Core Web Vitals to kluczowa fraza ostatnich miesięcy w kontekście SEO. Po wprowadzeniu aktualizacji algorytmu Page Experience na urządzeniach mobilnych Google zapowiada, że zmiany nastąpią również na komputerach stacjonarnych. Kiedy to się stanie i co warto wiedzieć o CWV?
Kiedy wskaźniki Core Web Vitals będą obowiązywać na desktopach?
Google zapowiada, że aktualizacja Page Experience, w której skład wchodzi Core Web Vitals, ma wystartować na komputerach stacjonarnych w pierwszych miesiącach przyszłego roku – pomiędzy lutym a marcem 2022.
Update oparty będzie na tych samych wskaźnikach, co – wprowadzona w połowie 2021 roku – aktualizacja na urządzenia mobilne.
Oznacza to, że będą obowiązywać trzy podstawowe wskaźniki, czyli LCP, FID oraz CLS.
- LCP, czyli Lagrest Contentful Paint – dotyczy ładowania największego elementu strony internetowej, liczony jest w sekundach,
- FID, czyli First Input Deley – dotyczy interaktywności, liczony jest w milisekundach,
- CLS, czyli Cumulative Layout Shift – dotyczy stabilności wizualnej, liczony jest w liczbie przesunięć.
Poniżej tabela z konkretnymi wartościami dla stron WWW działających dobrze, wymagających poprawy i witryn słabej jakości.
Źródło: Google
Warto pamiętać, że inne aspekty związane z oceną stroną przez algorytmy wyszukiwarki w znaczącej większości pozostaną bez zmian. To znaczy, że witryny atakujące natrętnymi reklamami pełnoekranowymi będą uznawane za mniej wartościowe, podobnie jak adresy bez zabezpieczenia HTTPS.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
W przypadku CWV na komputery nie będzie brany pod uwagę czynnik „mobile friendliness”, czyli przystosowanie strony do urządzeń mobilnych. Klarownie przedstawia to poniższa tabela:
Źródło: Google
Google zapowiada, że przed marcem 2021 ukaże się nowy raport w Search Control, który pozwoli sprawdzić, jak Twoja strona radzi sobie w kontekście CWV na komputerach stacjonarnych.
Co to jest Core Web Vitals?
Przypomnijmy: Core Web Vitals to cześć aktualizacji Page Experience, która jest stopniowo wrażana od połowy bieżącego roku. Jak zapowiedział Google początkowo znaczenie wskaźników CWV będzie niewielkie, ale z czasem trzeba liczyć się z coraz większym wpływem na pozycje stron w wynikach wyszukiwania; najpierw na urządzeniach mobilnych, następnie na komputerach stacjonarnych.
Ujmując rzecz skrótowo: wskaźniki CWV oceniają czas od momentu wywołania strony do jej pełnej interaktywności, czyli do chwili, w której możemy z niej swobodnie korzystać. Dzięki konkretnym liczbą właściciele witryn mogą w prosty sposób mierzyć jakość swojej strony pod kątem SEO.