Crowdsourcing – co to jest?

0
139

Technologia łączy dziś ludzi na całym świecie – to fakt. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców oraz organizacji korzysta w swojej działalności z nowoczesnych metod, które bazują na powszechnym dostępie do Internetu, rozwiniętych możliwościach współpracy na odległość oraz rosnącej liczbie innowacyjnych narzędzi. Z tego też względu warto zainteresować się crowdsourcingiem, czyli dynamicznym podejściem do pozyskiwania nowych pomysłów, wiedzy oraz pracy od szerokiej publiczności. W tym artykule znajdziesz definicję wspomnianego pojęcia oraz rodzaje, wady i zalety, narzędzia, zastosowanie oraz przykłady akcji crowdsourcingowych. Zapraszamy do lektury!

Czym jest crowdsourcing? Definicja i znaczenie pojęcia

Zgadzasz się z przekonaniem, że mądrość tłumu przewyższa możliwości jednostki? Jeśli tak, to termin crowdsourcing powinien okazać się dla Ciebie interesujący. Przede wszystkim dlatego, że jest to niezwykle potężne narzędzie wykorzystywane do pozyskiwania wiedzy i tworzenia nowatorskich rozwiązań. Stosują je zarówno firmy czy organizacje non-profit, jak i rzesze kreatywnych jednostek.

Ale zacznijmy od początku – definicja crowdsourcingu opisuje proces, który opiera się na założeniu, że wspólna praca wielu osób (często są to anonimowi użytkownicy sieci) może przynieść lepsze rezultaty niż działania pojedynczych ekspertów. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą osiągnąć konkretne cele projektu w sposób bardziej efektywny, szybki i często tańszy.

Proces crowdsourcingu w firmie przybiera różne formy. W zależności od potrzeb i oczekiwań organizacje mogą korzystać z różnych narzędzi i metod do angażowania społeczności w rozwiązywanie problemów. Kluczowa okazuje się również otwartość na różnorodność uczestników. To sprawia, że przedsiębiorstwa mają dostęp do najlepszych pomysłów oraz wielu perspektyw i umiejętności, co może prowadzić do innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie te działania mogą służyć budowaniu relacji z klientami oraz promocji marki.

Na czym polega crowdsourcing w praktyce? To innowacyjna forma współpracy, która pozwala organizacjom korzystać z wiedzy, umiejętności i kreatywności szerokiej grupy osób. Jednakże, aby skutecznie wdrożyć cały proces i zrealizować konkretne cele organizatora, konieczne jest uwzględnienie różnych aspektów, takich jak zarządzanie informacją, motywowanie uczestników czy też dbanie o jakość działań.

Przeczytaj również:  Do czego wykorzystać mapę interesariuszy?
Promuj swoją firmę

Różne rodzaje crowdsourcingu

Wiesz już, co oznacza termin crowdsourcing. Zjawisko to zyskuje coraz większą popularność i pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów społeczności internetowej – na różne sposoby, które przedstawiamy poniżej.

Crowdfunding – odmiany crowdsourcingu

Jest to forma finansowania projektów np. tworzenia nowych produktów lub usług przez społeczność internetową. Jak działa crowdsourcing w takiej formie? Dzięki popularnym platformom twórcy mogą pozyskiwać środki na realizację swoich pomysłów od osób zainteresowanych ich wsparciem. W zamian darczyńcy często otrzymują różnego rodzaju nagrody.

Crowdtesting – jak to działa?

Kolejna odmiana crowdsourcingu polega na przeprowadzaniu testów oprogramowania lub stron internetowych przez grupę testerów z różnych miejsc. W tym przypadku ważna jest realizacja konkretnych celów, czyli raportowanie błędów oraz przekazanie sugestii dotyczących ulepszeń, co pozwala na szybsze i bardziej efektywne usprawnienie działania aplikacji czy serwisu.

Crowdinnovation – zadania twórcze (creative crowdsourcing)

Wykorzystanie crowdsourcingu przez przedsiębiorstwa może polegać również na angażowaniu swoich pracowników oraz klientów w proces generowania innowacyjnych pomysłów. Dzięki temu firmy mogą czerpać inspiracje z różnorodnych źródeł oraz szybciej wprowadzać nowe produkty czy usługi na rynek.

W ramach tej odmiany wyróżniamy również crowdsourcing rozwiązań, który może usprawnić proces radzenia sobie z problemami i wyzwaniami.  

Crowdsourcing treści

Jak przeprowadzić kampanię crowdsourcingową? W tym przypadku wystarczy wykorzystać szeroką publiczność do tworzenia różnego rodzaju treści, takich jak teksty, zdjęcia czy filmy. Przykładem takiego podejścia jest Wikipedia, gdzie artykuły tworzone są przez społeczność internetową.

Oczywiście, możesz spotkać się z innymi rodzajami opisywanego narzędzia. Będzie to również crowdsourcing inicjatywy czy crowdsourcing zadań.

Wady i zalety crowdsourcingu

Crowdsourcing wykorzystuje wiedzę i „siłę” tłumu w celu rozwiązania różnorodnych zadań, przez co zdobywa coraz większą popularność w wielu dziedzinach życia. Warto przyjrzeć się bliżej zaletom i wadom tego podejścia, które przyczyniają się do jego sukcesu.

Crowdsourcing i jego zalety

Zastanawiasz się, czy akcje crowdsourcingowe mogą przynieść korzyści Twojej firmie? Pamiętaj, że to rozwiązanie ma niewątpliwie wiele zalet, do których zaliczyć można przede wszystkim dostęp do szerokiej bazy wiedzy i umiejętności. Dzięki temu, że wiele osób może wspólnie pracować nad danym projektem, zyskujesz różnorodne perspektywy i doświadczenia. Rozwiązania opracowane w ten sposób są często bardziej kompleksowe i przemyślane niż te, które powstałyby z udziałem jednej osoby lub niewielkiego zespołu.

Przeczytaj również:  9 pomysłów na atrakcje na event firmowy

Zalety crowdsourcingowych akcji to również niższe koszty realizacji projektów i szybsze tempo pracy. W przypadku wielu zadań angażowanie dużej liczby osób nie musi oznaczać większych wydatków. Wręcz przeciwnie, często pozwala to na osiągnięcie lepszych efektów przy mniejszym nakładzie środków, a nawet skomplikowane projekty mogą być realizowane w krótszym czasie.

Przykłady projektów z Polski i ze świata pokazują, że zastosowanie crowdsourcingu przynosi korzyści w postaci nowych talentów czy innowacyjnych rozwiązań.

Crowdsourcing i jego wady

Znasz już korzyści crowdsourcingu, ale pamiętaj, że nie jest on pozbawiony wad. Do najważniejszych należy ryzyko utraty kontroli nad projektem, brak gwarancji jakości wyników oraz możliwość naruszenia praw autorskich czy ochrony danych osobowych. Z racji tego, że praca jest rozproszona pomiędzy wielu uczestników, trudno jest śledzić postępy każdego z nich oraz koordynować działania. Może to prowadzić do niejasności, opóźnień czy nawet fiaska całego przedsięwzięcia.

Weź również pod uwagę, że nie każdy projekt będzie nadawał się do realizacji w oparciu o crowdsourcing w firmie – wymaga on bowiem odpowiedniej instrukcji oraz jasno określonych celów. Jeśli zadanie jest zbyt skomplikowane, wymaga specjalistycznej wiedzy czy precyzyjnej koordynacji, lepiej zdecydować się na tradycyjne metody zarządzania projektami.

Promocja firmy na lokalnym rynku? Rozpocznij już teraz

Zastosowanie crowdsourcingu i praktyczne przykłady

Czy anonimowi użytkownicy sieci mogą pomóc rozwinąć Twoją firmę? Tak, ponieważ zastosowanie crowdsourcingu można zauważyć w wielu obszarach związanych z biznesem.

Wykorzystanie crowdsourcingu w badaniach naukowych i rozwoju opiera się zwykle na analizie dużych zbiorów danych, które są trudne do przetworzenia przez pojedyncze osoby czy zespoły. Przykładem takiego podejścia może być współpraca naukowców oraz pasjonatów w badaniu zmian klimatycznych poprzez zbieranie informacji z różnych źródeł i analizowanie ich wspólnie.

Przeczytaj również:  5 sił Portera – przykłady zastosowania w praktyce

Niezwykłą popularnością cieszy się również crowdsourcing produktów lub usług. Nic więc dziwnego, że firmy coraz częściej decydują się na uwzględnienie opinii klientów w procesie tworzenia nowej oferty. Może to obejmować organizowanie konkursów na najlepszy pomysł czy konsultacje społeczne dotyczące potrzeb i oczekiwań konsumentów. Tego typu podejście pozwala na zwiększenie zaangażowania odbiorców.

Crowdsourcing pozwala również pozyskać wsparcie w tworzeniu treści. Przykładem może być współpraca blogerów, vlogerów czy twórców podcastów, którzy wymieniają się pomysłami, materiałami czy nawet wspólnie tworzą nowe projekty. Dzięki temu możliwe jest generowanie wartościowego contentu, który będzie ciekawy dla odbiorców. Ponadto, platformy takie jak Wikipedia czy OpenStreetMap, bazują na zaletach crowdsourcingu, gdzie każdy może dodać swoją wiedzę czy informacje do wspólnego zbioru.

Crowdsourcing na przykładach

Podaliśmy już kilka przykładów ze świata, ale musisz wiedzieć, że crowdsourcing w Polsce jest również niezwykle popularny.

Jedną z inicjatyw, która w tym kontekście cieszy się największą popularnością, jest budżet obywatelski. To proces partycypacyjny, w którym obywatele, a nie wyłącznie urzędnicy lub politycy, mają wpływ na gospodarowanie budżetem publicznym. Ten crowdsourcing opiera się na założeniu, że mieszkańcy sami decydują, na co zostaną przeznaczone środki publiczne w ich lokalnym otoczeniu.

Crowdsourcing pomysłów wykorzystują również takie firmy jak Lego czy Lays (w tym także polskie oddziały). Najczęściej sprowadza się to do wymyślania przez klientów nowych sposobów na budowle z klocków czy ciekawych smaków chipsów.

Inne przykłady akcji crowdsourcingowych to np. konferencja „I Love Marketing”, która gromadzi ekspertów z dziedziny promocji online, Social Mediów czy reklamy w Google. Podczas kilkudniowych szkoleń specjaliści dzielą się wiedzą w trakcie kilkunastominutowych prezentacji.

Jak widzisz, crowdsourcing to innowacyjna metoda współpracy, która może przynieść wiele korzyści zarówno dla organizacji, jak i uczestników projektów. Warto pamiętać nie tylko o jego zaletach, ale również wadach i konieczności spełnienia odpowiednich warunków, aby działania oparte na crowdsourcingu odniosły sukces.

e-book Dlaczego Twoja firma powinna być obecna w Internecie
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułThank You Page – jak napisać stronę z podziękowaniem?
Następny artykułBrief marketingowy – co to jest i jak go napisać?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here