Co to jest ambient marketing i jak go wykorzystać w promocji firmy?

0
215
Co to jest ambient marketing i jak go wykorzystać w promocji firmy

Rozwój technologii i zmiany w sposobach komunikacji sprawiają, że tradycyjne metody promocji wydają się coraz mniej efektywne. Przedsiębiorcy poszukują więc nowych, kreatywnych rozwiązań, dzięki którym mogą zaobserwować zwiększenie zaangażowania u swojej grupy docelowej. Nietypową formą reklamy jest marketing ambientowy, który w subtelny sposób wprowadza markę do otoczenia konsumentów poprzez niecodzienne działania marketingowe w przestrzeni publicznej. Zastanawiasz się, jak wyróżnić swoją firmę na tle innych? Ten sposób może okazać się Twoim kluczem do sukcesu! Na czym polega ambient marketing? Jak go wykorzystać, aby przyciągnąć uwagę odbiorców i tworzyć nowatorskie kampanie? Przeczytaj i sprawdź! 

Definicja Ambient marketing: na czym polega marketing w miejscach nietypowych?

Dzisiejsi konsumenci codziennie spotykają się z informacyjnym hałasem. Z każdej strony dopada ich przekaz komercyjny, który jest widoczny na billboardach, słyszalny w radio czy telewizji, a także dostępny w sieci np. na każdej stronie internetowej. Konsumenci zmęczeni natłokiem reklam stają się coraz bardziej nieczuli na różne formy marketingu. Jak dotrzeć do nich z ofertą swojej firmy? Czy jest sposób, aby wyróżnić się na tle konkurencji? Odpowiedź przejawia się w formie ambient marketingu.

Czym jest ambient marketing? 

Czy zdarzyło Ci się spotkać z takimi terminami jak ambient advertising lub ambient media? Jeśli nie, to musisz wiedzieć, że są to stosunkowo nowe pojęcia w dziedzinie promocji, które opierają się na wprowadzeniu komunikacji marki do otoczenia odbiorcy w sposób nietypowy i oryginalny. To forma marketingu wirusowego prowadzona w takich przestrzeniach, gdzie klienci nie spodziewają się spotkać przekazu reklamowego. 

Pojęcie ambient marketingu obejmuje nietypowe działania polegające na wykorzystaniu kontekstu miejsca, w którym znajdują się potencjalni konsumenci, aby w subtelny sposób zrealizować cele biznesowe. 

Przeczytaj również:  Jak wykorzystać sponsoring w marketingu?

Ta nowa forma reklamy ma na celu wywołać emocje poprzez przeprowadzenie akcji zaskakujących klientów. Skuteczny ambient marketing świetnie wpisuje się w otoczenie bądź wykorzystuje jego elementy jako nośnik przekazu. Tego rodzaju działanie przez zaskoczenie odnosi sukces dzięki swojemu niekonwencjonalnemu charakterowi i pomysłowemu wykorzystaniu przestrzeni miejskiej. 

Promuj swoją firmę

Historia ambient marketingu – od malowideł na murach po nowatorskie kampanie

Zastanawiasz się, jak ambient marketing popularność zyskiwał z biegiem lat? Otóż tego rodzaju reklama nietypowa ma swoje korzenie w dawnych formach promocji w przestrzeni publicznej, takich jak np. malowidła na murach w starożytnych miastach. 

Jednak idea wykorzystania otoczenia jako subtelnej formy docierania do większej grupy odbiorców znacznie ewoluowała wraz z rozwojem miast i technologii. Jednak to przede wszystkim w momencie pojawienia się mediów cyfrowych i Social Media podstawowe elementy ambient marketingu uległy największej transformacji, umożliwiając tworzenie interaktywnych, nietypowych kampanii ambientowych. Dziś ten rodzaj marketingu stawowi subtelny sposób wprowadzania marki do codziennego otoczenia odbiorców, wykorzystujący innowacyjne podejścia i technologie. 

marketing_lokalny_v2

Ambient marketing w Twojej firmie – jak stworzyć skuteczną reklamę ambientową? 

Wiesz już, czym właściwie jest ambient marketing. Jeśli więc Twoim celem jest stworzenie emocjonalnego związku między klientem a marką oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku, to możesz przygotować tego rodzaju kampanię promocyjną. Ale najpierw przeczytaj, jak zaplanować ambientowe działania reklamowe.

Pomyśl, jaki jest cel reklamy ambientowej Twojej firmy

Uwaga odbiorców jest dla marek często najcenniejszym towarem – zarówno w promocji lokalnej, jak i ogólnopolskiej. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na zaskakujące formy przekazu, jakie oferuje marketing ambient. Tym bardziej że można w ten sposób realizować wiele celów biznesowych – zanim zaplanujesz działania marketingowe, zdecyduj, co chcesz dzięki nim osiągnąć. 

Na przykład wykorzystanie niecodziennych przestrzeni reklamowych takich jak ciekawe grafiki na opakowaniach produktów pozwolą Ci zwiększyć zasięg kampanii. Akcje ambientowe mogą też urozmaicić przekaz przy zachowaniu koncentracji na potrzebach odbiorców. Co więcej, tego rodzaju marketing angażuje klientów, którzy są coraz bardziej uczuleni na tradycyjne formy promocji firmy. 

Przeczytaj również:  Jak przygotować plan marketingowy krok po kroku?

Celem marketingu ambientu może być też wzmocnienie pozytywnego wizerunku oraz przede wszystkim zwiększenie szans na zapamiętanie przekazu.  

Wykorzystaj kreatywne wyobrażenia i stwórz przekonujący pomysł 

Kreatywność marketingowa decyduje o skuteczności kampanii. Im bardziej nieszablonowy i oryginalny jest pomysł na ambientowe rozwiązania reklamowe, tym łatwiej zaciekawić potencjalnych klientów. Bywa, że bardziej liczy się sposób przekazu niż sam produkt czy usługa – warto więc postawić na humor, niedopowiedzenia czy metafory oraz działać na wyobraźnię odbiorców. 

Nie wiesz, czym cechuje się ambient marketing? Ta strategia ma moc wzbudzania zaskoczenia i zdumienia, co może być kluczowe w przyciągnięciu uwagi Twoich odbiorców. Tworzenie nietypowych, niecodziennych sytuacji lub interakcji może sprawić, że marka zostanie zapamiętana na dłużej. Odbiorcy chętniej podzielą się takimi przeżyciami w mediach społecznościowych. Może pobijesz więc rekord Guinnessa albo weźmiesz przykład z Netflixa. 

Ambient marketing co to jest

Ambient marketing w wykonaniu Netflixa – kampania serialu Lupin

Dobierz odpowiednie miejsca i zadbaj o nowoczesne formy reklamy

Znajomość Twojej grupy docelowej jest niezwykle istotna przy tworzeniu kampanii ambient marketingowych. W związku z tym warto zastanowić się, gdzie powinna się odbyć akcja reklamowa – dobór właściwej lokalizacji może wpłynąć na skuteczność prowadzonej promocji. Wybierając miejsce reklamy, należy mieć na uwadze takie czynniki jak frekwencja osób, ich zainteresowania czy dostępność danej przestrzeni. Ulokuj przekaz tam, gdzie przebywają Twoi potencjalni klienci, co przyczyni się do większej skuteczności użytej przez Ciebie formy reklamy ambientowej

Wykorzystaj zasady psychologii społecznej (ambient reklama a emocje klienta)

Znasz już zalety ambient marketingu i wiesz, że wpływa on na uczucia odbiorców. Jak wynika z naszych doświadczeń, z tego powodu warto postarać się, jak najlepiej zrozumieć zachowania konsumentów. Przez zastosowanie reguł psychologii społecznej można odnieść sukces z kampanią reklamową, która wykorzystuje kontrasty, efekt plotki czy buduje świadomość marki.

Przykłady reklam ambientowych pokazują, że kampanie, które budują emocjonalne więzi z odbiorcami, zazwyczaj osiągają większy sukces. Dlatego tak ważne jest przywoływanie różnych emocji, humoru, zaskoczenia czy współczucia, aby wzmocnić więź klientów z Twoją marką.  

Przeczytaj również:  Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?

Wykorzystaj zalety ambient marketingu i innych form reklamy

Skoro wiesz, czego dotyczy ambient marketing, to zdajesz już sobie z pewnością sprawę, że akcje ambientowe jedynie wspierają inne działania promocyjne – ale nie zastępują ich całkowicie. Warto więc pamiętać o integracji różnorodnych strategii w ramach prowadzonej kampanii, takich jak aktywność w Social Mediach, wysyłka e-mail marketingu czy reklama telewizyjna.

Weź pod uwagę wyzwania ambient marketingu

Bez względu na korzyści z ambient marketingu musisz pamiętać również o barierach i ryzyku, jakie wiąże się z tego rodzaju działaniami reklamowymi. Kluczowa jest umiejętność „dobrego wyczucia” miejsca oraz odbiorcy. Wprowadzenie niestandardowych form marketingu w nieodpowiedniej przestrzeni może spowodować złe dopasowanie do potrzeb klientów, a co za tym idzie – odbicie się od nich. Ponadto należy również uważać na możliwość przekroczenia granic prywatności. 

Czym charakteryzuje się reklama ambientowa? Podsumowanie

Znasz już definicję ambient marketingu i wiesz, że reklama nietypowa poprzez swoje oryginalne metody prezentacji treści promocyjnych, może sprzyjać realizacji założeń strategii komunikacyjnej marki. Stosowanie jej w codziennym życiu z pewnością przyczyni się do ewolucji form przekazu oraz skutecznego dotarcia do szerszego grona odbiorców. Wykorzystanie form marketingu niestandardowego nie tylko może zwiększyć Twoje szanse na wyróżnienie się na tle konkurencji, ale także zbudować trwałe i pozytywne relacje z klientami. 

Potrzebujesz inspiracji? Przykłady reklam ambientowych można znaleźć w Polsce i za granicą. Dużą popularność zyskała na przykład akcja marki Samsung, która otworzyła wyjątkową przestrzeń iluzji i zabawy Galaxy PlayGround w Warszawie. Celem było w sposób subtelny i wyjątkowo estetyczny przedstawić potencjalnym odbiorcom najnowsze modele smartfonów. 

Reklama marketingu ambientowego daje wiele możliwości twórczego myślenia oraz pozwala na zaintrygowanie odbiorców. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu przestrzeni i dostosowaniu działań promocyjnych do specyfiki miejsca można zdobyć serca klientów i zapewnić firmie lepsze rezultaty sprzedażowe. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że ambient reklama nie działa na zasadzie jednorazowej promocji, ale wymaga długotrwałej strategii.

W naszej ocenie tworzenie kampanii ambient marketingowych może być skutecznym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki. A jeśli chcesz wzmocnić swoje działania reklamowe prowadzone w Internecie, to już teraz zapoznaj się z ofertą WeNet. Skup się na rozwoju własnej firmy, a doradcy internetowi, dobiorą dla Ciebie rozwiązania, dzięki którym wejdziesz na wyższy poziom. Zaufaj specjalistom od lat wspierających małych i średnich przedsiębiorców w promocji online. 

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here