8 kluczowych aktualizacji algorytmu Google w 2021 – podsumowanie

7
1076

Blog_WeNet_Google_algoritm

Przez lata swojego funkcjonowania Google wprowadziło mnóstwo aktualizacji. Ich celem od zawsze było zapewnienie wartościowych wyników wyszukiwania internautom. Wraz z nimi zmieniał się również proces optymalizacji witryn internetowych. W końcu każda tego typu modyfikacja może wpłynąć na prowadzone do tej pory działania SEO czy ranking pozycjonowanego serwisu. Dlatego w najnowszym podsumowaniu przedstawiamy najważniejsze zmiany w algorytmach wyszukiwarki w 2021 roku. Przeczytaj i zadbaj o widoczność swojej strony w sieci.

Strony internetowe okiem robota, czyli o algorytmach Google słów kilka

Google to najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka i jednocześnie jedno z podstawowych narzędzi, z którego korzystają zarówno użytkownicy konsumujący treści internetowe, jak i przedsiębiorcy prowadzący biznes w sieci. Wyniki wyszukiwania stanowią zaś jeden wielki ranking stron WWW. O tym, na którym miejscu na daną frazę znajdzie się witryna, decydują algorytmy tworzące razem tzw. systemy rankingowe.

Celem algorytmów Google jest analizowanie, segregowanie i ocenianie stron internetowych. Zadanie stojące przed nimi nie należy jednak do najprostszych – na każde zapytanie pojawia się miliard adresów, które muszą zostać odpowiednio sklasyfikowane według wciąż zmieniających się wytycznych. A do tego wielu webmasterów próbuje oszukać roboty Google poprzez np. metody Black Hat SEO, czyli zakazane techniki pozycjonowania.

Odpowiedzią wyszukiwarki na takie praktyki są regularne aktualizacje algorytmów. Dzięki nowym rozwiązaniom i ciągłym zmianom w sposobie dobierania wyników może eliminować nieuczciwe praktyki. W ten sposób modyfikacjom ulega również sposób prowadzenia działań SEO. Dlatego też warto na bieżąco śledzić wszelkie propozycje prezentowane przez Google.  Nie ignoruj żadnych nowości i poprawek. A jeśli nie masz na to wszystko czasu, to zadaniami związanymi z pozycjonowaniem zajmie się dla Ciebie agencja marketingowa.

SEO_wiekszy

Algorytmy Google w 2021 roku – co nowego? Lista najważniejszych aktualizacji

Page Rank to algorytm, od którego wszystko się zaczęło. Dziś już trudno nadążyć za kolejnymi aktualizacjami przeprowadzanymi przez Google. Wszystkie wynikają z ciągłego udoskonalania poprawności i dokładności dobierania wyników do zapytania. Dlatego przygotowaliśmy podsumowanie najważniejszych zmian w działaniu wyszukiwarki, które zostały wprowadzone w 2021 roku.

1. Aktualizacja Passage Ranking (luty 2021)

Przeprowadzona w lutym 2021 roku aktualizacja sprawiła, że dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji wyszukiwarka może już nie tylko indeksować strony internetowe, ale również poszczególne ich fragmenty. Google Passage, czyli nowy system oceny treści ma na celu dostarczanie odpowiednich wycinków zawartości witryny na listach SERP, które od razu i dokładnie odpowiedzą na zapytanie użytkownika.

Przeczytaj również:  Google My Business – praktyczne wskazówki i porady o optymalizacji wizytówki

Dzięki aktualizacji internauta nie będzie już musiał przeszukiwać strony WWW w celu znalezienia odpowiedzi. Fragmenty treści, które najlepiej odnoszą się do zapytania, zostaną mu wyświetlone w wynikach wyszukiwania. W kontekście Passage Ranking ogromną rolę odgrywa inny algorytm – tzw. BERT od Google, który ma za zadanie zrozumieć zawartość witryny w sposób zbliżony do człowieka. Dlatego też warto tworzyć wysokiej jakości teksty na dany temat, korzystać z rozbudowanych fraz i porządkować treści w swoim serwisie.

2. Aktualizacja About This Result (luty 2021)

W lutym 2021 roku doszło do jeszcze jednej aktualizacji algorytmu Google. To właśnie wtedy została bowiem wprowadzona funkcja pod nazwą About This Result. Specjalna zakładka pozwala użytkownikom dowiedzieć się więcej o danej stronie internetowej, zanim przejdą na nią z wyników SERP.

W ten sposób wyszukiwarka Google chce pomóc internautom i podpowiedzieć, czy w danym tekście znajdą rzetelne informacje i czy mogą zaufać wybranemu wynikowi wyszukiwania. Choć wspomniana sekcja nie ma wpływu na ocenę strony, to zawiera listę danych, wśród których znajdziemy informacje brane pod uwagę przy tworzeniu rankingu np. obecność połączenia szyfrowanego czy wysokiej jakości linków.

3. Aktualizacja 100% Mobile First Indexing (marzec 2021)

O Mobile First Index usłyszeliśmy po raz pierwszy w 2016 roku. Już wtedy można było zauważyć wzrost ruchu mobilnego w wyszukiwarkach. Obecnie ta wciąż rosnąca tendencja powoduje, że Google kładzie coraz większy nacisk na to, by strony były przyjazne dla użytkowników smartfonów – to jeden z kluczowych czynników rankingowych.

W związku z zapowiedzianą na marzec 2021 r., ale wciąż nieprzeprowadzoną aktualizacją mobilna wersja strony internetowej już nie tylko będzie punktem wyjścia dla Google przy ustalaniu rankingu, ale wręcz witryny dostępne tylko dla komputerów i laptopów zostaną usunięte z indeksu. Aby nie stracić na tej zmianie, należy postawić na optymalizację pod wymogi Mobile First Index – wytyczne dla deweloperów są ogólnodostępne pod tym linkiem.

4. Aktualizacja Product Reviews (kwiecień 2021)

Wartościowe treści mają ogromny wpływ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Google chce teraz również docenić wartościowe recenzje produktów pisane przez ekspertów i znawców konkretnych tematyk. Dlatego też wprowadził kolejną aktualizację, dzięki której witryny publikujące opinie zawierające ważne detale będą zdobywać lepszą widoczność w wyszukiwarce.

Aktualizacja Product Reviews obejmuje na razie wyłącznie teksty w języku angielskim. Ma na celu przynieść więcej korzyści autorom, którzy dzielą się cennymi informacjami i ekspercką wiedzą z innymi użytkownikami. Co ciekawe, już w grudniu 2021 roku przeprowadzono kolejną zmianę w algorytmie – tym razem poprawiono sposób reagowania na nadużywanie opinii na stronach WWW.

Przeczytaj również:  Najnowsze trendy SEO – to musisz wiedzieć w 2022 roku

Sprawdź, jak Google ocenia Twoją stronę

5. Aktualizacja MUM (maj 2021)

Google coraz więcej uwagi poświęca intencji użytkownika. W kontekście SEO oznacza to, że wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania uzyskają treści, które będą się lepiej i trafniej odnosiły do zapytań internautów.

A to wszystko ze względu na MUM, czyli model sztucznej inteligencji, który może zrozumieć uczucia i kontekst informacji z różnych źródeł, tak aby dostarczyć kompleksowych oraz trafnych dla użytkownika odpowiedzi. Przewiduje się, że w związku z aktualizacją algorytmu internauci zachęceni trafniejszymi wynikami od Google, będą wpisywać bardziej rozbudowane zapytania w wyszukiwarce. Na znaczeniu zyskają więc szczegółowe frazy czy optymalizacja treści – obrazów, audio i wideo.

6. Aktualizacja Link Spam (lipiec 2021)

Wyszukiwarka od dawna zachęca do stosowania legalnych metod promowania stron internetowych, a tym samym konkretnych usług i produktów. Kontynuacją takich działań była przeprowadzana od lipca 2021 roku aktualizacja dotycząca linków spamerskich. Celem Link Spam Update było zniweczenie niepożądanych praktyk związanych z pozyskiwaniem niskiej jakości odnośników.

Aktualizacja algorytmu posłużyła więc identyfikacji spamerskich linków i zignorowania ich w ocenie witryny, do której linkowały. To spowodowało zaś, że właściciele stron korzystających z potępianych przez Google metod linkowania mogli odnotować spadki w pozycjach. Czego należy więc unikać? Przede wszystkim wymiany linków na dużą skalę, automatyzacji w tworzeniu odnośników czy zbyt dużej liczby anchorów w tekstach.

7. Aktualizacja Page Experience (czerwiec 2021)

Jednym z najważniejszych wydarzeń w branży SEO od stycznia do grudnia 2021 roku była aktualizacja Page Experience i wprowadzony wraz z nią zestaw wskaźników pod nazwą Core Web Vitals. W ten sposób do istniejących już czynników związanych z doświadczeniem użytkownika na stronie zostały włączone kolejne dotyczące tym razem:

  • ładowania największego elementu witryny – wskaźnik LCP, czyli Lagrest Contentful Paint,
  • interaktywności – wskaźnik FID, czyli First Input Deley,
  • stabilności wizualnej – wskaźnik CLS, czyli Cumulative Layout Shift.

Wskazniki_Core_Web_Vitals

Kluczowe wskaźniki po aktualizacji algorytmu Page Experience, źródło Google

Więcej o samej aktualizacji dowiesz się na stronie WeNet.pl oraz z naszego podcastu – odcinek o Core Web Vitals znajdziesz pod tym linkiem.

8. Aktualizacja Page Title (sierpień 2021)

Jak już wspominaliśmy wcześniej, Google wprowadza wiele zmian w swoich algorytmach, aby lista wyników wyszukiwania była jak najbardziej trafna, uzyskując przy tym lepsze doświadczenie użytkownika. Sierpniowa aktualizacja dotyczyła algorytmu dla znaczników title na stronach internetowych. Odnosiła się do sposobu, w jaki Google widzi tytuły witryn i nagłówki H1.

Przeczytaj również:  Google uspokaja: „Nie martw się o złośliwe linki przychodzące Twojej witryny. Ignorujemy je.”

W nowej wersji algorytmu tytuł otrzymany w wynikach wyszukiwania będzie lepiej opisywać zawartość wyświetlanej strony. A to dlatego, że do generowania meta title roboty Google będą wykorzystywać informacje zawarte w HTML, wyświetlane nagłówki czy nawet inne zauważalne elementy witryny np. treść akapitu, czy tekst linku do serwisu.

Zmiany zostały spowodowane niewłaściwymi praktykami tworzenia meta title. Wśród nich Google wyróżniło np. zbyt dużą liczbę słów kluczowych oraz często powtarzające się, zbyt długie czy wygenerowane automatycznie tagi title. Celem aktualizacja algorytmu miała być poprawa współczynnika klikalności (CTR), dlatego warto tworzyć oddające zawartość strony tytułowe tagi oraz dbać o odpowiednią hierarchię nagłówków.

Najważniejsze aktualizacje algorytmów Google w 2021 roku – podsumowanie

Obawiasz się, że aktualizacje algorytmu wyszukiwania Google obniżą pozycję Twojej strony w rankingu? Jeśli stosujesz się do wytycznych wyszukiwarki i dbasz o wysoką jakość swojej witryny, nie masz się, czym martwić. Bądź na bieżąco ze wszelkimi zmianami – w ten sposób wykorzystasz pojawiające się możliwości i ulepszysz prowadzoną strategię.

W 2021 roku największe zmiany w działaniach SEO spowodowały:

  • aktualizacja Passage Ranking,
  • aktualizacja About This Result,
  • aktualizacja 100% Mobile First Indexing,
  • aktualizacja Product Reviews,
  • aktualizacja MUM,
  • aktualizacja Link Spam,
  • aktualizacja Page Experience,
  • aktualizacja Page Title.

Zrób audyt SEO

W pozycjonowaniu stron chodzi o to, by osiągać jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Twoja marka nie stanie się rozpoznawalna w sieci, jeśli nie będziesz znać najważniejszych i najnowszych aktualizacji algorytmu Google. W końcu im lepiej dopasujesz witrynę do wymagań wyszukiwarki, tym lepszy ranking w SERP osiągniesz. Z WeNet będziesz na bieżąco i zdobędziesz widoczność w Internecie.

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (2 votes)

7 KOMENTARZE

  1. I jakby spojrzeć na chłodno to żadna z tych zmian nie jest rewolucyjna. To znaczy, Google od lat kładzie nacisk na użytkownika i jego doznania w sieci i danych stronach. Wszystkie wprowadzone zmiany to kolejne cegiełki żeby w końcu pozbyć się spamu, stron które optymalizację to widziały, ale chyba u konkurencji ;)

  2. Bardzo przydatne informacje. Pomimo tego, że mają już kilka lat i tak dowiedziałem się paru ciekawych faktów. Dzięki !

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here