Według najnowszego raportu Digital 2020 opublikowanego przez DataReportal, polscy internauci codziennie korzystają z internetu aż przez 6 godzin i 26 minuty. To całkiem sporo. Okazuje się, że nie tylko przeglądają pocztę, ale przede wszystkim szukają produktów i usług – tak robi ponad 77% badanych według GUS. Zastanawiasz się, jak sprawić, by potencjalni klienci trafili na Twoją stronę? Dowiedz się, na czym dokładnie polega pozycjonowanie strony www.
Punkt A, techniczna optymalizacja strony
Optymalizacja techniczna strony jest jednym z najważniejszych działań SEO. Jej celem jest przede wszystkim osiągnięcie lepszej widoczności witryny w Google, a także przystosowania strony, by była bardziej przyjazna dla użytkownika. Warto zaznaczyć, że pozycjonowanie opiera się na działaniach on-site oraz off-site. Techniczna optymalizacja należy właśnie do tych pierwszych działań.
Jakie są elementy optymalizacji technicznej?
Chcesz, by Twoja strona osiągnęła wysoką pozycję w wyszukiwarce? Koniecznie zadbaj o poprawnie zoptymalizowaną stronę. Działania optymalizacyjne obejmują kilka istotnym elementów. Na pozycję w Google wpływa szereg czynników, a wśród nich należy wymienić m.in.:
1. Prędkość ładowania strony
Czy wiesz, że 40% internautów już po 3 sekundach opuści stronę z powodu zbyt długiego jej ładowania? Nikt nie lubi tracić czasu, prawda? Nie każ więc czekać użytkownikom Twojej strony internetowej i koniecznie zadbaj o jej szybkie ładowanie. Jeśli tego nie zrobisz, nie tylko możesz stracić szansę na zyskanie potencjalnych klientów. Możesz także utracić dobrą pozycję w wyszukiwarce. Google zbyt powolne ładowanie uznaje za znak, że strona nie jest poprawnie zoptymalizowana. Efekt? Strona ląduje na dole wyników, a Twoja konkurencja idzie w górę. Dostępne są narzędzia, które pozwolą Ci sprawdzić, ile straciłeś przez zbyt wolno ładującą się stronę www.
2. Responsywność strony
Czy kojarzysz pojęcie Mobile First Index? To algorytm Google, którego celem jest indeksowanie mobilnej wersji strony. Jak czytamy w oficjalnych komunikatach już od dłuższego czasu Google premiuje strony mobilne w kolejce do indeksowania witryny. Nic w tym zaskakującego, w końcu już od dłuższego czasu telefony i tablety wyprzedzają w badaniach komputery stacjonarne i laptopy. Korzystanie z urządzeń przenośnych jest przecież takie szybkie i wygodne.
Według raportu Gemius w styczniu 2020 roku 23,9 miliona osób w Polsce przeglądało internet na urządzeń mobilnych, a 56% to użytkownicy telefonów. Twoja strona wciąż nie wyświetla się poprawnie na ekranach smartfonów? Koniecznie zadbaj o jej responsywność. Przyniesie to Twojej stronie same korzyści. To ważne nie tylko dla wygody użytkownika, ale także pod kątem SEO.
3. Poprawna indeksacja strony – linkowanie wewnętrzne, mapa strony
Indeksowanie stron jest to proces polegający na zapisywaniu adresów URL, które odwiedził Googlebot. Odwiedzone adresy zapisywane są w bazie danych Google. Roboty przetwarzają wszystkie treści dostępne w internecie, a przede wszystkim skupiają się na takich elementach jak nagłówki czy linki. Na podstawie skanowanej treści są w stanie zweryfikować tematykę konkretnej witryny i dzięki temu odpowiednio przyporządkować dany serwis w indeksie. Zastanawiasz się, jak możesz przyspieszyć ten proces?
Podstawą jest przejrzysta struktura strony, a także umiejętnie przeprowadzone działania opierające się na linkowaniu wewnętrznym. Linkowanie wewnętrzne jest jednym w ważnych elementów pozycjonowania. Polega na łączeniu poszczególnych podstron w witrynie. Przynosi to dwie istotne korzyści – z jednej strony ułatwia proces indeksowania strony przez roboty, a z drugiej pozwala użytkownikowi na bezproblemową nawigację i zmniejsza ryzyko porzuceń. A więc zyskasz nie tylko na pozycji w wyszukiwarce, ale także w oczach potencjalnych klientów, którzy odwiedzą Twoją stronę.
Co jeszcze możesz zrobić, aby ułatwić indeksację swojej nowej strony www? Rozwiązanie to stworzenie Sitemapy. Mapa strony to plik, w którym znajduje się lista adresów URL witryny. To istotna informacja dla robotów Google. Najpopularniejszym formatem mapy witryny jest XML. Sitemapy XML są automatycznie generowane przez wszystkie znane CMS-y. Poza tym nie możesz zapomnieć o przesłaniu mapy do Google. W tym celu wykorzystaj Google Search Console. Jeszcze jednym sposobem na przyspieszenie indeksacji najważniejszych stron jest użycie pliku robots.txt.
4. Działające linki i przekierowania
Już wiesz, że internauci nie lubią wolno ładujących się stron i takich, po których trudno się poruszać. Pomyśl, co jest jeszcze bardziej irytujące? Znajdujesz ciekawy wynik, klikasz, a tu… wielkie nic – strony brak. Cenne sekundy zmarnowane i trzeba szukać dalej. Czym jest błąd 404? To kod błędu zwracany przez serwer, w przypadku gdy użytkownik trafia na stronę, która nie istnieje.
Nie tylko Twoi potencjalni klienci nie lubią czuć rozczarowania. Nie lubią tego również roboty Google. Jeśli usuniesz jakąś podstronę, koniecznie ustaw przekierowanie na stronę działającą, a wtedy zadowolisz i użytkowników, i roboty wyszukiwarki. Rekomendowane jest użycie przekierowań 301. Komunikaty o błędzie 404 możesz sprawdzić za pomocą takich narzędzi jak Screaming Frog czy Sitebulb.
- Bezpieczna witryna
Jeśli chcesz, by Twoja witryny była bezpieczna, musisz zadbać, by była prawidłowo zoptymalizowana technicznie. Ważne jest wdrożenie HTTPS. Certyfikat SSL zapewnia, że żadne dane nie zostaną przechwycone między przeglądarką a witryną, nawet tak poufne jak np. dane do logowania. A nawet jeśli dojdzie do ich przechwycenia, będą szyfrowane. Chyba nie trzeba przekonywać, dlaczego to takie istotne? Dzięki temu zdobędziesz zaufanie użytkownika i wyższą pozycję w wyszukiwarce – Google premiuje strony zabezpieczone certyfikatem SSL.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
6. Unikalność – wyeliminowanie kopii treści
Jaki jest jeden z większych błędów, których nie możesz popełnić? Nigdy nie dopuść, by na Twojej stronie znalazła się kopia treści. Google zdecydowanie tego nie lubi. Koniecznie upewnij się, czy ta sama treść nie powtarza się na kilku podstronach. Zachowaj czujność, bo duplikacja może zdarzyć się przypadkowo w wyniku technicznego błędu. Jeśli chcesz rozwiązać ten problem, postaw na kanoniczne adresy URL.
Równie niebezpieczna co duplikacja treści jest kanibalizacja słów kluczowych. To sytuacja, gdy na to samo słowo kluczowe wyświetla nie jedna, a kilka stron danego serwisu. Takie zjawisko również może obniżyć pozycję w wyszukiwarce na konkretne zapytanie.
7. Właściwe nagłówki H1 i H2
Chcesz być wyżej w Google? Koniecznie zwróć uwagę na nagłówki H1 i H2. Nagłówek H1 to zazwyczaj tytuł konkretnej podstrony. Koniecznie umieść w nim słowo kluczowe – dobrze, gdy znajdzie się na samym początku. Trzymaj się zasady, by na stronie znajdował się tylko jeden nagłówek H1. Nagłówki niższego rzędu to nagłówki H2. Może być ich więcej niż jeden. Tu również warto umieścić frazę kluczową.
8. Odpowiednie Meta Title i Meta Description
Meta dane to informacje, które opisują zawartość strony i które pobierane są przez wyszukiwarkę. Należą do nich Title, Description, a także słowa kluczowe, które występują w treści strony. Meta Title znajdziesz w wynikach wyszukiwania jako link prowadzący do strony. Jest wyjątkowo istotny, bo wpływa na pozycję witryny w Google. Z kolei Meta Description wyświetla się pod tytułem. Chcesz przyciągnąć uwagę użytkownika? Zadbaj o ten element i przygotuj atrakcyjny opis.
9. Lokalne wyniki wyszukiwania
Chcesz dotrzeć do klientów w okolicy? Jeśli użytkownicy chcą znaleźć produkt lub usługę niedaleko siebie, intuicyjnie wpisują frazę wraz lokalizacją. Podczas pozycjonowania musisz więc zadbać o lokalne wyniki wyszukiwania. W umocnieniu pozycji na lokalnym rynku pomoże też wizytówka Google Moja Firma.
Punkt B, link building, czyli pozyskiwanie linków
Kolejnym ważnym czynnikiem dla Google są działania off-site, w tym pozyskiwanie linków przychodzących. Czym są linki przychodzące? To odnośniki do Twojej strony, które znajdują się na innych witrynach. Takich miejsc może być wiele. Linki mogą znajdować się m.in. w artykułach, recenzjach czy wypowiedziach na forach. Najlepiej, by były powiązane z tematyką Twojej strony.
Według raportu Link Building, w Polsce 2018 ponad 40% ankietowanych zakładało wzrost budżetu na link building w kolejnym roku. Specjaliści SEO nadal inwestują w pozyskiwanie linków. Co jednak teraz się liczy się najbardziej? Przede wszystkim jakość. Pozyskiwanie linków na szeroką skalę ze słabych źródeł to już przeszłość.
A więc, gdzie najlepiej umieszczać linki przychodzące? Internet daje przecież ogromne pole do popisu, ale w gąszczu informacji można się pogubić. Wydaje się, że najlepszych rozwiązaniem są artykuły sponsorowane na wartościowych serwisach, a także tzw. szeptanki na forach, najlepiej takich powiązanych tematycznie. Przede wszystkim musisz określić, jaki cel chcesz osiągnąć i na jakie słowa kluczowe chcesz poprawić swoją widoczność.
W poszukiwaniu dobrych źródeł linków wykorzystaj platformy contentowe, które przyspieszą i ułatwią cały proces. Oferują one możliwość filtrowania stron, więc bez problemu odnajdziesz interesujący się temat, a także sprawdzisz wykres widoczności. Wspierają również przygotowanie i publikację artykułu. Mają wiele zalet, ale z drugiej strony musisz liczyć się z tym, że z takich platform korzysta też Twoja konkurencja. Śledź więc profile linkowe swoich konkurentów i inspiruj się. W tym celu możesz wykorzystać narzędzie Ahrefs.
Punkt C, przygotowanie unikalnej treści pod SEO
Dobrej jakości content odgrywa niezwykle istotną rolę w pozycjonowaniu strony WWW. Google docenia wartościowe treści i w wynikach wyszukiwania umieszcza te najlepsze, czyli odpowiadające na pytania użytkowników. Chcesz, by treści na Twojej stronie były zgodne z wytycznymi Google? Trzymaj się kilku ważnych zasad.
Po pierwsze, wybierz konkretne słowo kluczowe i użyj go w tytule oraz przynajmniej w jednym z nagłówków. Fraza powinna znaleźć się również w innych elementach – treści strony, opisie grafik, Meta Desription i URL-u. Fraza główna to jednak nie wszystko. Koniecznie używaj w treści słów zależnych. To one budują tło dla najważniejszego słowa kluczowego.
Jak przygotować unikalne i wartościowe treści?
Znasz już podstawową zasadę dobierania głównego słowa kluczowego i słów zależnych. Poznaj jeszcze kilka ważnych wskazówek dotyczących budowania contentu:
1. Pozycja eksperta dzięki topical authority
Masz już treści na swojej stronie zbudowane na bazie konkretnych fraz. Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję, cały czas trzymaj rękę na pulsie i na bieżąco rozbudowuj swój serwis. Systematycznie publikuj wysokiej jakości specjalistyczne teksty i zostań ekspertem w branży. Celem Topical Authority jest dogłębne opisanie tematu. Nie wystarczy przygotowanie jednego artykułu. Jeśli chcesz zostać specjalistą i zyskać wysoką pozycję w Google, stwórz całą serię powiązanych artykułów, które w 100% wyczerpią temat.
2. Treści na czasie i evergreen
Dodawanie treści powinno być przeprowadzone z głową. Czas publikacji nie może być przypadkowy. Nie bieżąco sprawdzaj, czego w konkretnym czasie szukają użytkownicy i z wyprzedzeniem planuj kalendarz publikacji. Koniecznie zwróć uwagę na sezonowość, przykładowo artykuły o nartach sprawdzą się zimą, a o rowerach wiosną. Z drugiej strony nie zapominaj o tzw. treściach evergreen. Są uniwersalne, popyt jest na nie przez cały rok. Koniecznie sprawdź tematy, które dotyczą Twojej branży.
3. Wiarygodność dzięki user-generated content
Masz już wartościowy content, więc czy możesz coś jeszcze zrobić? Spróbuj zachęcić użytkowników do publikowania własnych treści. User-generated content to teksty cenne z punktu widzenia SEO. Są to wszelkie komentarze, opinie czy recenzje. Takie treści przynoszą dwie podstawowe korzyści – z jednej strony zyskujesz zaufanie w oczach użytkowników, którzy widzą, że inni doceniają Twój serwis, a z drugiej osiągasz wyższą pozycję w Google.
Źródło: Gemius/PBI za styczeń 2020, Gemius, 1.01.2020 – 31.01.2020, Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015-2019, Neil Patel Blog, Przewodniki Google, Raport Link Building w Polsce 2018, DataReportal