
Jeśli chcesz, by Twoi użytkownicy czuli się bezpiecznie na stronie, musisz zadbać o zgodność z przepisami i technologiami, które to umożliwiają. Transparentność to podstawa. Jednym z najważniejszych kroków jest wdrożenie banera plików cookie oraz trybu zgody Google, znanego jako Consent Mode. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak to zrobić poprawnie i efektywnie.
Czym jest tryb zgody Google (Consent Mode)?
Pamiętasz te wszechobecne banery z informacją o cookies, znanych jako popularne “ciasteczka”? Jeszcze zanim zdążyłeś przeczytać pierwszy nagłówek na stronie, już musiałeś kliknąć „Akceptuję”. Teraz to się zmienia dzięki Consent Mode, nowoczesnemu rozwiązaniu, które pozwala stronie internetowej na elastyczne dopasowanie sposobu zbierania danych – w zależności od tego, co wybierze użytkownik. Wyraziłeś zgodę tylko na analitykę, ale bez reklam? Żaden problem – strona dostosuje się do Twojej decyzji.
Jak to wygląda od strony technicznej i prawnej? Consent Mode, czyli tryb zgody, to funkcja Google, która umożliwia regulowanie działania tagów Google (takich jak Google Ads i Google Analytics 4) w zależności od decyzji użytkownika o udzieleniu zgody na pliki cookie. Dzięki temu rozwiązaniu można:
- zachować zgodność z RODO i Digital Markets Act,
- uzyskać dane analityczne nawet bez zgody na pliki cookie,
- optymalizować kampanie reklamowe przy zachowaniu prywatności użytkownika.
Wdrożenie trybu zgody przez Google’a dało możliwość właścicielom witryn internetowych uszanowania wyborów akceptacji cookie przez odwiedzających stronę, jednocześnie minimalizując przy tym utratę danych w Google Analytics i Ads. Consent Mode zapewnił, że marketerzy nadal będą mogli otrzymywać przydatne dane, nawet gdy odwiedzający odrzucą pliki cookie i śledzenie w celach analitycznych lub reklamowych.
Jeśli więc zależy Ci na skutecznych, ale jednocześnie zgodnych z przepisami rozwiązaniach dla swojej strony internetowej, które pozwalają kompleksowo i legalnie gromadzić dane o konwersjach z przeprowadzanych kampanii, to Consent Mode jest po prostu koniecznością.

Consent Mode v2 – nowy tryb dla Twojego serwisu
W marcu 2024 r. Google wprowadził Consent Mode v2, czyli nową odsłonę narzędzia dla właścicieli stron i marketerów. Pierwsza wersja, zaprezentowana już w 2020 roku, dawała użytkownikom wybór: zgadzasz się na cookies – działają wszystkie tagi Google. Nie zgadzasz się – śledzenie zostaje ograniczone.
Aktualnie Google jasno komunikuje, że od momentu premiery Consent Mode v2, jest to obowiązkowy element polityki prywatności dla wszystkich, którzy korzystają z Google Ads i Google Analytics 4 (GA4), a ich działania marketingowe obejmują użytkowników z Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Skąd te zmiany? Jak powszechnie wiadomo, wirtualne schematy działania ulegają dynamicznym i nieustannym aktualizacjom, a przepisy dotyczące prywatności, takie jak Digital Markets Act, stawiają nowe wymagania. I właśnie na nie odpowiada v2.
Na ten moment tryb zgody dostępny jest w dwóch wariantach:
- Basic, tj. podstawowy, który działa po akceptacji banera,
- Advanced, tj. zaawansowany tryb zgody, który dynamicznie aktualizuje stan zgody użytkownika.
Dzięki Consent Mode możemy lepiej analizować zachowanie użytkowników, nawet jeśli nie wyrażą oni zgody na pliki cookie. Informacje te są zagregowane i zanonimizowane, co pozwala zachować balans między prywatnością a potrzebą analityki biznesowej. Dla firm oznacza to jedno: więcej elastyczności, mniej ryzyka. Dla użytkowników? Więcej kontroli i przejrzystości.
Jak działa Consent Mode v2?
Consent Mode v2 działa w oparciu o cztery flagi (sygnały zgody), które są wysyłane do serwerów Google w momencie, gdy użytkownik wyrazi lub odmówi zgody poprzez baner cookies:
- analytics_storage – gromadzenie danych analitycznych (np. przez GA4).
- ad_storage – wykorzystanie danych do celów marketingowych (np. śledzenie konwersji w Google Ads).
- ad_user_data (nowość w v2) – przetwarzanie danych osobowych do celów reklamowych.
- ad_personalization (nowość w v2) – personalizacja reklam i remarketing.
Dwa pierwsza rodzaje zgody są odpowiedzialne za to, czy tagi Google w ogóle się uruchomią i to one uruchamiają lub blokują tagi. Dwa kolejne pełnią rolę parametrów informacyjnych przesyłanych do Google i są dodatkowymi parametrami URL.
W praktyce oznacza to, że tagi Google dostosowują swoje działanie w zależności od tego, na co użytkownik wyraził zgodę. Dzięki temu unikasz zbędnych naruszeń przepisów i zwiększasz kontrolę nad danymi przetwarzanymi przez Twoją stronę.
Co to jest baner cookies i dlaczego to nie to samo co Consent Mode?
Zanim w ogóle uruchomisz Google Consent Mode v2, musisz mieć na stronie coś więcej niż tylko dobre chęci – potrzebujesz cookie bannera, czyli platformy zarządzania zgodami (tzw. CMP – Consent Management Platform), która spełnia wymagania Google, RODO i dyrektywy ePrivacy. Baner cookies to element interfejsu, który umożliwia użytkownikowi wyrażenie zgody lub jej odmowę. Consent Mode nie zastępuje banera – opiera się na danych przesyłanych z CMP (Consent Management Platform). Do wdrożenia Consent Mode potrzebny jest zatem kompatybilny baner cookies (np. Cookie Information). To właśnie CMP jest pośrednikiem w całym procesie. To ona „mówi” Consent Mode’owi, czy użytkownik zgodził się na cookies, czy nie. Gdy użytkownik kliknie „Tak” lub „Nie” – Consent Mode odbiera ten sygnał i działa zgodnie z jego wyborem.
Pamiętaj, że baner plików cookie powinien:
- jasno informować o użyciu plików cookie,
- zawierać opcję akceptacji i odrzucenia,
- dawać dostęp do ustawień zgody,
- zawierać link do polityki prywatności.
Ponadto, baner zgody na pliki cookie musi być zgodny z przepisami RODO oraz zawierać:
– informację o celach przetwarzania danych,
– możliwość modyfikacji ustawień zgody,
– zapis o zgoda użytkownika na przetwarzanie danych,
– mechanizm potwierdzający dobrowolność wyboru.
Dobrze zaprojektowany baner powinien nie tylko spełniać obowiązki prawne, ale również zapewniać pozytywne doświadczenia użytkownika. Testy UX pokazują, że transparentność i łatwość zarządzania zgodami zwiększają współczynnik konwersji.

Jak wdrożyć baner zgody na pliki cookie?
Wdrożenie Google Consent Mode v2 nie jest skomplikowane, o ile skorzystamy z odpowiednich narzędzi i rozumiemy proces zbierania zgód. Istnieje kilka możliwości na wdrożenie trybu zgody. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z nich.
Integracja z platformą zarządzania zgodami (CMP)
Aby wdrożyć baner zgody z informacją o plikach cookie, warto skorzystać z jednego z certyfikowanych przez Google systemów CMP (Consent Management Platform), które automatycznie integrują się z Consent Mode v2. Przykładami popularnych narzędzi są m.in.: Cookie Information, OneTrust, Cookiebot czy CookieYes.
Wdrożenie zgody Google tym sposobem pozwala zaprezentować użytkownikom baner cookies z opcją akceptacji lub odrzuceniem różnych typów zgód, rejestrować decyzje użytkownika oraz przeprowadzać ich łatwą dokumentację (np. na potrzeby kontroli), a także umożliwia przesyłanie odpowiednich sygnałów do tagów Google.
Wdrożenie przez Google Tag Manager (GTM)
Jeśli strona korzysta z Google Tag Managera, czyli darmowego narzędzia od Google, które pozwala zarządzać tagami (tj. fragmentami kodu JavaScript i pikselami śledzącymi) na stronie internetowej bez konieczności ręcznej edycji kodu źródłowego strony, to wdrożenie Consent Mode v2 jest relatywnie proste.
Oto jak krok po kroku przebiega wdrożenie trybu zgody przez menedżer tagów Google (GTM):
- W GTM należy wybrać odpowiedni szablon tagu CMP (np. Cookie Information).
- Dodać tag Consent Mode v2 i skonfigurować przesyłanie czterech flag: analytics_storage, ad_storage, ad_user_data, ad_personalization.
- Zdefiniować tzw. triggers, które uruchamiają odpowiednie tagi dopiero po wyrażeniu zgody przez użytkownika (w trybie podstawowym). Możesz to osiągnąć poprzez dedykowane zmienne i reguły w GTM.
- Przetestować działanie banera i tagów przy pomocy narzędzia Preview w GTM lub debuggera Google.
Dzięki GTM możliwe jest szybkie wdrożenie bez konieczności ingerencji w kod źródłowy strony, co jest dużym plusem dla marketerów i zespołów bez zaplecza developerskiego.
Użycie gotowej wtyczki WordPress lub ręczna implementacja
Dla stron opartych na WordPressie wiele CMP oferuje dedykowane wtyczki, które umożliwiają konfigurację banera cookie zgodnego z przepisami, integrują się automatycznie z Consent Mode v2 oraz umożliwiają aktualizację z v1 do v2 jednym kliknięciem.
W przypadku stron bez GTM lub WordPressa możliwa jest też ręczna implementacja, poprzez dodanie skryptów Consent Mode i CMP bezpośrednio do kodu HTML strony. Wymaga to jednak większego doświadczenia technicznego, przetestowania przepływu danych i przesyłania zgód oraz dokładnego mapowania flag zgodnie z dokumentacją Google.

Przegląd ustawień i monitorowanie
Udało się! Dzięki naszych wskazówkom z sukcesem dodałeś ciasteczka i Consent Mode v2 na swojej stronie internetowej. Myślisz, że to już koniec Twojej pracy? Nic bardziej mylnego. Aby wszystko działało sprawnie, ważnym krokiem jest monitorowanie ustawień zgody dla użytkowników oraz jej regularna aktualizacja.
Przede wszystkim, po wdrożeniu Consent Mode v2 powinieneś się upewnić, że:
- baner działa poprawnie i wyświetla się użytkownikom z UE/EOG,
- zgody są zapisywane i przesyłane do Google,
- tagi nie ładują się przed wyrażeniem zgody (w trybie podstawowym),
- w narzędziach takich jak GA4 lub Google Ads nie ma utraty danych (dzięki modelowaniu konwersji).
Weryfikację poprawności wdrożenia Consent Mode v2 można przeprowadzić przy użyciu narzędzi deweloperskich w przeglądarce, funkcji podglądu w GTM lub Google Tag Assistant. Pomocne będą również rozwiązania takie jak Consent Mode API i integracja z frameworkiem IAB TCF. Część zadań można zautomatyzować, wykorzystując odpowiednie wtyczki do zarządzania zgodą.
Dodatkowo warto cyklicznie analizować dane w Google Analytics 4 oraz monitorować działanie tagów. Dzięki temu masz pewność, że Twoje rozwiązania działają poprawnie i nie tracisz cennych danych.
Najczęstsze błędy – jak ich unikać?
Dla ułatwienia, podajemy najczęstsze błędy, które zdarzają się podczas implementacji oraz działania banner cookie oraz Consent Mode:
- brak aktualizacji stanu zgody po akcji użytkownika,
- nieprawidłowe wdrożenie tagów Google bez użycia trybu zgody,
- niespójna komunikacja w banerze zgody i polityce prywatności.
Uniknięcie tych błędów pozwala nie tylko zapobiegać nakładanym sankcjom przez Google, takich jak, np. blokowania możliwości emisji reklam lub ograniczania funkcjonalności raportowania w GA4/Ads, ale też budować zaufanie do Twojej marki.
Wskazówki do wykorzystania
Wykorzystaj również nasze wskazówki, dzięki którym zapewnisz sobie kontrolę nad całym procesem wdrażania i testowania poprawności zastosowanych rozwiązań:
- Używaj narzędzi takich jak Tag Assistant.
- Regularnie testuj baner zgody na różnych urządzeniach.
- Pamiętaj o weryfikacji ustawień zgody w GTM.
- Korzystaj z audytów zgodności RODO.
- Aktualizuj CMP do najnowszych wersji.
Podsumowanie
Wdrożenie trybu zgody Google i odpowiedniego banera plików cookie to obowiązek, ale też szansa. Umożliwia lepsze zarządzanie danymi, zgodność z regulacjami i większe zaufanie użytkowników. Dzięki dobrze skonfigurowanemu banerowi cookies oraz integracji z Consent Mode v2 i wykorzystaniu wtyczek do zarządzania zgodą, można zachować zgodność z przepisami, a jednocześnie zoptymalizować działania marketingowe, korzystając z modelowania konwersji. Proces ten staje się wtedy szybszy, bardziej efektywny, a co najważniejsze – w pełni zgodny z prawem.
Pamiętaj, że zgoda użytkownika to podstawa zaufania online. Użyj zgody Google i wdrażaj ją odpowiedzialnie. To krok ku bardziej przejrzystej i etycznej obecności w Internecie, który opłaci się długofalowo.