Macierz Eisenhowera – jak wykorzystać ją w planowaniu zadań?

0
177
Macierz Eisenhowera co to jest

Jako przedsiębiorca doskonale zdajesz sobie sprawę, że kluczem do sukcesu w prowadzeniu biznesu jest umiejętne zarządzanie czasem. Jednym z narzędzi, które może znacząco usprawnić planowanie zadań, jest macierz Eisenhowera. Pozwala ona na priorytetowe traktowanie zadań, umożliwiając jednocześnie zwiększenie produktywności oraz eliminowanie zbędnych czynności. W tym artykule postaramy się przybliżyć jej definicję, budowę oraz sposób tworzenia, a także omówimy wady i zalety stosowania tego narzędzia.

Definicja macierzy Eisenhowera i historia powstania

Czym jest macierz i jak powstała? Została stworzona przez Dwighta D. Eisenhowera, 34. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Eisenhower twierdził, że najważniejszym elementem zarządzania jest umiejętność podejmowania decyzji dotyczących priorytetów. W swoim przemówieniu w 1954 roku powiedział, że “Nie ma sensu robić efektywniej rzeczy, które nie powinny być robione wcale“. Stąd narodził się pomysł na macierz, która miała mu pomóc w organizacji pracy i planowaniu zadań.

Jej celem było ułatwienie identyfikacji zadań o różnym znaczeniu i pilności. Macierz ta dzieli wszystkie zadania na cztery kategorie, które można przedstawić jako ćwiartki w układzie kartezjańskim. Na podstawie kategorii do jakiej trafia dane zadanie, osoba planująca swoje działania może łatwo określić, które zadania są najważniejsze oraz priorytetowe.

Przeczytaj również:  5 powodów, dlaczego Twoja firma musi mieć stronę internetową
Promocja firmy na lokalnym rynku? Rozpocznij już teraz

Budowa macierzy Eisenhowera, czyli podział na ćwiartki

Jak wspomnieliśmy, macierz składa się z czterech ćwiartek, które reprezentują różne kombinacje ważności i pilności zadań. Poniżej przedstawiamy opis każdej ćwiartki oraz sposób podejścia do zadań, które się w niej znajdują.

Kwadrant I – ćwiartka pierwsza – zadania ważne i pilne

W tej części macierzy znajdują się zadania szczególnie istotne, które wymagają natychmiastowego działania. Wartościowe jest szybkie rozpoczęcie ich realizacji lub delegowanie ich odpowiednim osobom.

Kwadrant II – ćwiartka druga – zadania ważne, ale niepilne

Zadania te mają duże znaczenie dla długofalowego sukcesu przedsiębiorstwa, ale nie są pilne. Tutaj koncentrujemy się na planowaniu i strategii. Długofalowe cele powinny być realizowane systematycznie.

Kwadrant III – ćwiartka trzecia – zadania nieważne, ale pilne

To zadania, które często przyciągają naszą uwagę, ale nie mają dużego wpływu na rozwój firmy. Warto przemyśleć, czy można je delegować komuś innemu lub ograniczyć czas poświęcony na ich realizację.

Kwadrant IV – ćwiartka czwarta – zadania nieważne i niepilne

Zadania te nie mają wpływu na kluczowe aspekty biznesu, dlatego warto je eliminować lub przesunąć na koniec listy priorytetów.

Tworzenie macierzy Eisenhowera

Aby stworzyć macierz Eisenhowera, wystarczy przygotować prostokątny arkusz papieru lub plik w programie do rysowania, a następnie podzielić go na cztery równe części. W osiach należy umieścić oznaczenia “pilne” / “niepilne” oraz “ważne” / “nieważne”. Każda ćwiartka symbolizuje jedną z kategorii zadań, które będziemy umieszczać w odpowiednich miejscach. Przy tworzeniu macierzy warto również zastosować kolorystykę – np. używając czerwonego dla zadań najbardziej pilnych i ważnych.

Przeczytaj również:  Marketing partyzancki – jak go wykorzystać?

Odróżnienie zadań ważnych od pilnych

Kluczowym aspektem korzystania z macierzy Eisenhowera jest umiejętność odróżnienia zadań ważnych od pilnych.

  • Zadania ważne to takie, które mają wpływ na realizację określonych celów, przynoszą korzyści i są niezbędne do osiągnięcia sukcesu.
  • Zadania pilne to takie, które wymagają natychmiastowej uwagi i interwencji, ale nie zawsze mają wpływ na realizację celów.

Dzięki tej analizie można uniknąć trudności w zarządzaniu czasem oraz poświęcić więcej uwagi zadaniom ważnym niż tym, które są jedynie pilne.

marketing_lokalny

Wykorzystanie w planowaniu zadań – zastosowanie macierzy Eisenhowera

Ćwiczenie i przykład praktyczny – wykorzystanie w planowaniu zadań

Aby zastosować macierz Eisenhowera w praktyce, można wykorzystać następujący proces.

  • Na początek należy spisać wszystkie zadania, które mają zostać wykonane.
  • Następnie, warto ocenić ich wagę i pilność na podstawie własnych doświadczeń oraz przemyśleń.
  • Po ocenie tych kryteriów, zadania można przypisać do poszczególnych kwadrantów macierzy.

Przykładem praktycznym może być planowanie działań marketingowych w firmie.

  • Zadania ważne i pilne mogą obejmować przygotowanie oferty handlowej dla kluczowego klienta czy opracowanie strategii promowania nowego produktu.
  • Zadania ważne, ale niepilne to np. aktualizacja bazy danych odbiorców czy analiza trendów rynkowych.
  • Zadania nieważne, ale pilne mogą obejmować odpowiedź na zapytanie ofertowe od potencjalnego klienta, którego współpraca nie przyniesie znaczących korzyści firmie.
  • Natomiast zadania nieważne i niepilne (choć trudno się z tym zgodzić) to choćby organizacja spotkania integracyjnego dla pracowników działu marketingu.
Przeczytaj również:  Marketing 7P – czym różni się od strategii 4P?

Narzędzia do ustalania priorytetów

Macierz Eisenhowera to tylko jedno z narzędzi, które można wykorzystać do ustalania priorytetów. Inne popularne metody obejmują listy TODO, kalendarze czy aplikacje do zarządzania czasem, takie jak Trello czy Asana. Warto jednak pamiętać, że każde narzędzie sprawdzi się inaczej w zależności od indywidualnych potrzeb i preferencji.

W przypadku metody Eisenhowera jej główną zaletą jest prostota i przejrzystość, która umożliwia szybkie odróżnienie zadań ważnych od pilnych oraz dostosowanie planu działania do aktualnych priorytetów.

Promuj swoją firmę

Zwiększenie produktywności

Dzięki regularnemu korzystaniu z macierzy można zauważyć wzrost produktywności, lepszą organizację pracy oraz zmniejszenie poziomu stresu wynikającego z odbierania każdego zadania jako równie ważnego i pilnego.

Wady i zalety stosowania macierzy Eisenhowera

Macierz Eisenhowera jest narzędziem o wielu zaletach.

  • Zalety. Po pierwsze, pomaga w łatwy sposób oddzielić ważne zadania od tych mniej istotnych. Ponadto, ułatwia przyjęcie odpowiedniej strategii działania – np. skupienie się na długofalowych celach lub szybkim rozwiązaniu problemów. Macierz ta również działa motywująco, gdyż pozwala uniknąć przeciążenia pracą oraz utraty kontroli nad wykonywanymi zadaniami.
  • Wady. Jednakże, macierz Eisenhowera ma także swoje wady. Jedną z nich jest ryzyko subiektywnego oceniania zadań, gdyż każdy z nas może inaczej ocenić ich ważność i pilność. Ponadto, macierz nie uwzględnia czasu potrzebnego na realizację poszczególnych zadań, co może wpłynąć na efektywność planowania.

Korzystanie z macierzy – podsumowanie

Macierz stanowi skuteczne i proste narzędzie zarządzania czasem, które może przyczynić się do zwiększenia efektywności pracy zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zawodowym. Dzięki niej można odróżnić zadania ważne od pilnych, ustalić priorytety i skupić się na tym, co naprawdę istotne dla osiągnięcia sukcesu.

Nowe wezwanie do działania
3.7/5 - (3 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here