Aby z powodzeniem sprzedawać swoje produkty lub usługi, potrzebna jest wiedza na temat tego, kim jest typowy klient sklepu internetowego i jakimi motywami kieruje się, robiąc zakupy w sieci. Jakie są trendy w zachowaniach zakupowych? Co wpływa na decyzje zakupowe klientów w sklepie internetowym? Odpowiedzi na te pytania mogą stać się kluczowymi elementami budowania skutecznej strategii sprzedażowej w świecie online.
Rodzaje klientów — poznaj 5 podstawowych typów klientów
Popularne poradniki próbują opisywać popularne typy klientów oraz ich charakterystykę i motywy, którymi kierują się klienci, podejmując decyzję o zakupie. Opisy te mają niejednokrotnie naukowo-teoretyczny charakter. Przyjrzymy się, w ujęciu bardzo praktycznym, kim jest nasz potencjalny klient, dlaczego kupuje w Internecie i na co zwraca uwagę przy wyborze sklepu oraz towaru. Poznaj 5 typów klientów!
Łowcy niskich cen
Pierwszy typ klienta to Łowcy niskich cen, którzy robią zakupy w sieci ze względu na ceny niższe niż w tradycyjnym sklepie. Czas dostawy ma dla nich mniejsze znaczenie. Dokładnie sprawdzają koszty przesyłki, licząc całkowity koszt nabycia towaru.
Dodatkowe upusty, bonusy i gratisy dodawane do produktu mogą istotnie wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Nie wykazują szczególnego przywiązania do sklepu, w którym dokonują zakupu. Łowcy chętnie korzystają z porównywarek cen i sporo czasu poświęcają na znalezienie najlepszej oferty.
Zabiegani
To klienci, którym notorycznie brakuje czasu, dlatego w celach zakupowych najczęściej korzystają z Internetu. Są mniej wrażliwi na cenę niż łowcy, ale jednocześnie dość mocno przywiązani do ulubionych sklepów oraz marek.
Zabiegani to często osoby zdecydowane, które nie potrzebują pomocy sprzedawcy. Potrafią szybko porównać produkty, zajrzeć do specyfikacji technicznej lub rozmiarówki i dokonać właściwego wyboru. Cenią sobie prostotę składania zamówień oraz możliwość dokonywania płatności online.
Strona sklepu, na której dokonują zakupu powinna dostarczać komplet niezbędnych informacji o produkcie.
Kolekcjonerzy
To grupa klientów szukających w Internecie nietypowych, trudno dostępnych produktów. Są mało wrażliwi na cenę. Godzą się ponieść wysokie koszty przesyłki (niejednokrotnie przekraczające wartość towaru) tylko po to, by dostać pożądany produkt.
Internet stanowi raj dla kolekcjonerów oraz osób kupujących używane przedmioty. Do tej grupy można zaliczyć także osoby poszukujące konkretnych przedmiotów, mniej popularnych towarów lub produktów dostępnych tylko i wyłącznie w konkretnych lokalizacjach.
Ostrożni
To grupa ludzi, którzy z dystansem podchodzą do robienia zakupów w sieci. Wiele słyszeli bowiem o oszustach działających w Internecie i sami nie chcą paść ich ofiarą.
W mniejszym stopniu zwracają uwagę na cenę i koszt dostawy. Często wybierają dostawę za pobraniem lub odbierają towar osobiście.
Przywiązują się do sklepu i marki produktu. Mając do wyboru między mało znanym a dużym, sieciowym sklepem (często takim, który prowadzi tradycyjne punkty sprzedaży) – wybiorą ten drugi. Nawet jeśli za towar mieliby zapłacić nieco więcej.
Szperacze
Szperacze to klienci szukający produktów, które nie są niezbędne, a często nawet poza ich zasięgiem finansowym. Poświęcają długie godziny na przeczesywaniu sklepów internetowych i portali aukcyjnych. Często robią to w pracy, próbując w ten sposób zabić czas.
Drugą stroną takiej osobowości klienta są ludzie, którzy lubią wiedzieć, co w trafie piszczy, a na zadane pytanie „Ile to kosztuje?” bez wahania są w stanie udzielić dokładnej informacji. Wiedzą, jak przeglądać oferty sklepów (wszak robią to nie od dzisiaj) oraz jak znaleźć towar po najniższej cenie. Trudno wskazać, co tak właściwie kupują. W zależności od usposobienia zachowują się jak Łowcy niskich cen lub Kolekcjonerzy.
Co ważne, to lista podstawowych typów klientów. Są bowiem różne rodzaje klientów, które są po prostu rzadziej spotykane. Jak zapewne się domyślasz, aby obsługiwać klientów w internecie, trzeba mieć choć odrobinę wiedzy na temat ich zachowań i schematów, według których poruszają się w Twoim e-sklepie. Musisz dostosowywać do klientów swoje promocje, układ sklepu, czy też jego funkcjonalności. Tylko w taki sposób będziesz w stanie budować grupę odbiorców, a lojalni klienci będą do Ciebie wracać.
Jak wygląda proces sprzedażowy w e-commerce?
Znasz już popularne typy klientów. Niezależnie od tego, jaki typ osobowości klienta zawita w Twoim sklepie internetowym, proces sprzedaży zawsze wygląda podobnie. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej – dzięki temu poprawisz swoją obsługę klienta, a być może zrozumiesz także, co robić, aby zdobywać klientów każdego dnia.
Klient trafia do sklepu
Proces zakupu rozpoczyna się z momentem wejścia klienta na stronę internetową sklepu. Klient może trafić do sklepu co najmniej na trzy sposoby.
Po pierwsze – wpisuje adres internetowy witryny bezpośrednio w przeglądarce. Taki klient rozpoczyna zakupy od zapoznania się z katalogiem produktów. Może także skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie sklepu, aby szybko odnaleźć interesujący artykuł.
Jeśli prowadzimy kampanię promocyjną, duża liczba klientów rozpocznie odwiedziny sklepu od tzw. landing page. Jest to specjalnie przygotowana podstrona serwisu, na którą trafią potencjalni klienci, którzy zdecydowali się kliknąć baner reklamowy zamieszczony w Internecie. Landing page dostarcza szczegółowych informacji o produkcie, pozwala również szybko dokonać jego zakupu.
Trzecim sposobem pozyskania klientów są porównywarki cen oraz tradycyjne wyszukiwarki internetowe. Generują one znaczący ruch w sklepie przy stosunkowo wysokim współczynniku konwersji. Klient wykazuje bowiem wstępne zainteresowanie produktem, który mamy przecież w ofercie.
Produkt trafia do koszyka
Klient po zapoznaniu się z produktem podejmuje decyzję o zakupie, po czym umieszcza wybrany produkt w koszyku. W sklepie internetowym pełni on analogiczną funkcję jak koszyk w supermarkecie. Dodanie towarów do koszyka odbywa się przez kliknięcie dobrze rozpoznawalnej ikony oznaczonej hasłem „Kupuję”, „Do koszyka” lub podobnie.
Klient w każdej chwili może usunąć towar z koszyka, co w tradycyjnym sklepie jest równoznaczne z odłożeniem towaru na półkę.
Istotnym elementem sklepu jest Poczekalnia, nazywana także Przechowalnią. To miejsce, w którym klient może przechować towar, zamiast dodawać go do koszyka. Poczekalnia służy do zapamiętania produktów, którymi jesteśmy zainteresowani. Jeżeli klient zdecyduje się na dokonanie zakupu, może szybko przenieść je do koszyka.
W koszyku znajdziemy listę towarów, które zamierzamy kupić. Na tym etapie klient ma jeszcze możliwość zmiany liczby zamawianych produktów. Widzi także sumaryczną wartość zamówienia (wraz z kosztami przesyłki). Jeśli te zostaną zaakceptowane, kupujący składa zamówienie.
Finalizacja zamówienia
Sposób zatwierdzania zamówień zależy od sposobu zaprojektowania sklepu. Projektant oraz właściciel mają duży wpływ na to, jak będzie przebiegał etap finalizacji zamówienia. Standardowo, po zatwierdzeniu koszyka, klient przekierowywany jest na stronę pozwalającą założyć konto w sklepie.
W alternatywnym wariancie kliknięcie przycisku „Do kasy” prowadzi do formularza, w którym klient wprowadza dane niezbędne do realizacji zamówienia.
Niezależnie od tego, który wariant wybierzemy, klient wskazuje – adres do wysyłki, dane do faktury (opcjonalnie), sposób dostawy (odbiór osobisty, poczta, kurier) oraz sposób płatności (przy odbiorze, przedpłata przelewem, płatność elektroniczna, karta kredytowa).
Jeżeli sklep oferuje możliwość zapłacenia za zakupy elektronicznie, klient może automatycznie wykonać przelew. Po chwili kwota ta zostanie zaksięgowana na koncie sprzedawcy.
Co dalej?
Na tym kończy się etap zamawiania produktów. Wiele sklepów wysyła do swoich klientów e-mail z potwierdzeniem transakcji. Niektóre z nich wymagają dodatkowo potwierdzenia zamówienia przez kliknięcie zawartego w nim specjalnego odnośnika. Co dzieje się dalej? Sprzedawca przygotowuje towar, a następnie wysyła go do klienta.
Dysponując wiedzą, kto kupuje w Internecie oraz jak przebiega proces zakupu, możemy przystąpić do ułożenia oferty oraz zaprojektowania wyglądu sklepu internetowego. Wiele zależy od otoczenia, w jakim przyjdzie nam prowadzić działalność gospodarczą oraz rodzaju sprzedawanego asortymentu.
W jaki sposób możemy wyróżnić się spośród konkurencji? Czy jesteśmy w stanie zaoferować unikalny produkt po niskiej cenie? Na te pytania musimy odpowiedzieć sobie już sami.
Typy klientów – podsumowanie
Typologia klientów w sprzedaży to coś, czym powinny zainteresować się osoby sprzedające produkty online, lub osoby, które chcą taką sprzedaż rozpocząć. Różne rodzaje klientów różnie przemieszczają się w sklepach internetowych i zwracają uwagę na inne rzeczy. Typologia klientów pozwala lepiej zrozumieć pewne zestawy zachowań e-klientów, co może przełożyć się na większą sprzedaż. Przypomnijmy więc dominujące typy klientów.
Łowcy niskich cen: Szukają najniższej ceny i kosztu dostawy. Liczą na promocje i wyprzedaże. Wybierają najtańszą formę płatności i dostawy (przelew bankowy, poczta, odbiór osobisty, przelew elektroniczny).
Zabiegani: Wybierają znane sklepy oferujące szybką dostawę. Przejrzysta karta towaru dostarcza im pełnej informacji o produkcie. Nie mają czasu na ręczne przesyłanie pieniędzy i odbiór osobisty, korzystają więc z płatności elektronicznej oraz ekspresowej dostawy kurierem.
Kolekcjonerzy: Dla kolekcjonerów niska cena i koszt dostawy mają mniejsze znaczenie. Produkt, który kupują musi być dobrze i jednoznacznie opisany. Brak tutaj również preferencji co do sposobu płatności i dostawy. Większość produktów kupowanych jest na odległość, więc odbiór osobisty to najrzadziej wybierana forma dostawy produktu.
Ostrożni: cenią sobie renomę sklepu bardziej niż niskie ceny. Produkt, który kupują musi być dobrze opisany i w pełni zaspokajać oczekiwania. Wybierają płatność przy odbiorze, dostawę kurierem lub odbiór osobisty jako (według nich) najbezpieczniejszy sposób realizacji transakcji.
Szperacze: w zasadzie trudno ich zaszufladkować. Niektórzy wykazują cechy Łowców niskich cen (najniższa cena i koszty dostawy, zainteresowanie promocjami i wyprzedażami), inni Zabieganych (szybka dostawa). Wybierają formy płatności i dostawy według swoich rozmaitych preferencji.