By sklep wyglądał w odpowiedni sposób i mógł w ogóle funkcjonować – by możliwe były takie działania jak m.in. przeglądanie produktów, dokonywanie zakupów czy przyjmowanie płatności, niezbędne jest wybranie odpowiedniej platformy e-commerce. Do wyboru mamy 4 popularne typy: platformy SaaS (określane jako “chmurowe”, nazwa pochodzi od skrótu Software as a Service), platformy oparte na licencji, platformy Open-Source oraz platformy dedykowane. Poznaj ich plusy i minusy.
Platformy SaaS („chmurowe”)
Platformy Software as a Service są określano jako chmurowe, ponieważ – jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, nie musisz inwestować w serwery – platforma jest utrzymywana w chmurze dostawcy. Z platform SaaS korzystają Shoper, Shopify, Sky-Shop, IAI-Shop, Codarius.
Zalety
- szybkość – e-sklep możesz stworzyć nawet w kilka minut, w zasadzie jest to gotowe rozwiązanie, do wyboru są specjalne szablony,
- niska cena – najtańsza opcja to koszt jedynie 50 zł za miesiąc (droższe sięgają 2-3 tysięcy zł),
- samodzielność – masz możliwość samodzielnego doboru modułów w sklepie,
- wydajność działania – pod warunkiem, że ruch jest umiarkowany,
- możliwość obsługi bez zaawansowanej wiedzy technicznej,
- wsparcie techniczne od dostawcy sklepu.
Wady
- pewne ograniczenia – dostajesz gotowy e-sklep, nie masz możliwości jego rozwoju, wybrany przez ciebie moduł może zostać wycofany,
- ograniczona dostępność – jeśli chodzi o integracje z zewnętrznymi systemami,
- ograniczona wydajność – gdy pojawi się więcej produktów, zamówień czy dojdzie do aktualizacji.
Dla kogo?
- dla małych i średnich firm, które nie oczekują wdrażania skomplikowanych modułów. Jeśli nie masz czasu i chcesz rozpocząć sprzedaż jak najszybciej, jest to opcja dla Ciebie.
Platformy oparte na licencji
Kolejna opcja do wyboru to platforma oparta na licencji, która jest rozwiązaniem zupełnie innym niż SaaS – droższym i dłuższym w realizacji. Z tego typu platform korzystają Magento Commerce i SAP Hybris. Czego możesz się spodziewać?
Zalety
- bardzo dobra dostępność platformy,
- możliwość zaprezentowania szerokiej bazy produktów,
- obsługiwanie dużej liczby zamówień w ciągu minuty,
- możliwość rozwoju platformy poprzez różne opcje modyfikacji i konfiguracji,
- gwarancja bezpieczeństwa danych,
- zapewniona szybkość ładowania.
Wady
- wysoka cena – nawet kilkaset tysięcy rocznie za licencję, dodatkowo należy doliczyć jednorazowe koszty wdrożenia, które są równie wysokie,
- czasochłonna realizacja – szerokie spectrum działań wymaga czasu – pół roku, a nawet dłużej,
- z jednej strony możliwość rozwoju, z drugiej ciągła potrzeba pracy – nie jest to gotowe rozwiązanie.
Dla kogo?
- dla dużych firm, które stawiają na rozwój i są w stanie sporo zainwestować.
Platformy Open-Source
To zdecydowanie popularne rozwiązanie, ponieważ jest darmowe, przynajmniej w wersji podstawowej, a dodatkowo pozwala na dużą swobodę w modyfikacji. Nie oznacza to jednak, że nie wydasz ani złotówki – jeśli zdecydujesz się na platformę Open-Source, musisz zakupić hosting. Dostępne rozwiązania to m.in. Magento, Woocommerce, Prestashop, Virtuemart.
Zalety
- brak opłat za korzystanie – trzeba jednak wykupić hosting, w zależności od potrzeb miesięczny koszt to kilkaset-kilka tysięcy złotych,
- samodzielności i możliwość dużej ingerencji – nie tylko w zmianie szaty graficznej, ale także dodatkowych funkcji; swobodną modyfikację umożliwia pełen dostęp do kodu,
- duży wybór modułów i narzędzi do sprzedaży.
Wady
- potrzeba zainwestowania w dobry hosting – z jednej strony nie płacisz za licencję, z drugiej warto ponieść koszty lepszego hostingu,
- potrzeba posiadania fachowej wiedzy technicznej – z jednej strony swoboda i samodzielność w działaniu, z drugiej – jeśli się nie znasz, musisz skorzystać z usług i pomocy specjalistów.
Dla kogo?
- dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę i nie chcą dużo inwestować. Jeśli jednak przewidujesz rozwój biznesu, również możesz wybrać to rozwiązanie, jednak postaw wtedy na bardziej zaawansowane systemy Open-Source.
Platformy dedykowane
W tym przypadku dostępne są dwa rozwiązania – sklepy tworzone od zera, ale oparte o gotowe CMS-y oraz sklepy napisane specjalnie na potrzeby klienta całkowicie od początku do końca. Rozwiązania, z których możesz skorzystać, to sklepy na autorskich skryptach, sklepy oparte o silniki Open-Source wymienione wcześniej i inne.
Zalety
- sklep szyty na miarę – może być dostosowany do Twoich potrzeb oraz charakteru biznesu,
- gwarancja bezpieczeństwa – informacje o lukach w bezpieczeństwie nie są dostępne publicznie.
Wady
- duży koszt,
- uzależnienie od jednej firmy – przekazanie systemu innej agencji może być czasochłonne,
- konieczność ciągłego rozwoju systemu.
Dla kogo?
- dla osób wymagających, które mają specyficzne potrzeby i które są gotowe poczekać oraz zainwestować.