Jakie medium społecznościowe cieszy się obecnie największym potencjałem marketingowym? Z pewnością jest to TikTok. Przedsiębiorcy coraz częściej interesują się obecnością na platformie, tym bardziej że jej twórcy chętnie inwestują w rozwiązania dopasowane do biznesu. Swoje miejsce znalazły już tutaj różne branże, choć wciąż wiele marek nie wykorzystuje aplikacji do reklamy swojej działalności. Warto więc wyprzedzić konkurencję i znaleźć swoją niszę. Nie wiesz, co publikować na TikToku, aby przyciągnąć uwagę odbiorców? Spokojnie, mamy na to sposób! Poznaj i wypróbuj, 9 uniwersalnych pomysłów na treści związane z Twoją firmą.
Czy warto tworzyć treści na TikToka?
Trudno wyobrazić sobie w tej chwili lepszą platformę społecznościową do promocji firmy w sieci niż TikTok. Po pierwsze możesz w ten sposób szybko zdobyć przewagę nad swoją konkurencją. Wszystko dlatego, że choć o potencjale marketingowym platformy mówi się głośno od kilku lat, to wciąż aplikacja nie jest najpopularniejszym miejscem reklamy dla biznesu. Wykorzystaj tę niszę – według badań TERRITORY Influence nawet 70% użytkowników jest skłonnych do zakupu produktu widzianego na TikToku.
Weź pod uwagę również drugi aspekt – z chińskiej aplikacji (która może zostać zablokowana w Stanach Zjednoczonych) nie korzystają już wyłącznie nastolatkowie. W tej chwili tworzenie treści na TikTok pozwala dotrzeć do szerokiego przekroju użytkowników o różnych zainteresowaniach i potrzebach, których liczba wciąż rośnie. W tym kanale właściwie każda branża może znaleźć swoją grupę odbiorców.
Trzecim argumentem niech będzie fakt, że platforma TikTok w porównaniu z innymi Social Mediami pozwala stosunkowo łatwo i szybko uzyskać ogromne zasięgi. Dzięki działaniu algorytmu aplikacji nawet małe i początkujące profile mogą zdobyć dużo wyświetleń. Jeśli zaczniesz działać, to dzięki różnorodnym narzędziom i formatom (np. skeczom i odgrywaniu ról czy challengerom) możesz szybko stworzyć viral, który zbuduje społeczność wokół Twojej marki.
Kiedy publikować treści w aplikacji TikTok?
Aktywność na platformach społecznościowych to dziś podstawa promocji biznesu w sieci. Publikacja treści na firmowym koncie TikTok oraz wykorzystanie płatnych reklam jest więc inwestycją, która się opłaca. Aplikacja, jak już wiesz, zapewnia ogromny zasięg i dotarcie do ogromnej liczby osób, a krótkie filmy są niezwykle angażujące.
Aby jednak przyciągnąć uwagę użytkowników, musisz udostępniać swoje treści wideo w odpowiednim czasie. Według Sprout Social najlepsza pora to wtorki, środy i czwartki. Jeśli chodzi zaś o godziny publikacji, to warto wrzucać filmy w wymienione dni od 13:00 do 15:00. Eksperci wskazują, że uwaga algorytmu TikToka może być osłabiona w weekendy, ale pamiętaj, żeby podchodzić do tych zasad elastycznie.
Ile treści publikować, aby algorytm TikToka je wypromował? Według różnych raportów najlepsze marki decydują się wyświetlać użytkownikom filmy regularnie, zazwyczaj 3-4 razy w tygodniu.
Weź jednak pod uwagę, że choć według specjalistów istnieje najlepszy czas i częstotliwość publikacji, to nie musi się on sprawdzić w przypadku Twojego biznesu. Podstawę stanowią testy oraz angażująca, popularna treść.
Jak się wybić na TikToku? Rekomendacje treści i formatów
Czy istnieje najlepszy czas publikacji, kiedy TikTok promuje treści? Ile udostępniać postów? Na te pytania znaleźliśmy już odpowiedź. Warto się jednak zastanowić, jakie filmy i content graficzny dodawać na firmowym koncie. Aplikacja zapewnia w tym zakresie sporo możliwości:
- In-Feed Videos – video trwające do 60 sekund z dźwiękiem,
- TopView – reklama wyświetlająca się po uruchomieniu aplikacji lub w aktualnościach, a następnie kontynuująca w kanale Dla Ciebie,
- TikTok Live – transmisja filmów na żywo w kanale Live,
- Stitch – funkcja, która umożliwia stworzenie reakcji na film innego twórcy treści,
- Duet – format, który zawiera 2 video umieszczone obok siebie: początkowy i własny,
- Brand Takeovers – pełnoekranowe krótkie filmy dostępne po włączeniu platformy,
- Branded Effects – rodzaj reklamy zawierającej produkt lub wizerunek marki,
- Brand Premium – narzędzie promocyjne z przyciskiem CTA, czyli wezwaniem do działania,
- One Day Max – jeden ze sposobów wyświetlania reklamy zapewniający 100% widoczności przez 24 godziny,
- Hashtag Challenge – challengery zapraszające użytkowników do udziału w wyzwaniu.
Jak widzisz, TikTok ma wiele typów treści do zaoferowania. Musisz tylko wykorzystać ten potencjał – znajdź najlepszy czas i zacznij publikować filmy. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka inspiracji.
9 pomysłów, które wykorzystasz, aby tworzyć angażujące treści
Nie wiesz, jak trafić do największej liczby osób w sieci społecznościowej TikToka? Dużą popularnością cieszy się content taneczny i rozrywkowy (taniec czy lip sync), edukacyjny (poradniki i tutoriale), naśladowczy (nawiązujący do działalności innych twórców treści) oraz ofertowy (nienachalne reklamy). Inspiracje na konkretne treści wideo znajdziesz poniżej.
Udostępnij tutorial
Możesz zacząć swoją przygodę na TikToku od publikowania przeróżnych filmów. Tym, co może przynieść Ci ogromny zasięg, są tutoriale. Ich stworzenie będzie wymagać od Ciebie dużego zaangażowania – niełatwo jest w kilkadziesiąt sekund przedstawić długotrwałą pracę. Ciekawy pomysł i efektywny montaż mogą jednak zapewnić super efekt.
Tutorial przyjmuje różne formy. Może być to zarówno samouczek, w którym pokażesz, w jaki sposób korzystać z produktu np. jak pomalować usta pomadką. Inną możliwością jest skupienie się na szczegółach – przygotowanie makijażu przy wykorzystaniu szminki. Użytkownicy TikToka docenią również wszelkie ciekawostki między innymi różny sposób wykorzystania towaru.
Zaprezentuj firmę od kulis
TikTok to platforma społecznościowa, która jak żadna inna uwalnia potencjał małych i średnich firm. Wszelkie krótkie treści, które ukażą biznes od prawdziwej strony i dadzą klientom wgląd w to, jak wyglądają kulisy działalności, mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania Twoją marką. Pamiętaj, że nie musisz publikować wszelkich najdrobniejszych szczegółów – wystarczy, że zaspokoisz ciekawość odbiorców, którzy wrócą po więcej.
Co możesz uwiecznić na filmie zza kulis? Może być to miejsce pracy, dzień z życia firmy, przedstawienie zespołu, wprowadzenie nowego produktu czy świętowanie rocznicy. Przy tworzeniu treści nie zapomnij o aspekcie humorystycznym – rozrywka to główny cel wielu użytkowników tej aplikacji.
Pokaż, jak pakujesz zamówienie
Istnieją różne sposoby wykorzystania aplikacji TikTok. Jest to niewątpliwie bardzo skuteczne narzędzie promocyjne. Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę użytkowników, to zacznij tworzyć interesujące filmy – taka forma reklamy jest mniej inwazyjna niż w przypadku innych Social Mediów.
Aby wzbudzić zaufanie użytkowników TikToka, możesz nagrać film, w którym pokażesz, jak pakujesz pojedyncze zamówienie lub wykonujesz konkretną usługę. To zabawny sposób, aby ponownie ukazać, co dzieje się za kulisami, ale również dowieść, że profesjonalnie podchodzisz do każdego klienta. Weź przy tym pod uwagę czas publikowania i jakość treści.
Śledź trendy na platformie
Możesz czerpać inspirację, obserwując działania innych marek w sieci społecznościowej lub przejrzeć aplikację i kanał Dla Ciebie w poszukiwaniu popularnych piosenek, hasztagów, twórców czy wyzwań. Bazuj na cieszących się zainteresowaniem pomysłach (widocznych w interakcjach użytkowników), ale dopasuj film do swojej marki. Pamiętaj też o sposobie działania algorytmu platformy.
Daj się poznać poprzez FAQ
Jeśli chcesz się przedstawić i pokazać innym, czym zajmuje się Twoja firma, to warto otworzyć się na dialog z odbiorcami.
Przy dużej liczbie filmów, możesz zachęcić użytkowników do zadawania pytań w komentarzach, a następnie przygotować materiały lub zorganizować transmisję na kanale Live, podczas której odpowiesz na najbardziej nurtujące Twoją społeczność kwestie.
Gdy jednak dopiero zaczynasz działać na TikToku, musisz wyjść z inicjatywą i nagrać film w formie FAQ. W Frequently Asked Questions możesz odpowiedzieć na pytania, które najczęściej pojawiają się w kontekście Twojej działalności. Takie wideo z powodzeniem wykorzystasz do ponownego publikowania, gdy już zbudujesz większą społeczność.
Opowiedz historię poprzez Story Time
TikTok to aplikacja, która jest w dużym stopniu ukierunkowana na zabawę i rozrywkę. Dlatego, choć warto publikować treści nastawione na sprzedaż, to musisz przy tym zainteresować odbiorcę. Dlatego tak ważne jest opowiadanie historii w filmach. Umożliwia to przyciągnięcie uwagi użytkowników, a same materiały łatwiej zapadają w pamięć.
Promuj więc ludzi stojących za Twoją marką. Nawet jeśli publikujesz w imieniu firmy, to stawiaj na indywidualności. Świetnym pomysłem na krótkie treści jest Story Time, czyli krótka historia z prowadzenia przedsiębiorstwa, która kończy się ciekawą puentą.
Obalaj mity
Budujesz wizerunek swojej marki jako eksperta? Nie musisz rezygnować z tego w Social Mediach! Na TikToku wrzucaj treści związane z mitami dotyczącymi Twojej branży. W końcu ludzie powinni szukać informacji w zaufanych źródłach. A kto lepiej zna Twoją działalność i konkurencję niż osoba działająca na rynku?
Wyjaśnianie błędów w merytoryczny sposób pozwoli Ci zwiększyć wiarygodność marki oraz poprawić wskaźnik zaangażowania (zyskasz więcej interakcji użytkownika). Dzięki temu Twoja grupa odbiorców będzie chętniej wracać do Twojej sieci społecznościowej po wartościowe treści.
Postaw na rozrywkę
Jak już wspominaliśmy, przy tworzeniu treści na TikToka musisz postawić w dużej mierze na rozrywkę. Nie bez powodów czas oglądania filmów na platformie był w 2022 roku wyższy niż w przypadku serwisu YouTube. Odbiorcy oczekują od Ciebie poza przydatną wiedzą również kreatywności, przebojowości i humoru. Pamiętaj o tych preferencjach użytkowników!
To właśnie najlepsza pora publikowania filmów takich jak: komediowe skecze, zabawne fakty czy eksperymenty. Pokaż, że wiesz, co jest na czasie i wykorzystaj przy tym trendujące dźwięki lub popularną muzykę. Na TikToku świetne sprawdzi się RTM (marketing czasu rzeczywistego) czy świętowanie międzynarodowych dni.
Współpracuj z innymi użytkownikami
Musisz publikować posty, jeśli chcesz, by algorytm TikToka promował tworzone treści wideo wśród potencjalnych odbiorców Twojej firmy. Nie trzeba jednak przygotowywać każdego materiału samodzielnie.
Chińska aplikacja oferuje różne formy nawiązywania współpracy z innymi twórcami treści. Wykorzystując opcję Duet lub Stitch możesz ponownie publikować zawartość użytkowników z własnymi przemyśleniami czy reakcją na poruszane w filmie tematy. Do nawiązania lepszego kontaktu z użytkownikami w sieci społecznościowej możesz wykorzystać za to możliwość odpowiadania na komentarze w formie wideo.
To jednak nie wszystko! Wchodź również w interakcję ze swoimi odbiorcami. Reaguj na filmy użytkowników, którzy recenzują Twoje produkty, przygotuj specjalne konkursy, stwórz własne wyzwanie i zachęcaj do wzięcia w nim udziału, przeprowadź transmisję na żywo. Jak widzisz, masz naprawdę sporo możliwości.
Jak wykorzystać aplikację TikTok w biznesie? Podsumowanie
Wiesz już, że warto publikować treści na TikToku. Jeśli masz pomysł na prowadzenie angażującej komunikacji, to chińska aplikacja może okazać się skutecznym kanałem, dzięki któremu odniesiesz sukces w Social Media. Wystarczy kierować się kilkoma wskazówkami:
- znajdź „twarz” firmowego konta,
- śledź cieszące się zainteresowaniem trendy,
- wykorzystuj w video popularną muzykę,
- postaw na autentyczne, niesztampowe treści,
- przetestuj różne czasy publikowania postów,
- wybierz najlepsze dla siebie godziny udostępniania,
- unikaj nadmiernej reklamy, ale nie bój się eksperymentować,
- nawiąż współpracę z influencerami lub innymi twórcami,
- zadbaj o kwestie techniczne np. oświetlenie czy montaż.
Jeszcze więcej skutecznych porad, jak skutecznie obsługiwać media społecznościowe firmy zapewnią Ci doradcy internetowi. Współpracując z
Źródła:
1. https://invideo.io/blog/tiktok-brand-marketing-report/
2. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report