Cloaking – co to jest?

0
117
cloaking co to jest

W świecie e-marketingu pozycjonowanie stron internetowych to nieustanna rywalizacja o uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W tej walce właściciele firmowych witryn sięgają po różne metody, aby osiągnąć przewagę. Nierzadko są to kontrowersyjne techniki Black Hat SEO. Wśród nich znajdziemy również odmiany cloakingu. Choć mogą wydawać się atrakcyjnym rozwiązaniem, warto zrozumieć, że są to praktyki nieetyczne i niezalecane w optymalizacji. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, na czym polega cloaking, jak działa, jakie istnieją rodzaje tej techniki i dlaczego nigdy nie warto jej stosować. Przeczytaj i sprawdź!

Definicja i działanie cloakingu

Na czym polega cloaking?

Coraz szybszy rozwój Internetu sprawia, że w marketingu online rośnie konkurencja. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy, którzy mają firmowe witryny, poszukują różnych sposobów, aby nie pozostać w tyle. Do zdobycia widoczności w rankingu stron internetowych stosują zarówno dozwolone metody (White Hat SEO), jak i działania Black Hat SEO. Budzącą wiele kontrowersji praktyką jest np. cloaking.

Technika ta polega na maskowaniu zawartości strony WWW (ukrywaniu całych tekstów lub poszczególnych elementów) w celu dostarczenia różnych treści użytkownikom wyszukiwarki oraz robotom indeksującym. W skrócie polega to na prezentowaniu jednej wersji strony dla internautów i innej np. dla algorytmów Google. Działa to w ten sposób, że witryna rozpoznaje, czy odwiedzający jest botem wyszukiwarki, a jeśli tak, to serwuje mu inną treść niż zwykłemu internaucie.

Przeczytaj również:  8 kluczowych aktualizacji algorytmu Google w 2021 – podsumowanie

Jak działa cloaking SEO?

Definicja cloakingu jest Ci znana, ale musisz wiedzieć, że celem tej techniki okazuje się przede wszystkim manipulacja wynikami wyszukiwania w celu osiągnięcia wyższej pozycji w rankingu.

W jaki sposób może przejawiać się cloaking SEO? W praktyce działania ukrywające treści polegają na wykorzystaniu technik programistycznych, które sprawiają, że dana strona wyświetla się inaczej dla różnych odbiorców. Dla użytkowników witryna może prezentować atrakcyjną grafikę, bogatą zawartość multimedialną czy interesujący content. Natomiast wersja dla robotów wyszukiwarek będzie zawierać dużą liczbę fraz kluczowych, które mają na celu poprawę widoczności w sieci.

Sprawdź za darmo skuteczność swojej strony

Rodzaje cloakingu SEO

W praktyce istnieje kilka odmian cloakingu, które różnią się od siebie sposobem ukrywania treści oraz celami, jakie mają za zadanie osiągnąć. Oto niektóre z nich.

  • IP Cloaking – polega na dostarczaniu różnych treści użytkownikom w zależności od adresu IP użytkownika. W ten sposób można np. ukryć zawartość przed konkurencją lub dostosować ją do lokalizacji geograficznej odwiedzającego.
  • User-Agent Cloaking – to technika, która opiera się na analizie informacji przesyłanych w nagłówkach HTTP, takich jak User-Agent. Może zostać zastosowana do ukrycia treści przed robotami indeksującymi strony.
  • JavaScript Cloaking – sposób wykorzystujący skrypty JavaScript do maskowania zawartości strony przed algorytmami wyszukiwarek, które nie są w stanie ich odczytać. Dzięki temu można np. ukryć linki czy elementy witryny, które mają negatywny wpływ na działania SEO.
Przeczytaj również:  O tym się mówi - Nowinki prosto z największej konferencji Google I/O 2018

Dlaczego nie warto stosować cloakingu?

Znasz już metody działania cloakingu w SEO i z pewnością zdajesz już sobie sprawę, dlaczego jest on uważany za nieetyczną praktykę – w końcu wprowadza w błąd zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarkę Google oraz inne. To sprawia, że internauci mogą trafić na zawartość, która nie spełnia ich oczekiwań, a roboty są zmuszone do indeksowania witryn o niskiej jakości. W rezultacie, strony stosujące cloaking mogą zyskać przewagę nad tymi, które przestrzegają wytycznych Google i oferują wartościowe treści.

Warto jednak dodać, że np. wyszukiwarka stale udoskonala swoje algorytmy, aby wykrywać i karać strony stosujące metody cloaking SEO. Kara może polegać na obniżeniu pozycji witryny w rankingu, a nawet na całkowitym usunięciu jej z indeksu wyszukiwarki. W związku z tym wszelkie tego rodzaju działania Black Hat SEO mogą być ryzykowne dla długoterminowego sukcesu strony.

Nowe wezwanie do działania

Skutki stosowania cloakingu konsekwencje i zagrożenia

Czy wiesz, co grozi za działania ukrywające treści w witrynie? Choć różne rodzaje cloakingu mogły kiedyś należeć do skutecznych metod pozycjonowania stron, to dziś warto zastanowić się nad konsekwencjami oraz długofalowymi efektami stosowania tej strategii.

Kara w wynikach wyszukiwania w efekcie cloaking SEO

Czy istnieją dozwolone metody cloakingu SEO? Nie, dlatego musisz pamiętać, że zastosowanie tej techniki może prowadzić do kar ze strony wyszukiwarek, takich jak Google. Algorytmy są coraz bardziej zaawansowane i skuteczne w wykrywaniu nieuczciwych praktyk, co może skutkować spadkiem pozycji strony w wynikach wyszukiwania lub nawet jej całkowitym zablokowaniem. Tym samym, długofalowe korzyści z pozyskania większej liczby użytkowników zostają zniwelowane.

Przeczytaj również:  #BrightonSEO – byliśmy, słuchaliśmy, opowiadamy

Utrata zaufania u potencjalnych klientów a strony stosujące cloaking

Wiesz już, jaki jest wpływ cloakingu na pozycjonowanie. Jednak kolejnym poważnym skutkiem stosowania tej techniki będzie utrata zaufania użytkowników. Gdy internauci odkryją, że treść prezentowana im na stronie nie jest rzeczywista i wiarygodna, mogą zacząć wątpić w jakość całej witryny. W efekcie, nawet jeśli początkowo uda Ci się przyciągnąć więcej odwiedzających, w dłuższej perspektywie może to prowadzić do spadku liczby stałych czytelników.

Naruszenie zasad etyki za cloaking w SEO

Cloaking w SEO jest również techniką, która narusza zasady etyki. Dobre praktyki pozycjonowania polegają na dostarczaniu wartościowej i spójnej treści zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących. Stosowanie takich sztuczek, jak ukryty tekst, podważa zaufanie do całej branży i może prowadzić do negatywnego odbioru witryny przez społeczność internetową.

Pamiętaj, że w ramach optymalizacji stron internetowych zaleca się stosowanie dozwolonych praktyk SEO, takich jak poprawa struktury serwisu, tworzenie wartościowych treści czy zdobywanie naturalnych linków. Dzięki temu witryna będzie mogła osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jednocześnie budując zaufanie użytkowników i zapewniając im satysfakcjonujące doświadczenia online.

Alternatywa dla cloakingu SEO

Pozycjonowanie bez działań cloakingu SEO zapewniają doradcy internetowi. Współpracując z WeNet, masz pewność, że specjaliści zadbają o każdy aspekt działań ważny dla wyszukiwarki: od optymalizacji technicznej, przez linkowanie zewnętrzne, po marketing treści. Sprawdź kompleksową ofertę dla MŚP jeszcze dziś i zwiększ widoczność swojej strony w sieci.

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułNa czym polega rebranding?
Następny artykułCache – co to jest pamięć podręczna na stronie internetowej?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here