Serwisy takie jak Facebook zmieniły sposób, w jaki się komunikujemy, zdobywamy informacje i podejmujemy decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że dla firm i organizacji, aktywność na platformach typu LinkedIn czy TikTok jest dziś niezbędna do pozyskania nowych klientów. Choćby dlatego ogromną rolę w e-biznesie odgrywa każdy Social Media Marketing Manager. O tym, co robi specjalista mediów społecznościowych, na czym polega jego praca i jak może wpłynąć na budowanie wizerunku marki, przeczytasz w tym artykule. Zapraszamy do lektury!
Kim jest Social Media Marketing Specialist?
Stwierdzenie, że media społecznościowe odgrywają ważną rolę w naszym życiu, z pewnością nie jest nadużyciem. Od chwili, gdy wstajemy rano, aż po moment, kiedy kładziemy się spać, interakcje z innymi użytkownikami różnych platform stanowią nieodłączną część naszej codzienności.
Nie inaczej jest w obszarze biznesu – dziś trudno wyobrazić sobie przedsiębiorcę, który nie inwestuje w
Właśnie dlatego pojawił się i zyskuje na popularności zawód Social Media Managera. Jest on niezwykle istotny dla sukcesu firm czy organizacji w Internecie. Osoba nazywana również jako Community Specialist jest odpowiedzialna za zarządzanie i rozwijanie obecności biznesu w cyfrowym świecie.
Twoja firma strategicznie myśli o rozwoju działalności w sieci i relacjach z internautami? W takim razie musisz nie tylko zainwestować w marketing w mediach społecznościowych, ale również znaleźć profesjonalistę, który za pośrednictwem odpowiednich platform zbuduje więź z klientami, wygeneruje zainteresowanie produktami i usługami oraz zwiększy świadomość marki.
Praca: Specjalista Social Media – jak wygląda?
Znaczenie Social Media Marketingu w e-biznesie jest nieocenione.
Do zarządzania mediami społecznościowymi warto zatrudnić więc specjalistę, który będzie robił znacznie więcej niż tylko publikowanie treści na różnych portalach. Na opisywanym stanowisku z branży marketingu internetowego sprawdzają się osoby, które wiedzą, jak przebiega skuteczne planowanie strategii działań oraz ich wdrażanie w odpowiednich kanałach – nie zapominając przy tym o monitorowaniu wyników.
Reklama online czy Content Marketing to tylko niektóre dziedziny, na których musi znać się specjalista ds. mediów społecznościowych. W zawodzie tym niezwykle ważne okazuje się umiejętne prowadzenie interakcji z odbiorcami. Od Social Media Managera oczekuje się, że będzie pewnego rodzaju łącznikiem pomiędzy marką a obecnymi i potencjalnymi klientami.
Osoba na opisywanym stanowisku może podjąć pracę właściwie w każdym przedsiębiorstwie wykorzystującym media społecznościowe w ramach marketingu online. Do najczęściej stosowanych kanałów Social Media należą: Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, YouTube czy Pinterest. Dzięki właściwym działaniom specjalista ma szansę wpłynąć na wyniki sprzedażowe firmy oraz jej rozpoznawalność w sieci.
Obowiązki Social Media Managera
Z pewnością zdajesz już sobie sprawę, że Specjalista ds. Social Media musi realizować mocno zróżnicowane zadania, które nierzadko wymagają od niego dość odległych od siebie umiejętności. Tym bardziej że zakres obowiązków będzie różny w zależności od wielkości firmy, jej
Chcesz poznać więcej szczegółów, jak wygląda praca Social Media Managera? Odkryj zadania, które musi realizować osoba zatrudniona na tak ważnym stanowisku.
Planowanie strategii Social Media
Aby osiągnąć cele biznesowe, warto wykorzystać pełen potencjał różnych platform społecznościowych. Tym zajmuje się Specjalista Marketingu i Social Media, który opracowuje kompleksowe plany działań online.
W pierwszej kolejności przeprowadza analizę konkurencji i bada grupę docelową. Na tej podstawie ustala cele, które mogą być zrealizowane poprzez marketing w mediach społecznościowych. Na koniec tworzy spójne dla wielu kanałów strategie, dzięki którym firma może dotrzeć do właściwych użytkowników.
Tworzenie angażujących treści
W naszej ocenie Manager Social Media musi wyróżniać się kreatywnością, zmysłem estetycznym oraz ponadprzeciętną umiejętnością tworzenia treści. Wszystko dlatego, że to właśnie do jego zadań będzie należało opracowywanie różnorodnych materiałów – od grafik i filmów, po posty i dłuższe wpisy, które nie tylko przyciągną uwagę odpowiednich odbiorców, ale również zachęcą ich do interakcji z firmowym kontem.
Ustalanie harmonogramu postów
Jak wynika z naszych doświadczeń nie tylko forma i temat, ale również czas udostępnienia treści wpływa na sukces konkretnych postów na Facebooku, Instagramie czy innych platformach. Taką wiedzę musi mieć również Social Media Marketing Specialist, do obowiązków którego należy dbanie o regularność i częstotliwość publikacji. Celem tworzonych harmonogramów jest utrzymanie zainteresowania użytkowników.
Zarządzanie płatnymi reklamami
Firmy zdają już sobie sprawę, że sama obecność w mediach społecznościowych to za mało. Tym bardziej że platformy oferują wiele opcji promocyjnych np. reklamy w Facebook Ads. Specjalista Social Media wykorzystuje więc swoją wiedzę i doświadczenie także do analizy kampanii reklamowych, monitorowania efektywności oraz optymalizowania ich pod kątem osiągania założonych celów biznesowych.
Monitorowanie kampanii Social Media
Specjaliści od mediów społecznościowych muszą nieustannie śledzić efektywność prowadzonych działań marketingowych. W tym celu analizują dane dotyczące liczby obserwujących, wskaźników klikalności oraz zaangażowania użytkowników. Na podstawie zgromadzonych informacji mogą dostosowywać strategię działań oraz treści, aby osiągnąć coraz lepsze wyniki.
Aktywizacja społeczności
Jak już wspominaliśmy wcześniej, w ramach obsługi Social Mediów należy również zadbać o prawidłową komunikację z odbiorcami. Użytkownicy mediów społecznościowych oczekują od firm odpowiadania na ich wiadomości, komentarze czy inne interakcje. Profesjonalna i dopasowana do charakteru marki komunikacja to cel osób zarządzających firmowym kontem na Facebooku czy Instagramie. W końcu w ten sposób buduje się pozytywny wizerunek online.
Śledzenie innowacji i trendów
Social Media dynamicznie się zmieniają, dlatego profesjonaliści muszą być na bieżąco z wszelkimi innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu obsługi mediów społecznościowych. W tym celu śledzą trendy, zmiany oraz nowe narzędzia – również technologie związane ze sztuczną inteligencją. Poszukiwanie kolejnych możliwości promocji pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć popularność marki.
Umiejętności i zarobki Specjalisty Social Media
Chcesz zostać Specjalistą Social Media? Z pewnością interesują Cię więc dwie podstawowe kwestie – co cechuje dobrego pracownika na tym stanowisku i ile zarabia się w obszarze mediów społecznościowych. Sprawdźmy to już teraz!
Umiejętności Specjalisty Social Media
Posadę Social Managera może otrzymać wyłącznie pracownik, który ma konkretne umiejętności. Co wyróżnia specjalistów od mediów społecznościowych?
- Znajomość marketingu i platform Social Mediów
- Nadążanie za zmianami i nowymi trendami
- Cierpliwość i radzenie sobie z krytyką
- Dobra organizacja i zdolność planowania działań
- Zrozumienie potrzeb i preferencji użytkowników
- Kreatywność, zmysł estetyczny i elastyczność
- Zdolności analityczne i umiejętne wykorzystanie narzędzi
- Myślenie strategiczne i kompetencje w obszarze komunikacji
Oczywiście Specjalista ds. Social Media powinien umieć organizować pracę własną i zespołu. Wartością na tym stanowisku okazuje się też chęć rozwoju. Nie wolno zapominać, że koniecznością jest za to obsługa aplikacji własnych takich platform jak np. Facebook oraz narzędzi m.in. do analizy mediów społecznościowych, tworzenia treści, monitoringu czy optymalizacji działań.
Zarobki Specjalisty Marketingu i Social Media
Chcesz poznać zarobki Social Managerów? Pamiętaj, że tak jak w każdym innym zawodzie, na ostateczną pensję pracownika, który zajmuje się obsługą dostępnych mediów społecznościowych, wpływa wiele czynników: doświadczenie, wiedza, umiejętności, dotychczasowe wyniki, wielkość i rodzaj firmy czy lokalizacja.
Jak wynika z naszego doświadczenia oraz Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków Social Managerów wynosi 5,5 tys. brutto. Warto w tym miejscu podkreślić, że Specjalista ds. Mediów Społecznościowych staje się nie tylko ambasadorem marki, ale odgrywa też istotną rolę w budowaniu pozytywnego wizerunku i aktywizacji społeczności. Dlatego, jeżeli prowadzisz firmę i chcesz dotrzeć do użytkowników korzystających z różnych platform Social Media online, to już teraz zgłoś się do doradców internetowych, którzy usprawnią Twój marketing. Podejmij współpracę z
Źródło:
Zawsze chciałem pracować jako social media manager i próbowałem swoich sił, działając intuicyjnie. To jednak okazało się za mało, ale w moim mieście nie miałem perspektyw na zdobycie wykształcenia w tym kierunku. Nie znalazłem dla siebie studiów w okolicy, które mógłbym wówczas zrealizować, ale na szczęście trafiłem na ofertę studiów online na WSKZ, które mogłem ukończyć zdalnie. Studiowałem kierunek, który całkowicie pokrywa się z moimi zainteresowaniami, a teraz nie tylko dobrze zarabiam, ale też mogę rozwijać swoje umiejętności, pracując w branży.