Jak właściwie działa wyszukiwarka Google? Wpisujemy do niej najbardziej prozaiczne hasła i – zgodnie z tym, co otrzymujemy i co widzimy – po mniej niż sekundzie – Google jest w stanie odpowiedzieć na nasze wątpliwości i wyszukać to, czego potrzebujemy. Jak to się dzieje, że Google rozumie różnicę w wyszukaniu “trychologia” oraz “trycholog” – w pierwszym przypadku winduje wyżej wyniki podobne do “kim jest trycholog”, a w drugim podpowiada trychologów w mojej okolicy?! Sprawdźmy dziś, jakie procesy wykonuje Google, by dostarczyć nam listę wyników wyszukiwania.
Mapowanie stron przez Google
Google widzi Internet i strona po stronie go kataloguje – układa w jeden wielki index. Sam Google porównuje go do ogromnych rozmiarów biblioteki z tysiącami działów i półek. Jeśli odwołam się do mojego ulubionego przykładu – fotografii – to “biblioteka” Google ma w dziale fotografia wiele woluminów: strony fotografów, strony poświęcone edukacji fotograficznej, e-sklepy ze sprzętem fotograficznym, strony poświęcone zdjęciom, strony poświęcone historii fotografii, strony uczelni fotograficznych, strony łączące modelki z fotografami, strony konkursów fotograficznych, strony magazynów fotograficznych… To jest duży dział – około 1 610 000 000 wyników w 0,67 s dla zapytania “fotografia”.
Jeśli akurat chcesz przejrzeć najbardziej uznane nazwiska w dziedzinie fotografii – przeciskanie się przez 1,6 miliarda wyników mogłoby przyprawić o zawrót głowy. Google musi więc przefiltrować tylko te strony do wyników, które pomogą znaleźć to, czego szukasz. Mapowanie stron przez Google to najprościej mówiąc przypisywanie stronom odpowiedniego kontekstu – żeby wyszukiwarka wiedziała, na jakie zapytanie ma wyświetlić wśród wyników wyszukiwania stronę poświęconą np. fotografii otworkowej. Pisaliśmy o tym więcej w cyklu: Czynniki rankingowe Google o działaniu fraz kontekstowych.
Algorytmy Google
Po wpisaniu w pasek wyszukiwarki hasła “fotografia otworkowa”, Google zagląda do swojego indexu, przegląda wszystkie strony o zbieżności tematu z zapytaniem i typuje rezultaty. W tym momencie do akcji wchodzi (cały na biało) algorytm rankujący Google albo ściślej: algorytmy, których zadaniem jest poukładać wszystkie pasujące wyniki w kolejności od najlepszych. Co jest “najlepsze”? Najlepsze znaczy w tym kontekście: najtrafniejsze, najbardziej aktualne, najbardziej wyczerpujące, najbardziej wiarygodne informacje dla użytkownika. Google do oceny stron używa Czynników Rankingowych Google – zachęcam do przeczytania cyklu dziesięciu postów o nich, który jest na naszym Blogu.
Czynniki rankingowe Google
Google ma swoje zasady, według których pewne strony wyświetla wyżej, a inne niżej w wynikach wyszukiwania. Jedne zasady są proste i da się je opisać w kilku słowach, innym poświęca się całe artykuły i analizy, a wciąż nie do końca jest jasne, jak właściwie działają.
Jednym z podstawowych czynników rankingowych Google jest obecność słowa kluczowego zapytania w strategicznym miejscu strony WWW. Jeśli szukam w Google “najlepszy obiektyw portretowy”, to Google podpowie mi najpierw wszystkie artykuły czy filmy, które w tytule zawierają dokładnie frazę “obiektyw portretowy” lub “obiektywy do portretów”. To przykład takiego czynnika rankingowego Google, który łatwo się tłumaczy i łatwo pojmuje. Kiedy piszemy artykuł o aktorce, która cierpi na bulimię, możemy próbować nazwać go poetycko: “Jeść albo nie jeść, oto jest pytanie” – jednak dla Google dużo bardziej czytelnym tytułem będzie prozaiczne: “Aktorzy i bulimia – problem, o którym się nie rozmawia”. Dlaczego? Ponieważ zawiera frazę “aktor”, “bulimia” oraz “problem” w tytule strony, a to odpowiednio zaindeksuje artykuł w bibliotece Google.
Innym przykładem czynnika rankingowego Google jest lokalizacja – inne wyniki uzyska Włoch, szukający w Google “latte” czy “roma”, a inne Polak. Najprawdopodobniej Włoch szuka mleka, a Polak – kawy z mlekiem, Włoch szuka Rzymu, a Polak – Teatru Roma. Tych zależności lokalizacyjnych w wyszukiwaniu jest więcej, niż wskazują na to różnice językowe między narodami – stąd lokalizacja użytkownika w wyszukiwaniu jest kluczowa dla wyniku.
Ważnym czynnikiem rankingowym Google jest czas publikacji, czyli aktualność. Kiedy szukamy wyniku meczu, Google podpowie nam najświeższe wyniki i strony. Tak dzieje się dla wszystkich zapytań o artykuły z kategorii wiadomości – im nowsze, tym aktualniejsze.
Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne, również jest czynnikiem! Dawniej strony www, na które się częściej powoływano (linkowano je), były uznawane przez Google jako te najbardziej wiarygodne. Dziś, wciąż to jeden z ważniejszych czynników Google, ale nie można samym linkowaniem zewnętrznym zbudować długotrwale wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Linkowanie dzielimy na zewnętrzne – kiedy inna strona linkuje do naszej oraz wewnętrzne – kiedy linkujemy podstrony tej samej strony między sobą.
Wynik wyszukiwania i ranking wyszukiwania
Dwie setki czynników rankingowych Google później – strony są ułożone w kolejności i podane użytkownikowi na tacy w formie listy począwszy od najlepszych do tych najmniej akuratnych. Wynik wyszukiwania często nas zaskakuje – “Dlaczego wpisując “fotografia portretowa Warszawa” nie widzę mojej strony internetowej? Przecież dokładnie o tym jest moja strona!” My to wiemy, ale czy zapewniliśmy użytkownikowi taką stronę, dzięki której on też to wie?
Aby pomóc twórcom stron www, sam Google podpowiada nam rozwiązania! Pierwsze to wytyczne oceny jakości stron www – z ang. Search Quality Rater Guidelines, szczególnie w punkcie 5.3 oraz 6.1 znajdziemy szczegółowe informacje o tym, co na stronie wpływa na ocenę jej rzetelności przez Google. Drugim przydatnym linkiem jest dostępna w polskiej wersji strona Jak działa wyszukiwarka Google, na której znajdziemy wiele praktycznych informacji do zastosowania.
Praca z wyszukiwarką Google pozwala zrozumieć, jak ona działa i co należy zapewnić użytkownikowi (i Google’owi) by znaleźć się na odpowiedniej półce i dziale w „bibliotece” Google. W rezultacie – by wyświetlać się wysoko na zapytania związane bezpośrednio z tematyką naszej strony www.