Google nieustanie wprowadza nowe narzędzia, funkcje i aktualizacje – wszystko po to, aby zapewnić internautom jak najwyższą skuteczność wyników. Po udoskonaleniu wyszukiwania dźwiękiem czy tekstem przyszedł czas na obraz. Choć technologia Google Lens dostępna jest dla użytkowników od 2017 r., to właśnie teraz dołączyła do przeglądarki Chrome. Czym właściwie jest Obiektyw Google i jak zadbać o optymalizację grafik pod jego kątem? Między innymi o tym piszemy poniżej – zapraszamy do lektury.
Wyszukaj, to co widzisz, czyli czym jest Obiektyw Google?
Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Nic więc dziwnego, że z narzędzia korzystają zarówno przedsiębiorcy promujący firmowe strony WWW, jak i internauci poszukujący w Internecie produktów oraz usług. Zapewnienie użytkownikom wartościowych wyników wyszukiwania to jeden z głównych celów kolejnych aktualizacji oraz nowych technologii od giganta z Mountain View.
Dzięki wprowadzonym w ostatnich latach zmianom w algorytmach znacznemu ulepszeniu uległo wyszukiwanie tekstem i dźwiękiem. Wyszukiwarka długo nie potrafiła jednak skutecznie zinterpretować poszczególnych elementów zdjęć. Mając świadomość tej słabości, Google stworzyło w oparciu o sztuczną inteligencję system, który jest w stanie rozpoznać, co przedstawia obraz. Jest nim właśnie tytułowy Google Lens.
Znana w polskiej wersji jako Obiektyw Google technologia miała swój start już w 2017 r. A choć od tego czasu aplikacja była często domyślnie instalowana na urządzeniach z systemem Android, to zyska na znaczeniu dopiero w najbliższych miesiącach. Wszystko dlatego, że właśnie w 2022 r. ma zastąpić wyszukiwanie obrazem w przeglądarce Chrome. Ikonka Google Lens już teraz pojawia się obok mikrofonu w widżecie wyszukiwarki.
Dzięki narzędziu użytkownicy mogą więc wyszukiwać nie tylko to, co wpisują, ale również to, co widzą.
Ikona Google Lens w widżecie przeglądarki Chrome
Jak działa Google Lens? Kluczowe funkcjonalności
Dołączenie Google Lens do Chrome to efekt prac wyszukiwarki nad lepszą integracją przeglądarki z wizualnymi narzędziami wyszukiwania. Wszystko to ma ułatwić użytkownikom znalezienie informacji dotyczących wybranych elementów obrazu. Obiektyw wykorzystuje wcześniej wykonane zdjęcia lub to, co widzisz w czasie rzeczywistym.
Jak dokładnie działa Obiektyw Google? Otóż aplikacja przy pomocy sztucznej inteligencji rozpoznaje, porównuje i odnajduje w indeksie Google obrazy oraz dostarcza użytkownikom informacje o umieszczonych na grafikach obiektach. Do przygotowania jak najlepszej odpowiedzi wykorzystuje również lokalizację, słowa kluczowe czy metadane. Dzięki temu może określić kontekst zdjęcia i treść, a najwyżej w rankingu umieścić najbardziej trafny wynik na dane zapytanie.
W praktyce oznacza to, że aplikacja porównuje obiekty znajdujące się na zdjęciu do innych obrazów w indeksie Google. Pamiętajmy, że pozycje w wynikach wyszukiwania grafiką ustalane są jednak nie tylko na podstawie podobieństwa do innych produktów, ale również w oparciu o działania SEO na stronie internetowej (np. bloga czy e-sklepu).
Lista funkcji, do których możemy wykorzystać Google Lens, wzrasta – podobnie jak jakość uzyskiwanych wyników. Aplikacja służy m.in. do:
- rozpoznawania obiektów – pozwala zidentyfikować zarówno rośliny oraz zwierzęta, jak i przedmioty czy budowle, aby dowiedzieć się o nich więcej;
- odnajdywania produktów – wyszukuje sklepy internetowe, w których można zakupić konkretne przedmioty m.in. meble do mieszkania;
- tłumaczenie na żywo – umożliwia przetłumaczenie w czasie rzeczywistym tekstów (we wszystkich językach, jakie obsługuje Tłumacz Google) wskazanych za pomocą aparatu np. fragmentów książek;
- kopiowanie tekstów – daje możliwość zeskanowania treści aparatem i wklejenia jej do dokumentu tekstowego w zaledwie kilka sekund (warto pamiętać, że Obiektyw Google nie rozpoznaje dotychczas formatowania np. pogrubień czy nagłówków).
Oczywiście, nie wymieniliśmy jeszcze wszystkich funkcji narzędzia. Google Lens ma również tryb pomocy w rozwiązywaniu pracy domowej, wyszukiwania jedzenia, sprawdzania miejsc, rozpoznawania tekstu, skanowania kodów kreskowych i wiele innych.
Jak widzisz, aplikacja umożliwia wyszukiwanie wizualne poprzez analizę zdjęcia i rozpoznanie przedmiotów, które się na nim znajdują. Staje się nie tylko coraz dokładniejsza, ale i wciąż zyskuje na popularności.
Optymalizacja grafiki pod kątem Google Lens – wskazówki
Zmiany w wizualnej prezentacji wyników, stopniowy rozwój algorytmu MUM (o którym dowiesz się więcej tutaj) oraz coraz większa rola Obiektywu Google sprawiają, że graficzne wyszukiwanie nabierze w kolejnych miesiącach jeszcze większego znaczenia – zwłaszcza w e-commerce. Dlatego tym bardziej teraz warto zwrócić uwagę na poprawną optymalizację grafik na stronie internetowej.
Musimy Cię jednak uspokoić, że nie spodziewamy się w tej kwestii większych rewolucji. Choć topowe wyniki wyszukiwania w Google Lens są ustalane m.in. na podstawie podobieństwa, to wciąż istotne są sprawdzone sposoby pozycjonowania. W tym przypadku działania SEO obejmują przede wszystkim zdjęcia – choć oczywiście nie tylko.
Przedstawiamy 8 przydatnych wskazówek w kontekście optymalizacji grafiki i wyszukiwania obrazem przy użyciu Obiektywu Google.
1. Korzystaj z grafik o odpowiednim formacie
Jeszcze zanim przejdziesz do optymalizacji obrazów, to sprawdź, czy korzystasz z odpowiednich formatów plików. W omawianym kontekście słowo „odpowiednich” oznacza wspieranych przez Google. W zależności od potrzeb wykorzystuje się różne rodzaje rozszerzeń – od najpopularniejszych jak JPG i PNG, po WebP, który według założeń ma zostać nowym standardem zdjęć w Internecie.
W tym przypadku Twoim celem jest zachowanie wysokiej jakości i jednocześnie małego rozmiaru pliku graficznego.
2. Zwróć uwagę na kontekst
Chcesz, aby Twoje grafiki wyświetlały się wysoko w Google Lens? Zadbaj, aby były związane z inną treścią w witrynie. Najlepszym otoczeniem dla obrazu będzie zoptymalizowany i atrakcyjny tekst oraz informacyjne podpisy. Możesz postawić również na własny content – unikalne, oryginalne i estetyczne zdjęcia budzą większe zainteresowanie, niż te pobrane ze stron stockowych.
3. Przygotuj poprawne atrybuty ALT
Dobrze zoptymalizowane grafiki są opatrzone atrybutem alt, czyli opisowym tekstem zastępczym. Służy on przede wszystkim osobom niewidomym oraz użytkownikom, którym nie wyświetla się obraz np. z przyczyn technicznych. Alternatywny opis powinien przekazywać, co zawiera dane zdjęcie, aby ułatwić zrozumienie plików graficznych również robotom Google.
Warto więc umieszczać słowa kluczowe w alt tagach naturalnie i z umiarem.
4. Zadbaj o parametry techniczne strony
Czy wiesz, że aż 90,6% wszystkich wyników w Google Lens pochodzi z witryn przyjaznych dla smartfonów[1]? To pokazuje, że wyszukiwarka, może przyznawać przewagę stronom WWW, które wyświetlają się odpowiednio na różnych urządzeniach. Zadbaj więc o responywność, tak aby serwis dopasowywał się do wszystkich rozdzielczości ekranów.
Pamiętaj również o szybkości ładowania witryny. W tym celu postaw na kompresję publikowanych grafik. To wszystko sprawi, że Google będzie wyżej umieszczać publikowane przez Ciebie obrazy w wynikach wyszukiwania.
5. Pamiętaj, że rozmiar pliku ma znaczenie
Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że jednym z czynników, który wpływa na pozycjonowanie stron WWW, jest szybkość ich wczytywania. To m.in. ważny wskaźnik algorytmu Core Web Vitals. Czas ładowania zależy zaś w dużej mierze od zawartości serwisu. Dlatego przed opublikowaniem obrazów, warto zadbać o ich kompresję. Ważne jest zmniejszenie rozmiaru zdjęcia lub grafiki.
Dobierz więc wymiary obrazów do szerokości swojej strony internetowej – niedopasowane zdjęcia mogą obciążyć witrynę.
6. Stosuj właściwe nazwy dla plików graficznych
Choć wciąż wiele osób pozostawia dobór nazwy obrazów przypadkowi, to odpowiednie opisanie zdjęć jest ważne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i użytkownika. Aby zoptymalizować plik graficzny, musisz więc: dokładnie wyrazić cel i zawartość grafiki oraz dodać w sposób naturalny frazę kluczową. Pamiętaj przy tym, aby rozdzielać słowa dywizami i nie korzystać z polskich znaków.
Te same zasady zastosuj, aby stworzyć odpowiednio zoptymalizowany adres URL. Dzięki temu jego treść będzie bardziej czytelna zarówno dla internautów, jak i robotów wyszukiwarki.
7. Stwórz mapę witryny i dane strukturalne
Kolejne ważne elementy w procesie optymalizacji obrazów to sitemapa oraz dane strukturalne.
Jeśli masz dużo zdjęć w witrynie, to możesz przygotować osobną mapę strony, na której zawrzesz wszystkie adresy URL prowadzące do grafik. Umożliwi to sprawniejsze indeksowanie serwisu przez roboty wyszukiwarki i odnalezienie wcześniej nieodkrytych obrazów.
Aby poprawić widoczność w wyszukiwaniu graficznym, możesz również oznaczać publikowane na stronie WWW zdjęcia danymi strukturalnymi (uporządkowanymi). Są to znaczniki, które służą do opisania zawartości – w tym przypadku obrazów – w formie zrozumiałej dla Google.
8. Dołącz do Google Merchant Center
Jeśli prowadzisz handel online, to możesz rozważyć dołączenie do Google Merchant Center. Przypominamy, że jest to narzędzie, dzięki któremu przesyła się informacje o swoim sklepie i danych produktach udostępnianych w wyszukiwarce i innych usługach Google. Dzięki temu zyskasz możliwość pojawienia się wyżej w graficznych wynikach wyszukiwania na zapytania e-commerce.
Jak pozycjonować grafiki w Google Lens? Podsumowanie
W najbliższych miesiącach można się spodziewać nie tylko wzrostu popularności, ale również coraz szybszego rozwoju Google Lens. Z jednej strony aplikacja ma bowiem sporo zalet – liczne funkcje, wygoda użytkowania czy usługi czasu rzeczywistego, a z drugiej największą wadą jest wciąż wysoki procent nietrafionych wyników i porównań.
Jeśli jednak chcesz już teraz zoptymalizować obrazy na swojej stronie internetowej – nie tylko pod Obiektyw Google, ale również pod wyszukiwanie grafiką, to trzymaj się kilku zasad:
- zadbaj o to, aby Twoja witryna była mobile-friendly, czyli dostępna na urządzeniach mobilnych,
- umieszczaj zoptymalizowane zdjęcia w górnej części serwisu,
- spraw, że pliki graficzne będą miały jak największą rozdzielczość i jak najmniejszą wagę,
- publikuj unikalne i właściwie opisane obrazy z danymi strukturalnymi i prawidłowym adresem URL,
- twórz wysokiej jakości treści, które będą stanowiły odpowiedni kontekst dla plików graficznych.
Jeśli natomiast chcesz zadbać o wyższą pozycję firmowej witryny w wynikach wyszukiwania, to skorzystaj z pomocy doradców internetowych WeNet. Dzięki wsparciu specjalistów zbudujesz wartościowy ruch na swoją stronę i pozyskasz nowych klientów.
Wszystko to zapewni bogaty pakiet usług – od audytu SEO, przez marketing treści i optymalizację serwisu, po budowę profilu linkowego oraz aktywność w mediach społecznościowych. Wejdź na WeNet.pl i zamów darmową wycenę. Daj sobie szansę na sukces w sieci!
Przeczytaj również: jakie są rozmiary grafik do Social Mediów w 2022 roku.
Źródło:
[1] https://backlinko.com/visual-search-ranking-factors