Firma w obliczu wyzwań. Jak przekuć obecne trudności w przyszłe możliwości?

0
2250

Prowadzenie firmy to nie lada wyzwanie. Wymaga czasu, cierpliwości, nakładów pracy i środków, a także podjęcia ryzyka. Być może w Twojej biznesowej karierze spotkały Cię już zarówno wzloty, jak i upadki, jednak nawet mimo różnego rodzaju trudności nigdy się nie poddawałeś. Tym razem przyjdzie Ci się z mierzyć z wyjątkowym wyzwaniem. Odkryj wskazówki, jak wyjść zwycięsko z obecnej sytuacji. Dowiedz się, dlaczego właśnie teraz warto postawić na marketing internetowy i w jakie działania warto zainwestować.

Jak przekuć trudność w możliwość, czyli… działaj!

Obecna sytuacja jest niespodziewana, nikt nie był na nią przygotowany. Potraktuj jednak nowe realia nie jako zagrożenie dla Twojej pozycji, a jako szansę na zbudowanie lub wzmocnienie wizerunku, a także dotarcie do szerokiego grona klientów.

Biznes zmienił się nieodwracalnie – to znak, że również Twoje podejście do biznesu musi się zmienić. Najważniejsze to działać tu i teraz. Przyjmij aktywną postawę. Trzymaj rękę na pulsie, analizuj, obserwuj, opracuj plan działania, reaguj na dynamicznie zachodzące zmiany, ryzykuj. Nie możesz usunąć się w cień.

Prowadzisz firmę i czujesz się niepewnie? Nie tylko Ty jako przedsiębiorca musisz odnaleźć się w nowych realiach. W takiej sytuacji są wszyscy, w tym również Twoja konkurencja. Wszyscy startujecie od zera. Jednak właśnie teraz pojawia się szansa na wygraną w wyścigu. Jeśli podejmiesz odpowiednie kroki, możesz prześcignąć rywali – firmy, które nie dostosują się do nowych reguł panujących na rynku.

Online to już tu i teraz – wykorzystaj zmiany  

Nowa sytuacja wymusza zmianę naszych nawyków, w tym nawyków Twoich klientów. Klienci spędzają teraz czas przede wszystkim w sieci i taki trend utrzyma się jeszcze przez jakiś czas. Według Akamai ruch internetowy wzrósł aż o 50%[1]. Jako przedsiębiorca nie możesz pozostać obojętny na zmiany, które zachodzą na naszych oczach.

Kiedyś mówiono, że online to przyszłość. Teraz korzystanie z możliwości Internetu nie jest już tylko dodatkowym ułatwieniem w załatwianiu codziennych spraw czy nawiązywaniu kontaktów. Online staje się naturalną częścią naszego życia. Korzystanie z konsultacji i usług online oraz kupowanie w e-sklepach – to wszystko staje się naturalnym nawykiem, bo jest przede wszystkim łatwe i wygodne. Wykorzystaj więc moment i zadbaj o Twoją obecność w sieci.

Przeczytaj również:  Czym jest Lean Management?

Więcej o tym, jak wzrosło zainteresowanie działaniami online, a także jak czas epidemii wpływa na decyzje zakupowe klientów, przeczytasz w naszym e-booku.

Podejmij wyzwanie i bądź liderem

Obecna sytuacja, pełna niepewności, jest wyzwaniem dla każdego przedsiębiorcy. To czas, byś wziął odpowiedzialność na swoje barki i stał się liderem, który pokieruje firmą, by wyszła z sytuacji zwycięsko. Jak to zrobić? Zadaniem lidera jest znalezienie złotego środka. Cały czas musisz pozostać w gotowości. Staw czoła problemom, przeanalizuj sytuację. Działaj

Jako lider poprowadź swoich pracowników przez tę skomplikowaną sytuację. Postaw na jasną komunikację, zadbaj o bezpieczeństwo, opanuj stres. Strach jest najgorszym doradcą.

Myśl nieszablonowo, bądź elastyczny, szukaj rozwiązań. Bądź wizjonerem i strategiem. Wyciągaj wnioski z trudnej sytuacji i ucz się na przyszłość. Pamiętaj, prawdziwi liderzy kształtują się w kryzysie.

Odkryj metody i narzędzia do pracy zdalnej

Jeśli do tej pory pracowałeś przede wszystkim na miejscu i zarządzałeś zespołem w biurze, musisz podjąć pewne zmiany. Przestawienie na pracę zdalną nie zawsze jest łatwe, jednak możesz wyciągnąć z tego wiele korzyści.

Przede wszystkim ustal sposób komunikacji z zespołem. W tym celu możesz wykorzystać szereg narzędzi do pracy zdalnej, takich jak m.in. Skype, Slack czy Tandem. Więcej o narzędziach do pracy online dowiesz się z naszego e-booka.

Nie zapominaj, że jesteś szefem. Motywuj i wspieraj pracowników również online, a z pewnością szybciej osiągnięcie wspólnie zamierzone cele.

Przygotuj plan działania i przenieś działania do Internetu  

Nadszedł moment, by zweryfikować Twoje dotychczasowe działania, przeanalizować sytuację i opracować nową strategię. Musisz jednak zrobić to z głową. Zadbaj o spójność przekazu. Nie odcinaj się od swojej działalności i stylu komunikacji, tylko dopasuj działania do tego, co się obecnie dzieje.

Przeczytaj również:  Partnerstwo z Google jako Autoryzowany Partner MSP

Wiemy już, że online staje się naszą naturalną sferą życia. Jakie są oczekiwania konsumentów wobec aktywności reklamowej? Jak wynika z badania Kantar, 75% konsumentów oczekuje, że firma nie będzie wykorzystywać obecnej sytuacji w celu promowania marki. Większość respondentów oczekuje, że komunikacja będzie prowadzona w uspokajającym tonie[2].

Z kolei w#_ftn2yniki badania przeprowadzonego pod koniec marca przez Mindshare wskazują, że aktywność reklamowa w czasie epidemii u większości konsumentów nie budzi negatywnych odczuć. O ile wykorzystywanie sytuacji do promocji nie jest wskazane, o tyle dostosowywanie działań jest już postrzegane pozytywnie przez większość badanych.

Badanie Mindshare pokazuje również, że w niespodziewanych czasach konsumenci oczekują wsparcia w przekazach reklamowych – zarówno w zakresie działań CSR, których celem jest wspieranie instytucji i potrzebujących, jak i wsparcia w zakresie codziennych potrzeb, np. mówienia o produktach czy usługach w taki sposób, by pokazać, jak mogą one pomóc podczas spędzania czasu w domu[3].

Jak więc potwierdzają powyższe dane, konsumenci będą potrzebować pozytywnych bodźców, a to oznacza, że będą poszukiwać firm, które dbają również o relacje, a także dają „coś” od siebie. To szansa, by zainwestować w wizerunek Twojej firmy. Czas, by przenieść działania do sieci – zaktualizować stronę i prowadzić przemyślane działania w Social Mediach.

Ucz się od najlepszych, czyli jak marketing radzi sobie z wyzwaniem

Dotarcie z informacją do konsumentów wymaga zmiany i wykorzystania nowych kanałów komunikacji marketingowej. Już teraz obserwujemy nowe trendy, które pojawiają się w zmieniającej się rzeczywistości rynku reklamowego.

Akcje społeczne i charytatywne, produkcja środków ochronnych, sprzedaż limitowanych edycji produktów, atrakcyjne rabaty, darmowa wysyłka w sklepie online… Te i inne działania podejmują dziś znane firmy. Twoja firma również może skorzystać z tych doświadczeń i wprowadzić różnego rodzaju akcje, które wzbudzą zainteresowanie klientów.

Dziś wyjątkowo istotna jest obecność w sieci. Wykorzystaj możliwości, jakie dają własna strona stron WWW, Social Media, Content Marketing, Google Moja Firma czy sprawdzone katalogi firm. Dlaczego właśnie teraz warto postawić na marketing internetowy? Z kogo warto brać przykład? Tego dowiesz się z naszego e-booka.

Przeczytaj również:  16 narzędzi wspierających sprzedaż w małej firmie

Sprawdź, jakie możliwości masz jako przedsiębiorca i pracodawca

Wielu przedsiębiorców na całym świecie przeżywa obecnie wyjątkowo trudny okres i zastanawia się, co robić dalej. Przeanalizuj dostępne opcje, by uniknąć restrukturyzacji czy zawieszenia działalności. Zastanów się, czy redukcje kadrowe to konieczność. Szukaj rozwiązań.

Możesz skorzystać z pomocy dla przedsiębiorców. Sprawdź, co oferuje Tarcza Kryzysowa czy Gwarancja de minimis z Banku Gospodarstwa Krajowego. Dowiedz się, czy władze Twojego miasta wprowadzają działania, które mogą pomóc Twojej firmie, np. poprzez obniżenie czy odroczenie spłaty czynszu.

Zbierz wnioski i patrz z optymizmem w przyszłość

Na razie nie zapowiada się, by obecny stan szybko przeminął. Zmiany widać jednak na każdym kroku. Zmienia się podejście do życia konsumentów, a firmy muszą bacznie obserwować sytuację i wyciągać wnioski na przyszłość.

Twoim zadaniem jako przedsiębiorcy jest dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb odbiorców tak, by z jak najmniejszymi stratami wyjść z trudnego okresu, móc szybko odbudować potencjał przedsiębiorstwa i zabezpieczyć je w przyszłości przed podobnymi wydarzeniami. W zmierzeniu się z wyzwaniem może pomóc nasz e-book. Powodzenia!

Źródła: Business Insider, WARC, Nowy Marketing – Badanie Mindshare

[1] https://www.businessinsider.com/coronavirus-akamai-high-internet-traffic-2020-3?IR=T

[2] https://www.warc.com/newsandopinion/news/brands-in-a-pandemic-world-insights-from-kantars-covid-19-barometer/43422

[3] https://nowymarketing.pl/i/fmfiles/md2_1.jpg

e-book Dlaczego Twoja firma powinna być obecna w Internecie
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here