Adres URL – jak tworzyć przyjazne adresy stron WWW?

0
862
adres url co to jest i jak go znaleźć

W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie konkurencja online jest coraz większa, niezwykle ważne jest, aby Twoja strona internetowa wyróżniała się na tle innych. Jednym z kluczowych elementów, które często są pomijane, ale które mogą mieć ogromne znaczenie dla sukcesu Twojej witryny, są przyjazne adresy URL.

Wyobraź sobie, że Twoja strona ma URL, który jest prosty do zapamiętania i wpływa na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Dobra struktura adresów URL to nie tylko kwestia estetyki. Przekłada się także na lepsze doświadczenie użytkownika, większą widoczność w wyszukiwarkach i łatwość udostępniania treści w social mediach.

Adres URL – co to jest?

Skrót URL (skrót z języka angielskiego oznacza Uniform Resource Locator) to format określania lokalizacji różnych zasobów w sieci – najprościej mówiąc, URL to adres strony internetowej, który wpisujemy w przeglądarce. Przeciętny internauta najczęściej spotyka się z adresami URL stron WWW i na tym się skupimy. Jest to element bardzo istotny zarówno pod kątem SEO jak i z punktu widzenia użytkownika. Dowiedz się, jak wygląda dobry adres URL.

Standardowo adres strony możemy podzielić na charakterystyczne elementy. Protokół (http:// lub https://), nazwa domeny i rozszerzenie (np. wenet.pl), oraz ścieżka do danego zasobu (np. /kontakt). Przykładowy kompletny adres URL będzie miał postać: https://wenet.pl/kontakt

Jak tworzyć przyjazne adresy URL?

Przyjazne adresy URL to takie, które są maksymalnie uproszczone, ale jednocześnie dobrze opisują zawartość danej podstrony. Robotom wyszukiwarek taki adres pozwala lepiej zrozumieć zawartość, wśród użytkowników budzi większe zaufanie i jest chętniej klikany. W zależności od używanego przez nas systemu CMS, mamy różne możliwości tworzenia adresów URL. Większość popularnych obecnie silników pozwala na dokładną optymalizację przyjaznych adresów na stronie internetowej.

Przyjazny adres URL składa się przede wszystkim ze słów oraz cyfr zrozumiałych dla człowieka. Jeżeli adres zawiera kilka wyrazów jako separatora używamy myślnika „-”. Unikać należy natomiast niezrozumiałych ciągów znaków, cyfr, parametrów oraz słów, które nie pasują do treści na danej zakładce. Wyobraźmy sobie, że posiadamy wędkarski sklep internetowy, a jednym z produktów jest wędka spinningowa DAM.

Przeczytaj również:  Lazy loading – jak wprowadzić je na stronie?

Adres URL strony – z jakich elementów się składa?

Optymalizacja adresów URL nie może mieć miejsca bez znajomości ich podstawowej struktury. Każdy adres zbudowany jest z tych samych elementów, czyli:

  • protokołu HTTP lub HTTPS – obecnie najczęściej stosuje się ten drugi, który oznacza między innymi, że nasza strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL.
  • nazwy domeny, np. wenet.pl – to nazwa Twojej strony internetowej, pod którą znajdą Cię nowi użytkownicy.
  • rozszerzenie domeny – końcówka domeny, oznaczająca rozszerzenie dla danego kraju. W Polsce jest to oczywiście .pl, ale spotkać możemy się też z rozszerzeniami globalnymi, np. .eu, lub tematycznymi, np. .shop.
  • ścieżka adresu url – dalsza część przyjaznego adresu, która wskazuje lokalizację podstrony, na której się znajdziemy, np. wenet.pl/oferta/strony-www. Ścieżką jest tutaj oczywiście ostatni fragment /oferta/strony-www, zgodny ze strukturą naszego serwisu.
  • parametrów, wskazanych po znaku zapytania, np. ?page=4. W przypadku parametrów, często stosuje się kanoniczny adres URL, który wskazuje na właściwą ścieżkę.

Każdy ze wskazanych powyżej elementów wpływa nie tylko na wygląd adresu URL, ale też to, czy możemy uznać go za przyjazny dla użytkownika. Planując lub przeprowadzając audyt swojego serwisu, warto sprawdzić, czy są one poprawnie skonstruowane, zarówno pod kątem UX, jak i pozycjonowania strony.

Prawidłowy adres URL – jak go zaplanować?

Ścieżka strony internetowej może odzwierciedlać drogę, jaką użytkownik pokona od momentu wejścia na stronę główną, aż do momentu, gdy dotrze na docelową podstronę, np:

domena.pl/wedki/wedki-spinningowe/dam-cult-x-spin

Adres jest przyjazny, zawiera słowa kluczowe, struktura kategorii nie jest za długa i zrozumiała. Łatwo możemy zauważyć, że krokiem pierwszym była kategoria “Wędki”, następnie podkategoria “Wędki spinningowe”, a następnie kolejny listing konkretnego modelu. Krótkie zerknięcie na ten przyjazny adres URL pozwoli użytkownikowi zidentyfikować, gdzie się znalazł lub znajdzie po kliknięciu w odnośnik.

domena.pl/cat-id-122/product?ID=dam-cult-x-spin

Ten adres jest już trudniejszy do zrozumienia. Zawiera słowo kluczowe, ale również ciągi zbędnych znaków. Najlepiej takiej sytuacji unikać. Taki URL nie wzbudzi zaufania u użytkownika Twojej strony.

domena.pl/1129dssq/index.php?id=4423

Tutaj mamy już przypadkowe ciągi znaków i parametr. Taki adres URL zupełnie nic nie mówi o zawartości podstrony, dodatkowo nie budzi zaufania i może kojarzyć się ze spamem. Parametry adresu URL same w sobie nie są problemem, jeśli zoptymalizujemy je w odpowiedni sposób, np.:

Przeczytaj również:  11 trendów w projektowaniu stron internetowych na 2023 rok

domena.pl/buty-męskie/?rozmiar=42

W tej wersji adresu URL widzimy parametr przyjazny dla użytkownika. Łatwo daje do zrozumienia, że kryje się pod nim kategoria butów męskich o rozmiarze 42.

domena.pl/kategoria1/produkt321

W tym układzie adres jest zgodny z zasadami, znaków specjalnych, zawiera słowa zrozumiałe dla człowieka. Niestety te słowa nic nie znaczą i nie mówią nam o czym jest strona.

Jest jeszcze jeden przypadek, którego definitywnie powinniśmy unikać. To sytuacja, w której adres URL wprowadza w błąd (np. na podstronie jest produkt, wspomniana wędka DAM, natomiast w adresie URL umieszczamy nazwę innego modelu czy producenta np. mikado /mikado-spin).

Struktura adresów URL – jak powinna wyglądać?

Planując strukturę całego serwisu szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na poszczególne elementy adresu URL. Ścieżka adresu URL powinna być logiczna i mieć spójną hierarchię. Posłużmy się wcześniejszym przykładem:

domena.pl/wedki/wedki-spinningowe/dam-cult-x-spin

domena.pl/mikado-spin

Posiadamy dwa równorzędne produkty, jednak zaburzona jest hierarchia. Taka sytuacja może wynikać z szeregu czynników, jak np. zmiana koncepcji struktury kategorii, czy indywidualna decyzja osoby dodającej nowy produkt. W takim przypadku powinniśmy poprawić jeden z adresów i zachować konsekwencję w tworzeniu URLi w przyszłości.

Z naszego doświadczenia wynika, że krótkie adresy URL sprawują się lepiej niż dłuższe i bardziej skomplikowane struktury. Przyjazny adres powinien być bowiem łatwy do zapamiętania dla użytkownika. Ma to swoje zalety również pod kątem pozycjonowania strony internetowej – zoptymalizowany adres URL pomoże nam w uzyskaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.

Słowa kluczowe w adresach URL – czy warto je umieszczać?

Tworząc adresy URL musimy mieć na uwadze, że pojawią się one w wielu miejscach w sieci. Często osoby umieszczające link do naszej strony umieszczą cały adres, zamiast anchor tekstu (czyli podlinkowanego fragmentu treści). W takim wypadku słowo kluczowe w adresie będzie sygnałem dla robotów wyszukiwarek. Adres URL może pojawić się w wynikach wyszukiwania Google, w Social Mediach, na forach internetowych, w komentarzach itp. Z tego powodu również warto, żeby zawierał słowo kluczowe, które najlepiej opisze zawartość całej podstrony. Użytkownik będzie dokładnie wiedział w jakie miejsce trafi po kliknięciu.

Z drugiej strony nie można przesadzić z ilością słów kluczowych. Sztuczne upychanie fraz będzie nienaturalne i w skrajnych przypadkach może zakończyć się karą od Google.

Przeczytaj również:  Hreflang – co to jest?

Jakie znaczenie ma długość adresów URL?

Adresy URL powinny być jak najprostsze i jak najkrótsze. Oczywiście muszą być również dopasowane do struktury serwisu, dlatego nie można popadać w przesadę. Długość na poziomie 60-70 znaków nie będzie stanowiła problemu, natomiast, jeśli znaczna ilość adresów na stronie przekracza 100 znaków powinniśmy sprawdzić czy nie da się zoptymalizować całej struktury.

Zgodnie z opinią wielu specjalistów SEO, wyszukiwarka Google preferuje krótkie adresy URL, które skonstruowane są w sposób przyjazny dla odwiedzających. Dzięki adresom URL, googleboty analizują strukturę Twojej strony, dlatego warto zadbać o to, by znalazły się w nich odpowiednie, istotne z punktu widzenia pozycjonowania, lokalizacje.

Warto też pamiętać, że roboty Google w trakcie indeksacji korzystają z unikalnego adresu URL dla każdej podstrony. Jest to niezwykle ważne podczas planowania serwisu, by nie tworzyć duplikujących się adresów w jednym serwisie. Jeśli ta sama lub bardzo podobna treść dostępna jest pod wieloma ścieżkami, Google może uznać je za duplikaty wewnętrzne, co z kolei powoduje błędy w optymalizacji. W takiej sytuacji zaleca się stosowanie linków kanonicznych lub przekierowań adresów URL na wybrany przez nas wariant.

Adresy URL – garść dobrych praktyk

  • Adresy URL powinny zawierać słowo kluczowe powiązane z treścią strony – dobrą praktyką jest umieszczanie najważniejszych fraz w ścieżce strony.
  • Używamy małych liter – stosowanie naprzemiennie wielkich i małych liter może prowadzić do duplikatów.
  • W adresach URL unikamy stosowania losowych ciągów znaków, cyfr, oraz parametrów – prostymi słowami można ująć, że przyjazny adres URL to taki, którego wszystkie elementy są zrozumiałe dla potencjalnego użytkownika.
  • Jeśli zachodzi konieczność użycia separatora stosujemy myślnik „-”.
  • Adres powinien być tak zbudowany, żeby użytkownik widząc URL wiedział czego spodziewać się na stronie.
  • Adresy powinny być spójne w obrębie całej witryny
  • Adresy internetowe powinny być jak najkrótsze – na ile to możliwe.

Podsumowanie

Odpowiednio skonstruowane adresy URL przyniosą pozytywne skutki zarówno w doświadczeniach użytkownika na Twojej stronie, jak i w jej pozycjonowaniu. Warto więc dokładnie przyjrzeć się ich budowie i zadbać o to, by były jak najbardziej przyjazne dla potencjalnych klientów. Z powyższych wskazówek dowiedziałeś się, jak wyglądają przyjazne adresy – nie czekaj więc i zastosuj nasze wskazówki w swoim serwisie.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (4 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here