Od 25 kwietnia 2018r. na platformie Facebooka obowiązują nowe „Standardy społeczności”, w których zostało dokładnie określone, jakie działania są dozwolone, a jakie zabronione.
Nowy Regulamin obowiązuje na całym świecie i dotyczy wszystkich rodzajów treści publikowanych, a jego celem jest budowanie bezpiecznego środowiska do komunikacji społecznej. Oprócz tego, Facebook zaktualizował także Zasady stosowania plików cookie użytkowników oraz Zasady wykorzystania danych osobowych.
Co warto wiedzieć o nowych „Standardach społeczności”?
Przedstawiony dokument zawiera 6 rozdziałów, które szczegółowo opisują takie kwestie jak: przemoc i zachowanie sprzeczne z prawem, bezpieczeństwo, treści budzące zastrzeżenia, integralność i autentyczność, poszanowanie własności intelektualnej, prośby dotyczące treści a także informację o zasadach działania nowych funkcji, wprowadzonych przez serwis społecznościowy, wynikające z ostatnich zmian i ograniczeń na Facebooku, oraz zasady funkcjonowania systemów przetwarzających dane osobowe użytkowników.
Najwięcej kontrowersji wśród społeczności wzbudza rozdział dotyczący propagowania nienawiści na Facebooku.
Zaktualizowana lista zakazanych treści:
Zabronione jest publikowanie treści, które zawierają:
- Każdą formę propagowania przemocy;
- Odczłowieczanie;
- Twierdzenia o niższości;
- Pogardę;
- Obrzydzenie;
- Wezwanie do wykluczenia lub odseparowania osoby czy grupy osób;
- Obelgi.
Pełną listę treści zakazych można znaleźć pod linkiem.
Każdemu, kto nie będzie przestrzegać nowych zasad Facebooka, grożą surowe kary, a także usunięcie czy blokada konta przez serwis społecznościowy.
Ochrona danych osobowych a Facebook
W „Standardach społeczności” znałazło się też miejsce dla RODO. Wynika z nich, że Facebook pozwala na wykorzystanie informacji o preferencjach użytkowników, wyznaniu, związku, poglądach politycznych oraz danych, pozyskanych z aplikacji zewnętrznych, ale tylko w celach marketingowych, poprzednio prosząc użytkowników o zaakceptowanie nowego Regulaminu.
Warto przy tym pamiętać, że żadne z wprowadzonych zmian na Facebooku nie wymagają akceptacji przez użytkowników. W tym celu, na profilu osobowym użytkownika, udostępniony został przycisk: „Zarządzaj ustawieniami danych”. Według dyrektywy RODO, każdy użytkownik Facebooka, który nie dostosuje ustawień prywatności swojego konta, odrzuci zmiany wprowadzone przez Facebook lub w inny sposób naruszy Regulamin, powinien usunąć swoje konto z portalu społecznościowego.
Mam tylko nadzieję, że jakiś agresywny bot nie będzie wyłapywał też treści typu: DC Universe jest gorsze od Marvela :D