UX, czyli User Experience, po polsku „doświadczenie użytkownika”, jest to suma wrażeń, jakie odbiera on podczas korzystania z produktu. Żeby użytkownik poczuł się usatysfakcjonowany, niezbędne jest zadbanie o dobry UX. Jest to szczególnie ważne w procesie tworzenia strony, która powinna być przyjazna dla użytkownika – odpowiadać na jego potrzeby, być wygodna i intuicyjna, dostępna na każdym urządzeniu i działać bez zarzutu. Poznaj wszystkie cechy dobrze zaprojektowanej strony internetowej.
Co oznacza strona zgodna z UX, czyli przyjazna użytkownikowi?
Strona zaprojektowana zgodnie z User Experience jest dla użytkowników:
czytelna i uporządkowana,
intuicyjna i łatwa w obsłudze,
użyteczna,
dostępna na każdym urządzeniu,
nowoczesna i atrakcyjna,
szybka w działaniu,
wolna od błędów.
Każda z wymienionych cech przenika się i uzupełnia, nie działa w oderwaniu i jest w takim samym stopniu ważna. Gdy chociaż jedna z nich nie zostanie spełniona, użytkownik może mieć problem z wygodnym korzystaniem ze strony – w konsekwencji szybko ją opuści, a Ty stracisz potencjonalnego klienta. Poniżej postaramy się w prosty sposób opisać każdą z cech.
1. Czytelna i uporządkowana
Strona internetowa musi być już na pierwszy rzut oka czytelna. Tylko jedno spojrzenie użytkownika powinno dać mu do zrozumienia, gdzie może kliknąć, w którym miejscu znajduje się wyszukiwarka i menu, które fragmenty można rozwijać itd.
Czytelny interfejs to klucz do sukcesu. Menu powinno być od razu widoczne i intuicyjne, a komunikaty CTA (z angielskiego „Call to Action”, czyli wezwanie do działania) zawarte w opisach i na przyciskach – zwięzłe i proste lub przedstawione za pomocą prostych symboli. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko pomyłki i prowadzimy użytkownika niemal „za rękę”.
Architektura informacji powinna być uporządkowana – treści i linki powinny być umieszczone w odpowiednich miejscach i posegregowane. W tym celu sprawdzą się np.:
zakładki, np. w przypadku serwisu dlababelka.pl zakładki do podstron z artykułami, bazą firm i sekcją „Dodaj firmę” zostały umieszczone w widocznym miejscu, dzięki czemu użytkownik w każdej chwili może do nich przejść, niezależnie od tego, gdzie się znajduje.
kategorie, np. kategorie artykułów – użytkownik może wygodnie wybrać artykuł z interesującej go kategorii.
filtry – elementy te niezbędne są w sklepach internetowych, np. w e-sklepie odniemowlakadostarszaka.pl użytkownik może przefiltrować produkty według kolorów lub posortować według nazw czy cen.
Przeczytaj również:Jak dodać formularz kontaktowy na stronie www?
Jeśli zdecyduje się zapoznać z artykułem, pozwól mu na powrót za pomocą tzw. breadcrumbs, czyli menu okruszkowego. Dzięki temu będzie mógł przejść np. o kilka poziomów wyżej. Do sekcji z artykułami może dotrzeć również poprzez kliknięcie w zakładkę.
Pozwól na podjęcie dalszych kroków przez użytkownika, np. poprzez umieszczenie sekcji: „Podobne produkty”, „Polecane artykuły”, dzięki temu będzie mógł dowiedzieć się więcej i dłużej pozostanie na stronie.
3. Użyteczna
Strona powinna być użyteczna, czyli taka, która jest pomocna i spełnia oczekiwania odbiorców. Jest odpowiedzią na pytania i rozwiązaniem problemów. Chodzi tu zarówno o zawartość strony, jak i sposób prezentacji. Informacje na stronie muszą odpowiadać intencji użytkownika, a przekaz musi być jasny.
Korzystaj z metod komunikacji, z którymi użytkownik ma do czynienia na co dzień. Nie dopuść, by musiał się zastanawiać, tylko posługuj się prostymi komendami typu: „sprawdź”, „zobacz”, „przeczytaj więcej”, „pobierz”. W poniższym przykładzie użytkownik dostaje jasny komunikat, co powinien zrobić, by otrzymać darmowy e-book.
Skomplikowane procesy, gąszcz zakładek, zawiłe opisy, niejasne komunikaty – to wszystko jest niedopuszczalne. Użytkownik powinien szybko otrzymać to, czego oczekuje. Dotyczy o zarówno procesu zakupowego, szukania informacji o kontakcie czy wypełniania formularza rejestracji. Każda sekunda jest na wagę złota, by zatrzymać użytkownika na stronie.
Dobrą praktyką jest np. umożliwienie użytkownikowi logowania czy rejestracji poprzez profil na Facebooku lub konto Google, tak jak stronie pkt.pl. Dzięki temu nie musi on tracić czasu na wpisywanie danych, bo wszystko dzieje się automatycznie.
Jeśli masz stronę firmową i dbasz o czas i komfort klientów, zadbaj, by zawsze mieli dostęp do informacji o kontakcie. W poniższym przykładzie użytkownik zawsze ma możliwość kontaktu z firmą, niezależnie, czy znajduje się na stronie głównej, przegląda zakładkę z ofertą lub zapoznaje się z informacjami o firmie – taniekominy.pl, projekt i realizacja Premium eShop.
4. Dostępna na każdym urządzeniu
Jeśli chcesz zadbać o pozytywne doświadczenie każdego użytkownika, koniecznie pamiętaj o osobach korzystających z urządzeń mobilnych. Wystarczy rzut oka na dane z ostatnich miesięcy, by przekonać się, dlaczego tak ważna jest responsywność. Co to oznacza? Strona responsywna to taka strona, która jest przystosowana do każdej szerokości ekranu i dobrze wygląda zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych.
We wrześniu 2020 roku liczba internautów wyniosła 27,7 mln, z czego aż 24,4 mln osób byli to użytkownicy urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety[1]. W 2021 roku grupa użytkowników Internetu wzrosła. Według danych Mediapanel w lutym 2021 liczba internautów osiągnęła już 29 mln, a strony grupy Google odwiedziło więcej osób na urządzeniach mobilnych (ponad 25 mln) niż na komputerach (22 mln)[2]. Dlatego zadbaj o potrzeby wszystkich użytkowników – zapewnij im wygodny dostęp bez względu na urządzenie. Chcesz, by Twoja strona była responsywna i przyciągała klientów?
5. Nowoczesna i atrakcyjna
Użytkownicy chętniej przeglądają strony, które nie tylko są intuicyjne, ale też po prostu dobrze wyglądają. W tym celu warto śledzić trendy. Ostatnio modny stał się dark mode, czyli ciemny interfejs. Prezentuje się profesjonalnie i wyróżnia elegancją, ponadto nie męczy wzroku. Z drugiej strony na popularności zyskuje harmonia – barwy z jednej palety, a także gradient, czyli przenikanie się kolorów.
Poniżej przykład strony utrzymanej w stonowanej kolorystyce – bybaby.pl, projekt i realizacja Premium eShop.
Trendy trendami, ale jedna kwestia pozostaje niezmienna od kilku sezonów. Tak naprawdę liczą się estetyka i wciąż aktualne pozostaje stwierdzenie: im mniej, tym lepiej. Projektanci kierują się w stronę minimalizmu. Strona powinna być atrakcyjna, ale nie może być przeładowana. Dzięki temu łatwiej wprowadzić porządek, zaznaczyć kluczowe elementy, tym samym ułatwić nawigację po stronie i trafić z przekazem do użytkownika.
Pozytywne doświadczenie może zaburzyć zbyt długo ładująca się strona. Według badań, aż 40% internautów opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy[3]. Użytkownicy nie lubią czekać, więc koniecznie zadbaj o prędkość ładowania. W przeciwnym razie odpłyną oni do konkurencji. Nawet estetyczna i przejrzysta strona nie będzie kluczem do sukcesu, jeśli nie będzie działać sprawnie. Chcesz sprawdzić prędkość ładowania Twojej strony?
7. Wolna od błędów
Koniecznie sprawdź, czy na Twojej stronie nie pojawiają się błędy. Zweryfikuj, czy wszystkie linki działają poprawnie, treści są aktualne, a nawigacja nie stwarza problemów. Jeśli zdarzy się, że użytkownik natrafi na błąd, koniecznie wyjaśnij prostym językiem, co się stało i wskaż, co może dalej zrobić, tak jak np. na stronie pf.pl:
Co daje dobry UX?
Gdy zadbasz o dobre wrażenia użytkownika na swojej stronie internetowej, to:
spełniasz jego oczekiwania – a tym samym zyskujesz szansę, że pozostanie na Twojej stronie dłużej,
wzmacniasz współczynnik konwersji, czyli sprawiasz, że więcej użytkowników wykona pożądane akcje – zapozna się z Twoją ofertą, sprawdzi dane kontaktowe, dokona zakupu czy zapisze na newsletter,
zachęcasz do powrotu na stronę w przyszłości – zadowoleni użytkownicy chętniej wracają, gdy doświadczyli pozytywnych wrażeń.
Koniecznie zadbaj więc o dobry UX na swojej stronie WWW.