5 przykładów jak system CRM może pomóc w zarządzaniu relacjami

0
471
System CRM – co to jest i jak może pomóc firmie?

Jeśli jeszcze nie zastosowałeś systemu Customer Relationship Management (CRM) w swoim biznesie, być może czas to zmienić. System CRM to narzędzie, które wsparcie procesy komunikacji zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej firmy. W tym artykule przedstawiamy pięć kluczowych obszarów, w których system CRM może przynieść korzyści Twójemu biznesowi.

Co to jest CRM i do czego służy?

CRM, skrót od Customer Relationship Management, to szeroko rozumiane zarządzanie relacjami z klientami w celu zwiększenia ich satysfakcji oraz osiągnięcia korzyści biznesowych.

Systemy CRM są wykorzystywane przez organizacje jako narzędzie służące do zbierania, analizowania i zarządzania informacjami na temat klientów, ich potrzeb i preferencji, a także interakcji z nimi. Dzięki temu firmy są w stanie lepiej personalizować swoją ofertę oraz komunikację, co prowadzi do budowania trwałych relacji, lojalności i długoterminowego sukcesu.

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Funkcje i możliwości systemu CRM

Zastanawiasz się, do czego służy system CRM? Systemy CRM oferują różnorodne funkcje, które pozwalają firmy na efektywne zarządzanie klientami. Do podstawowych zadań CRM należy gromadzenie danych o klientach i ich zachowaniach, zarówno w zakresie kontaktów, jak i transakcji oraz analiza tych informacji w celu identyfikacji wzorców i trendów.

Systemy CRM pozwalają również na automatyzację wielu procesów biznesowych oraz planowanie i monitorowanie działań marketingowych, sprzedażowych i obsługi klienta.

Jakie są rodzaje systemów CRM? Jakie są kluczowe różnice i korzyści

Na rynku dostępne są różne rodzaje CRM, które można dostosować do potrzeb swojej organizacji.

Można wyróżnić między innymi CRM operacyjne, analityczne, strategiczne czy kolaboracyjne.

CRM operacyjne koncentruje się na automatyzacji procesów biznesowych, takich jak sprzedaż, marketing czy obsługa klienta, podczas gdy CRM analityczne skupia się na analizie danych klientów w celu wypracowania strategii biznesowych. CRM strategiczne dąży do identyfikacji kluczowych klientów i budowania z nimi długotrwałych relacji, natomiast CRM kolaboracyjne umożliwia współpracę między działami firmy oraz z partnerami zewnętrznymi w celu poprawy obsługi klienta.

Przeczytaj również:  Bardzo nowe technologie, czyli przyszłość jest dziś!
marketing_lokalny

Co mojej firmie daje CRM? Zarządzanie relacjami z klientami online

Największe zalety CRM to przede wszystkim.

I. Pozyskiwanie nowych klientów

System CRM może być kluczowym narzędziem w procesie pozyskiwania nowych klientów. Umożliwia łatwe śledzenie potencjalnych klientów poprzez gromadzenie i przechowywanie informacji z różnych źródeł takich jak reklamy, media społecznościowe czy skrzynka mailowa. Dzięki temu masz możliwość określić, które działania marketingowe przynoszą najlepsze rezultaty oraz szybciej reagować na potrzeby potencjalnych klientów – co jest istotne we wzmacnianiu pozytywnego wizerunku marki oraz nawiązywaniu trwałej relacji z klientem.

II. Utrzymywanie relacji z istniejącymi klientami

Klient, który jest z Tobą od dawna, to klient, który częściej wraca i poleca Twoje usługi innym. System CRM może pomóc Ci w utrzymaniu wysokiej jakości relacji z istniejącymi klientami. Odnotowując wszystkie interakcje z klientem, pamiętając o jego preferencjach oraz analizując dane takie jak historia zamówień czy reakcje na reklamy, jesteś w stanie szybciej odpowiadać na potrzeby swoich klientów oraz przewidywać ich oczekiwania.

III. Automatyzacja obiegu dokumentów oraz oszczędność czasu

Sprawnie działający system CRM pozwala automatyzować wiele procesów w firmie. Na przykład, można zintegrować CRM ze swoją stroną internetową, co umożliwi automatyczne przechwytywanie informacji o potencjalnych klientach po ich wizycie na stronie. Z kolei integracja z systemem finansowo-komercyjnym ułatwi monitorowanie przepływów finansowych, a w konsekwencji uporządkuje zarządzanie składanymi zamówieniami oraz fakturami.

Automatyzacja tych procesów sprawia, że pracownicy mogą skupić się na innych priorytetowych zadaniach, co prowadzi do lepszej organizacji pracy i wzrostu wydajności firmy.

IV. Zwiększenie efektywności sprzedaży

Dobrze zorganizowany i funkcjonujący system CRM pozwala sprawnie monitorować, zarządzać i analizować funkcje związane ze sprzedażą. Nie tylko pomaga ustalić realne cele sprzedażowe, ale także pozwala na precyzyjne ustalenie deadline’ów oraz odpowiedzialnych za nie pracowników. Ponadto, łatwiejsze śledzenie prognoz oraz wyników sprzedaży pozwala dokładniej oceniać skuteczność działania poszczególnych oddziałów firmy oraz kontynuować lub modyfikować prowadzone działania.

V. Lepsza komunikacja wewnątrz organizacji

Wspólny system CRM dla wszystkich pracowników firmy umożliwia lepszą komunikację między poszczególnymi działami oraz upraszcza przepływ informacji. Poprzez centralizację danych w jednym miejscu, wszyscy pracownicy mają dostęp do kluczowych informacji związanych z klientami, co przypadku decyzji czy problemów – minimalizuje ryzyko błędów, a także przyspiesza procesy i ułatwia zarządzanie projektami.

System CRM – jak może pomóc Twojej firmie?

Wdrożenie CRM do firmy to inwestycja, która może przynieść wiele korzyści. Niemniej jednak nie każda firma musi posiadać zaawansowane rozwiązania CRM – potrzeby związane z zarządzaniem relacjami z klientami mogą różnić się w zależności od rodzaju działalności, wielkości przedsiębiorstwa czy struktury rynku. Warto jednak rozważyć wprowadzenie elementów zarządzania relacjami z klientami jako filozofii działania organizacji, która świadczy o partnerskim podejściu do klienta i dążeniu do jego satysfakcji. W końcu zadowolony klient to lojalny klient, który wraca po kolejne produkty czy usługi i poleca je innym – a to już jest klucz do sukcesu w biznesie.

Przeczytaj również:  API – co to jest?

Jak wdrożyć system CRM w firmie? CRM od kuchni

Już wiesz, co jest głównym zdaniem systemu CRM. Teraz czas na pokazanie krok po kroku, jak drożyć system CRM w firmie.

Etap 0 – Zrozumienie potrzeb firmy i wybór odpowiedniego systemu CRM

Pierwszym etapem przed rozpoczęciem właściwego procesu wdrożenia jest zrozumienie potrzeb naszej organizacji oraz wybór odpowiedniego systemu CRM. To kluczowy moment, który będzie miał istotny wpływ na dalsze etapy wdrożenia oraz korzystanie z systemu przez pracowników. Należy więc przeprowadzić analizę potrzeb firmy, określić cele, jakie chcemy osiągnąć dzięki systemowi oraz biorąc pod uwagę budżet i oczekiwania pracowników, dokonać wyboru spośród dostępnych na rynku rozwiązań.

Etap 1 – Stworzenie dedykowanego zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie CRM

Kolejnym krokiem powinno być stworzenie dedykowanego zespołu, który będzie odpowiedzialny za wdrożenie systemu CRM. Ważne jest, aby w jego skład wchodzili pracownicy z różnych działów – takich jak IT, marketing, sprzedaż czy obsługa klienta. Dzięki temu uzyskamy wartościowe spojrzenie na potrzeby każdego z działów i będziemy mogli maksymalnie dostosować system CRM do oczekiwań naszych pracowników.

Etap 2 – Szkolenie pracowników i przygotowanie procesów

Przed wprowadzeniem systemu CRM konieczne jest przeszkolenie pracowników w jego obsłudze oraz przygotowanie wewnętrznych procesów, które będą funkcjonowały po wdrożeniu systemu. Należy więc opracować szczegółowy plan szkoleń dla poszczególnych działów oraz ustalić, jakie nowe procedury zostaną wprowadzone w firmie. Ważne jest również, aby odpowiednio wcześnie poinformować pracowników o zmianach, które nastąpią w wyniku wdrożenia CRM, aby zachęcić ich do akceptacji nowego rozwiązania.

Etap 3 – Import danych i integracja z istniejącymi systemami

Jednym z kluczowych etapów wdrożenia CRM jest import danych klientów oraz integracja z istniejącymi systemami wykorzystywanymi w firmie. Należy przeprowadzić szczegółowy audyt danych oraz opracować plan migracji, który uwzględnia ewentualne różnice w formatach danych pomiędzy systemami. Ponadto konieczne jest zapewnienie prawidłowego działania integracji między CRM a innymi narzędziami używanymi przez pracowników, takimi jak oprogramowanie do zarządzania projektami czy automatyzacji marketingu.

Etap 4 – Testowanie i optymalizacja systemu

Po wdrożeniu CRM warto poświęcić czas na testowanie jego funkcjonalności oraz identyfikowanie ewentualnych problemów. Ważne jest, aby wszyscy pracownicy aktywnie uczestniczyli w tym procesie, gdyż dzięki temu zyskamy cenną informację zwrotną na temat pierwszych wrażeń z korzystania z systemu oraz potencjalnych błędów. Należy również monitorować efektywność nowych procesów wprowadzonych w firmie oraz, jeśli zajdzie taka potrzeba, odpowiednio je modyfikować.

Przeczytaj również:  Google Now od dzisiaj po polsku!

Etap 5 – Ciągłe doskonalenie i rozwój systemu CRM

Wdrożenie systemu CRM to nie koniec, ale początek ciągłego procesu doskonalenia i rozwijania rozwiązania dopasowanego do zmieniających się potrzeb firmy. Aby maksymalnie wykorzystać możliwości systemu CRM, warto regularnie przeprowadzać analizę jego wykorzystania oraz wprowadzać poprawki i ulepszenia. W ten sposób firma będzie mogła stale rozwijać swoje relacje z klientami, a także dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych.

Wdrożenie systemu CRM w firmie to proces wymagający dobrze zaplanowanej strategii i zaangażowania pracowników. Jeśli podejdziemy do tego z odpowiednią starannością, otrzymamy potężne narzędzie wspomagające zarządzanie relacjami z klientami, które przyczyni się do wzrostu efektywności i sukcesu naszej organizacji.

Promuj swoją firmę

Ile kosztuje system CRM? Dostosowanie systemu do potrzeb

Na polskim rynku dostępnych jest wiele różnych rodzajów systemów CRM, które różnią się między sobą funkcjonalnością, wydajnością i oczywiście ceną. Możemy wyróżnić trzy główne kategorie systemów CRM – SaaS (software as a service), open-source i dedykowane.

  • SaaS to rozwiązania oparte na chmurze, do których dostęp uzyskujemy przez przeglądarkę internetową. Takie systemy są najczęściej oferowane w modelu subskrypcji miesięcznej lub rocznej. Koszt takiej subskrypcji może wynosić od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od liczby użytkowników i funkcji.
  • Systemy open-source to rozwiązania, które oferowane są na licencji umożliwiającej darmowe korzystanie z oprogramowania. Koszty związane z takimi systemami wynikają przede wszystkim z konieczności wdrożenia go przez specjalistów oraz ewentualnych modyfikacji. Ceny takiego wdrożenia mogą się różnić, ale często zaczynają się od kilku tysięcy złotych.
  • Dedykowane systemy CRM to rozwiązania tworzone na indywidualne zamówienie klienta. Koszt takiego systemu zależy od potrzeb klienta oraz funkcjonalności, jakie mają zostać zaimplementowane. W przypadku dedykowanych systemów CRM trudno jest podać konkretne wartości, ale można przyjąć, że cena takiego rozwiązania może wynosić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Koszty wdrożenia

Wdrożenie to proces, który obejmuje szereg działań: od analizy potrzeb przedsiębiorstwa i wyboru odpowiedniego systemu CRM, przez jego konfigurację i integrację z istniejącymi systemami, po szkolenie pracowników i możliwie bieżące wsparcie techniczne po uruchomieniu systemu. Dlatego koszty tego procesu wynikają przede wszystkim z zakresu pracy, jaki musi zostać wykonany. Warto zauważyć, że koszty te są jednorazowe, ale mogą być istotne.

Często koszt wdrożenia systemu CRM wynika też z konieczności korzystania z usług firmy konsultingowej lub integratora, który pomoże w przeprowadzeniu całego procesu. To również wpływa na ostateczne koszty wdrożenia.

Bieżące koszty użytkowania

Po wdrożeniu systemu CRM przedsiębiorstwo musi liczyć się także z bieżącymi kosztami związanymi z jego użytkowaniem. Należy tutaj wymienić przede wszystkim koszty subskrypcji w przypadku systemów SaaS, ewentualne opłaty za hosting i utrzymanie serwerów dla systemów open-source oraz dedykowanych. Dodatkowo, warto uwzględnić koszty związane ze szkoleniem pracowników oraz ewentualnym wsparciem technicznym.

Oprogramowanie CRM – podsumowanie

Już wiesz, jakie są korzyści z wdrożenie systemu CRM. To bez wątpienia narzędzie, które ma wiele rozwiązań dla firmy, zarówno w kontekście relacji z klientami jak i wewnętrznego zarządzania przedsiębiorstwem.

Jeśli jesteś zainteresowany długoterminowym wzrostem swojego biznesu oraz utrzymaniem wysokiej jakości relacji z klientami, inwestycja we wdrożenie kompleksowego systemu CRM może okazać się dobrym wyborem.

e-book Dlaczego Twoja firma powinna być obecna w Internecie
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here