Newsletter to świetny sposób na to, aby docierać ze swoją ofertą do potencjalnych klientów oraz prowadzić komunikację z obecnymi odbiorcami i budować z nimi trwałe relacje. Aby jednak przynosił zadowalające efekty, powinien być ciekawy dla czytelnika i dawać mu konkretne korzyści. Zastanawiasz się, co zrobić, aby subskrybenci chętnie otwierali Twoje maile, a może wręcz z niecierpliwością czekali na kolejne wiadomości? Co powinien zawierać skuteczny newsletter? Co w nim wysyłać? W artykule podpowiadamy, jak stworzyć strategię e-mail marketingową. Sprawdź już teraz!
Co to jest newsletter?
Aby odnieść sukces, firmy muszą docierać do swoich obecnych i potencjalnych klientów z odpowiednim przekazem. Przedsiębiorcom potrzebne jest więc narzędzie, dzięki któremu będą mogli przekazywać swoim odbiorcom najważniejsze informacje. Bezpośrednią formą dotarcia do grupy docelowej i wzbudzania zainteresowania ofertą jest e-mail marketing, a właściwie jeden z wariantów kampanii mailingowych, czyli newsletter.
Czym jest? Są to regularnie przygotowywane wiadomości, które służą do stałej komunikacji ze społecznością za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wartościowa treść newslettera skierowana do odbiorcy powinna zawierać bieżące aktualności oraz informować o firmowej ofercie, nowościach, zmianach, trendach czy aktualizacjach, które dotyczą danej branży.
Zastanawiasz się, jaki jest cel newslettera e-mail marketingowego? Z pewnością będzie to zwiększenie rozpoznawalności marki, budowanie społeczności w Internecie oraz poprawa wyników sprzedaży. Poza tym ta forma komunikacji zapewnia też możliwość personalizacji przekazu i wykorzystania automatyzacji, przez co wysyłki wiadomości generują niskie koszty.
Rodzaje biuletynów
Eksperci wyróżnią kilka rodzajów tej odmiany e-mail marketingu, które mają na celu spełnienie różnych potrzeb. W tym fragmencie omówimy kilka z najpopularniejszych.
Newsletter firmowy
Ma na celu informowanie o aktualnościach i wydarzeniach związanych z daną firmą. Może zawierać informacje o nowych produktach, usługach, sukcesach czy zmianach w zarządzie. Według specjalistów wysyłka takich wiadomości pomaga budować relacje z klientami oraz utrzymywać ich na bieżąco z działaniami marki.
Newsletter sprzedażowy
Aby stworzyć dobry newsletter sprzedażowy, należy skupić się na promocji produktów lub usług firmy. Celem jest zwiększenie sprzedaży poprzez przedstawienie ofert specjalnych, rabatów czy nowości w asortymencie. Treść w tym przypadku powinna być atrakcyjna wizualnie i przekonywać do zakupu.
Newsletter edukacyjny
Ma za zadanie przekazywać wiedzę i informacje na dany temat. Może dotyczyć branży, w której działa firma, ale także poruszać tematy ogólnodostępne. E-maile mogą zawierać artykuły, poradniki, infografiki czy materiały wideo. Jaki cel ma newsletter informujący? Przede wszystkim budowanie autorytetu przedsiębiorstwa jako eksperta w danej dziedzinie oraz angażowanie odbiorców.
Newsletter sezonowy
W tym przypadku mailing jest wysyłany okresowo, ponieważ wiąże się z konkretnymi wydarzeniami, świętami czy porami roku. Może zawierać informacje o specjalnych ofertach sezonowych, poradach związanych z danym okresem czy ciekawostkach. Wysyłając takie wiadomości, możesz utrzymać kontakt z odbiorcami i dostarczyć im wartościowych treści związanych z bieżącymi okolicznościami.
Jak zrobić dobry newsletter?
Chcesz wykorzystać tę strategię w praktyce? A może szukasz sprawdzonych porad, dzięki którym Twój e-mail marketing wejdzie na wyższy poziom, udoskonalisz swoją kampanię promocyjną i zbudujesz społeczność?
Zanim przystąpisz do tworzenia newsletterów, musisz przemyśleć kilka ważnych kwestii. Sprawdź, od czego warto zacząć.
Zastanów się, po co Ci e-mail marketing
Duża część firm wysyła newsletter. Jeśli chcesz do nich dołączyć, to już teraz zdecyduj, czy chcesz np. zwiększyć sprzedaż, poprawić ruch na stronie internetowej, a może zbudować wizerunek firmy i relacje z klientami.
Określ cel i grupę docelową
Zanim zaczniesz tworzyć, pamiętaj o bazie odbiorców newslettera. Nie wysyłaj wiadomości do internautów, którzy nie są zainteresowani Twoją ofertą. Rozważ, kim są Twoi czytelnicy – dzięki temu będziesz tworzyć bardziej dopasowane treści, które zainteresują obecnych i przyszłych subskrybentów.
Skonfiguruj newsletter e-mail od podstaw
Jednym z pierwszych kroków jest wybranie i ustawienie adresu e-mail, z którego będziesz wysyłać wiadomości. Poczta elektroniczna powinna wyglądać profesjonalnie – najlepiej, jeśli użyjesz swojej unikalnej domeny firmowej. Wskaż też nadawcę – może być to nazwa firmy lub np. Twoje imię i nazwisko.
Wykorzystaj platformy do stworzenia szablonu
Jeszcze przed przystąpieniem do przygotowywania wiadomości, warto wybrać system do e-mail marketingu. Dzięki temu usprawnisz swoją pracę. Pamiętaj, że co do zasady skuteczny newsletter ma stały szablon, a zmienna powinna być tylko jego treść.
Przejrzysty układ graficzny sprawia, że kampanie mailingowe zachowują spójność, a treści skierowane do odbiorcy są łatwiej przyswajalne.
Zastosuj dobry temat wiadomości
Pamiętaj też, że oprócz zawartości, bardzo ważny jest dobry temat newslettera, który decyduje, czy odbiorca w ogóle otworzy wiadomość i się z nią zapozna. Jeśli nie przyciągniesz uwagi tytułem, to nawet idealnie dopracowany mail nie przyniesie żadnych efektów.
Tytuł wiadomości powinien wzbudzać ciekawość, intrygować i zachęcać do działania. Warto, aby zawierał personalizację imienną. Zwracanie się do odbiorcy w temacie po imieniu sprawia bowiem, że dana osoba chętniej ją otworzy.
Chcesz poznać więcej szczegółów? Przy tworzeniu tematu newslettera kieruj się wskazówkami, które znajdziesz w artykule: Jak stworzyć skuteczny temat maila? Przydatne wskazówki
Sposoby na mail marketing. Co zawiera newsletter?
Dzięki odpowiedniej kampanii mailingowej zyskasz możliwość dotarcia do dużej liczby klientów, wzbudzenia zainteresowania Twoją ofertą i budowana społeczności.
Co jest istotne w strategii e-mail marketingowej? Przede wszystkim treść newslettera musi skupiać się na czymś więcej niż tylko sprzedaż. Choć nie są to biuletyny naukowe, to wiadomości powinny edukować odbiorców newslettera, dostarczać wartościowych informacji, inspirować i angażować do działania. Skuteczny mailing jest więc różnorodny.
Zastanawiasz się, z czego składa się newsletter, który cieszy się dużą popularnością? Oto, na czym warto się skupić, aby zaciekawić i zaangażować subskrybentów.
Artykuły z firmowego bloga
Marzy Ci się wartościowa treść newslettera, ale nie wiesz, co umieścić w wiadomościach? Jeśli prowadzisz firmowego bloga, to masz już gotowe treści, które możesz wysyłać odbiorcom! Przy okazji zwiększysz liczbę odsłon swoich artykułów.
Wpisy blogowe to świetny sposób na edukowanie społeczności. Dzięki nim budujesz też pozycję eksperta w swojej branży. Przy wysyłce firmowego newslettera pamiętaj, aby skupiać się na najnowszych artykułach. Świetnie sprawdzają się tutaj materiały związane z trendami, nowościami w branży itd. Nie oznacza to jednak, że nie możesz wysyłać starszych tekstów. Je także warto wykorzystywać. Możesz np. przygotować wydanie tematyczne, w którym znajdą się informacje dotyczące tylko jednego zagadnienia.
Podcasty i e-booki
Artykuły to niejedyne materiały edukacyjne, które możesz wysyłać do bazy odbiorców newslettera. W
Nie każdy jednak ma czas, aby czytać dłuższe treści. Może warto więc dostarczyć porcję wiedzy, ale w innej formie? Jakie są najlepsze opcje? Mowa tutaj o podcastach, które ostatnio są bardzo na czasie. Internauci chętnie ich słuchają, gdyż mogą to robić podczas wykonywania innych czynności, np. w drodze do pracy. Jeśli jeszcze nie tworzysz tego rodzaju treści poradnikowych, pomyśl o tym. Pisanie e-booków i nagrywanie podcastów zajmuje co prawda trochę czasu, ale zdecydowanie się opłaca.
Dostosuj treść newslettera do odbiorców, a zbudujesz wizerunek eksperta i z dużym prawdopodobieństwem przyciągniesz nowych klientów.
Zdjęcia, grafiki, gify i wideo
Treści wizualne bardziej przyciągają wzrok i sprzedają skuteczniej niż sam tekst. Dostosuj się do bazy odbiorców newslettera, która chętnie zapoznaje się z materiałami wizualnymi.
Sprzedajesz produkty? Pokaż je na zdjęciach – najlepiej w użyciu. Pobudzi to wyobraźnię klienta i pozwoli mu sobie zwizualizować dany towar. Pamiętaj jednak, aby wszystkie Twoje fotografie były profesjonalne i wysokiej jakości.
Chcesz zrobić dobry newsletter? Umieszczaj w wiadomościach materiały wideo, które dzisiaj są jednym z najbardziej angażujących formatów. Dobrym pomysłem są filmy instruktażowe, pokazujące, jak korzystać z produktu bądź usługi. Inną opcją są np. recenzje produktów lub wywiady z cenionymi osobami z branży. Tak naprawdę wszystko zależy od Twojej kreatywności oraz celu newslettera.
Możesz także wysyłać interesujące infografiki, na których przedstawisz np. ciekawostki czy dane liczbowe. Wzrok odbiorców przyciągną też gify – internauci zwracają uwagę na wszystko, co się porusza.
Testimoniale, czyli opinie klientów
Opinie klientów są dla niezdecydowanego odbiorcy oferty dużo bardziej wiarygodne niż specjalnie przygotowany opis na stronie czy tekst reklamowy. To dlatego większość konsumentów przed wyborem produktu czy usługi sprawdza opinie innych osób, którzy już je przetestowali.
E-mail marketing daje pod tym kątem dużo nowych możliwości. Wartościowa treść newslettera musi zawierać rekomendacje, gdyż mogą one być głównym czynnikiem, który wpłynie na podjęcie decyzji o zakupie. Umieszczaj też wypowiedzi zadowolonych klientów w swoich wiadomościach. Dzięki temu zbudujesz wiarygodność i zdobędziesz nowych klientów.
Treści premium
Zastanawiasz się, jak stworzyć treści, które zadowolą odbiorców? Zadbaj, aby subskrybenci poczuli się wyjątkowo. Wysyłaj im więc co jakiś czas treści, których nie znajdą na Twojej stronie internetowej, ani nigdzie indziej. Mogą to być wspomniane już infografiki, statystyki, przydatne tricki, raporty, case studies lub inne merytoryczne materiały. Innym pomysłem są informacje o nawiązanych współpracach i zmianach w firmie – to sprawdzi się jednak przede wszystkim w komunikacji B2B.
Storytelling
Istnieją pewne ważne zasady skutecznego newslettera. Jedną z nich jest to, że treści muszą przyciągać uwagę, pobudzać wyobraźnię i oddziaływać na emocje.
W tym celu możesz wykorzystać storytelling, który dosłownie oznacza opowiadanie historii. Każda marka miała jakieś początki, ciekawe wydarzenia, anegdoty, które można opowiedzieć. Możesz stworzyć też opowieść o określonych produktach. Angażujące treści o firmie i produktach pomagają budować relacje i emocjonalne więzi z ową marką. Sprawiają też, że staje się ona bardziej autentyczna w oczach klientów, którzy chcą otrzymywać newsletter.
Oferty promocyjne i nowości
Skuteczność newslettera wzrośnie, jeśli wykorzystasz go również do celów stricte sprzedażowych. W przypadku sklepu internetowego większa część odbiorców zapisuje się na e-mail marketing, aby otrzymywać na bieżąco informacje o promocjach i nowościach.
Jeśli więc prowadzisz swój e-sklep, wysyłaj aktualne oferty i kody rabatowe. Gdy tylko pojawią się w Twoim asortymencie jakieś nowości, od razu o tym informuj. Potraktuj wiadomości jak gazety elektroniczne czy czasopismo rozsyłane do stałych klientów.
Zaproszenia na wydarzenia
Podczas tworzenia newsletterów pamiętaj, że możesz je wykorzystać, aby poinformować swoich odbiorców o organizowanych wydarzeniach, zarówno tych online, jak i offline. Dzięki temu więcej osób się o nich dowie i dołączy. Przykładem wydarzenia online jest webinar, czyli szkoleniowe lub informacyjne seminarium internetowe. Organizując webinary, możesz dzielić się swoją wiedzą, kreować wizerunek eksperta, a przy okazji promować swoje produkty lub usługi oraz budować społeczność, a subskrypcja newsletterów wzrośnie.
Ważne zasady przy wysyłce newslettera: grupa docelowa i personalizacja maili
Zastanawiasz się, jak działa newsletter w praktyce? A czy wiesz, że dzięki e-mail marketingowi możesz docierać z własnymi treściami do różnych osób?
Wystarczy, że zanim zaczniesz tworzyć newsletter, przygotujesz tzw. lejek e-mail marketingowy. Pozwoli Ci on pozyskać i podzielić na grupy Twoich potencjalnych klientów oraz zaplanować ich całą podróż zakupową od chwili, gdy odkryją Twój produkt/usługę, aż do momentu, gdy dokonają zakupu i staną się Twoimi lojalnymi odbiorcami. Treści newslettera powinna być więc dostosowana do etapu, na jakim znajduje się dana osoba, tak, aby odpowiedzieć na jej konkretne potrzeby oraz zachęcać ją do przejścia w dół lejka sprzedażowego.
Tworząc skuteczny newsletter, nie zapominaj o targecie. Dzięki segmentacji odbiorców możesz wysyłać do nich bardziej spersonalizowane i trafne wiadomości, które będą znacznie skuteczniejsze. Możesz wykorzystywać także dane demograficzne swoich odbiorców i przykładowo wysłać ofertę promocyjną wyłącznie do kobiet mieszkających w województwie mazowieckim. Im bardziej trafiony komunikat, tym większe są szanse na konwersję, czyli np. zakup produktu czy usługi.
Aby zrobić dobry newsletter, warto stosować także personalizację imienną, np. „Cześć Ania”. Takie maile wydają się bardziej osobiste. Twój klient poczuje, że treść jest przygotowana specjalnie dla niego, odczuje z Tobą bliższą więź i będzie w stanie Ci bardziej zaufać.
Częstotliwość wysyłki – kiedy i jak często wysyłać newsletter?
Zastanawiasz się, kiedy wysyłać swój newsletter? Wiele zależy od Twojej branży. Najlepiej to przetestować i czas wysyłki dostosować do preferencji własnej grupy odbiorców. Dobrą porą często jest wtorek, środa lub czwartek w godzinach porannych (8:00-10:00), jednak nie jest to sztywna reguła. Najważniejsze, aby robić to w określony dzień tygodnia ze stałą regularnością. Częstotliwość wysyłki również zależy od Twojej działalności. Wiele firm wysyła newsletter co najmniej 1-2 razy w miesiącu.
Jak sprawdzić skuteczność newslettera? Testuj swoje wiadomości
Dzięki testom nie tylko dowiesz się, kiedy najlepiej wysyłać swój newsletter, ale też odkryjesz, co preferują Twoi odbiorcy. Wiadomości z dużą liczbą grafik czy może maile tekstowe? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co się lepiej sprawdza. Wiele zależy od branży i grupy docelowej. Aby dopasować newsletter do swoich odbiorców, należy więc po prostu testować.
Warto też sprawdzić różne warianty tematu wiadomości poprzez testy A/B – narzędzia do wysyłki newsletterów wybiorą ten, który lepiej się klika.
Zawsze przed finalną wysyłką, przetestuj ją, a więc wyślij do siebie i swoich współpracowników kampanie testowe. To dobry sposób, aby sprawdzić skuteczność newslettera, czy elementy prawidłowo się wyświetlają, czy szablon wygląda dobrze oraz czy wszystkie linki działają poprawnie. Po zakończeniu kampanii śledź wyniki wysyłek newslettera, analizuj i sprawdzaj, które rozwiązania najskuteczniej działają na Twoich odbiorców.
Chcesz wykorzystać e-mail marketing, ale potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z pomocy doradców internetowych
Teraz mogę stworzyć newsletter z dobrym designem. Dziękuję za udostępnienie.