8 trendów w mediach społecznościowych na 2023 rok

0
962

Social_Media_trends_blog_wenet

Nie nadążasz już za zmianami, jakie zachodzą w mediach społecznościowych? O wszystkich nowościach dowiadujesz się na końcu, przez co wyprzedza Cię branżowa konkurencja? Przygotuj się na kolejne 12 miesięcy i nie daj się zaskoczyć! Choć nie zawsze uda się wszystko przewidzieć – patrz nagły rozwój TikToka czy ogromny spadek popularności Snapchata – to już teraz możemy omówić, co będzie na topie w najbliższych tygodniach. Poznaj 8 trendów w Social Mediach na 2023 rok. Zapraszamy do lektury!

Spis treści

1. Trendy kluczem do sukcesu
2. Moda na influencer marketing i nano oraz mikro-influencerów trwa
3. Więcej autentyczności
4. Odpowiedzialność marki i świadomość społeczna ponad wszystko
5. Dominacja krótkich treści video oraz rządy TikToka
6. Social Media jako platformy zakupowe
7. Ciągły rozwój AR i VR
8. Wykorzystywanie mediów społecznościowych do obsługi klienta

1. Trendy kluczem do sukcesu

Jak już wiesz z naszego krótkiego wstępu, jeśli chcesz skutecznie docierać do odbiorców w mediach społecznościowych, to musisz cały czas trzymać rękę na pulsie i podążać za trendami

Kiedyś wystarczyło śledzić popularne hasztagi np. na Instagramie czy Twitterze, aby odkrywać angażujące treści i identyfikować popularne tematy. Dziś, gdy TikTok przeniósł kwestię wszelkich nowości na zupełnie nowy (nomen omen) poziom, warto wykorzystać inne możliwości odkrywania trendów w Social Mediach w celu dotarcia do szerzej publiczności w sposób organiczny (bezpłatny). 

Chcesz być na bieżąco z tym, co słychać w serwisach społecznościowych? Śledź popularne tematy, dźwięki czy dialogi na prowadzonych przez siebie platformach np. na TikToku lub wykorzystując narzędzia do social listeningu (obserwowania opinii dotyczących zjawiska, branży lub marki) w tym m.in. Brand24. 

2. Moda na influencer marketing i nano oraz mikro-influencerów trwa

Dokładnie rok temu przewidywaliśmy, że moda związana z influencer marketingiem nabierze tempa w 2022. Tak też się stało! 

Trend ten przybierze jednak na sile w najbliższych miesiącach. Przede wszystkim dlatego, że firmy współpracujące z popularnymi twórcami internetowymi, zamierzają utrzymać lub zwiększyć inwestycję na tę formę marketingu. A według badań już 17% marketerów planuje wdrożyć ją po raz pierwszy.    

Musisz wiedzieć, że influencer marketing to niezwykle skuteczny sposób na budowanie świadomości i promocję marki w Social Mediach. A jeśli nie stać Cię na wynajęcie celebryty z milionami obserwujących, to możesz rozpocząć współpracę z nano lub mikro-influencerem. Choć są to osoby z mniejszą liczbą fanów, to ich widownia chętniej wchodzi w interakcję, a posty mają większą siłę przebicia.  

Przeczytaj również:  FaceApp, czyli chwila zabawy, za którą zapłacisz… własną prywatnością?

Wybierając influencera odpowiedniego dla swojej firmy, nie patrz więc wyłącznie na statystyki dotyczące obserwujących, ale weź pod uwagę wskaźniki zaangażowania (subskrypcje czy kliknięcia). 

Pamiętaj przy tym, że w 2023 będzie mocno rozwijać się ekonomia twórców, czyli trend, w którym influencer sam staje się marką i coraz rzadziej podejmuje współpracę z innymi firmami. Zainwestuj więc też w treści tworzone przez Twoich odbiorców.  

3. Więcej autentyczności

W 2022 roku jednym z największych zaskoczeń dla marketerów okazała się aplikacja BeReal, która urzekła internautów na całym świecie. Trudno wyrokować, jaka przyszłość czeka obecnie niezwykle popularny serwis. Wiemy jednak jedno – w najbliższych miesiącach użytkownicy będą oczekiwać od firm w mediach społecznościowych więcej autentyczności

Celem napędzanej przez sieć BeReal tendencji jest odejście od inscenizowanych filmów i filtrowanych zdjęć, które cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem w poprzednich latach. Odbiorcy oczekują obecnie od twórców i marek odnoszenia się w Social Mediach do otaczającej rzeczywistości – chcą więc więcej przejrzystości. 

Jak możesz wdrożyć ten trend na platformach społecznościowych swojej firmy? Przede wszystkim zrezygnuj z nadmiernie edytowanych grafik czy video. Postaw za to na posty w czasie rzeczywistym oraz wpisy, do których odbiorcy mogą się odnieść. Podejmuj działania zorientowane na ludzi – pokaż zespół i procesy, które stoją za Twoją marką.

4.  Odpowiedzialność marki i świadomość społeczna ponad wszystko

Może wydawać Ci się, że temat związany ze społeczną odpowiedzialnością biznesu oraz autentycznością marek nie jest niczym nowym. To fakt! Jednak w 2023 roku z pewnością zaobserwujesz rosnącą presję na firmy, aby m.in. poprzez komunikację w mediach społecznościowych zajmowały stanowisko w kwestiach społecznych, politycznych i środowiskowych. 

Wiele wydarzeń z ostatnich lat udowodniło, że bierność, przekazywanie fake newsów czy greenwashing (chwyt marketingowy wprowadzający w błąd, że oferowany produkt jest ekologiczny) spotyka się z coraz silniejszym sprzeciwem opinii publicznej. Nie bój się więc zajmować stanowiska w ważnych kwestiach, pokaż, jak Twoja firma przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, a Twoi odbiorcy to docenią. 

post_na_profilu_WeNet_zaangazowany_spolecznie

Przykład zaangażowanego społecznie postu WeNet Group na Facebooku 

5. Dominacja krótkich treści video oraz rządy TikToka

Specjaliści w branży już teraz szacują, że w kolejnych latach większość treści online będą stanowić materiały video. Nic w tym dziwnego, skoro już teraz wiele firm stosuje filmy jako narzędzie marketingowe. Weź więc pod uwagę, że na platformach społecznościowych w 2023 roku uwaga skupi się przede wszystkim na krótkich i niewielkich rozmiarów klipach

Przeczytaj również:  Jaka powinna być długość postów w Social Mediach? Przewodnik

Nie jest tajemnicą, że dzisiejsi odbiorcy mają niedługi czas koncentracji uwagi. Tworząc krótsze treści video, pamiętaj, aby zachować ich wysoką jakość. A choć wiele Social Mediów wprowadziło rozwiązania naśladujące funkcje TikToka: YouTube – Shorts, Instagram – Reels, Facebook – Rolki (więcej na ten temat przeczytasz tutaj), to chińska aplikacja nadal będzie wiodła prym w 2023. 

Dominację TikToka widać już teraz (użytkownicy dłużej korzystają z aplikacji niż z YouTube’a, a reklamy są postrzegane lepiej niż w innych sieciach społecznościowych). Platforma nie zwalnia tempa i wprowadza funkcje, dzięki którym ma konkurować z wyszukiwarką Google. 

W kolejnych miesiącach firmy muszą wykorzystać popularność TikToka i krótkich filmów video, aby promować swoje produkty i usługi. 

6. Social Media jako platformy zakupowe

Choć trudno wyobrazić sobie, że Social Media zastąpią sklepy internetowe, to już teraz warto pomyśleć o rozszerzeniu sprzedaży o kolejne kanały. W 2023 roku (podobnie jak w poprzednim) coraz więcej użytkowników będzie robiło bowiem zakupy za pośrednictwem sieci społecznościowych. W tym przypadku całe doświadczenie zakupowe odbywa się na platformie, co zwiększa komfort konsumentów. 

Serwisy takie jak Facebook, Instagram czy Pinterest są już więc czymś więcej niż tylko sieciami społecznościowymi. Dzięki kolejnym funkcjonalnościom stają się bowiem platformami sprzedażowymi. E-commerce w Social Mediach będzie dobrą opcją dla tych, którzy w 2023 chcą rozszerzyć działalność i zwiększyć zyski

Choć m.in. Facebook zrezygnował z funkcji zakupów na żywo, to przewiduje się, że w najbliższych miesiącach handel społecznościowy powróci wraz z transmisjami live czy platformami sklepowymi.

7. Ciągły rozwój AR i VR

Na liście trendów, które warto śledzić w 2022 roku, znalazły się zarówno Metaverse, jak i rzeczywistość wirtualna oraz rzeczywistość rozszerzona. Jak się jednak okazało, to VR i AR zyskały znaczenie większe zainteresowanie, a ich wykorzystanie w ramach mediów społecznościowych w przyszłych miesiącach tylko wzrośnie. 

Obie technologie będą używane nie tylko do tworzenia filtrów ulepszających treści wizualne, ale również do większego angażowania użytkowników. Dużą popularnością w 2023 powinny cieszyć się reklamy interaktywne, które wydłużą czas oglądania i zwiększą prawdopodobieństwo interakcji. Co więcej, Instagram czy Facebook już korzystają z AR, aby poprawić doświadczenia zakupowe odbiorców. A to dopiero początek!

Przeczytaj również:  Jakie trendy będziemy obserwować w mediach społecznościowych w 2021 roku?

8. Wykorzystywanie mediów społecznościowych do obsługi klienta

Pamiętasz okres, gdy Social Media służyły przede wszystkim do udostępniania zdjęć i komunikacji ze znajomymi? Te czasy minęły bezpowrotnie! Dziś firmy coraz częściej wykorzystują platformy społecznościowe jako kanał obsługi klienta. W 2023 roku trend ten zyska na znaczeniu. 

Serwisy takie jak Facebook, Instagram czy TikTok będą w kolejnych miesiącach służyć przedsiębiorcom do bezpośredniej komunikacji z odbiorcami w celu szybkiego odpowiadania na wszelkie pytania, prośby czy skargi. Część marek wykorzysta Social Media do proaktywnego reagowania na użytkowników, którzy wspominają o marce

Zastanawiasz się, jak włączyć wspomniany trend do swojej strategii marketingowej? Przede wszystkim zapewnij administratorom mediów społecznościowych szkolenia z obsługi klienta. Poza tym otwórz wiadomości na chatach, zainwestuj w zautomatyzowane narzędzia do moderacji oraz reaguj na wzmianki o marce i proaktywnie włączaj się do dyskusji o swojej ofercie

Trendy_w_Social_Mediach_2023

Oczywiście, to wciąż nie wszystkie trendy, które będą dominować w Social Mediach w 2023 roku. W najbliższych miesiącach musisz pamiętać, aby:

  • inwestować w treści generowane przez użytkowników (UGC), 
  • przeznaczyć większy budżet na kampanie reklamowe np. ,
  • stawiać nacisk na różnorodność i integrację w publikacjach, 
  • postawić na personalizację i budować więzi z odbiorcami, 
  • korzystać z mniej popularnych platform takich jak Snapchat czy Pinterest, 
  • wykorzystać w komunikacji różnego rodzaju kanały audio, 
  • przygotować plan lub zespół reagowania kryzysowego. 

Nie masz czasu, aby uważnie śledzić trendy i nowości w Social Mediach? A może potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu komunikacji? Sprawdź ofertę WeNet. Doradcy internetowi przygotują dla Ciebie odpowiednią strategię i zrealizują działania promocyjne w mediach społecznościowych. Zamów darmową konsultację, wybierz odpowiedni pakiet  i pokaż swoją firmę potencjalnym klientom.  

Źródła:

  1. https://blog.hubspot.com/marketing/hubspot-blog-marketing-industry-trends-report
  2. https://sproutsocial.com/insights/future-of-social-media/
  3. https://nealschaffer.com/social-media-trends/
  4. https://influencermarketinghub.com/social-media-trends/
  5. https://tech.co/digital-marketing/social-media-trends
  6. https://napoleoncat.com/blog/social-media-trends/
5/5 - (2 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułDomena internetowa – kupić czy stworzyć od zera? Poznaj za i przeciw
Następny artykułRanking stron internetowych – listopad 2022

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here