Czym jest Influencer Marketing i jakie korzyści może czerpać z niego marka?

0
815
influencer marketing co to

Promocja marki w Internecie coraz częściej opiera się na współpracy z influencerami. Jeśli kierujesz swoje usługi i produkty do millenialsów lub pokolenia Z – ta forma marketingu będzie strzałem w dziesiątkę. To właśnie w tej grupie wiekowej aż 92% osób przed zakupem szuka opinii w sieci. Jakie są korzyści influencer marketingu? Jak szukać influencerów? Na czym opiera się strategia influencer marketingowa? Na co zwrócić uwagę, wybierając osobę, z którą będziesz współpracować?

Czym jest influencer marketing?

Marketing influencerski to wszelkie działania marketingowe, które opierają się na współpracy influencerem – osobą prowadzącą w sieci działania i cieszącą się dużą popularnością wśród swojej grupy odbiorców.

Patrząc na wyniki influencerów, mają oni sporą siłę oddziaływania na opinie, decyzje i poglądy swoich fanów. Niekiedy uważani są za ekspertów w danej dziedzinie, dzięki czemu cieszą się autorytetem, a ich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne i autentyczne.

W marketingu influencer jest pośrednikiem między marką a konsumentem. Promując daną rzecz, zachęca on swoich odbiorców do zapoznania się z ofertą firmy, z którą współpracuje. Tym samym buduje do niej zaufanie wśród swojej społeczności. To jak z poleceniem od przyjaciółki – jeśli ona wypróbowała dany produkt, chętniej zdecydujemy się na zakup.

Czy ta forma marketingu jest dla Ciebie? Tak – jeśli Twoją grupą docelową są głównie millenialsi i pokolenie Z. Według badania agencji Bright Local z 2020 roku 92% osób należących do tych grup wiekowych przed zakupem produktu szuka opinii w sieci.

Promuj swoją firmę

Marketing influencerski dawniej

Na przestrzeni ostatniej dekady, świat influencer marketingu stał się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów w dziedzinie reklamy i komunikacji marki. Co więcej, szybko przekształcił się w potężne narzędzie marketingowe, zyskując stale rosnącą popularność. Twórcy internetowi zaczęli budować duże bazy odbiorców w mediach społecznościowych takich jak YouTube i Instagram, gdzie tworzyli treści, które przyciągały tysiące, a nawet miliony obserwujących.

W Polsce praktyki influencer marketingu zaczęły rozwijać się intensywnie po 2015 roku. Firmy dostrzegły potencjał w budowaniu relacji z docelowymi odbiorcami, działając w zakresie marketingu influencerów. W tym okresie tego rodzaju współprace koncentrowały się głównie na pojedynczych kampaniach marketingowych lub produktowych.

Obecnie, taka forma reklamy stała się integralnym elementem strategii marketingowych wielu przedsiębiorstw. Wzrost konkurencji na rynku twórców internetowych spowodował, że firmy zaczęły coraz bardziej angażować się w długoterminowe kampanie influencerów, co pozwala na budowanie trwałych relacji z ich publicznością.

Przeczytaj również:  Reklama na TikToku – co musisz wiedzieć?

Jak dobierać influencerów dla swojej marki?

Jak wynika z naszych doświadczeń, wyszukanie odpowiedniego influencera marki jest jednym z pierwszych etapów tworzenia całej kampanii. Jeśli chcesz mieć większą pewność, że odniesiesz sukces, warto przejść przez kilka kluczowych kroków w celu zidentyfikowania twórców, którzy są najbardziej dopasowani do profilu Twojej firmy.

Po pierwsze, warto przeprowadzić gruntowną analizę rynku docelowego oraz celów kampanii. Zrozumienie grupy odbiorców, do której chcesz dotrzeć, ułatwi Ci wybór twórców, z którymi podejmiesz się współpracy. Dla przykładu, jeśli sprzedajesz akcesoria do kuchni, warto znaleźć influencera, który np. gotuje, tworzy przepisy lub dzieli się ciekawostkami ze świata kuchni.

Następnie, warto przyjrzeć się aktywności i profilom twórców na różnych platformach społecznościowych. Skup się nie tylko na liczbie obserwujących. Dokonaj oceny zasięgu influencera oraz zaangażowania widzów. Wyższy poziom oznacza bardziej oddaną społeczność, co przekłada się na większy wpływ i skuteczność kampanii.

Ważne jest również dopasowanie wizerunku influencera do naszej marki. Upewnij się, że twórcy, których wybierzesz, reprezentują wartości, z którymi identyfikuje się Twoja firma. Autentyczność jest kluczem do budowania zaufania i lojalności wśród odbiorców.

Co więcej, musisz pamiętać o przeanalizowaniu tego, jakie wyniki przyniosły poprzednie kampanie influencerów, których rozważasz. To może być ważny czynnik wpływający na to, czy finalnie zdecydujesz się wyjść z ofertą współpracy.

Kluczem do znalezienia odpowiednich twórców do swojej kampanii jest dokładna analiza, dopasowanie wartości, autentyczność, potwierdzenie ich skuteczności i uwzględnienie zgodności z Twoją marką. Wybór influencera w sposób przemyślany pozwala firmom zwiększyć zasięg i efektywność kampanii, osiągając lepsze wyniki i budując trwałe relacje z docelową grupą odbiorców.

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Jak stworzyć kampanię influencer marketingową?

Przygotowanie strategii kampanii influencer marketingowej zaczyna się od skrupulatnie zdefiniowanych celów. Aby mierzyć wyniki, trzeba zawczasu wyznaczyć pewne cele, co w perspektywie czasu umożliwi ocenianie efektywności i rezultatów danej reklamy.

Każdy cel powinien być mierzalny i realistyczny. Oznacza to, że wartościowe wskaźniki, takie jak zasięg, zaangażowanie, konwersje, czy generowane przychody, powinny być precyzyjnie określone, aby ułatwić późniejsze śledzenie wyników kampanii influencerów.

Warto też podkreślić, że cele mogą się różnić w zależności od rodzaju kampanii i potrzeb biznesu. Na przykład, jeśli prowadzisz nową firmę, Twoim głównym celem może być zwiększenie świadomości marki i budowanie bazy potencjalnych klientów.

Wyniki kampanii marek dają również jasny sygnał przedsiębiorcom, co się sprawdza, a co nie. Analiza skuteczności różnych narzędzi do influencer marketingu pozwoli na identyfikację najlepszych praktyk oraz wyeliminowanie błędów, które zostały popełnione w przeszłości.

Przeczytaj również:  Grupy na Facebooku – jak je tworzyć i rozwijać?

Wysoka skuteczność kampanii influencerów wymaga określenia jasnych celów, śledzenia wyników i analizy efektywności. Podjęcie takich działań jest kluczowe dla tworzenia coraz lepszych i skuteczniejszych reklam.

Ile kosztuje influencer marketing?

Inwestowanie w Social Media Marketing (między innymi we współpracy z influencer community) stało się nieodłącznym elementem strategii marketingowych zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i globalnych korporacji. To jeden z powodów, dla których ustalenie dokładnych kosztów związanych z tego typu formą promocji może być wyzwaniem.

Wysokość wynagrodzenia za treści influencerów jest silnie uzależniona od kilku kluczowych czynników, w tym liczby ich obserwujących, poziomu zaangażowania ich publiczności oraz charakterystyki konkretnego projektu. Często to sami twórcy internetowi ustalają swoje stawki na podstawie takich mierników jak cena za tysiąc wyświetleń, kliknięć czy przekierowań klientów na stronę firmy.

Agencja marketingowa influencer marketingu, również odgrywa tutaj kluczową rolę. Taka organizacja nierzadko jest pośrednikiem w negocjacjach między firmą a twórcami internetowymi. Jeśli więc chcesz zaprosić do współpracy określonych influencerów, wybrana przez Ciebie agencja powinna dostarczyć Ci szczegółowych informacji na temat kosztów związanych z taką współpracą.

Jakie są zalety influencer marketingu?

Jedną z kluczowych zalet influencer marketingu jest precyzyjne docieranie do grupy docelowej. Społeczność zgromadzona wokół danego twórcy to zazwyczaj grupa o podobnych zainteresowaniach, często w podobnym zakresie wiekowym, co pozwala markom docierać do odpowiednich odbiorców.

Marki korzystające z marketingu influencerów mogą liczyć na pozytywny odbiór reklamy. User Generated Content odbierany jest przez ich publiczność w lepszy sposób i traktowany bardziej jako wpisy tematyczne niż nachalna reklama. Subtelna forma promocji pozwala uniknąć irytacji odbiorców i buduje bardziej pozytywne skojarzenia z marką. Dlatego właśnie jest to szczególnie istotne, aby znaleźć influencera marki, którego grupa odbiorców może być potencjalnie zainteresowana Twoją usługą lub produktem.

Jaka jest rola influencer marketingu? Zdobycie zaufania klientów jest jednym z najważniejszych rezultatów działań influencerów. Fani darzą swoich ulubieńców zaufaniem, a co za tym idzie, są skłonniejsi zaufać marce reprezentowanej przez daną osobę.

Zastanawiasz się, jak dobierać influencerów? Kluczowe jest wybieranie twórców w zgodzie z wartościami i ideami firmy.

Istnieją różne rodzaje influencerów. Należą do nich między innymi celebryci, eksperci branżowi, makroinfluencerzy, mikroinfluencerzy. Jeśli więc chcesz stworzyć kampanię marketingową w mediach społecznościowych, wybierz twórców, którzy będą pasować do misji Twojej firmy. Dbałość o odpowiednie cechy influencera może mieć kluczowy wpływ na sukces kampanii i zwiększenie efektywności działań marketingowych.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie

Jak znaleźć influencera, który będzie promować markę?

Wiesz już, że wykorzystanie influencer marketingu przynosi wymierne efekty. Pamiętaj, że dobór odpowiednich twórców jest kluczowym elementem kampanii reklamowej. Warto zdecydować się na współpracę z kimś, kto będzie godnie i długoterminowo reprezentować Twoją markę.

Przeczytaj również:  Dlaczego Facebook jest lepszy od Google?

Na początku warto zrobić research najlepszych twórców, którzy działają w obrębie interesującej Cię kategorii i tworzą treści odpowiadające Twojej grupie docelowej. Ważne jest, aby współpracować z osobą, która działa w podobnej tematyce. Przykładowo – popularni na Instagramie podróżnicy chętnie zareklamują walizki, ale raczej nie będą wiarygodni, promując ekspres do kawy. Z kolei jego promocją mogą zająć się twórcy tworzący content kulinarny.

Oprócz treści publikowanych przez influencerów ważne są również Social Media, w obrębie których działają. Może to być Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok – jest w czym wybierać. Przeanalizuj, które medium będzie najlepszym rozwiązaniem i sprawdzi się właśnie wśród twoich odbiorców. Jeśli kierujesz swoje usługi do młodszych osób, dobrym rozwiązaniem będzie TikTok. Z kolei na Instagramie znajdziesz odbiorców w różnym wieku.

Czy to, ile dani twórcy internetowi posiadają fanów, ma znaczenie? W przypadku nanoinfluencerów (z zasięgiem 100-1000 odbiorców) będziesz mieć do czynienia z najbardziej jednorodną społecznością. Mogą oni reklamować np. produkty niszowe. Mikroinfluencerzy (z zasięgiem 1000 – 10 000 odbiorców) mają już realny wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów. Kampanie reklamowe najczęściej prowadzą Social Media influencerzy, których zasięgi wynoszą ponad 10 000 odbiorców – współpraca z nimi będzie jednak najdroższa.

Jakie korzyści płyną z Influencer Marketingu?

Działanie influencer marketingu opiera się na znanej od lat regule autorytetu, regule rekomendacji a także marce osobistej. Te mechanizmy cały czas są skuteczne – przybierają tylko nowe formy. Rekomendacja osoby, której ufamy, od zawsze miała wpływ na to, co kupujemy.

Potrzeba szukania opinii na temat danej usługi lub produktu wśród znajomych jest szczególnie silna w pokoleniach millenialsów i Z, którzy są aktualnie największymi grupami konsumentów. Jeśli to właśnie Twoja grupa odbiorców, nie korzystając z usług różnych kategorii influencerów, możesz wiele stracić, a współpracując z nimi – zyskać wielu nowych klientów.

W zależności od zakresu współpracy twórca pomaga markom, użyczając swój wizerunek czy tworzyć dedykowany content dla sklepu. Dużym zainteresowaniem cieszą się również konkursy organizowanie wspólnie przez firmę i influencera, haule zakupowe, a także recenzje konkretnych produktów.

Twórcy internetowi przyciągają tysiące odbiorców – warto wykorzystać ich wpływ w celu zwiększenia zasięgu kampanii i zbudowania zaufania do marki.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here