Wskaźnik NPS – jaki wynik jest odpowiedni?

0
252

Jednym z narzędzi, które może pomóc w utrzymaniu klientów i zwiększeniu lojalności, jest wskaźnik NPS (Net Promoter Score). Czym jest NPS i jaki wynik tego wskaźnika jest odpowiedni dla Twojego biznesu? W tym wpisie poruszmy te tematy.

Czym jest wskaźnik NPS?

Wskaźnik NPS to metoda pomiaru lojalności klientów opracowana przez Fredericka F. Reichhelda, Baina & Company oraz Satmetrix Systems. Jest to prosta i szybka metoda badania satysfakcji klientów, która polega na zadaniu jednego pytania – “jak bardzo prawdopodobne jest, że poleciliby Państwo naszą firmę swoim znajomym czy rodzinie?”. Klienci oceniają swoją odpowiedź na skali od 0 do 10, gdzie 0 oznacza „na pewno bym nie polecił/a”, a 10 – „zdecydowanie bym polecił/a”.

Promocja firmy na lokalnym rynku? Rozpocznij już teraz

Jak interpretować wynik NPS?

Otrzymane wyniki można podzielić na trzy grupy, które określają nastawienie klientów do firmy.

  • Klienci, którzy ocenili firmę na 9 lub 10, są uważani za Promotorów – są zadowoleni z oferty firmy i chętnie ją polecają.
  • Osoby, które oceniły firmę na 7 lub 8, to Neutralni – są zadowoleni, ale niekoniecznie będą polecać firmę innym.
  • Natomiast klienci, którzy wystawili ocenę poniżej 6, są Krytykami marki (Detraktorzy) – są niezadowoleni i mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy.
Przeczytaj również:  Relacje z klientami – jak je skutecznie budować? 

Jak obliczyć wskaźnik NPS? Krok po kroku

Obliczenie wskaźnika NPS jest stosunkowo proste i składa się z kilku etapów. Przedstawiamy je poniżej.

  • Krok 1. Przeprowadzenie badania

Aby obliczyć wskaźnik NPS, należy przeprowadzić badanie wśród klientów, zadając im pytanie o prawdopodobieństwo polecenia firmy. Można to zrobić na różne sposoby – np. poprzez ankiety online, telefoniczne lub bezpośrednie rozmowy.

  • Krok 2. Przypisanie klientów do grup

Następnie należy podzielić klientów na trzy grupy, w zależności od ich odpowiedzi na pytanie o prawdopodobieństwo polecenia firmy. Jak wspomnieliśmy, grupy te to Promotorzy (ocena 9–10), Neutralni (ocena 7–8) oraz Detraktorzy (Krytycy)(ocena 0–6).

  • Krok 3. Obliczenie procentowego udziału każdej grupy

Po przypisaniu klientów do odpowiednich grup należy obliczyć procentowy udział każdej z nich w ogólnej liczbie respondentów. Na przykład, jeśli w badaniu wzięło udział 100 osób, a Promotorów było 60, Neutralnych – 30, a Krytyków – 10, to procentowy udział tych grup wynosi odpowiednio 60%, 30% i 10%.

  • Krok 4. Obliczenie wskaźnika NPS

Wskaźnik NPS oblicza się, odejmując procentowy udział Krytyków od procentowego udziału Promotorów. W naszym przykładzie wskaźnik NPS wynosiłby więc 60% – 10% = 50%. Wartość wskaźnika NPS może wahać się od -100 (wszyscy klienci są Krytykami) do +100 (wszyscy klienci są Promotorami).

Przeczytaj również:  4 skuteczne narzędzia do SMS marketingu
marketing_lokalny_v2

Jaki wynik jest odpowiedni?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż odpowiedni wynik zależy od wielu czynników, takich jak branża, w której działa firma, konkurencja czy oczekiwania klientów. Warto jednak pamiętać, że średni wynik NPS dla firm z różnych sektorów wynosi około +30. Przedsiębiorstwa z wynikiem powyżej +50 uważane są za liderów rynku, natomiast te z wynikiem poniżej 0 mają poważne problemy z lojalnością klientów.

Czynniki wpływające na NPS

Wartość wskaźnika NPS może być zróżnicowana w zależności od wielu czynników. Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę na specyfikę branży, w której działamy. W niektórych sektorach, takich jak telekomunikacja czy bankowość, wartości NPS mogą być niższe ze względu na ogólnie niższą lojalność klientów.

Innym istotnym czynnikiem wpływającym na wartość NPS jest jakość obsługi klienta. Szybkość reakcji na zgłoszenia, kompetencje pracowników oraz ich empatia to elementy, które mają bezpośredni wpływ na zadowolenie klienta i jego gotowość do polecania naszej firmy innym.

Jak zwiększyć wskaźnik NPS?

Poprawa NPS nie jest zadaniem łatwym, ale możliwym do osiągnięcia. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na opinie Krytyków oraz Pasywnych klientów i spróbować zrozumieć, co sprawia, że są niezadowoleni.

Przeczytaj również:  Love brand – jak rozkochać w sobie klientów?

Następnie można wprowadzić zmiany w ofercie czy obsłudze klienta, które mają na celu zwiększenie satysfakcji klientów. Ważne jest także monitorowanie wyniku na bieżąco oraz analiza jego zmian w czasie.

Promuj swoją firmę

Błędy mierzenia NPS

Przed przystąpieniem do analizy wyników NPS, warto zwrócić uwagę na potencjalne błędy mierzenia, które mogą wpłynąć na końcowy rezultat.

  • Pierwszym z nich jest niewłaściwy dobór próby badawczej. Aby uzyskać wiarygodne wyniki, konieczne jest uwzględnienie szerokiego spektrum klientów – zarówno tych zadowolonych, jak i niezadowolonych z naszych usług.
  • Kolejnym błędem może być brak anonimowości badania. Jeśli klienci obawiają się negatywnych konsekwencji wyrażenia swojej opinii, mogą nie być w pełni szczerzy w swoich odpowiedziach. Warto więc zadbać o to, aby uczestnicy badania czuli się swobodnie i pewnie.

Badania NPS – podsumowanie

Wskaźnik NPS może być cennym narzędziem dla przedsiębiorców, którzy chcą zrozumieć swoich klientów i poprawić ich lojalność. Pamiętaj jednak, że NPS to tylko jeden z wielu wskaźników, które warto stosować w biznesie. Niezależnie od wyniku NPS, wartością nadrzędną powinno być dążenie do ciągłego doskonalenia swojej oferty oraz obsługi klienta.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here