Jakie wskaźniki mierzyć w mediach społecznościowych?

0
721

Jakie_wskazniki_mierzyc_w_mediach_spolecznosciowych

Obecnie niemalże każda firma – która prowadzi działalność w sieci – ma swoje konto na Facebooku, LinkedIn czy Instagramie. Coraz więcej marek pojawia się też na Twitterze, część z nich coraz śmielej działa na TikToku, a większość inwestuje w kanał na YouTube. To jednak nie wystarczy, aby odnieść sukces. Konieczna jest również właściwa analiza mediów społecznościowych. Chcesz skutecznie docierać do klientów? Sprawdź, jakie wskaźniki mierzyć w Social Mediach i usprawnij swoją strategię. 

Spis treści

1. Dlaczego warto analizować wskaźniki marketingowe w Social Mediach?

2. Jak mierzyć skuteczność działań w Social Mediach? Kluczowe wskaźniki

2.1 Zasięg

2.2 Zaangażowanie

2.3 Wpływ

2.4 Akcja (konwersja)

2.5 Share of Voice i rekomendacje

3. Do czego warto wykorzystać dane z pomiaru Social Mediów?

Dlaczego warto analizować wskaźniki marketingowe w Social Mediach?

Twoja firma jest obecna na Facebooku czy Instagramie? W takim razie wiesz, że aktywność w Social Mediach to nie tylko wymyślanie haseł, publikacja treści czy wchodzenie w interakcję z odbiorcami. Aby dowiedzieć się, czy prowadzone przez Ciebie działania są skuteczne, musisz jeszcze na bieżąco analizować efektywność kampanii w mediach społecznościowych. 

Twoją skuteczną bronią musi stać się analityka, a nieodłącznym elementem planowania – wskaźniki marketingowe. Tego rodzaju metryki to wszelkie statystyki, które można znaleźć w narzędziach dla biznesu w każdym kanale społecznościowym. Dane z Social Mediów warto wykorzystywać z różnych powodów – oto kilka z nich. 

  • Analiza treści

Mierząc wskaźniki marketingowe, możesz sprawdzić, które spośród publikowanych przez Ciebie materiałów cieszą się zainteresowaniem, a z których lepiej zrezygnować. 

  • Analiza konkurencji

Monitoring mediów społecznościowych to świetne narzędzie, które pozwoli Ci porównać wyniki prowadzonych działań z poczynaniami obecnych rywali. 

  • Lepsza obsługa klienta

Różnego rodzaju metryki pozwalają śledzić wszelkie wzmianki o Twojej firmie. Doceniaj każdą interakcję ze strony użytkowników, a odbiorcy to odwzajemnią.

  • Ocena skuteczności działań

Dzięki analizie mediów społecznościowych możesz na bieżąco śledzić efekty, wprowadzać zmiany i zaplanować lepszą strategię oraz kampanię promocyjną w przyszłości.  

  • Lokalizacja kryzysów 

Kryzysy w Social Mediach to nic niezwykłego. Aby się przed nimi ustrzec, możesz jednak szybko reagować na wszelkie negatywne sytuacje – które zaobserwujesz dzięki odpowiednim metrykom.   

Wskazniki_w_Social_Mediach

Jak mierzyć skuteczność działań w Social Mediach? Kluczowe wskaźniki

Skuteczność działań w mediach społecznościowych możesz mierzyć na różne sposoby. Przede wszystkim dlatego, że efektywność komunikacji zależy od wybranego przez Ciebie celu. Może być to zarówno budowanie świadomości marki, jak i poprawa sprzedaży. 

Przeczytaj również:  Świąteczne kampanie w Social Mediach. O czym warto pamiętać?

Co więcej, każda platforma oferuje własny zestaw miar – część z nich jest jednak uniwersalna. My przedstawiamy dziś najważniejsze metryki, dzięki którym dokonasz pomiarów swoich działań w Social Mediach. 

e-commerce_v1

1. Zasięg

Prowadzisz kampanię w mediach społecznościowych? W takim razie zasięg jest metryką, którą musisz śledzić szczególnie uważnie. Wskaźnik informuje, ilu unikalnych użytkowników widziało posty na Twoich profilach oraz jakie wpisy najlepiej rozprzestrzeniają się wśród odbiorców. 

Nie myl tych danych z wyświetleniami czy liczbą fanów. Jeśli masz 1000 obserwujących na Instagramie, to nie oznacza, że dotrzesz z przekazem do 1000 internautów. 

Zwróć ponadto uwagę na różne rodzaje zasięgu: 

  • organiczny – uzyskany bez dodatkowych działań promocyjnych, 
  • płatny – osiągnięty dzięki reklamie np. Facebook Ads
  • wirusowy – wynikający z aktywności społeczności,
  • firmowego hasztagu – wskazujący ekspozycję marki.    

Ważne jest nie tylko, do ilu osób dotrzesz, ale również, czy są to odbiorcy, którzy należą do grupy docelowej Twojej firmy. Aby skutecznie zmierzyć zasięg, możesz skorzystać z narzędzi dostępnych na platformach lub rozwiązań zewnętrznych takich jak np. Sotrender czy Napoleoncat. 

Zasięg nierozłącznie wiąże się ze świadomością marki. Jej wzrost to szansa na uzyskanie pozycji lidera w branży oraz zbudowanie zaufania wśród nowych i potencjalnych odbiorców. 

2. Zaangażowanie

Jeśli działasz w Social Mediach, to musisz zdawać sobie sprawę, że Twoje treści powinny zachęcać użytkowników do interakcji i pobudzać do dyskusji. Właśnie dlatego, tak ważnym wskaźnikiem jest zaangażowanie. Monitoruj takie mierniki jak np.:

  • liczba komentarzy,
  • liczba reakcji, 
  • Interactivity Index (liczba wszystkich aktywności w obrębie fanpage’a),
  • liczba udostępnień/retweetów
  • liczba wiadomości prywatnych, 

a dowiesz się, jak bardzo interesujące są Twoje posty dla odbiorców. 

Pamiętaj przy tym, że zaangażowanie należy mierzyć w kontekście zasięgu. Przekonasz się, dzięki temu, jaki odsetek osób, do których trafił Twój wpis, został zachęcony do interakcji. Poza tym polubienia, komentarze i kliknięcia są niezbędne do generowania większego dotarcia.  

Przeczytaj również:  Bezpłatne kursy marketingowe – pierwszy krok do sukcesu Twojej firmy

Wskaźnik zaangażowania pozwala ocenić, jaki procent użytkowników wszedł w relację z marką. Nie stawiaj jednak wyłącznie na liczbę reakcji, ale przede wszystkim na ich jakość – promuj treści związane z firmą i zachęcaj do spontanicznych interakcji. 

Mierząc zaangażowanie np. dzięki narzędziom takim jak Sprout Social czy HootSuite, możesz zapewnić doskonałą obsługę klientów. 

Chcesz sprzedawać w sieci? Zrobimy Ci sklep internetowy. Sprawdź jak

3. Wpływ 

Mierzenie skuteczności działań w Social Mediach bardzo często kończy się na analizie zasięgu oraz zaangażowania. Dzieje się tak, ponieważ zwykle tego rodzaju dane można uzyskać w narzędziach dla firm na konkretnych platformach. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy założone cele zostały zrealizowane, to weź pod uwagę kolejne wskaźniki, czyli m.in. wpływ

Tego rodzaju miara informuje o zmianie postaw odbiorców po zapoznaniu się z treściami na Twoim fanpage’u. W ten sposób możesz stwierdzić, czy podjęte przez Ciebie działania wpływają na firmę zgodnie z oczekiwaniami. Może się bowiem okazać, że większe zaangażowanie i zasięg od komunikacji marketingowej zdobyły mniej istotne posty np. okolicznościowe memy.  

Niestety takie miary jak chęć zakupowa czy świadomość marki/produktu/usługi można analizować wyłącznie za pomocą badań sondażowych.

4. Akcja (konwersja)

Czy wiesz, jaki wskaźnik okazuje się kluczowy dla wszystkich działań marketingu online? Jest nim współczynnik konwersji! Określa procent użytkowników, którzy po zapoznaniu się z treścią na profilach społecznościowych podjęli pożądaną przez Ciebie akcję, czyli np.: 

  • zapisali się do newslettera,
  • zostawili komentarz lub polubienie, 
  • udostępnili post na swoim koncie/tablicy, 
  • skorzystali z oferty m.in. zakupili produkt, 
  • zostawili dane kontaktowe.  

Jeśli tworzysz kampanie obliczone na sprzedaż, to musisz wiedzieć, czy Twoje treści się do niej przyczyniają. Mierząc działania podjęte przez odbiorców, sprawdzisz np. czy świadomość marki wpłynęła na częstsze korzystanie z usług. 

Co jeszcze możesz zyskać, dzięki współczynnikowi konwersji? Przede wszystkim zobaczysz, w które medium społecznościowe warto w szczególności zainwestować czas i pieniądze. 

5. Share of Voice i rekomendacje

Ostatnim, ale jednocześnie niezwykle istotnym wskaźnikiem pomiaru skuteczności działań w Social Mediach jest tzw. Share od Voice. Przykładowymi miernikami są tutaj m.in.:

  • liczba poleceń i rekomendacji, 
  • liczba wzmianek o firmie, 
  • ocena na profilu.  
Przeczytaj również:  11 nieoczywistych funkcji Instagrama, które musisz odkryć

Miara ta opisuje więc, jak dużo dyskusji online dotyczу Twojej marki. Ważne są jednak nie tylko uzyskane opinie, ale ich wydźwięk, sentyment i jakość. 

Tego rodzaju informacje pomogą Ci usprawnić działania w mediach społecznościowych i cały proces sprzedażowy. Dzięki temu możesz zadbać o zmianę nastawienia niezadowolonego klienta oraz przekucie zaangażowanego odbiorcy w ambasadora marki.   

Do śledzenia wzmianek o swojej firmie możesz wykorzystać popularne narzędzia Brand24, Newspoint czy Socialmention.

Jakie_wskazniki_mierzyc_w_mediach_spolecznościowych

Do czego warto wykorzystać dane z pomiaru Social Mediów? 

Znasz już kluczowe wskaźniki w mediach społecznościowych. Wynikiem ich monitoringu jest zbiór danych, który pozwala przygotować lepszą strategię w przyszłości. Co w ten sposób zyskujesz? 

  • Budujesz relacje – poznajesz język komunikacji swoich odbiorców, śledzisz wzmianki i komentarze na temat firmy oraz prowadzisz dyskusję. 
  • Odpowiadasz na zapotrzebowanie – dowiadujesz się, które elementy oferty cieszą się największym zainteresowaniem i możesz przygotować na tej podstawie lepszą strategię komunikacji.
  • Lepiej poznajesz klientów – masz dostęp do interesujących danych na temat swoich odbiorców np. czym się interesują czy z jakich urządzeń korzystają, gdy są aktywni online. 
  • Analizujesz działania konkurencji – możesz porównywać swoje wyniki do aktualnych poczynań rywali czy liderów branży. 
  • Zapobiegasz sytuacjom kryzysowym – kontrolujesz wszelkie reakcje (zarówno pozytywne, jak i negatywne) na Twoje działania w mediach społecznościowych.    

Zamów budowę e-sklepu

Poniżej znajdziesz krótką ściągę, które wskaźniki warto mierzyć w przypadku konkretnych platform w Social Mediach. 

Jakie_wskazniki_mierzyc_w_konkretnych_Social_Mediach

A jeśli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu mediów społecznościowych, to skorzystaj z usług WeNet. Doradcy internetowi przygotują dla Ciebie odpowiednią strategię i pomogą rozpowszechnić wiedzę o Twojej firmie oraz ofercie. Poznaj szczegóły i zamów darmową wycenę. Powierz promocję swojej marki w dobre ręce.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJak zbudować stronę internetową dla branży meblarskiej?
Następny artykułDarmowe banki zdjęć. Odkryj najciekawsze opcje!

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here