Jak nawiązać współpracę z influencerem?

0
18
współpraca z influencerem na czym polega

Social Media są dziś miejscem, gdzie rozgrywają się najważniejsze kampanie marketingowe, a influencerzy odgrywają w nich kluczową rolę. Wykorzystanie twórców internetowych w swoich działaniach online może pomóc w budowaniu zasięgu, rozpoznawalności i wizerunku marki, ale wymaga znajomości kilku zasad. Chcesz nawiązać współpracę, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Przeczytaj i dowiedz się, czym dokładnie jest influencer marketing i jak mądrze podejść do tego tematu, aby osiągnąć maksymalne rezultaty.

Czym jest influencer marketing?

Jak dotrzeć do nowych klientów, zyskać ich uwagę i zbudować zaufanie w świecie, w którym tradycyjna reklama nie zawsze działa? Odpowiedzią może być influencer marketing.

Nie wierzysz? Niech argumentem będą statystyki pochodzące z portalu WPBeginers:

  • 83% właścicieli firm, którzy stosują strategię influencer marketingu, twierdzi, że pomogła im w rozwoju ich firm.
  • Według 60% marketerów treści od twórców internetowych osiągają lepsze wyniki niż tradycyjne posty związane z marką.
  • 90% kupujących przyznaje, że treści generowane przez użytkowników (takie jak recenzje od influencera) wpływają na ich nawyki zakupowe.

Ale wróćmy na chwilkę do podstaw – influencer marketing to nowoczesna taktyka promocyjna, w której kluczową rolę odgrywają osoby z dużym zasięgiem w mediach społecznościowych takich jak Instagram, TikTok, YouTube i inne. Ta forma reklamy już kilka lat temu zyskała ogromną popularność, umożliwiając skuteczne nawiązywanie relacji z potencjalnymi klientami.

Fundamentem opisywanej strategii jest influencer, czyli osoba, która dzięki swojej wiarygodności, wiedzy i autentyczności zdobyła zaufanie obserwujących, a jej rekomendacje są dla tych odbiorców istotnym wskaźnikiem wartości produktu lub usługi.

Kreatywna współpraca z takimi twórcami pozwala firmom dotrzeć do nowej grupy potencjalnych klientów i budować z nimi relację w sposób bardziej osobisty niż w przypadku tradycyjnych reklam.

marketing_lokalny_v2

Współpraca marki z influencerami – czy warto?

Wciąż zastanawiasz się, czy współpraca z influencerami się opłaca? W takim razie przedstawię Ci teraz kilka korzyści, które możesz osiągnąć, decydując się na taką kampanię marketingową.

  • Budowanie świadomości marki
Przeczytaj również:  Jak napisać dobre case study? 

Jak opisywana strategia pomaga w budowaniu świadomości marki? Otóż influencer dysponuje gotową publicznością, do której możesz dotrzeć, przekazując autentyczne i jakościowe treści. W ten sposób Twoja firma może szybko zyskać nowych odbiorców i stać się rozpoznawalna.

Co więcej, rekomendacje influencerów często są postrzegane jako bardziej wiarygodne niż tradycyjne reklamy, co dodatkowo wzmacnia świadomość marki.

  • Zwiększenie zaufania

Twórcy internetowi są postrzegani przez swoich widzów jako wiarygodne źródło informacji, a ich poparcie często przekłada się na większe zaufanie do promowanej firmy. Nie bez powodu wielu z nich zostaje także ambasadorami marki.

Dzięki efektywnej współpracy z influencerami możesz zbudować silniejszą relację ze swoimi klientami oraz wzmocnić pozytywne skojarzenia z oferowanymi produktami czy usługami.

  • Większe zaangażowanie odbiorców

Twoje kanały Social Media nie generują satysfakcjonujących liczb? Wykorzystaj zasięg influencera oraz to, jak angażuje swoją publiczność.

Popularni twórcy w ramach współpracy ambasadorskiej czy innej zachęcają odbiorców do rozmowy i interakcji, co pozytywnie wpływa na postrzeganie marki. Taka strategia pozwala firmom lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, a także zbierać cenne informacje zwrotne na temat oferty.

  • Promowanie produktów

Ostatnia, ale nie mniej ważna zaleta influencer marketingu, to zwiększenie konwersji. Jeśli twórcy internetowi promują produkt, który trafia w potrzeby odbiorców, mogą oni szybko przekształcić się w klientów. To oznacza, że współpraca z influencerami może przyczynić się do wzrostu sprzedaży oraz zwiększenia liczby lojalnych kupujących.

Pozyskiwanie klientów dzięki współpracy z influencerem brzmi całkiem dobrze, prawda? Zobacz, co musisz zrobić, aby zaplanować skuteczną strategię.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie

Strategia współpracy z influencerem – jak ją stworzyć krok po kroku?

Krok pierwszy: określenie celów kampanii marketingowej

Chcesz nawiązać współpracę ze znanym twórcą? Zanim wyjdziesz z atrakcyjną propozycją, musisz jeszcze wykonać kilka ważnych kroków.

A jednym z pierwszych powinno być jasne określenie, jakie wyniki kampanii chcesz osiągnąć. Z mojego doświadczenia wynika, że są to zwykle takie cele jak:

  • budowanie rozpoznawalności marki,
  • promowanie produktów lub usług,
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej i w mediach społecznościowych,
  • pozyskanie nowych klientów.

Wyraźne określenie celów jakościowych kampanii pomoże Ci dobrać odpowiedniego twórcę internetowego oraz określić formę współpracy, która najlepiej będzie pasowała do Twojej strategii.

Przeczytaj również:  Czym jest Gated Content i jak działa? Krótki poradnik z przykładami

Krok drugi: wybór influencera

Rynek influencer marketingu nieustannie się rozwija, więc masz duży wybór.

Pamiętaj jednak, że nie możesz podjąć tej decyzji zbyt pochopnie, dlatego miej na uwadze kilka ważnych kryteriów oceny.

  • Dopasowanie do marki: wybierz twórcę internetowego, którego wizerunek, wartości i styl komunikacji są spójne z Twoją działalnością. To sprawi, że odbiorcy uznają Waszą współpracę za naturalną.
  • Grupa docelowa: przeanalizuj grupę odbiorców influencera. Sprawdź, czy pokrywa się ona z Twoją własną, dzięki czemu dotrzesz do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane Twoim produktem.
  • Zasięg influencera i zaangażowanie: duża liczba obserwujących to nie wszystko – większy zasięg nie zawsze oznacza lepsze rezultaty. Często mikroinfluencerzy (posiadający od kilku do kilkunastu tysięcy odbiorców) mają mocniejsze relacje ze społecznością, co przekłada się na wyższe zaangażowanie. Dlatego nie patrz na jedną statystykę – weź pod uwagę zawartość mediów społecznościowych, ich jakość oraz różne dane analityczne.

O czym musisz więc pamiętać, wchodząc na rynek influencer marketingu? Zastanów się już na tym etapie, czy współpraca z twórcami niszowymi nie będzie pasowała lepiej do Twojej grupy docelowej, czy jednak wolisz, aby ambasadorzy marki mieli większy zasięg.

Krok trzeci: negocjacje z twórcami

Mikroinfluencerzy? Twórcy internetowi? A może influencerzy-celebryci? Gdy już znajdziesz odpowiedniego kandydata, czas na kontakt.

W pierwszej wiadomości przedstaw swoją firmę i krótko opisz, dlaczego wybrałeś właśnie tę osobę do współpracy reklamowej. Możesz odnieść się do jego/jej wcześniejszych publikacji i zawartości mediów społecznościowych, które Cię zainteresowały, co pokaże, że faktycznie znasz i doceniasz jego/jej pracę.

Pamiętaj o otwartości – staraj się nie narzucać zbyt szczegółowych warunków współpracy na samym początku, dając influencerowi przestrzeń na przedstawienie swoich pomysłów.

Krok czwarty: ustal warunki współpracy z influencerami

Co musisz zrobić, kiedy influencer wyrazi zainteresowanie współpracą reklamową? W tym momencie musicie ustalić wspólnie kluczowe aspekty przyszłej kampanii marketingowej.

Oto warunki, o których warto pamiętać:

  • Platforma influencer marketingu

Zdecydujcie, czy ma to być post na Instagramie, film na YouTube, relacja na żywo czy może krótkie wideo na TikToku? Każdy kanał Social Media rządzi się swoimi prawami, więc warto dostosować formę do platformy i stylu, jaki prezentuje influencer.

  • Czas trwania współpracy

Przygotowując wszelkie potrzebne dokumenty, musisz wskazać również, czy będzie to jednorazowa akcja, czy długoterminowa współpraca ambasadorska (co często daje lepsze efekty).

  • Warunki finansowe
Przeczytaj również:  Przekaz reklamowy – co powinien zawierać?

Koszt współpracy z influencerem zależy od jego popularności, zasięgów oraz formy współpracy. Możesz ustalić wynagrodzenie stałe za kampanię lub proponować dodatkowe bonusy, np. od liczby sprzedaży. Pamiętaj, aby zapisać to w umowie o dzieło czy umowie zlecenie – w zależności, jaki rodzaj zatrudnienia wybierzecie wspólnie z twórcą.

  • Obowiązki i oczekiwania

Warto zawrzeć wszystkie ustalenia w umowie (możesz w tym miejscu zaznaczyć również cele kampanii), by zminimalizować ryzyko nieporozumień.

Krok piąty: monitoruj wyniki

Po wdrożeniu strategii influencer marketingu monitoruj wyniki kampanii, sprawdzając, czy współpraca przynosi zakładane efekty. Zwróć uwagę na wskaźniki takie jak:

  • zasięg i wyświetlenia postów,
  • zaangażowanie (komentarze, polubienia, udostępnienia),
  • liczba odwiedzin na stronie lub konwersji.

Analiza pozwoli Ci ocenić skuteczność reklamy oraz wprowadzać ewentualne poprawki przy kolejnych współpracach z twórcami internetowymi.

Promuj swoją firmę

Jakie są najpopularniejsze formy skutecznej kampanii influencerskiej?

Współpraca z influencerami stała się istotną częścią strategii marketingowej wielu marek. Dzięki różnorodnym formom takiej kampanii, firmy mogą dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców w atrakcyjny i efektywny sposób. Oto jak możesz działać razem z popularnymi twórcami internetowymi.

Program ambasadorów marki

  • Influencerzy stają się ambasadorami marki na dłuższy czas.
  • Promują usługi lub produkty w swoich kanałach mediów społecznościowych.
  • Budują zaufanie do firmy wśród swoich obserwatorów.

Product placement

  • Produkt marki jest umieszczany w treściach influencera, np. w filmach, zdjęciach czy artykułach.
  • Często wykorzystywany sposób, aby wprowadzić produkt w sposób naturalny i nieinwazyjny.

Transmisje na żywo

  • Influencer prowadzi transmisję na żywo, np. na Instagramie, TikToku czy YouTube.
  • Może to być pokaz produktu, Q&A związane z marką lub wydarzenie.
  • Pozwalają na interakcję z grupą docelową w czasie rzeczywistym.

Współpraca reklamowa

  • Influencer tworzy treść promującą produkt lub usługę na swoim profilu.
  • Treść jest oznaczona jako sponsorowana, co jest wymagane przez prawo.
  • Może to być zdjęcie, film, artykuł czy post na blogu.

Kreatywna współpraca na profilu marki

  • Twórcy internetowi przygotowują treści, które są publikowane w Social Mediach i innych kanałach marki.
  • Może to być zdjęcie, film, artykuł czy nawet cała seria postów.
  • Pozwala na dotarcie do nowej grupy odbiorców i wykorzystanie zasięgów influencera.

Wdrożenie strategii influencer marketingu to świetna okazja do promocji Twojego biznesu wśród szerokiej grupy odbiorców. Ważne jest jednak, aby wybrać odpowiednią formę współpracy, która będzie pasować zarówno do marki, jak i do popularnego twórcy.

Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here