Wyszukiwarka udostępnia właścicielom stron oraz sklepów internetowych wiele darmowych narzędzi, które umożliwiają szeroką analizę działań z zakresu marketingu cyfrowego. Stale je również udoskonala, co potwierdza fakt, że od 1 lipca 2023 Universal Analytics (podstawowa wersja Google Analytics) przestanie zbierać dane i zostanie zastąpiona Google Analytics 4. Z pewnością zastanawiasz się, co to oznacza dla Twojego biznesu. Na to i wiele innych pytań dotyczących GA4 znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.
Co to jest Google Analytics 4?
Prowadzisz działalność w sieci? Jeśli tak, to z pewnością znasz Google Analytics – to najpopularniejsze i jednocześnie darmowe narzędzie od wyszukiwarki, które umożliwia skuteczną analizę ruchu i zachowań użytkowników odwiedzających strony WWW. Dla wielu przedsiębiorców oprogramowanie stało się kluczowym elementem marketingowej strategii marki w Internecie. 14 października 2020 roku została zaprezentowana jego nowa wersja, czyli Google Analytics 4.
Dziś wiemy już, że 1 lipca 2023 roku GA4 zastąpi Universal Analytics, czyli podstawową wersję Google Analytics, która dokładnie tego dnia zostanie zamknięta. Aktualizacja ta oznacza zupełnie nowe spojrzenie na pomiar i analizę danych. Wynika z tendencji, które możemy obecnie obserwować w sieci – od zmieniających się zachowań konsumentów, przez zmiany w zakresie polityki prywatności, po coraz popularniejsze zjawisko przenoszenia biznesu do Internetu.
Czym jest więc Google Analytics 4? Jest to rebranding, rozszerzenie i rozbudowanie usługi Aplikacje + Internet, która została wdrożona w 2019 roku. Narzędzie GA4 dostosowano do zmian zachodzących online, dzięki czemu gwarantuje dostęp do dokładniejszych danych o użytkownikach. W tym celu wykorzystuje takie opcje jak śledzenie międzyplatformowe czy dane oparte na sztucznej inteligencji.
Nie bez powodów o Google Analytics 4 mówi się jako o nowym wymiarze analityki. Jest to bowiem oprogramowanie elastyczne i dopasowane do potrzeb biznesu. Pozwala jeszcze dokładniej i skutecznej analizować ruch sieciowy oraz zachowania konsumenckie na stronie WWW. Jeśli chcesz zyskać przewagę nad konkurencją w branży, to musisz już teraz zacząć korzystać z GA4.
Google Analytics Universal a Google Analytics 4 – różnice i kluczowe zmiany
O usłudze Google Analytics 4 od października 2020 roku mówią wszyscy. Jednak niewiele osób tak naprawdę wie, czym różni się od Universal Analytics. Zanim wdrożysz więc nową wersję narzędzia, to sprawdź, jakie funkcje pojawiły się w GA4 oraz czym różnią się od siebie oba oprogramowania.
1. Wygląd panelu
Najnowsza wersja Google Analytics nadal bazuje na swoim poprzedniku. To zaś sprawia, że korzystając z tej technologii, nie powinniśmy czuć się zagubieni. Zmiany, które zaszły w widoku głównym, czyli interfejsie są jednak dość znaczące. Zgodnie z nowym modelem zbierania danych (o którym piszemy w dalszej części tekstu) została uproszczona nawigacja, aby zamiast na sesjach skupić się na ścieżkach i zdarzeniach użytkowników.
Zmiany są widoczne już na pierwszy rzut oka – dwustopniowe drzewo zastąpiono wysuwanym sliderem. Zawiera on np. zupełnie nowe rubryki, które porządkują raporty oraz funkcjonalności usługi. W GA4 uproszczono nie tylko wygląd raportów, ale również całą strukturę konta. Zamiast obecnych wcześniej widoków znajdziemy strumienie danych.
Interfejs Google Analytics 4
2. Sposób raportowania
Dynamiczny rozwój narzędzia GA4 potwierdza również modyfikacja sposobu raportowania. Liczba dostępnych opcji może wydawać się z pozoru uboższa. Wynika to z faktu, że dostępne dotychczas raporty zostały skupione w ramach jednego dokumentu, który wyczerpuje temat danego zagadnienia. Do tego część sekcji została wymieniona, a niektóre z nich usunięte ze względu na dość niską użyteczność.
W GA4 znajdziemy raporty zorientowane na użytkownika. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że zrezygnowano ze stosowanej w poprzednich wersjach Google Analytics analizy ABC („Acquisition” – pozyskiwanie, „Behaviour” – zachowanie, „Conversion” – konwersja). Obecnie raporty porządkowane są według cyklu życia klienta, który prezentuje się następująco:
- „Pozyskiwanie”,
- „Zaangażowanie”,
- „Generowanie przychodu”,
- „Utrzymanie”.
Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymujemy w jednym miejscu kompleksowy przegląd najważniejszych danych dotyczących kluczowych etapów customer journey (cyklu życia klienta). W nowej wersji panelu poza wspomnianymi już sekcjami „Analiza” i „Cykl życia” znajdziemy również zakładki „Użytkownik” oraz „Zdarzenia”.
Menu w Universal Analytics
Menu w Google Analytics 4
3. Nowy model zbierania danych
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, Google Analytics 4 odznacza się innym sposobem zbierania, filtrowania, przechowywania i raportowania danych w porównaniu do standardowych działań w poprzednich wersjach narzędzia. W GA4 nacisk położony jest na użytkownika, a każde jego działanie w aplikacji mobilnej lub na stronie WWW (np. kliknięcie w link) identyfikowane jest jako zdarzenie.
Na znaczeniu straciły więc sesje oraz odsłony, czyli metryki znane z Universal Analytics. W nowej wersji nie znajdziemy również informacji na temat współczynnika odrzuceń. Mierzenie danych jest więc obecnie łatwiejsze – szczególnie ze względu na konieczność analizy zachowań użytkowników na różnych platformach.
Podsumowując – do tej pory śledzenie podroży użytkownika na stronie internetowej czy w aplikacji mobilnej było powiązane z adresami URL. Obecnie zaś wiąże się ze zdarzeniami. Działa to w ten sposób, że jeśli odbiorca zapisze się do newslettera, a Ty ustalisz to zdarzenie jako cel, to możesz sprawdzić, co taki użytkownik robi w Twojej witrynie, zanim dokona konwersji. Dzięki temu dopasujesz serwis do potrzeb potencjalnych klientów.
4. Śledzenie APP + WEB
Obecnie mamy do czynienia z dwoma ciekawymi tendencjami, które mają duży wpływ na proces zakupowy konsumentów. Pierwszą z nich jest zjawisko cross-device, czyli wykorzystywanie wielu urządzeń podczas podejmowania decyzji o kupnie produktu lub usługi. Drugi trend określany jako multichannel opiera się na wykorzystywaniu różnych kanałów dotarcia, aby porównać oferty, opcje i ceny przed zakupem.
Odpowiedzią na obie tendencje jest Google Analytics 4, który łączy świat WEB i APP. Dzięki temu w ramach jednego narzędzia można mierzyć i analizować interakcje użytkowników w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej firmy. A to wszystko dzięki usprawnionej identyfikacji odbiorców. Universal Analytics bazował na identyfikatorze urządzenia (plik cookie), GA4 wykorzystuje zaś kolejne dwa źródła pozyskiwania danych:
- Google Signals – automatycznie zbierane dane od użytkowników, którzy włączyli personalizację reklam internetowych;
- User ID – dostarczane przez marketerów unikalne identyfikatory użytkowników.
Taka synergia danych to ważny krok w kierunku wielopoziomowej analizy, która nie była dostępna w poprzednich wersjach Google Analytics.
Co wyróżnia Google Analytics 4?
Informacja o tym, że już 1 lipca 2023 Universal Analytics przestanie zbierać dane, powoduje, że nie musisz zastanawiać się, czy warto zacząć korzystać z Google Analytics 4 – obecnie staje się to wręcz koniecznością. Powyżej przedstawiliśmy kilka z wielu zmian, które wdrożono w nowej wersji narzędzia, ale to jeszcze nie wszystko. Wśród nowości warto wskazać również:
- predictive metrics (metryki predykcyjne)
Nowa wersja Google Analytics oferuje narzędzia, które pozwalają przewidywać trendy i zdarzenia, które się jeszcze nie wykonały. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji tzw. metryki predykcyjne dostarczają informacji o prawdopodobieństwie konwersji.
Oprócz zebranych danych uzyskujesz więc listy marketingowe wygenerowane systemowo, które wskazują użytkowników najbardziej skłonnych do zakupu. To szczególnie przydatna funkcja, jeśli posiadasz własny sklep internetowy.
- współczynnik zaangażowania
W GA4 występujący w poprzednich wersjach narzędzia współczynnik odrzuceń zastąpiono współczynnikiem zaangażowania. Nowy wskaźnik określa sesję zaangażowaną, czyli taką, w której użytkownik spełnił co najmniej jeden z następujących warunków: spędził w witrynie lub aplikacji minimum 10 sekund / wyświetlił minimum 2 ekrany czy strony / dokonał konwersji. To jeden z czynników skutecznego SEO.
- kontrola RODO i doszacowanie danych
W nowej wersji narzędzia wprowadzono opcje, które pomagają w przestrzeganiu przepisów RODO. Jest nią m.in. możliwość przesłania zgłoszenia z prośbą o usunięcie danych. Ponadto w związku z ograniczeniem dostępu do informacji, Google stawia na uczenie maszynowe, które wypełni luki powstałe w wyniku braku danych.
Google Analytics 4 – podsumowanie
Jak widzisz, Google Analytics w czwartej wersji oferuje wiele nowości – od zmian w interfejsie użytkownika, przez usprawnioną identyfikację odbiorców, po odmieniony model zbierania danych. Odświeżona wersja narzędzia jest więc sporym krokiem naprzód i odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość online.
GA4 to zupełnie nowe spojrzenie na pomiar i analizę danych. Co najważniejsze, pozwala przejść od koncentracji na pojedynczej interakcji np. wizyty, do zarządzania całościową relacją z użytkownikiem. To dobra okazja do zmiany prowadzonych dotychczas działań marketingowych.
Jeśli potrzebujesz pomocy, by rozwinąć swój biznes online, to skorzystaj z usług agencji reklamowej WeNet. Specjaliści zaoferują Ci nowoczesne rozwiązania, dzięki którym wyróżnisz się na tle konkurencji, wdrożysz skuteczną kampanię reklamową i dotrzesz do większej liczby klientów. Wejdź na WeNet.pl i poznaj szczegóły oferty.
Źródła: Google Marketing Platform: Introducing the new Google Analytics, Analytics: Pomoc
Koniecznie trzeba wdrożyć GA4 jak najszybciej, żeby można było wykonać analizę rok do roku.
Wspomniałbym jeszcze o modelach atrybucji w GA4 i bazowaniu na danych.
Wydaje mi się, że w tym zdaniu jest błąd:
Nowy wskaźnik określa sesję zaangażowaną, czyli taką, w której użytkownik spędził w witrynie lub aplikacji minimum 10 sekund, wyświetlił co najmniej 2 ekrany czy strony i dokonał konwersji.
Zdanie sformułowane jest w ten sposób, że muszą zajść wszystkie te okoliczności łącznie, tymczasem wydaje mi się, że wystarczy, że wystąpi jakakolwiek pojedynczo.
Rzeczywiście tak sformułowane zdanie może wprowadzić w błąd. Już poprawiamy i dziękujemy za reakcję. Pozdrawiamy – zespół WeNet.