Czym jest UX? 7 cech strony przyjaznej dla użytkownika

0
919
Czym_jest_UX_7_cech_strony_przyjaznej_dla_uzytkownika

UX, czyli User Experience, po polsku „doświadczenie użytkownika”, jest to suma wrażeń, jakie odbiera on podczas korzystania z produktu. Żeby użytkownik poczuł się usatysfakcjonowany, niezbędne jest zadbanie o dobry UX. Jest to szczególnie ważne w procesie tworzenia strony, która powinna być przyjazna dla użytkownika – odpowiadać na jego potrzeby, być wygodna i intuicyjna, dostępna na każdym urządzeniu i działać bez zarzutu. Poznaj wszystkie cechy dobrze zaprojektowanej strony internetowej.

Co oznacza strona zgodna z UX, czyli przyjazna użytkownikowi?

Strona zaprojektowana zgodnie z User Experience jest dla użytkowników:

  • czytelna i uporządkowana,
  • intuicyjna i łatwa w obsłudze,
  • użyteczna,
  • dostępna na każdym urządzeniu,
  • nowoczesna i atrakcyjna,
  • szybka w działaniu,
  • wolna od błędów.

Każda z wymienionych cech przenika się i uzupełnia, nie działa w oderwaniu i jest w takim samym stopniu ważna. Gdy chociaż jedna z nich nie zostanie spełniona, użytkownik może mieć problem z wygodnym korzystaniem ze strony – w konsekwencji szybko ją opuści, a Ty stracisz potencjonalnego klienta. Poniżej postaramy się w prosty sposób opisać każdą z cech.

1. Czytelna i uporządkowana

Strona internetowa musi być już na pierwszy rzut oka czytelna. Tylko jedno spojrzenie użytkownika powinno dać mu do zrozumienia, gdzie może kliknąć, w którym miejscu znajduje się wyszukiwarka i menu, które fragmenty można rozwijać itd.

Czytelny interfejs to klucz do sukcesu. Menu powinno być od razu widoczne i intuicyjne, a komunikaty CTA (z angielskiego „Call to Action”, czyli wezwanie do działania) zawarte w opisach i na przyciskach – zwięzłe i proste lub przedstawione za pomocą prostych symboli. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko pomyłki i prowadzimy użytkownika niemal „za rękę”.

Architektura informacji powinna być uporządkowana – treści i linki powinny być umieszczone w odpowiednich miejscach i posegregowane. W tym celu sprawdzą się np.:

  • zakładki, np. w przypadku serwisu dlababelka.pl zakładki do podstron z artykułami, bazą firm i sekcją „Dodaj firmę” zostały umieszczone w widocznym miejscu, dzięki czemu użytkownik w każdej chwili może do nich przejść, niezależnie od tego, gdzie się znajduje.
zakładki
  • kategorie, np. kategorie artykułów – użytkownik może wygodnie wybrać artykuł z interesującej go kategorii.
kategorie
  • filtry – elementy te niezbędne są w sklepach internetowych, np. w e-sklepie odniemowlakadostarszaka.pl użytkownik może przefiltrować produkty według kolorów lub posortować według nazw czy cen.

Przeczytaj również:  Jak dodać formularz kontaktowy na stronie www?
Chcesz sprzedawać w sieci? Zrobimy Ci sklep internetowy. Sprawdź jak  src=

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here