warto wiedzieć o tych kampaniach?

Jeśli nie masz dostępu do Google Search Console, możesz wskazać mapę witryny na jeden z dwóch wymienionych poniżej sposobów:

  • na końcu pliku robots.txt wstaw poniższą instrukcję, która wskazuje ścieżkę dostępu do twojej mapy witryny:

Sitemap: http://twojastrona.com/lokalizacja_mapy_witryny_.xml

Pamiętaj przy tym, aby adres mapy witryny był adresem bezwzględnym (z protokołem http(s) i domeną).

5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here