Co to jest ASMR, czyli jak reklama może zadbać o nasz relaks

0
2299

Co_to_jest_ASMR

Czy podczas słuchania czyjegoś szeptu przechodzi Cię przyjemny dreszcz? Czy np. odgłos pisania na klawiaturze, przewracania kart książki, spożywania przez kogoś posiłku, szelestu czy stukania sprawia, że się relaksujesz, masz ciarki albo… robisz się rozkosznie senny i nie wyobrażasz sobie, aby istniał inny – wspanialszy dźwięk, zapach czy obraz, który tak kojąco działa na Twoje zmysły? Ja znam takie doświadczenia bardzo dobrze. Od co najmniej 5 lat, kiedy po raz pierwszy na YT natknęłam się na wideo, wykorzystujące tzw. technikę ASMR (ang. Autonomous Sensory Meridian Response).

ASMR, czyli autonomous sensory meridian response

Technika ta wykorzystuje różnego rodzaju bodźce (wizualne, dotykowe, węchowe itp.) po to, aby wprowadzić widza w stan głębokiego relaksu. Właśnie dlatego 5 lat temu przepadłam! A zaczęło się od wideo, w którym jedna pani, drugiej pani… po prostu czesała włosy, coś tam przy tym szepcząc. Cóż to było za odprężenie! Niczym masaż głowy w dobrym salonie fryzjerskim, który niestety zazwyczaj zbyt szybko się kończy! Znacie to uczucie? Takich osób, szczególnie wrażliwych na określone bodźce, jest bardzo wiele. I wiedzą o tym agencje reklamowe, marketerzy, psychologowie, bo z myślą o takiej właśnie grupie powstają naładowane sensorycznie kampanie reklamowe!

Przeczytaj również:  Psychologia kolorów w reklamie i komunikacji marketingowej

ASMR w reklamie – o co w tym chodzi?

Żyjemy w czasach, kiedy zwykła reklama już nie wystarcza. Ostatnio pisaliśmy o augmented reality w marketingu, potencjale marketingowym Tik Toka czy nowym formacie reklamy na Instagramie w kontekście coraz bardziej oryginalnych i zaskakujących kampanii. Reklamom, wykorzystującym ASMR także trudno odmówić kreatywności, choć mają na pewno odmienny charakter i wydźwięk. Nastawione są bowiem na inny odbiór przez widza. Mają uspokoić, zrelaksować, być przyjemne, ale w sposób harmonijny i spokojny, a nie agresywny, przeładowany nachalnymi bodźcami, efektami specjalnymi itp. Reklamowane poprzez tę formę produkty czy usługi mają nam się kojarzyć z czymś miłym, kojącym – takim trochę SPA dla naszych zmysłów. Efekt, taki sam jak w każdej kampanii reklamowej, bez względu na jej rodzaj – sprawić, by decyzja zakupowa widza była na TAK!

Oni umieją w ASMR, czyli przykłady reklam

Ikea już nas przyzwyczaiła do tego, że za każdym razem zaskakuje. Pomysły tej sieci sklepów na reklamę są zawsze niebanalne, bardzo kreatywne co idealnie ukazuje potencjał i zalety rozwiązań oraz produktów, które Ikea ma w swojej ofercie. Bohaterem reklam Ikea jest zawsze… jej asortyment! Widać to wyraźnie w reklamach z wykorzystaniem ASMR.

Przeczytaj również:  Customer Journey - jak zaplanować ścieżkę klienta?

Kolejny przykład z naszego podwórka to najnowsza kampania reklamowa Lidla. Tym razem chodzi o krótkie, do 15 sek. formaty reklamowe na Instagramie, czyli tzw. stories. W swojej produkcji, wykorzystującej dodatkowo elementy slow motion, czyli zwolnionego tempa, Lidl promuje produkty brandowane marką własną. Efekty kampanii można obejrzeć na profilu Lidl Polska na Instagramie.ASMR

Ilość reklam, zwłaszcza tych zagranicznych, w których pojawia się ASMR jest bardzo wiele. Poniżej kilka przykładów:

McDonald’s i John Goodman w roli głównejMcDonalds_John_Goodman

LYNX

APPLE

KFC

Mmm… Do mnie to przemawia!

ASMR ma swoich miłośników, ale też nazwijmy to – grono mniej przychylnych osób, które zupełnie nie „kupują” tej techniki relaksacyjnej, a tym bardziej w reklamie. Bez względu na to, jakie reklamy oglądamy i czy w ogóle to robimy, możemy mieć pewność, że marketerzy depczą nam po piętach, analizują potrzeby, preferencje, trendy i na pewno co chwilę będą nas zaskakiwać czymś nowym. Chyba nawet trochę się tego obawiam, dlatego… usiądę i trochę się zrelaksuję. ASMR? Tak, poproszę!

Nowe wezwanie do działania
3/5 - (2 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here