Prowadzisz swój firmowy profil w mediach społecznościowych? Bądź na bieżąco z trendami. Jednym z nich jest wzrost znaczenia komunikacji prywatnej z odbiorcami. W związku z tym Meta wprowadza nowości, które mają pomóc właścicielom firm i marketerom w prowadzeniu efektywnych działań. Mowa tutaj o takich funkcjach jak Broadcast Channels, czyli Kanały w Instagram Direct oraz czaty społecznościowe na Facebooku. Sprawdź, na czym polegają te rozwiązania i czy warto z nich korzystać.
Spis treści
1. Większe znaczenie komunikacji prywatnej jako trend w Social Mediach
2. Broadcast Channels, czyli Kanały w Instagram Direct
2.1 Kanały na Instagramie – jak to działa?
3. Czaty społecznościowe, czyli nowa funkcja dla grup na Facebooku
3.1 Czaty społecznościowe na Facebooku – jak działają?
Większe znaczenie komunikacji prywatnej jako trend w Social Mediach
Jednym z aktualnych trendów w Social Mediach jest znaczny wzrost znaczenia komunikacji prywatnej między markami a konsumentami. To dlatego dziś firmy nie powinny skupiać się tylko i wyłącznie na publikacji postów, relacji, rolek i wszelkich innych treści dostępnych publicznie. Powinny również zadbać o sprawny, swobodny i przyjazny kontakt z klientami poprzez narzędzia takie jak Messenger czy Instagram Direct.
Dlaczego to takie ważne? Otóż w ten sposób można zdobywać zaufanie oraz budować zaangażowaną społeczność i głębsze relacje z odbiorcami. Meta wprowadza nowości, które mają to ułatwić. Mowa tutaj o Broadcast Channels, czyli Kanałach w Instagram Direct oraz czatach społecznościowych dla grup na Facebooku. Więcej na ich temat przeczytasz w dalszej części artykułu.
Broadcast Channels, czyli Kanały w Instagram Direct
Kanały w Instagram Direct (Broadcast Channels) są nową funkcją wprowadzoną przez Meta, która ma być sposobem na pogłębienie relacji z odbiorcami. Można powiedzieć, że to coś w rodzaju “newslettera” na Instagramie.
Kanały na Instagramie to dla twórców narzędzie do przesyłania interaktywnych wiadomości jednocześnie do wielu osób, które do tego Kanału dołączyły. Twórcy mogą pisać wiadomości tekstowe, wysyłać zdjęcia, materiały wideo, notatki głosowe i ankiety. Obserwujący natomiast (subskrybenci Kanału) nie mogą wysyłać wiadomości, ale mają możliwość reagowania na treści i głosowania w ankietach. Mogą też udostępniać linki do swoich ulubionych Kanałów, aby ich znajomi mogli też dołączyć i zacząć je śledzić.
Kanały w Instagram Direct to sposób na dzielenie się informacjami, nowościami, zbieranie feedbacku (opinii) i budowanie społeczności. Zaletą jest tutaj bezpośrednie docieranie do grupy zainteresowanych osób, bez walki z algorytmami i spadającymi zasięgami postów. Może być to ciekawe rozwiązanie, jednak ważne, aby twórcy wysyłali informacje, które są naprawdę interesujące dla ich odbiorców.
Chcesz przetestować tę opcję? Musisz uzbroić się w cierpliwość. Funkcja jest na razie testowana w USA, jednak jak podaje Meta, wkrótce ma być udostępniona szerzej. Póki co jest tylko do dyspozycji twórców (marek osobistych), ale w przyszłości powinna być także dostępna dla wszystkich innych profili biznesowych. W nadchodzących miesiącach do Kanałów ma być też dodanych więcej funkcji, takich jak np. możliwość wprowadzenia innego twórcy na Kanał.
Kanały na Instagramie – jak to działa?
Zastanawiasz się, jak będą działać Broadcast Channels? Otóż gdy twórca uzyska dostęp do Kanałów i wyśle pierwszą wiadomość ze swojej skrzynki odbiorczej na Instagramie, jego followersi (obserwujący) otrzymają jednorazowe powiadomienie o możliwości dołączenia do Kanału. Każdy będzie mógł odkryć Kanał i przejrzeć zawartość, ale tylko osoby, które do niego dołączą, będą otrzymywać powiadomienia, gdy pojawią się nowe aktualizacje/wiadomości.
Oprócz powiadomienia o zaproszeniu obserwujący nie otrzymają żadnych innych komunikatów, chyba że dodadzą Kanał do swojej skrzynki odbiorczej. Gdy tak się stanie, Kanał pojawi się wśród innych wątków wiadomości, a powiadomienia zostaną włączone i będą działać jak każdy inny czat. Followersi będą mogli oczywiście w dowolnym momencie opuścić lub wyciszyć Kanały.
Twórcy będą mogli również zachęcać swoich obserwatorów do dołączenia do Kanału, używając specjalnej naklejki “Dołącz do Kanału” (“Join Channel”) w Instagram Stories lub przypinając link do Kanału w swoim profilu (ta opcja ma być dostępna wkrótce).
Czaty społecznościowe, czyli nowa funkcja dla grup na Facebooku
Drugą nowością, która jest już testowana od jakiegoś czasu, są czaty społecznościowe bezpośrednio w Messengerze. Są one dostępne tylko dla członków danej grupy na Facebooku. To rozwiązanie pojawiło się już na wielu polskich grupach. Administratorzy i moderatorzy mogą zaprosić do takiego wątku w Messengerze wszystkich lub np. tylko najbardziej aktywnych członków grupy.
Czat społecznościowy umożliwia wszystkim członkom prowadzenie rozmowy. Dzięki czatom ludzie mogą się łączyć, tworzyć społeczność i w czasie rzeczywistym rozmawiać na tematy, które ich interesują i które są dla nich ważne. Czaty ułatwiają też użytkownikom planowanie wydarzeń lub aktywności z innymi członkami grupy.
Czaty społecznościowe na Facebooku – jak działają?
Czaty społecznościowe pozwalają na wysyłanie wiadomości tekstowych, ale też dźwiękowych i wideo. Osoby zarządzające grupą na Facebooku mogą rozpocząć rozmowę na dany temat i zachęcać do dyskusji. Zamiast poruszać wiele tematów w jednym czacie grupowym w Messengerze, można organizować i dzielić czaty na konkretne kategorie, aby członkowie mogli łatwo znaleźć to, co ich najbardziej interesuje. Przykładowo, grupa fanów danego zespołu może mieć kategorię “Breaking News”, w której znajdą się czaty poświęcone premierom nowych albumów czy datom tras koncertowych.
Czaty dla grupy mogą tworzyć tylko administratorzy i moderatorzy. Tylko oni mogą je też usuwać oraz moderować, a więc np. blokować, wyciszać czy zawieszać członków za nieprzestrzeganie zasad i naruszanie prawa. Mogą też ustawiać niestandardowe kryteria, które będą automatycznie zawieszać użytkowników, usuwać zgłoszone wiadomości itd.
Członkowie mogą uczestniczyć w czatach grupowych na Facebooku lub w Messengerze oraz zgłaszać wiadomości do administratorów grupy lub Mety, blokować użytkowników lub opuszczać czat w dowolnym momencie.
Jak podaje Meta, kontakt z członkami grupy w przestrzeni umożliwiającej rozmowę w czasie rzeczywistym może ułatwić budowanie głębszych relacji. Warto przetestować tę opcję, jednak z zachowaniem ostrożności. Trzeba uważać, aby tworzone czaty nie stały się źródłem spamu. Rozwiązanie to może lepiej sprawdzić się w mniejszych grupach bądź przy rozważnym i starannym doborze członków konwersacji.
Nie nadążasz za zmianami i nie masz czasu na samodzielne prowadzenie działań w mediach społecznościowych? Możesz nawiązać współpracę ze specjalistami