Na co dzień korzystamy z wyszukiwarki i dostajemy mnóstwo potrzebnych danych. Często jednak zapominamy, że otrzymywane wyniki nie byłyby tak trafne, gdyby nie informacje o naszej lokalizacji. Czy Google musi być taki wścibski? – pół żartem, pół serio można zadać sobie takie pytanie. Czy jest to konieczne, czy może warto zablokować dostęp do lokalizacji? W artykule w prosty sposób przypominamy, jak Google korzysta z danych o lokalizacji, dlaczego właściwie to robi oraz jak firmy mogą wykorzystać możliwości lokalnego SEO.
Dlaczego wyszukiwarkę Google interesuje Twoja lokalizacja?
Wyobraź sobie, że spędzasz miłe popołudnie w domu i masz ochotę na pizzę. Po wpisaniu w hasła „pizza” otrzymujesz najlepsze restauracje znajdujące się w Twojej okolicy. Teraz wystarczy tylko wybrać ulubioną, zapoznać się z menu i zamówić danie na wynos.
Proste? Tak, jednak nie otrzymałbyś tak trafnych wyników, gdyby nie dane o lokalizacji. Jeśli Google nie wiedziałby, że znajdujesz się właśnie w centrum Krakowa, zamiast krakowskich lokali dostałbyś wyniki dla najlepszych pizzerii na świecie. Taka informacja z pewnością nie spełniłaby Twoich oczekiwań (chyba że akurat przygotowujesz ranking światowych pizzerii, co jest pewnie mało prawdopodobne). Dlatego Google musi być tak dociekliwy – dba, by informacje, które otrzymujesz, były jak najbardziej przydatne i właśnie w tym pomaga mu dostęp do lokalizacji.
Podobnie jak w przypadku pizzerii, Google podpowie nam wszystkie potrzebne usługi w pobliżu – od restauracji, gdy jesteśmy głodni, po najbliższego dentystę, gdy rozboli ząb:
Chcesz szybko dojechać w wybrane miejsce? Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę cel podróży wraz z pytaniem o drogę, a Google na podstawie Twojej lokalizacji szybko wskaże wskazówki dojazdu:
Chcesz wybrać się na zakupy do centrum handlowego, ale nie lubisz tłoku? Google przychodzi z pomocą i informuje, w jakich godzinach tego dnia jest największy ruch, a nawet określa szacowany czas spędzony przez klientów o określonej porze. Dzięki temu już wiesz, kiedy zaplanować wypad na shopping.
Ponadto informacje o lokalizacji wspomagają działanie innych podstawowych funkcji, np. pozwalają wyświetlać strony internetowe w języku użytkownika, a także wzmacniają bezpieczeństwo usług Google, np. informując o nietypowym logowaniu do konta z nieznanej dotychczas lokalizacji.
Jak Google określa lokalizację?
By otrzymać powyższe wyniki, Google musi pozyskać dane o Twojej lokalizacji. Jest na to kilka sposobów. Google określa lokalizację na podstawie:
- adresu IP Twojego połączenia z Internetem
Adres IP jest niezbędny, by w ogóle korzystać z sieci. Jest przypisywany do Twojego urządzenia przez dostawcę usług internetowych. Adresy IP opierają się na przybliżonych danych geograficznych, co oznacza, że udostępniają informacje o lokalizacji. Dzięki temu Google może wyświetlać bardziej dopasowane wyniki.
- wcześniejszego wyszukiwania
Również Twoja ostatnia aktywność wiele mówi wyszukiwarce. Nawet, gdy Twoje urządzenie nie używa dokładnej lokalizacji, a niedawno wpisywałeś hasła związane z konkretnym miastem, np.: „pizzeria w Warszawie”, Google może później podpowiadać usługi w pobliżu właśnie tej lokalizacji. Takie informacje zostają powiązane z kontem i na nim przechowywane.
- wskazania dokładnej lokalizacji
Google wyświetli najlepsze wyniki, gdy określisz dokładną lokalizację swoich urządzeń – telefonu czy komputera – wiele aplikacji zapewnia dostęp do funkcji właśnie na podstawie śledzenia lokalizacji. Możesz także oznaczyć ważne miejsca, takie jak dom czy praca, dzięki czemu szybciej uzyskać informacje na temat dojazdu.
Gdzie zapisywana jest Twoja lokalizacja? W zależności od ustawień czy używanych usług Google może zapisywać informacje o lokalizacji na koncie Google – w historii lokalizacji oraz aktywności w pobranych aplikacjach.
Więcej informacji znajdziesz w prezentacji przygotowanej przez Google.
Jak możesz wykorzystać wyszukiwanie lokalne?
Wiesz już, że Google dopasowuje wyniki na podstawie lokalizacji. Z tej funkcji użytkownicy korzystają w celu poszukiwania usług najbliżej siebie, czyli również Twoi potencjalni klienci, którzy udostępniają informacje o swojej lokalizacji. Jeśli prowadzisz firmę, możesz skorzystać z możliwości wyszukiwania lokalnego i w ten sposób docierać do klientów z okolicy. Koniecznie zainteresuj się lokalnym SEO. Celem pozycjonowania lokalnego jest zbudowanie widoczności dla fraz w konkretnej lokalizacji – regionie, mieście lub dzielnicy.
Wyprzedź konkurencję dzięki Google Moja Firma. Sprawdź jak>>
Wdrożenie działań związanych z lokalnym SEO jest dedykowane biznesom, które prowadzą swoją działalność na konkretnym obszarze np. w mieście lub nawet całym województwie. W większych miastach, w których konkurencja jest naprawdę duża, działania warto koncentrować w obrębie jednej dzielnicy.
SEO lokalne to szereg korzyści:
- docierasz do klientów z najbliższej okolicy,
- szybciej osiągasz efekty pozycjonowania – przebicie się na ogólnokrajowe frazy jest trudne i mniej nieopłacalne,
- oszczędzasz – SEO lokalne nie wymaga tak dużych nakładów finansowych i czasowych jak klasyczne pozycjonowanie,
- inwestujesz na przyszłość – zaczynasz od budowania bazy klientów na lokalnym rynku.
SEO lokalne to świetny pomysł na dotarcie do klientów dla firm prowadzących działalności pod konkretnym adresem – salonów fryzjerskich, kosmetycznych, kwiaciarni, restauracji, warsztatów samochodowych, gabinetów lekarskich czy siłowni. Ale nie tylko – nie trzeba działać wyłączenie stacjonarnie – na pozycjonowanie lokalne mogą postawić dostawcy usług dojeżdżający do klienta. Takie biznesy także działają na terenie jednego miasta lub regionu, np. hydraulik czy ekipa remontowa.
Źródło: Google