Pandemia koronawirusa znacząco zmieniła zachowania zakupowe konsumentów na całym świecie. Coraz więcej osób poszukuje i odkrywa produkty czy usługi w sieci. Analitycy Google zauważyli wiele zmian w lokalnych wynikach wyszukiwania. Internet stał się bowiem dla użytkowników nie tylko miejscem do robienia zakupów, ale też znajdowania tego, co jest w pobliżu. Sprawdź, czego najczęściej szukają teraz internauci i jak zmieniły się ich nawyki zakupowe przez ostatni rok.
Spis treści
1. Co zmieniło się w lokalnych wyszukiwaniach w Google?
2. Czy YouTube wpływa na sprzedaż?
3. W jaki sposób Google Maps wspiera lokalną sprzedaż?
4. Co oznaczają zmiany nawyków konsumenckich?
5. Jak promować firmę na lokalnym rynku?
Co zmieniło się w lokalnych wyszukiwaniach w Google?
Konsumenci korzystają z wyszukiwarki Google, by dokładnie przemyśleć i zaplanować swoje zakupy. Najpierw sprawdzają, w którym sklepie znajduje się interesujący ich produkt, a dopiero potem wybierają się tam, by go kupić.
Przez ostatni rok liczba wyszukiwań w stylu [lokalizacja] + [nazwa firmy/produktu/usługi] wzrosła o ponad 80% (np. ,,Warszawa fryzjer’’). Ludzie chcą wspierać lokalne firmy, które znajdują się w ich pobliżu i wyszukują je w Internecie.
Co ciekawe, wyszukiwania dla fraz [kto ma] + [w magazynie/na stanie] + [produkt] wzrosły aż o ponad 8000%! (np. ,,kto ma w magazynie sprzęt do ćwiczeń’’).
Analitycy Google zaobserwowali też wzrost liczby wyszukiwań dotyczących jedzenia na wynos czy wyjścia do restauracji. Dwóch na trzech konsumentów korzystających z usług gastronomicznych stwierdziło, że podczas pandemii korzystało z wyszukiwarki, aby znaleźć informacje o jedzeniu i napojach.
57% konsumentów potwierdziło, że w ostatnim roku informacje na temat jedzenia i napojów znajdowało dzięki reklamom online.
Czy YouTube wpływa na sprzedaż?
Jak się okazuje, YouTube zaczął mieć ogromny wpływ na procesy zakupowe klientów. Ostatnie badanie Google i Talkshoppe przeprowadzone w USA wykazało, że 45% widzów ogląda filmy na YouTube, aby zobaczyć prezentacje produktów przed zakupem.
Widzowie przyznali, że są dwa razy bardziej skłonni kupić produkt, (zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i w Internecie), jeśli wcześniej widzieli film z jego recenzją czy prezentacją.
Jeśli chcesz wykorzystać możliwości, jakie daje YouTube, skorzystaj z usług agencji, które zajmują się tworzeniem filmów dla firm.
W jaki sposób Google Maps wspiera lokalną sprzedaż?
Kolejnym bardzo przydatnym narzędziem dla lokalnych konsumentów jest Google Maps. Użytkownicy korzystają z Map Google, aby znaleźć w swojej okolicy coś, co ich interesuje. W USA w czasie pandemii wyszukiwania dla hasła ,,odbiór na wynos’’ wzrosły aż o 9000%. W skali globalnej o ponad 100% wzrosły też wyszukiwania o dostępnych promocjach i rabatach.
Obecnie użytkownicy najczęściej w Google Maps wyszukują:
- restauracji,
- hoteli,
- sklepów spożywczych,
- stacji paliw,
- kawiarni,
Wyprzedź konkurencję dzięki wizytówce w Google Moja Firma. Sprawdź jak >>
Co oznaczają zmiany nawyków konsumenckich?
Rok 2020 pokazał, jak ważna jest obecność firmy w Internecie. Konsumenci szukają teraz produktów i usług właśnie głównie w sieci. Niezależnie więc, jaką firmę prowadzisz i w jakiej branży działasz, Twoi potencjalni klienci powinni móc szybko znaleźć Cię w Internecie. Jeśli nie będą mieć takiej możliwości, odejdą do Twojej konkurencji, a Ty stracisz szansę na dotarcie ze swoimi produktami czy usługami do nowych osób.
Jeśli działasz lokalnie, musisz koniecznie zadbać o promocję swojego biznesu w sieci. Dzięki temu wzmocnisz swoją pozycję, zdobędziesz nowych klientów, zwiększysz sprzedaż i zadbasz o pozytywny wizerunek firmy.
Jak promować firmę na lokalnym rynku?
Wiesz już, że obecność w sieci to dziś podstawa. Pojawia się pytanie: jak promować swoją firmę w Internecie? Możesz robić to za pomocą wielu dostępnych narzędzi, takich jak:
- strona internetowa, która jest wirtualną wizytówką firmy i miejscem, gdzie można zaprezentować swoją ofertę,
- sklep internetowy, czyli miejsce, gdzie można sprzedawać swoje produkty i docierać do szerokiego grona klientów w całym kraju, a nawet na całym świecie.
Lokalną promocję umożliwiają jednak też m.in.:
- wizytówka w Google Moja Firma, która pomaga zwiększać widoczność na lokalne zapytania w wyszukiwarce i mapach Google,
- wizytówki w popularnych katalogach firm (NAP), które wzmacniają rozpoznawalność firmy na lokalnym rynku i budują pozytywny wizerunek firmy,
- content marketing, czyli tworzenie wartościowych treści (artykuły na firmowym blogu, filmy na YouTube itd.), które budują wizerunek eksperta w danej branży i pomagają zdobyć zaufanie klientów,
- aktywność w Social Mediach, dzięki której można zbudować swoją zaangażowaną społeczność, utrzymywać stałą relację ze swoimi klientami, a także dotrzeć do nowych osób, które mogą być zainteresowane firmową ofertą,
- marketing rekomendacji, a więc zdobywanie pozytywnych opinii o firmie w Internecie, które mają dla klientów bardzo duże znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych. W pozyskiwaniu rekomendacji pomogą wspomniane już: wizytówka w Google Moja Firma, wizytówka NAP czy media społecznościowe.
Źródło statystyk: https://blog.google/products/ads-commerce/local-shopping-trends/