Double Opt-in – co to jest?

0
184

Coraz większa liczba regulacji prawnych dotyczących ochrony i przetwarzania danych osobowych sprawia, że rośnie świadomość internautów na temat ich prywatności. To powoduje, że przedsiębiorcy coraz częściej zmagają się z wyzwaniem dotyczącym legalnej i skutecznej komunikacji z klientami. Prowadzisz e-mail marketing? Wysyłasz wiadomości do swoich odbiorców? Jednym z rozwiązań, które możesz zastosować, jest standard Double Opt-in. W artykule przyjrzymy się bliżej temu mechanizmowi, omówimy jego zalety i wady oraz porównamy go z alternatywnym podejściem, jakim jest Single Opt-in.

Co to jest Double Opt-in i czy powinno korzystać się z tej funkcji?

Czy wiesz, co charakteryzuje skuteczny e-mail marketing w biznesie? Będzie to z pewnością jakość, dokładność i zaufanie, którym obdarzył firmę użytkownik godzący się na otrzymywanie informacji handlowych. Choć możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, to istnieje narzędzie, które może pomóc Ci zapewnić te trzy istotne cechy – a jest nim system Double Opt-in.

Wykorzystanie tej funkcji to jeden z fundamentalnych kroków, jakie podejmują firmy, aby budować skuteczne i autentyczne relacje z klientami. To praktyka, która zmienia sposób, w jaki subskrybenci dołączają do konkretnej listy mailingowej przedsiębiorstwa.

Czym jest Double Opt-in? To proces wykorzystywany w e-mail marketingu, którego celem jest potwierdzenie, że osoba chcąca dołączyć do listy subskrybentów jest zainteresowana otrzymywaniem wiadomości marketingowych od danej firmy. Dzięki tej praktyce można uniknąć sytuacji, w której internauta niechcący trafia na listę odbiorców i otrzymuje na podany adres niepożądane e-maile.

Przeczytaj również:  Jak połączyć firmowy adres email z Google – 2 proste kroki do osiągnięcia sukcesu

Jak działa Double Opt-in, czyli konfigurowanie podwójnej zgody?

Podstawowy mechanizm Double Opt-in polega na podwójnej weryfikacji, czyli dwukrotnym potwierdzeniu subskrypcji przez osobę zainteresowaną.

Pierwszą akcją jest podanie adresu e-mail na stronie internetowej firmy lub w innym miejscu, gdzie został dodany formularz zapisu do listy mailingowej. Następnie potencjalny subskrybent otrzymuje e-mail potwierdzający zapis. W wiadomości znajduje się zazwyczaj link aktywacyjny lub przycisk, który należy kliknąć, aby wyrazić zgodę na otrzymywanie newsletterów czy innych wiadomości marketingowych.

Jak więc widzisz, system Double Opt-in wymaga od subskrybenta aktywnego udziału w procesie potwierdzenia subskrypcji. Dzięki temu można zweryfikować, że osoba faktycznie chce dołączyć do listy odbiorców i otrzymywać informacje od firmy. Jest to ważne dla obu stron – przedsiębiorstwo może zbudować jakościową listę mailingową, a subskrybent nie otrzymuje niechcianych wiadomości na adres mailowy.

Promuj swoją firmę

Wskaźnik Double Opt-in – korzyści wdrożenia a przesyłanie maili marketingowych

Zastanawiasz się, czy warto wprowadzić standard Double Opt-in do strategii komunikacji z odbiorcami? Oczywiście, że tak! Taka strategia przynosi szereg korzyści, zarówno dla nadawców, jak i samych użytkowników.

Przede wszystkim pamiętaj, że model podwójnej weryfikacji daje pewność, że osoby zapisane do listy odbiorców rzeczywiście wyraziły zgodę na otrzymywanie newsletterów czy innych wiadomości. Daje to podstawę do twierdzenia, że budowanie bazy danych przebiegło w pełni legalnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. To może pomóc Ci np. w uniknięciu kar RODO.

Nie można zapominać, że proces Double Opt-in pozwala na eliminację przypadkowych lub nieprawidłowych kontaktów z listy odbiorców. Uchronisz się w ten sposób przed wysyłką na nieistniejące adresy e-mail. Dzięki temu jako przedsiębiorca możesz skupić się na komunikacji z rzeczywiście zainteresowanymi klientami, co przekłada się w większości przypadków na lepsze wyniki kampanii marketingowych oraz wyższy wskaźnik otwarć i kliknięć w przesyłanych wiadomościach np. do odbiorców newslettera.

Przeczytaj również:  Jak zwiększyć konwersję e-mail marketingu?

Wady i zalety Double Opt–in przy zbieraniu zgód

Wiesz już, jak działa Double Opt-in. Czas poznać konkretne korzyści i problemy związane z zastosowaniem podwójnej weryfikacji adresu.

Zalety Double Opt-in i czy warto stosować potwierdzenia subskrypcji?

Co działa na korzyść Double Opt-in? Uzyskanie podwójnej zgody użytkownika na przesyłanie maili marketingowych to sposób na uzyskanie większej pewności co do legalności bazy danych, która składa się z osób rzeczywiście zainteresowanych ofertą firmy. Proces pozwala upewnić się, że subskrybent wyraził zgodę świadomie i dobrowolnie. Dzięki takiej weryfikacji adresów przedsiębiorcy mogą być pewni, że ich wiadomości trafią do odbiorców, którzy faktycznie chcą je otrzymywać.

Wszystko to sprawia, że prawdopodobieństwo wysokiej skuteczności kampanii marketingowej jest znacznie większe niż w przypadku listy subskrybentów zgromadzonych w oparciu o metodę Single Opt-in (o tym w dalszej części tekstu). Ale to jeszcze nie wszystko! Warto wykorzystywać Double Opt-in, ponieważ pozytywnie wpłynie to na wizerunek firmy i umożliwi uzyskanie bardziej precyzyjnych danych na temat efektów prowadzonych działań.

Wady Double Opt-in

Rozważasz stosowanie metody Double Opt-in? Pamiętaj, że wymaganie podwójnej zgody – najpierw poprzez podanie w formularzu zapisu swojego adresu e-mail, a następnie deklarując decyzję, klikając link w wiadomości potwierdzającej subskrypcję – może okazać się dla użytkowników procesem czasochłonnym i skomplikowanym. Może to skutkować np. mniejszym zainteresowaniem zapisem do newslettera. Jak widzisz, taka metoda rejestracji ma też wady.   

Ponadto istnieje ryzyko, że wiadomości zawierające link potwierdzający subskrypcję trafią do folderu ze spamem lub zostaną przypadkowo usunięte przez odbiorców newslettera. Taka sytuacja może uniemożliwić wyrażenie zgody potencjalnego klienta na zapisanie się do listy mailingowej, co z kolei może prowadzić do utraty możliwości otrzymywania wiadomości.

Przeczytaj również:  Profesjonalna stopka mailowa – jak ją zaprojektować?

Musisz więc pamiętać, że model Double Opt-in ma zarówno swoje zalety, jak i wady. Zanim podejmiesz decyzję o wyborze tej metody rejestracji klientów do listy marketingowej, musisz dokładnie przeanalizować specyfikę swojej działalności oraz oczekiwania odbiorców.

Promocja firmy na lokalnym rynku? Rozpocznij już teraz

Double czy Single Opt-in – co wybrać?

Do pozyskiwania subskrybentów najczęściej stosowane są dwie metody Single i Double Opt-in.

Opisaliśmy już dokładnie jeden z tych modeli, dzięki czemu wiesz, że proces Double Opt-in jest czasochłonny, ale niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim eliminuje ryzyko pozyskiwania nieświadomych subskrybentów oraz przypadkowych adresów email.

Z pewnością chcesz się wiec dowiedzieć, co to jest Single Opt-in? Ten system polega na jednokrotnym potwierdzeniu adresu i chęci otrzymywania wiadomości od nadawcy poprzez podanie w formularzu na stronie internetowej wymaganych informacji. Ten sposób wyrażenia zgody jest prostszy i szybszy, jednak niesie ze sobą większe ryzyko pozyskania nieodpowiednich odbiorców.

Wiedząc, czym jest Single Opt-in, możesz chcieć postawić na prostsze z rozwiązań, ale pamiętaj, że wraz z pozyskaniem dużej liczby przypadkowych subskrybentów, maleje skuteczność działań marketingowych. Co więcej, w przypadku naruszenia prywatności odbiorców, Twoja firma może ponieść poważne konsekwencje prawne.

Dlatego też, jeśli zależy Ci na prowadzeniu skutecznego e-mail marketingu i budowaniu wartościowej bazy danych, to warto używać Double Opt-in i poświęcić trochę więcej czasu na pozyskanie zgody użytkownika. W ten sposób unikniesz niepotrzebnego ryzyka i zbudujesz listę subskrybentów, której wartość będzie przekładać się na realne korzyści dla Twojej firmy. Możesz skorzystać w tym celu z pomocy WeNet. Doradcy internetowi pomogą Ci wykorzystać potencjał e-mail marketingu. Wypełnij formularz na stronie i poznaj szczegóły.

Nowe wezwanie do działania
Rate this post
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułAbove the Fold – co to jest?
Następny artykułJak przygotować e-sklep na Black Friday? Przydatne porady

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here