Jak Google Analytics 4 zmieni sposób patrzenia na dane użytkowników?

4
516

Jak_Google_Analytics_4_zmieni_sposob_patrzenia_na_dane_uzytkownikow

Wyszukiwarka udostępnia właścicielom stron oraz sklepów internetowych wiele darmowych narzędzi, które umożliwiają szeroką analizę działań z zakresu marketingu cyfrowego. Stale je również udoskonala, co potwierdza fakt, że od 1 lipca 2023 Universal Analytics (podstawowa wersja Google Analytics) przestanie zbierać dane i zostanie zastąpiona Google Analytics 4. Z pewnością zastanawiasz się, co to oznacza dla Twojego biznesu. Na to i wiele innych pytań dotyczących GA4 znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.

Co to jest Google Analytics 4?

Prowadzisz działalność w sieci? Jeśli tak, to z pewnością znasz Google Analytics – to najpopularniejsze i jednocześnie darmowe narzędzie od wyszukiwarki, które umożliwia skuteczną analizę ruchu i zachowań użytkowników odwiedzających strony WWW. Dla wielu przedsiębiorców oprogramowanie stało się kluczowym elementem marketingowej strategii marki w Internecie. 14 października 2020 roku została zaprezentowana jego nowa wersja, czyli Google Analytics 4.

Dziś wiemy już, że 1 lipca 2023 roku GA4 zastąpi Universal Analytics, czyli podstawową wersję Google Analytics, która dokładnie tego dnia zostanie zamknięta. Aktualizacja ta oznacza zupełnie nowe spojrzenie na pomiar i analizę danych. Wynika z tendencji, które możemy obecnie obserwować w sieci – od zmieniających się zachowań konsumentów, przez zmiany w zakresie polityki prywatności, po coraz popularniejsze zjawisko przenoszenia biznesu do Internetu.

Czym jest więc Google Analytics 4? Jest to rebranding, rozszerzenie i rozbudowanie usługi Aplikacje + Internet, która została wdrożona w 2019 roku. Narzędzie GA4 dostosowano do zmian zachodzących online, dzięki czemu gwarantuje dostęp do dokładniejszych danych o użytkownikach. W tym celu wykorzystuje takie opcje jak śledzenie międzyplatformowe czy dane oparte na sztucznej inteligencji.

Nie bez powodów o Google Analytics 4 mówi się jako o nowym wymiarze analityki. Jest to bowiem oprogramowanie elastyczne i dopasowane do potrzeb biznesu. Pozwala jeszcze dokładniej i skutecznej analizować ruch sieciowy oraz zachowania konsumenckie na stronie WWW. Jeśli chcesz zyskać przewagę nad konkurencją w branży, to musisz już teraz zacząć korzystać z GA4.

Google Analytics Universal a Google Analytics 4 – różnice i kluczowe zmiany

O usłudze Google Analytics 4 od października 2020 roku mówią wszyscy. Jednak niewiele osób tak naprawdę wie, czym różni się od Universal Analytics. Zanim wdrożysz więc nową wersję narzędzia, to sprawdź, jakie funkcje pojawiły się w GA4 oraz czym różnią się od siebie oba oprogramowania.

Przeczytaj również:  Kup w Google - usługa, która niebawem namiesza w ecommerce

1. Wygląd panelu

Najnowsza wersja Google Analytics nadal bazuje na swoim poprzedniku. To zaś sprawia, że korzystając z tej technologii, nie powinniśmy czuć się zagubieni. Zmiany, które zaszły w widoku głównym, czyli interfejsie są jednak dość znaczące. Zgodnie z nowym modelem zbierania danych (o którym piszemy w dalszej części tekstu) została uproszczona nawigacja, aby zamiast na sesjach skupić się na ścieżkach i zdarzeniach użytkowników.

Zmiany są widoczne już na pierwszy rzut oka – dwustopniowe drzewo zastąpiono wysuwanym sliderem. Zawiera on np. zupełnie nowe rubryki, które porządkują raporty oraz funkcjonalności usługi. W GA4 uproszczono nie tylko wygląd raportów, ale również całą strukturę konta. Zamiast obecnych wcześniej widoków znajdziemy strumienie danych.

Google_Analytics_4_wyglad_panelu

Interfejs Google Analytics 4

2. Sposób raportowania

Dynamiczny rozwój narzędzia GA4 potwierdza również modyfikacja sposobu raportowania. Liczba dostępnych opcji może wydawać się z pozoru uboższa. Wynika to z faktu, że dostępne dotychczas raporty zostały skupione w ramach jednego dokumentu, który wyczerpuje temat danego zagadnienia. Do tego część sekcji została wymieniona, a niektóre z nich usunięte ze względu na dość niską użyteczność.

W GA4 znajdziemy raporty zorientowane na użytkownika. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że zrezygnowano ze stosowanej w poprzednich wersjach Google Analytics analizy ABC („Acquisition” – pozyskiwanie, „Behaviour” – zachowanie, „Conversion” – konwersja). Obecnie raporty porządkowane są według cyklu życia klienta, który prezentuje się następująco:

  • „Pozyskiwanie”,
  • „Zaangażowanie”,
  • „Generowanie przychodu”,
  • „Utrzymanie”.

Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymujemy w jednym miejscu kompleksowy przegląd najważniejszych danych dotyczących kluczowych etapów customer journey (cyklu życia klienta). W nowej wersji panelu poza wspomnianymi już sekcjami „Analiza” i „Cykl życia” znajdziemy również zakładki „Użytkownik” oraz „Zdarzenia”. menu_w_Universal_Analytics

Menu w Universal Analytics

Menu_w_GA4

Menu w Google Analytics 4

3. Nowy model zbierania danych

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, Google Analytics 4 odznacza się innym sposobem zbierania, filtrowania, przechowywania i raportowania danych w porównaniu do standardowych działań w poprzednich wersjach narzędzia. W GA4 nacisk położony jest na użytkownika, a każde jego działanie w aplikacji mobilnej lub na stronie WWW (np. kliknięcie w link) identyfikowane jest jako zdarzenie.

Na znaczeniu straciły więc sesje oraz odsłony, czyli metryki znane z Universal Analytics. W nowej wersji nie znajdziemy również informacji na temat współczynnika odrzuceń.  Mierzenie danych jest więc obecnie łatwiejsze – szczególnie ze względu na konieczność analizy zachowań użytkowników na różnych platformach.

Przeczytaj również:  Reklama na stronie internetowej – co musisz wiedzieć?

Podsumowując – do tej pory śledzenie podroży użytkownika na stronie internetowej czy w aplikacji mobilnej było powiązane z adresami URL. Obecnie zaś wiąże się ze zdarzeniami. Działa to w ten sposób, że jeśli odbiorca zapisze się do newslettera, a Ty ustalisz to zdarzenie jako cel, to możesz sprawdzić, co taki użytkownik robi w Twojej witrynie, zanim dokona konwersji. Dzięki temu dopasujesz serwis do potrzeb potencjalnych klientów.

4. Śledzenie APP + WEB

Obecnie mamy do czynienia z dwoma ciekawymi tendencjami, które mają duży wpływ na proces zakupowy konsumentów. Pierwszą z nich jest zjawisko cross-device, czyli wykorzystywanie wielu urządzeń podczas podejmowania decyzji o kupnie produktu lub usługi. Drugi trend określany jako multichannel opiera się na wykorzystywaniu różnych kanałów dotarcia, aby porównać oferty, opcje i ceny przed zakupem.

Odpowiedzią na obie tendencje jest Google Analytics 4, który łączy świat WEB i APP. Dzięki temu w ramach jednego narzędzia można mierzyć i analizować interakcje użytkowników w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej firmy. A to wszystko dzięki usprawnionej identyfikacji odbiorców. Universal Analytics bazował na identyfikatorze urządzenia (plik cookie), GA4 wykorzystuje zaś kolejne dwa źródła pozyskiwania danych:

  • Google Signals – automatycznie zbierane dane od użytkowników, którzy włączyli personalizację reklam internetowych;
  • User ID – dostarczane przez marketerów unikalne identyfikatory użytkowników.

Taka synergia danych to ważny krok w kierunku wielopoziomowej analizy, która nie była dostępna w poprzednich wersjach Google Analytics.

Co wyróżnia Google Analytics 4?

Informacja o tym, że już 1 lipca 2023 Universal Analytics przestanie zbierać dane, powoduje, że nie musisz zastanawiać się, czy warto zacząć korzystać z Google Analytics 4 – obecnie staje się to wręcz koniecznością. Powyżej przedstawiliśmy kilka z wielu zmian, które wdrożono w nowej wersji narzędzia, ale to jeszcze nie wszystko. Wśród nowości warto wskazać również:

  • predictive metrics (metryki predykcyjne)

Nowa wersja Google Analytics oferuje narzędzia, które pozwalają przewidywać trendy i zdarzenia, które się jeszcze nie wykonały. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji tzw. metryki predykcyjne dostarczają informacji o prawdopodobieństwie konwersji.

Przeczytaj również:  Jak obliczyć CPL (Cost Per Lead)?

Oprócz zebranych danych uzyskujesz więc listy marketingowe wygenerowane systemowo, które wskazują użytkowników najbardziej skłonnych do zakupu. To szczególnie przydatna funkcja, jeśli posiadasz własny sklep internetowy.

  • współczynnik zaangażowania

W GA4 występujący w poprzednich wersjach narzędzia współczynnik odrzuceń zastąpiono współczynnikiem zaangażowania. Nowy wskaźnik określa sesję zaangażowaną, czyli taką, w której użytkownik spełnił co najmniej jeden z następujących warunków: spędził w witrynie lub aplikacji minimum 10 sekund / wyświetlił minimum 2 ekrany czy strony / dokonał konwersji. To jeden z czynników skutecznego SEO.

  • kontrola RODO i doszacowanie danych

W nowej wersji narzędzia wprowadzono opcje, które pomagają w przestrzeganiu przepisów RODO. Jest nią m.in. możliwość przesłania zgłoszenia z prośbą o usunięcie danych. Ponadto w związku z ograniczeniem dostępu do informacji, Google stawia na uczenie maszynowe, które wypełni luki powstałe w wyniku braku danych.

Google Analytics 4 – podsumowanie

Jak widzisz, Google Analytics w czwartej wersji oferuje wiele nowości – od zmian w interfejsie użytkownika, przez usprawnioną identyfikację odbiorców, po odmieniony model zbierania danych. Odświeżona wersja narzędzia jest więc sporym krokiem naprzód i odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość online.

GA4 to zupełnie nowe spojrzenie na pomiar i analizę danych. Co najważniejsze, pozwala przejść od koncentracji na pojedynczej interakcji np. wizyty, do zarządzania całościową relacją z użytkownikiem. To dobra okazja do zmiany prowadzonych dotychczas działań marketingowych.

Jeśli potrzebujesz pomocy, by rozwinąć swój biznes online, to skorzystaj z usług agencji reklamowej WeNet. Specjaliści zaoferują Ci nowoczesne rozwiązania, dzięki którym wyróżnisz się na tle konkurencji, wdrożysz skuteczną kampanię reklamową i dotrzesz do większej liczby klientów. Wejdź na WeNet.pl i poznaj szczegóły oferty.

Źródła: Google Marketing Platform: Introducing the new Google Analytics, Analytics: Pomoc

5/5 - (1 vote)

4 KOMENTARZE

  1. Wydaje mi się, że w tym zdaniu jest błąd:
    Nowy wskaźnik określa sesję zaangażowaną, czyli taką, w której użytkownik spędził w witrynie lub aplikacji minimum 10 sekund, wyświetlił co najmniej 2 ekrany czy strony i dokonał konwersji.

    Zdanie sformułowane jest w ten sposób, że muszą zajść wszystkie te okoliczności łącznie, tymczasem wydaje mi się, że wystarczy, że wystąpi jakakolwiek pojedynczo.

    • Rzeczywiście tak sformułowane zdanie może wprowadzić w błąd. Już poprawiamy i dziękujemy za reakcję. Pozdrawiamy – zespół WeNet.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here