Jeszcze nie tak dawno temu sprzedaż w Internecie wymagała dużej wiedzy i nakładów finansowych. Dzisiaj własny sklep internetowy jest dużo łatwiej dostępny. Chciałbyś zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci? A może już to robisz i chciałbyś wiedzieć, w co warto zainwestować? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, na co warto przeznaczyć swój budżet.
Spis treści
1. Wygląd, czyli pierwsze wrażenie jest najważniejsze
2. Certyfikat SSL – zadbaj o bezpieczeństwo danych
3. Pozycjonowanie sklepu internetowego
4. Sklep dostosowany do urządzeń mobilnych
5. Obecność i reklama na Facebooku
Wygląd, czyli pierwsze wrażenie jest najważniejsze
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze – nie tylko w życiu, ale również w sieci. Użytkownik, który wejdzie na twoją stronę już po kilku sekundach decyduje, czy na niej pozostanie. Dlatego powinna być ona przejrzysta, schludna i intuicyjna.
Strona główna sklepu internetowego to wizytówka całej firmy. Nie może być na niej chaotycznie rozlokowanych zakładek czy produktów. Wszystkie elementy powinny być uporządkowane zgodnie z tym, jak klienci poruszają się po stronie.
Proces zakupowy ogranicz do 3-4 kroków. Najlepiej, aby był on prosty i maksymalnie intuicyjny. Pamiętaj też o stronach produktów. Zwróć uwagę na ładne, wysokiej jakości zdjęcia i interesujące opisy, które pokażą korzyści czy możliwe zastosowanie produktu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat jak zaprojektować stronę zgodną z User Experience, czyli przyjazną użytkownikowi, przeczytaj nasz artykuł Czym jest UX? 7 cech strony przyjaznej dla użytkownika.
Certyfikat SSL – zadbaj o bezpieczeństwo danych
Certyfikat SSL to protokół, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie. SSL szyfruje dane użytkownika jeszcze na poziomie jego urządzenia, a dopiero później przesyła je do serwisu docelowego. Przesyłanie danych w takiej formie utrudnia ich przechwycenie przez złośliwe oprogramowanie czy hakerów.
Serwisy, które korzystają z certyfikatu SSL oznaczone są symbolem zamkniętej kłódki. Dodatkowo adresy stron korzystających z zabezpieczenia poprzedzone są przedrostkiem https://, który jest dowodem na wykorzystanie szyfrowania.
Posiadanie certyfikatu wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo danych klientów twojego sklepu a także zaufanie do twojej firmy. Trzeba też pamiętać, że Google wyróżnia bezpieczne strony WWW i alarmuje o tych bez zabezpieczeń. Witryny, które nie posiadają certyfikatu SSL oznaczane są na czerwono.
Ponadto, jeśli jedną z form płatności w twoim sklepie są karty płatnicze, musisz przestrzegać normy bezpieczeństwa Payment Card Industry Data Security Standard. Jednym z jej warunków jest właśnie posiadanie certyfikatu SSL.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Czy wiesz, że aż 91% klientów podejmuje swoje decyzje zakupowe na podstawie tego, co znajdą w Google?[1]Właśnie dlatego już od początku warto zainwestować w pozycjonowanie sklepu internetowego. Mimo że przyniesie ono korzyści po dłuższym czasie, długofalowo jest to najtańsza metoda pozyskiwania potencjalnych klientów.
Wielu przedsiębiorców na początku funkcjonowania swojego biznesu nie zwraca uwagi na kwestie związane z pozycją strony w Google. Jeśli jednak masz budżet na tego typu inwestycję, zdecydowanie warto się na nią zdecydować.
Czym tak właściwie jest pozycjonowanie sklepu? Najprościej mówiąc, jest to postaranie się, aby użytkownik wpisujący daną frazę w wyszukiwarce trafił w pierwszej kolejności właśnie na twoją stronę. Oznacza to, że twoja strona musi być w pierwszej 10 wyników wyszukiwania na jak najwyższym miejscu.
Jak to zrobić? Na ten efekt składa się szereg działań, takich jak SEO czy content marketing. Dlatego decydując się na sklep internetowy, warto skorzystać z usług agencji marketingowej, która zapewnia pomoc w uzyskaniu przez stronę jak najwyższej pozycji w Google.
Sklep dostosowany do urządzeń mobilnych
Czy wiesz, że aż 61% ruchu w sklepach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych? Właśnie dlatego warto zadbać o to, by strona twojego sklepu była responsywna.[2] Posiadanie wersji mobilnej strony ma kluczowe znaczenie dla rozwoju sprzedaży i będzie odgrywać jeszcze większą rolę w przyszłości.
Już teraz wiele rzeczy robimy na smartfonach – logujemy się do banku, wysyłając przelewy, oglądamy filmy, planujemy podróże czy robimy zakupy. To właśnie telefon mamy zawsze przy sobie i możemy z niego skorzystać, jadąc autobusem czy czekając w kolejce do sklepu.
Obecnie sklep czy jakakolwiek strona internetowa po prostu musi być dostosowana do urządzeń mobilnych. Jest to nie tyle wymóg, ile standard, bez którego stracisz ruch na stronie, utrudnisz przeglądanie produktów użytkownikom i pokażesz, że twoja firma nie jest na czasie.
Pamiętaj, że tylko kilka sekund decyduje o tym, czy użytkownik zostanie na twojej stronie. Jeśli będzie przeglądał ją na smartfonie, a ta nie będzie dostosowana do urządzeń mobilnych, po prostu zrezygnuje z zakupów, które byłyby męczące i irytujące – a nie przyjemne.
Obecność i reklama na Facebooku
Wielu użytkowników, którzy słyszą o danej marce po raz pierwszy, wyszukuje o niej informacje w mediach społecznościowych.
W pierwszej kolejności sprawdza profil na Facebooku czy Instagramie. Niska aktywność lub – co gorsza – brak profilu na portalu – może sprawić, że użytkownik zdecyduje się na zakup u konkurencji. Inaczej jest w przypadku aktywnego fanpage’a, na którym przed zakupem może on sprawdzić opinie innych klientów i lepiej poznać dana markę.
Plusów mediów społecznościowych jest więcej. Dzięki nim możesz być w stałym kontakcie ze swoimi klientami. Jesteś w stanie szybko przekazać informacje o nowościach czy promocjach. Możesz docierać do nowych fanów lub konwertować istniejących w kupujących.
Platformy takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn są niekiedy pierwszym wyborem dla marketingu sklepu internetowego. Facebook oferuje najszerszą i najlepiej skonstruowaną do targetowania grupę użytkowników.
Decydując się na reklamę, masz do wyboru różnorodne cele reklamowe i formaty dopasowane do danych potrzeb. Dzięki instalacji Facebook Pixel możesz mierzyć skuteczność kampanii co do grosza i podchodzić do marketingu sklepu internetowego na Facebooku elastycznie czasowo i budżetowo.
Źródła:
[1] Raport Senuto „E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO”
[2] Raport Senuto „E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO”
Tak naprawdę to na pewno warto jest zainwestować w każdy z tych kanałów, lecz zdecydowanie trzeba rozsądnie wprowadzić całą strategię. W innym przypadku niestety możemy w bardzo krótkim czasie przepalić nasz budżet i obejdzie się bez efektów.