Czynniki rankingowe Google, część 1. Linkowanie, fraza kluczowa i szybkość strony

5
5189

Czynniki_rankingowe_Google_część_1_Linkowanie_fraza_kluczowa_i_szybkość_stronyCzynniki rankingowe Google od lat są tematem studiowanym przez e-marketerów. Próba rozgryzienia i zidentyfikowania ich wszystkich to praca dla wytrwałych, a liczba aktualizacji w algorytmach Google’a w skali roku czyni ją syzyfową. Nawet jeśli udałoby się zdefiniować je wszystkie, w momencie ich opisywania informacje na ich temat mogłyby już być nieaktualne.

W znakomitym tekście Google Ranking Signals, Bill Slavski podsumowuje pięć lat swoich badań nad czynnikami rankingowymi Google’a. Jego doświadczenia są o tyle bardziej wartościowe od innych tego typu zestawień, że zawierają odnośniki do patentów zarejestrowanych przez Google’a. Jak twierdzą sami przedstawiciele Google’a sam fakt zarejestrowania patentu nie gwarantuje, że najpopularniejsza wyszukiwarka świata jej używa. Nie mogą oni jednak zaprzeczyć temu, że zarejestrowane patenty są efektem ich pracy, albo co najmniej przejawem zainteresowania danymi technologiami, rozwiązaniami lub połączeniami. Zapraszamy do pierwszego wpisu z cyklu zestawienia czynników rankingowych Google’a według listy Seo by the Sea.

Wiek strony oraz jakość linkowania

W kontekście designu lub projektowania, starsze strony WWW oceniane są gorzej, jednak Google nie zwraca uwagi na modę – dla niego wyżej oceniane będą strony WWW o dłuższym czasie istnienia, a raczej aktywności. Dla każdej witryny Google zapisuje jej “wiek” w oparciu o pierwsze indeksowanie albo o najstarszy link do niej na stronie zewnętrznej. Linki mają znaczenie bezpośrednio dla pozycji strony w rankingu – Google bierze pod uwagę przy rankowaniu strony WWW średnią wartość linków do niej prowadzących. Wartościowy link zewnętrzny potwierdza jakość strony WWW. Link do patentu Google: Wartościowanie dokumentów na podstawie daty ich wprowadzenia.

Przeczytaj również:  Czy SEO jest ważne?

Zalecenia: Treści na stronie powinny być stale świeże i ciekawe dla użytkowników, którzy będą je czytać, a następnie udostępniać i linkować. Wtedy będą też wartościowe w oczach Google’a.

Słowa kluczowe

Podczas wyszukiwania informacji w Google wpisujemy – świadomie lub nie – konkretne frazy kluczowe, po których spodziewamy się uzyskać odpowiedzi na zadane pytanie. Z drugiej strony, algorytm Google przeszukuje posiadaną bazę zaindeksowanych stron internetowych odsiewając wyłącznie te, które typowane słowo kluczowe zawierają. Dopiero w następnej kolejności Google szereguje wyniki w swoim rankingu. Słowa kluczowe to absolutna podstawa dla pojawiania się w  wyszukiwarkach, oczywiście jeśli słowa kluczowe zostały prawidłowo dobrane do tematyki stron WWW. Link do patentu Google: Wyszukiwanie oparte o frazy w systemie wyszukiwania informacji.

Zalecenia: Słowa kluczowe powinny pojawić się w tytule strony, nagłówkach, metatekście, w treści głównej – ale zawsze powinny być dostosowane do konkretnej strony lub podstrony witryny.

Frazy pokrewne

Google lepiej ocenia treści na stronach zawierające frazy pokrewne, ponieważ odczytuje różne zapytania od użytkowników. Frazy pokrewne to coś więcej niż wyrażenia synonimiczne – mimo że na stronie WWW firma sprzedaje wegańskie odżywki do włosów, może w ich opisach i  nazwach stosować określenia: ekologiczne, balsam do włosów, pielęgnacja włosów. Frazy pokrewne ułatwiają Googlowi oraz użytkownikowi wyszukiwarki znalezienie odpowiedniego produktu. Link do patentu Google: Wyszukiwanie oparte o frazy w systemie wyszukiwania informacji.

Zalecenia: Do wytypowania fraz pokrewnych przyda się spojrzenie na proces wyszukiwania z perspektywy klienta – czego szuka, co wpisuje w Google? Warto dodać te określenia w  opisach i treściach, a następnie śledzić ruch powstały za ich przyczyną na stronie WWW.

Słowa kluczowe w nagłówkach, listach i tytułach

Istotna jest nie tylko obecność fraz kluczowych, ale również ich lokalizacja. Frazy kluczowe powinny zawsze pojawić się w tytule artykułu, we wstępie, w nagłówku pierwszego poziomu, czyli potocznie H1 oraz na początku treści. Warto przemyśleć dobrze jakie słowa kluczowe odpowiadają tekstowi – niewłaściwie dopasowane słowa kluczowe mogą generować na naszej stronie ruch, który będzie miał wysoki współczynnik odrzuceń lub nie będzie generował konwersji. Znaczenie ma również, w którym miejscu w tytule pojawia się fraza kluczowa – Google dla wyszukania “Mundial 2018” wskaże najpierw wyniki zawierające w tytule frazę “Mundial 2018” na samym początku. Link do patentu: Tworzenie rankingu dokumentów, opierając się na semantycznych odległościach między frazami w dokumencie.

Przeczytaj również:  Google My Business – czym jest i jakie niesie korzyści dla przedsiębiorców?

Zalecenia: Tytuły, nagłówki oraz listy na stronach WWW powinny zawierać frazę kluczową opisującą treści, które te strony zawierają, a także frazy powiązane dopasowane do nich.

Czynniki rankingowe Google, część 1. Linkowanie, fraza kluczowa i szybkość strony

Szybkość strony

Długość wczytywania się strony bezpośrednio wpływa na rankingi Google’a – im krócej, tym strona jest sprawniejsza. Pisaliśmy, że Google stworzył nawet narzędzie do pomiaru utraconej wartości pieniężnej na zbyt długim ładowaniu się strony WWW. Strona, która nie jest szybka, zostanie przez internautę prędzej odrzucona. Dlatego Google oceniając stronę nie chce pokazywać jej wysoko w wynikach wyszukiwania. Link do patentu: Używanie czasu wczytywania się źródła, do tworzenia rankingu wyników wyszukiwania.

Zalecenia to głównie kontrolowanie wszystkich funkcjonalności, które spowalniają proces wczytywania się strony. Rozszerzenia JavaScript, rozbudowany CSS, ilość żądań do serwera, a nawet obrazy w jakości HD czy filmy umieszczone w witrynie zamiast podczytania ich z YouTube.

Wskazana pierwsza piątka czynników rankingowych Google to baza, którą wszyscy znamy, a  której nie sposób pominąć, tworząc podobne zestawienie. Czy w tych podstawowych czynnikach Google wprowadza coś jeszcze? Jak mówi Łukasz Kacprzak, specjalista SEO w CS Group Polska:

Przeczytaj również:  Czynniki rankingowe Google, część 2. Czas oglądania strony, fraza kontekstowa i algorytmy n-gram

„Google cały czas aktualizuje nawet te podstawowe czynniki. W prędkości strony Google renderuje[1] strony już w pełni korzystające z JavaScript. Czyli pełen podgląd strony, a nie tylko tym, co jest w kodzie. W nagłówkach ostatnio znów nastąpiła zmiana długości opisów. Testowane są klikalne linki do stron w wynikach wyszukania. Jeśli chodzi o frazy powiązane, to są na bieżąco udoskonalane w ramach rozwoju języka. Do oceny fraz powiązanych, Google stosuje sztuczną inteligencję, by sprawdzić bliskość występowania jednej frazy względem drugiej i na tej podstawie rankingować strony. Jeśli chodzi o linki,  Google kiedyś karał za złe linkowanie, a obecnie sam sobie odcina śmieciowe linkowanie, nie informując już tak często webmasterów w GSC.”

 

[1] Proces renderowania strony WWW – tworzenie warstwy graficznej strony na podstawie pełnego kodu źródłowego strony.

e-book SEO lokalne od A do Z
4.7/5 - (12 votes)

5 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here