Istotna zmiana w Google Analitycs – usunięcie informacji o usługodawcy i domenie sieciowej

0
914

4 lutego 2020 r. wprowadzona została bardzo istotna zmiana skutkiem, której usunięto informację o usługodawcy i domenie sieci w Google Analitycs. To niewątpliwie niemałe zaskoczenie dla wszystkich użytkowników GA, zwłaszcza że Google nie poinformował wcześniej o swojej decyzji i zmianach, które szykuje.

Usługodawca oraz domena sieci w Google Analitycs – jaka była ich rola?

Przypomnijmy krótko, że za każdym razem, gdy ktoś odwiedza witrynę śledzoną przez Google Analytics, przeglądarka wysyła do Google Analytics informacje na temat odwiedzanej strony i samego użytkownika. Informacje te zawierają adres IP odwiedzającego, stąd Google Analytics uzyskuje dane o lokalizacji użytkownika, tj. kraj i miasto.

Przed zmianą z 4 lutego, o której wspomniałam powyżej, Google Analitycs wykorzystywał także adres IP osoby odwiedzającej stronę po to, aby uzyskać informacją o usługodawcy i domenie sieciowej. Informacje dotyczące usługodawcy były o tyle istotne, że wskazywały kto jest właścicielem lub rejestrującym sieć IP odwiedzającego. Domena sieciowa natomiast pokazuje informacje na temat zwrotnego adresu IP, czyli w uproszczeniu: domenę usługodawcy. Zarówno informacja o usługodawcy, jak również o domenie sieciowej były bardzo istotne, bo przez lata dostarczały marketerom cennych informacji o odwiedzających witrynę. Po 4 lutego  możliwości skorzystania z takich danych zniknęły. Przyczyną takich decyzji mogą być (ale nie muszą) wytyczne RODO.

Przeczytaj również:  Marketing niszowy – najważniejsze informacje

Tylko IP

Za pomocą jedynie adresu IP nie można rozpoznać danych osobowych odwiedzającego, ale w pełni możliwe jest rozpoznanie informacji o zarejestrowanej sieci należącej do organizacji, z której korzysta odwiedzający.

Mimo, że jak wspomniano nie ma możliwości zidentyfikowania odwiedzającego, nadal bardzo cenna pozostaje informacja na temat sieci firmowej, którą dana osoba użytkowała, a to w połączeniu z zachowaniem użytkownika na stronie WWW (odwiedzone przez niego strony, czas spędzony na nich) daje bardzo wartościowe informacje marketingowe i sprzedażowe dotyczące tej konkretnej firmy czy organizacji.

Skąd decyzja o zmianie?

Tego tak naprawdę nikt nie wie, pozostają jedynie domysły i spekulacje. Teorii jest wiele, a jedna jest taka, że niewielu korzystało z informacji o usługodawcy i domenie sieci, dlatego Google postanowił przestać je obsługiwać. Inna teoria mówi, że  nastąpiła pewna zmiana we współpracy między Google, a dostawcami danych IP, zmuszając w ten sposób Google do podjęcia takiej, a nie innej decyzji. Jedną z teorii może być także wspomniane już wcześniej RODO, które nakłada określone obowiązki na podmiotach gromadzących i przetwarzających dane. Pewne jest natomiast, że sam sposób wprowadzenia zamiany, a ściślej mówiąc – brak uprzedniej informacji na ten temat – jest daleki od właściwego.

Przeczytaj również:  Model AIDA – jak ocenić reakcje klientów na reklamę?

Jaki wpływ na użytkowników GA? 

Decyzja dotycząca usunięcia danych o usługodawcy oraz domenie sieciowej z GA na pewno nie przeszła wśród użytkowników bez echa – zwłaszcza, że Google podjął ją bez żadnego uprzedzenia. Osobom jednak, dla których dane te były szczególnie ważne i potrzebne, pozostaje np. zainwestowanie w inne technologie, które dostarczają podobne dane.

 

 

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here