Ranking platform e-commerce – jaki CMS wybrać dla sklepu internetowego?

0
980

Czy wiesz, że według raportu E-commerce w Polsce 2022 już 77% internautów robi zakupy online? Nic więc dziwnego, że powstaje coraz więcej e-sklepów. Ty też chcesz założyć własny sklep internetowy? Aby go uruchomić, potrzebujesz przede wszystkim platformy e-commerce. Zastanawiasz się, jakie oprogramowanie wybrać? Sprawdź nasz ranking popularnych CMS-ów dla sklepów online. Dowiedz się, która platforma e-commerce będzie najlepsza dla Twojego biznesu. 

Ranking platform e-commerce. Jaki jest najlepszy CMS dla e-sklepu?

Ranking platform e-commerce to zestawienie najpopularniejszych CMS-ów dla sklepów internetowych. Na wstępie wyjaśnijmy jednak, co to jest system CMS (skrót z ang. Content Management System)? Otóż w skrócie jest to system, który umożliwia zarządzanie treścią strony WWW. To oprogramowanie służące do administrowania witryną internetową i modyfikowania jej zawartości bez potrzeby posiadania umiejętności programistycznych. 

W tym artykule skupimy się na CMS-ach dla sklepów online. Ranking stworzyliśmy po to, aby ułatwić przedsiębiorcom wybór odpowiedniego oprogramowania e-commerce dla swojego biznesu. Należy pamiętać, że platforma e-commerce to fundament każdego sklepu internetowego. Umożliwia ona budowę e-sklepu oraz jego prawidłowe funkcjonowanie. Trzeba więc dokonać właściwego wyboru. 

Ranking platform e-commerce przygotowaliśmy dla właścicieli firm, którzy zastanawiają się, jaki CMS dla sklepu internetowego wybrać, chcą zacząć prowadzić skuteczną sprzedaż w sieci oraz dla osób, którym zależy na stopniowym rozwoju ich biznesu. Zestawienie powstało m.in. na podstawie liczby sklepów w Polsce, które oparte są na danym oprogramowaniu. Przeanalizowaliśmy też wady i zalety poszczególnych rozwiązań. 

10 najpopularniejszych CMS-ów do stworzenia sklepu internetowego 

Wybór właściwej platformy e-commerce jest bardzo ważny. To od niego może zależeć sukces sklepu internetowego. Aby wybrać najlepsze rozwiązanie, należy kierować się specyfiką i potrzebami swojego biznesu. W naszej ocenie dobrą opcją są oprogramowania typu Open Source (z otwartym kodem źródłowym), które dają duże możliwości i zapewniają elastyczność i perspektywę rozwoju. Przykładem tego typu platform jest PrestaShop oraz WooCommerce, które zdecydowanie przodują w rankingu.

PrestaShop

Na pierwszym miejscu w naszym zestawieniu znalazła się platforma PrestaShop, która jest jedną z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce. Jest to świetne rozwiązanie dla małych i średnich sklepów oraz takich, które chcą się rozwijać. Prawie 19 000 sklepów jest stworzonych właśnie na tym oprogramowaniu. Skąd bierze się tak duże zainteresowanie tą platformą?

Główną przewagą PrestaShop jest duża elastyczność i możliwość dostosowania sklepu online do potrzeb klienta. Platforma ta oferuje szeroki wybór gotowych szablonów (wersje darmowe i płatne), modułów i dodatków. Sklep można więc dopasować pod kątem indywidualnych preferencji w zakresie designu i funkcjonalności. Platforma daje pełny dostęp do kodu strony, co pozwala dokonywać modyfikacji i zmian w poszczególnych elementach i funkcjach. Sklep internetowy może więc być z czasem rozbudowywany i rozwijany. Zaletą oprogramowania PrestaShop jest też przyjazny interfejs oraz bezpieczeństwo i wydajność.

Ponadto PrestaShop:

  • zapewnia w standardzie funkcje dla sklepów internetowych, których nie trzeba dodatkowo instalować,
  • pozwala przeanalizować proces zakupowy – zarządzać najważniejszymi działaniami klienta, np. informowaniem o etapach realizacji zamówienia, przetwarzaniem zwrotów itd.,
  • ma liczne rozwiązania służące do promowania produktów,
  • obsługuje wiele języków, co umożliwia rozszerzenie działalności na inne zagraniczne rynki bez względu na walutę,
  • obsługuje bardzo duże katalogi (nawet ponad 100 000 produktów) oraz liczne zamówienia,
  • jest rozwiązaniem przyszłościowym, które można dostosować do skali własnego biznesu – sprawdzi się więc zarówno dla początkujących, mniejszych e-sklepów, jak i też dla tych przedsiębiorców, którzy chcą inwestować w swoją działalność i stworzyć duży sklep internetowy,
  • posiada funkcjonalność Multistore, która pozwala zarządzać wieloma sklepami z poziomu jednego panelu, co bardzo usprawnia obsługę,
  • zapewnia bezpośrednie wsparcie techniczne – PrestaShop wydaje darmowe aktualizacje dotyczące bezpieczeństwa sklepu oraz jego użytkowników.
Przeczytaj również:  Zwrot towaru w sklepie – poradnik dla sprzedającego

PrestaShop daje dostęp do wiedzy – oferuje Centrum Pomocy, w którym są artykuły, tutoriale, szkolenia itd. W Internecie są też specjalne fora, na których fachowcy dzielą się wiedzą, dzięki czemu w razie problemów można uzyskać pomoc i znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania.

Czasem jednak takie informacje są dla niektórych niewystarczające. Można wówczas skorzystać z oficjalnej obsługi klienta, jednak usługa ta jest droga. Jest jeszcze inna opcja. Początkujący e-sprzedawcy, którzy nie mają wiedzy lub czasu i potrzebują dodatkowego wsparcia technicznego, mogą skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak doradcy internetowi WeNet. 

Jeśli więc myślisz o swoim biznesie przyszłościowo, ale nie masz wiedzy technicznej, nawiąż współpracę z ekspertami, którzy zajmą się budową i instalacją sklepu oraz konfiguracjami i integracjami.

Chcesz sprzedawać w sieci? Zamów budowę e-sklepu PrestaShop

WooCommerce 

Drugie miejsce w rankingu zdobyła platforma WooCommerce. Liczba sklepów w Polsce, które są oparte na tym oprogramowaniu, wynosi ponad 21 000. WooCommerce ma wiele zalet, do których można zaliczyć m.in. prostotę i intuicyjność. Jest to system przyjazny dla osób początkujących i osób, które znają i korzystają z WordPressa. 

Trzeba jednak tutaj zaznaczyć, że WooCommerce nie jest osobnym oprogramowaniem e-commerce stworzonym specjalnie do sprzedaży online (tak jak PrestaShop), a jedynie wtyczką do WordPressa, która umożliwia przekształcenie strony WWW w sklep internetowy. Warto mieć na uwadze, że wiąże się to z pewnymi ograniczeniami w rozwoju e-sklepu. 

WooCommerce ma pewne cechy wspólne z PrestaShop. Jedną z nich jest możliwość dodania wielu funkcji. Z racji tego jednak, że nie jest to odrębna platforma sklepowa, nie ma wielu przydatnych funkcjonalności, które są dostępne w PrestaShop. Takimi funkcjami są np.: tryb katalogowy, porównywanie produktów, zarządzanie działaniami klienta, obsługa wielu języków. Aby korzystać z tych opcji w WooCommerce, trzeba zainstalować dodatkowe wtyczki i zadbać, aby rozszerzenia te były zgodne z systemem. Trzeba też pamiętać, że duża liczba wtyczek mocno spowalnia działanie strony. 

Platforma WooCommerce to dobre rozwiązanie dla małych i średnich sklepów. Jeśli jednak zamierzasz w przyszłości rozwijać swoją firmę i sukcesywnie zwiększać liczbę produktów w asortymencie, to platforma ta może nie być dobrym wyborem. Nie jest bowiem przystosowana do obsługi dużych katalogów.

WooCommerce nie zapewnia wsparcia technicznego, a dostęp do wiedzy jest trudniejszy niż w przypadku PrestaShop. Nie ma tutaj też gwarancji bezpieczeństwa, często mogą występować ataki hakerskie. Najczęstszą drogą włamań na stronę jest nieaktualna wtyczka. 

Jak więc widać, pod wieloma względami PrestaShop ma przewagę nad WooCommerce, stąd taka kolejność platform w rankingu.

Shoper

Na kolejnej pozycji w naszym zestawieniu znalazł się Shoper. W Polsce prawie 16 000 sklepów działa na tym oprogramowaniu. Shoper to w przeciwieństwie do swoich dwóch poprzedników platforma SaaS (Software as a Service), co wiąże się z brakiem dostępu do kodu źródłowego i dużymi ograniczeniami. Jedyną możliwością jest tutaj edycja wyglądu szablonu sklepu, bez zmian w funkcjonalności samego e-commerce. Trzeba mieć na uwadze, że sklep postawiony na tym oprogramowaniu nigdy nie będzie własnością klienta.

Warto też pamiętać, że istotną wadą modelu SaaS jest dożywotni abonament. W przypadku rezygnacji z jego płacenia trzeba zaczynać wszystko od zera. Ponadto każdego roku trzeba liczyć się z podwyżkami cen abonamentu.

Przeczytaj również:  Porady E-commerce: Prezentacja towaru w sklepie internetowym

Mocną stroną Shopera jest na pewno prosta obsługa – nie trzeba mieć tu żadnych umiejętności programistycznych. Opcję tę wybierają więc często osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce oraz właściciele małych i średnich firm, którzy nie oczekują wdrażania skomplikowanych modułów. Shoper daje możliwość szybkiego założenia sklepu.

Wadami tej platformy jest mała elastyczność i ograniczona personalizacja. Ograniczenia we wdrażaniu zmian są sporą przeszkodą dla przedsiębiorców, którzy chcą się rozwijać. Słabą stroną jest też uzależnienie od zewnętrznego dostawcy – w razie awarii trzeba czekać, aż Shoper naprawi błąd i rozwiąże problem, co może trochę potrwać. Warto mieć też na uwadze, że w przypadku dużego ruchu w sklepie, należy wybrać opcję Shoper Premium. 

Shopify

Następną platformą SaaS jest Shopify. Liczba sklepów założonych na tej platformie wynosi prawie 4500. Podobnie jak Shoper sprawdzi się dla małych i średnich działalności oraz osób, które cenią sobie wygodę.

Tworzenie sklepu internetowego na Shopify jest szybkie, a obsługa prosta i intuicyjna. Z drugiej strony wdrażanie bardziej zaawansowanych zmian wymaga wiedzy technicznej.

Wadą są tutaj ograniczenia w zakresie dostosowania do indywidualnych potrzeb klienta. Aby korzystać z Shopify, trzeba opłacać miesięczny abonament, a dodatkowo pobierana jest również prowizja od sprzedaży, co jest sporym minusem. 

IdoSell

Kolejny system sklepu internetowego to IdoSell z liczbą niespełna 4000 sklepów online w Polsce. Tak jak w przypadku innych rozwiązań opartych na SaaS, występują tutaj ograniczenia związane z  brakiem dostępu do kodu źródłowego. Podobnie jak w przypadku wyboru Shopera czy Shopify, sklep nigdy nie będzie własnością klienta.

IdoSell oferuje szeroki wybór szablonów graficznych, sporą liczbę dostępnych integracji, obsługę różnych wersji językowych i walut oraz częste aktualizacje. Nie daje jednak możliwości wprowadzenia wszystkich zmian (utrudnione są np. działania związane z SEO), a za zmiany wdrażane przez IdoSell trzeba dodatkowo zapłacić. IdoSell pobiera też prowizję od sprzedaży. Ponadto oprogramowanie jest dość trudne w obsłudze.

ShopGold

ShopGold jest dedykowany średnim sklepom internetowym. Liczba sklepów w Polsce wynosi tutaj około 3300. Oprogramowanie jest dostępne w formie licencji, a więc po jej wykupieniu konieczna jest instalacja sklepu na własnym serwerze. Zaletą platformy jest duża liczba darmowych i płatnych szablonów oraz brak prowizji ze sprzedaży. 

ShopGold daje możliwość edycji kodu szablonu sklepu bezpośrednio w kodzie źródłowym. Zaawansowane zmiany w funkcjonalności warto jednak zlecić specjalistom, ponieważ w warunkach licencji ShopGold zaznacza, że nie odpowiada za błędy wynikające z samodzielnej modyfikacji oprogramowania. 

Sky Shop

Dla przedsiębiorców, którzy chcą uruchomić mały lub średni sklep internetowy może sprawdzić się też kolejna platforma typu SaaS, jaką jest SkyShop. Zalety tego rozwiązania to korzystna cena abonamentu, dostęp do wielu szablonów, a także łatwe otwarcie i zarządzanie e-sklepem. 

Jak już zapewne się domyślasz, nie można tutaj jednak spersonalizować swojego sklepu, a zakres zmian do wprowadzenia jest niewielki. Ponadto za niektóre usługi/moduły trzeba zapłacić dodatkowo, poza abonamentem.

Magento

Magento to popularna platforma Open Source. Na tym oprogramowaniu działa w Polsce prawie 1700 e-sklepów. Podobnie jak PrestaShop daje możliwości edycji i rozwoju oraz może być świetnym rozwiązaniem dla większych biznesów, nie ma jednak gotowych rozwiązań, jakie oferuje PrestaShop.

Magento ma wygodny panel administracyjny, który umożliwia obsługiwanie wielu sklepów jednocześnie. Ponadto sklep można rozbudowywać dzięki dużej liczbie modułów. Co prawda można tutaj edytować zawartość, jednak aby robić to samodzielnie, potrzebna jest wiedza i zaawansowane umiejętności techniczne. Instalacja systemu jest dość skomplikowana. Do obsługi sklepu konieczne bywa zatrudnienie programisty. Wadą są też wysokie koszty wdrożenia w przypadku indywidualnych szablonów czy funkcjonalności oraz późniejszego utrzymania sklepu. 

Przeczytaj również:  Najnowsze lokalne trendy zakupowe. Jak zmieniły się zachowania konsumentów?

OpenCart

Oprogramowaniem typu Open Source jest też OpenCart. W Polsce korzysta z niego około 1300 e-sklepów. Umożliwia on stworzenie sklepu internetowego za darmo na podstawie wybranego szablonu. Jedyne koszty to wykupienie hostingu oraz korzystanie z płatnych modułów. 

OpenCart daje w podstawowej wersji dużo funkcji oraz rozszerzeń, dzięki którym można zadbać o potrzebne opcje w sklepie. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nie wszystkie pluginy są kompatybilne i dostępne z daną wersją OpenCart. System ten ma istotną wadę, która dotyczy rozbudowy sklepu – wdrożenie niektórych zmian i rozwiązań może okazać się problematyczne. 

Wix Stores

W Polsce wiele sklepów powstaje też na platformie Wix Stores. Jest ich na ten moment około 6100. Wix to kreator stron WWW, który wzbogacono o funkcję Stores do tworzenia e-sklepów. To rozwiązanie dla osób, które nie mają wiedzy technicznej i zależy im na bardzo prostej obsłudze. Korzystają z niego właściciele małych firm.

Kreator to dla niektórych zaleta, ale w naszej opinii wada. Daje on bardzo małe możliwości. Nie sprawdzi się dla większych sklepów. Utrudnia też przeniesienie sklepu internetowego na inną platformę. 

Autorskie systemy CMS 

Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o autorskich CMS-ach. Autorski system CMS to rozwiązanie, które stworzyła konkretna firma na potrzeby własne oraz swoich klientów. Kod źródłowy tworzony jest tutaj od podstaw. Wszelkie funkcje są dostosowywane do indywidualnych potrzeb. 

Autorskie CMS-y mają jednak wiele minusów. Jeśli wybierzesz takie rozwiązanie, to uzależnisz się od jednej firmy. W momencie, gdy zniknie ona z rynku Twój biznes będzie trzeba budować od początku. 

Inne wady tej opcji to m.in.:

  • dodatkowe opłaty za funkcjonalności, które inni mają za darmo,
  • brak darmowych aktualizacji lub bardzo rzadkie aktualizacje,
  • brak integracji i synchronizacji z istniejącymi dodatkami oraz systemami (jak np. bramki płatności, systemy magazynowe itd.),
  • brak możliwości rozwoju przez firmę, która nie jest autorem systemu,
  • utrudnione działania SEO,
  • bardzo ograniczona liczba szablonów, których praktycznie nie można personalizować,
  • zwiększona podatność na ataki hakerskie. 

Presta Shop – najlepszy CMS do założenia sklepu internetowego?

Uruchomienie i prowadzenie sklepu internetowego wymaga wyboru odpowiedniego systemu CMS. Wybierając platformę e-commerce, na pewno warto brać pod uwagę możliwość rozwoju w przyszłości, liczbę sprzedawanych produktów, liczbę funkcjonalności, elastyczność, wydajność i bezpieczeństwo.

Chcesz mieć elastyczne i sprawdzone rozwiązanie, które da Ci jak najwięcej funkcjonalności i możliwości? Zależy Ci na rozwoju swojego sklepu internetowego? Postaw na platformę PrestaShop. Z naszych wniosków wynika, że  jest to rozwiązanie, które jest stanie zaspokoić wielu internetowych sprzedawców. Sprawdzi się zarówno dla małych i średnich firm, jak i większych biznesów. Naszym zdaniem jest to idealna opcja dla osób, które myślą poważnie o sprzedaży online, chcą się rozwijać i odnosić sukcesy. 

Zamów budowę e-sklepu

Stworzenie sklepu online najlepiej powierzyć specjalistom. Przykładem są doradcy internetowi WeNet, którzy współpracują z twórcami oprogramowania PrestaShop. Tworzą atrakcyjne i funkcjonalne e-sklepy, które są dostosowane do specyfiki danej branży oraz potrzeb dzisiejszych konsumentów i wymagań rynku. 

Specjaliści WeNet stworzą dla Ciebie nowoczesny sklep internetowy. Korzystając ze swojej wiedzy technicznej i doświadczenia, wesprą Cię w konfiguracji i zaproponują niezbędne narzędzia do rozwoju biznesu. Doradzą Ci też, jak skutecznie sprzedawać w sieci. 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź szczegóły oferty na WeNet.pl. Możesz też wypełnić formularz kontaktowy, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Źródła:

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
  1. https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
  2. https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland (dostęp: 30.06.23)
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here