Promocja marki w Internecie coraz częściej opiera się na współpracy z influencerami. Jeśli kierujesz swoje usługi i produkty do millenialsów lub pokolenia Z – ta forma marketingu będzie strzałem w dziesiątkę. To właśnie w tej grupie wiekowej aż 92% osób przed zakupem szuka opinii w sieci. Jakie zalety ma influencer marketing? Na co zwrócić uwagę, wybierając osobę, z którą będziesz współpracować?
Spis treści
1. Czym jest influencer marketing?
2. Zalety współpracy z influencerem
3. Jak wybrać influencera, który będzie promować markę?
4. Dlaczego influencer marketing jest tak skuteczny?
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing to wszelkie działania marketingowe, które opierają się na współpracy z influencerem – osobą prowadzącą w sieci działania i cieszącą się dużą popularnością wśród swojej grupy odbiorców.
Influencerzy posiadają sporą siłę oddziaływania na opinie, decyzje i poglądy swoich fanów. Niekiedy uważani są za ekspertów w danej dziedzinie, dzięki czemu cieszą się autorytetem, a ich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne i autentyczne.
W marketingu influencer jest pośrednikiem między marką a konsumentem. Promując daną rzecz, zachęca on swoich odbiorców do zapoznania się z ofertą firmy, z którą współpracuje. Tym samym buduje do niej zaufanie wśród swojej społeczności. To jak z poleceniem od przyjaciółki – jeśli ona wypróbowała dany produkt, chętniej zdecydujemy się na zakup.
Czy ta forma marketingu jest dla ciebie? Tak – jeśli twoją grupą docelową są głównie millenialsi i pokolenie Z. Według badania agencji Bright Local z 2020 roku 92% osób należących do tych grup wiekowych przed zakupem produktu szuka opinii w sieci.
Zalety współpracy z influencerem
- Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej – społeczność zebrana wokół influencera to zazwyczaj grupa o podobnych zainteresowaniach, często w tym samym wieku
- Pozytywny odbiór reklamy – działania promocyjne influencerów są odbierane w pozytywny sposób i traktowane bardziej jak wpisy tematyczne, a nie nachalna reklama
- Zbudowanie zaufania do marki – fani darzą swoich ulubieńców zaufaniem, dzięki czemu ufają również firmom i usługom, z których korzystają
- Wzrost widoczności marki w Google – podczas kampanii influencer może zamieścić w treści wpisów aktywny link do twojej witryny, wzmacniając w ten sposób jej widoczność
Jak wybrać influencera, który będzie promować markę?
Dobór odpowiednich twórców jest kluczowym elementem kampanii. Warto zdecydować się na współpracę z kimś, kto będzie godnie i długoplanowo reprezentować twoją markę.
Na początku warto zrobić research twórców, którzy działają w obrębie interesującej cię kategorii i tworzą treści odpowiadające twojej grupie docelowej. Ważne jest, aby współpracować z osobą, która działa w podobnej tematyce. Przykładowo – popularni na Instagramie podróżnicy chętnie zareklamują walizki, ale raczej nie będą wiarygodni, promując ekspres do kawy. Z kolei jego promocją mogą zająć się twórcy tworzący treści kulinarne.
Oprócz treści publikowanych przez influencerów ważne są również media, w obrębie których działają. Może to być Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok – jest w czym wybierać. Przeanalizuj, które medium będzie najlepszym rozwiązaniem i sprawdzi się właśnie wśród twoich odbiorców. Jeśli kierujesz swoje usługi do młodszych osób, dobrym rozwiązaniem będzie TikTok. Z kolei na Instagramie znajdziesz odbiorców w różnym wieku.
Czy liczba fanów danego influencera ma znaczenie? W przypadku nanoinfluencerów (z zasięgiem 100-1000 odbiorców) będziesz mieć do czynienia z najbardziej jednorodną społecznością. Mogą oni reklamować np. produkty niszowe. Mikroinfluencerzy (z zasięgiem 1000 – 10 000 odbiorców) mają już realny wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów. Działania reklamowe najczęściej prowadzą influencerzy, których zasięgi wynoszą ponad 10 000 odbiorców – współpraca z nimi będzie jednak najdroższa.
Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>
Dlaczego influencer marketing jest tak skuteczny?
Influencer marketing opiera się na znanej od lat regule autorytetu, regule rekomendacji a także marce osobistej. Te mechanizmy cały czas są skuteczne – przybierają tylko nowe formy. Rekomendacja osoby, której ufamy, od zawsze miała wpływ na to, co kupujemy.
Potrzeba szukania opinii na temat danej usługi lub produktu wśród znajomych jest szczególnie silna w pokoleniach millenialsów i Z, którzy są aktualnie największymi grupami konsumentów. Jeśli to właśnie twoja grupa odbiorców, nie korzystając z potęgi influencerów, możesz wiele stracić, a współpracując z nimi – zyskać wielu nowych klientów.
W zależności od zakresu współpracy influencer może lokować markę, użyczać swój wizerunek czy tworzyć dedykowany content dla sklepu. Dużym zainteresowaniem cieszą się również konkursy organizowanie wspólnie przez firmę i influencera, haule zakupowe a także recenzje konkretnych produktów.
Twórcy działający w Internecie przyciągają tysiące odbiorców – warto wykorzystać ich wpływ w celu zwiększenia zasięgu kampanii i zbudowania zaufania do marki.