7 trendów e-commerce na 2024 rok

0
194

E-handel stał się dominującym trendem wśród osób w każdym wieku. Kupujemy książki, ubrania czy artykuły spożywcze, które często jeszcze tego samego dnia dostarczane pod nasze drzwi. Dziś nawet firmy z tradycyjnym podejściem muszą śledzić trendy w e-commerce, by sprostać oczekiwaniom klientów i utrzymać przewagę nad konkurencją.

Trendy i zmiany w e-commerce

I – Handel społecznościowy, czyli social e-commerce

Czy zastanawialiście się kiedyś, czy warto kupić produkt za pośrednictwem Instagrama czy TikToku? Jak pokazują dane HubSpot, aż 47% użytkowników mediów społecznościowych podjęło taką decyzję.

Media społecznościowe przekształciły się z prostego narzędzia promocyjnego w pełnoprawny rynek, na którym istnieje możliwość sprzedaży produktów.

Przyjrzyjmy się bliżej sklepom na Instagramie. Dzięki funkcji sprzedaży użytkownicy mogą tworzyć własne witryny sklepowe, dodawać asortyment oraz wykorzystywać reklamy w celu zwiększenia świadomości o swojej marce, a wszystko to bezpośrednio z poziomu aplikacji Instagram.

Social Media otwierają nowy rozdział w historii handlu cyfrowego. Osoby, które zdecydują się wykorzystać te platformy jako kanał sprzedaży bezpośredniej, zyskują dostęp do ogromnej – i ciągle rosnącej – bazy potencjalnych klientów.

Chcesz sprzedawać w sieci? Zamów budowę e-sklepu PrestaShop

II – Zakupy na żywo, czyli live e-commerce

W roku 2019 gigant e-commerce, Amazon, wprowadził innowacyjną platformę zakupów na żywo pod nazwą Amazon Live. Zaledwie dwa lata później, popularna aplikacja TikTok zdecydowała się na przetestowanie funkcji zakupów na żywo w Stananach Zjednoczonych. Wkrótce potem YouTube oraz Shopify również postanowiły podążać tym samym kierunkiem, rozwijając współpracę w obszarze zakupów na żywo.

Przeczytaj również:  Proces obsługi klienta – z jakich etapów się składa?

Wszystkie te inicjatywy świadczą o tym, że przyszłość handlu elektronicznego będzie jeszcze bardziej angażująca i interaktywna.

Otwiera się przed nami era, która wykracza poza tradycyjne przeglądanie statycznych obrazów czy czytanie opisów produktów. Zakupy na żywo stają się coraz bardziej popularne, oferując klientom nie tylko możliwość dokonywania zakupów, ale także uczestniczenia w interaktywnych prezentacjach produktów oraz bezpośredniego kontaktu z ich twórcami czy sprzedawcami.

To rewolucja, która z pewnością przyciągnie uwagę zarówno klientów, jak i przedsiębiorców poszukujących nowoczesnych rozwiązań w sprzedaży swoich towarów.

III – Automatyzacja i wielokanałowa obsługa klienta

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, w jaki sposób komunikować się z klientami. Jak wiadomo, obecnie możliwości jest mnóstwo, a preferencje w tej kwestii są zróżnicowane. Niektórzy wybierają czat na żywo bądź rozmowę telefoniczną, inni decydują się na e-mail, a jeszcze inni korzystają z mediów społecznościowych czy SMS-ów.

Coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się chatbot. To narzędzie może przynieść liczne korzyści, takie jak odciążenie personelu obsługi klienta, zwiększenie jakości świadczonych usług oraz wzmocnienie pozycji firmy jako dostawcy wszechstronnej obsługi klienta.

Warto rozważyć zastosowanie chatbota, gdyż może on automatycznie odpowiadać na proste pytania, co pozwoli Twojej obsłudze klienta skupić się na bardziej złożonych problemach. Ponadto chatbot może być dostępny 24/7, co umożliwia klientom kontakt w dogodnym dla nich czasie. Dzięki temu Twoja firma będzie lepiej postrzegana przez klientów, którzy docenią szybkość i wygodę komunikacji.

Wdrożenie chatbota nie oznacza jednak rezygnacji z innych kanałów komunikacji. Wręcz przeciwnie – warto zadbać o to, aby każdy klient mógł wybrać sposób kontaktu najlepiej odpowiadający jego potrzebom.

Przeczytaj również:  Strategia omnichannel w e-commerce – na czym polega?
e-commerce_v1

IV – Filmy prezentujące produkty

Chociaż konsumenci przeglądają oferty w świecie online, wciąż mają podobne pytania dotyczące funkcjonalności oraz wyglądu produktu, jakie zadawaliby w tradycyjnym sklepie. Aby sprostać konkurencji w handlu elektronicznym, należy dostarczyć odpowiedzi na te pytania w formie cyfrowej. Jednym z najbardziej efektywnych rozwiązań jest wykorzystanie wideo.

Profesjonalnie wykonany film prezentujący projekt oraz działanie produktu jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi sprzedażowych. Twój film może wpłynąć na emocje konsumenta, oddziałując na niego silniej niż słowa.

Przykładem takiego podejścia jest australijska firma specjalizująca się w produkcji wózków dziecięcych. Ich filmy demonstracyjne przedstawiają aktorów korzystających z wózków tej marki podczas “typowego dnia”, co pozwala klientom upewnić się, że rozumieją, co kupują, mimo braku możliwości zobaczenia produktu na własne oczy w sklepie.

V – Wyszukiwanie obrazów

Wyobraź sobie następującą scenę: odwiedzasz sklep, w którym znajdujesz zachwycającą kanapę. Chociaż jej urok Cię urzeka, nie chcesz wydawać aż tak dużo. W takim przypadku wystarczy zrobić jej zdjęcie i wykorzystać wyszukiwarkę obrazów np. na portalu aukcyjnym, aby odszukać podobne produkty w atrakcyjniejszych (internetowych) cenach.

W dobie przenoszenia handlu elektronicznego na urządzenia mobilne coraz więcej firm zaczyna wprowadzać opcje wizualnego wyszukiwania produktów oparte na prywatnych zdjęciach bądź obrazach odnalezionych w sieci.

Dzięki możliwościom wyszukiwarki obrazów, która pozwala na odszukanie w sieci podobnych produktów w korzystniejszych cenach, konsumenci mogą być skłonni do dokonywania zakupów online, nawet jeśli pierwotnie zaczęli od sklepu stacjonarnego.

Wiele firm działających w branży e-handlu z powodzeniem zaimplementowało funkcje wyszukiwania obrazów na swoich platformach internetowych. Przykładem może być Pinterest, który oferuje własną funkcję wyszukiwania obrazów.

Przeczytaj również:  E-commerce na stronie firmowej – 8 wskazówek

VI – Wyszukiwanie głosowe

W ostatnich latach asystenci głosowi, dostępni w telefonach komórkowych, inteligentnych urządzeniach domowych czy pilotach do telewizorów, przeszli znaczącą ewolucję.

Wyszukiwanie głosowe zyskuje coraz większą popularność, co ma bezpośredni wpływ na wyniki wyszukiwania oraz decyzje zakupowe klientów. Dlatego właściciele sklepów internetowych powinni być świadomi tych zmian i dostosowywać swoje strategie, aby optymalizować działania z myślą o przyszłych sukcesach sprzedażowych.

Dodatkowo warto rozważyć zastosowanie sztucznej inteligencji oraz innych narzędzi wspomagających obsługę klienta w procesie wyszukiwania i dokonywania zakupów. Dzięki temu klienci będą mogli jeszcze łatwiej i szybciej uzyskiwać potrzebne informacje, co przyczyni się do zwiększenia zadowolenia z e-zakupów.

Zamów budowę e-sklepu

VII – Wersja mobilna sklepu, czyli mobile e-commerce

W przypadku zakupów online, aż 75% konsumentów preferuje korzystanie z urządzeń mobilnych, w przeciwieństwie do 15% osób, które wybierają komputery stacjonarne oraz 6% decydujących się na tablety [dane HubSpot].

Ze względu na dynamiczny wzrost liczby transakcji realizowanych za pomocą urządzeń mobilnych, kluczowe staje się tworzenie sklepów internetowych zoptymalizowanych pod różne rozdzielczości ekranów.

Współczesne rozwiązania, takie jak technologia rozpoznawania odcisków palców czy twarzy oraz płatności jednym kliknięciem, ułatwiają korzystanie z płatności mobilnych i dodatkowo motywują konsumentów do przeniesienia się z komputerów stacjonarnych na smartfony.

Trendy sprzedaży internetowej – podsumowanie

Wszystkie wymienione trendy wpływają na sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów online. Firmy natomiast muszą dostosować swoje strategie, aby utrzymać przewagę nad konkurencją i zaspokoić potrzeby użytkowników. Dużo wskazuje na to, że czeka nas kolejny ciekawy rok w świecie e-commerce.

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here