Marketing partyzancki – jak go wykorzystać?

0
164
marketing partyzancki co to jest

Twoja kampania marketingowa nie przynosi oczekiwanych efektów? Wciąż korzystasz z tradycyjnych technik reklamy? W czasach, gdy konkurencja na rynku jest coraz większa, a klienci stają się bardzo wymagający, warto szukać nowych, niekonwencjonalnych sposobów na promocję swojej firmy. Świetnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców okazuje się w takiej sytuacji strategia marketingu partyzanckiego, która pozwala osiągnąć większy zasięg przy niewielkim nakładzie finansowym. W niniejszym artykule odpowiemy na pytania, dla kogo jest guerilla marketing, jak zacząć i o czym warto pamiętać, wykorzystując tę strategię w swojej firmie.

Jak dotrzeć do odpornych na reklamę, czyli co to jest marketing partyzancki?

Jako przedsiębiorca z pewnością zdajesz sobie sprawę, że istnieje wiele strategii promocyjnych, które umożliwiają rozwinięcie marki oraz zwiększenie sprzedaży. Jeżeli chcesz postawić na niekonwencjonalne metody, które przy niskich kosztach zapewniają wysoką skuteczność, to jedną z najbardziej ekscytujących może okazać się reklama partyzancka.

To podejście często pozwala małym i średnim firmom konkurować z gigantami branży, ponieważ opiera się na wykorzystaniu kreatywności, odwagi i innowacyjności. Definicja guerilla marketingu (bo tak również określane są działania marketingu partyzanckiego) jest prosta – to skuteczna metoda promocji, której fundamenty tworzą oryginalne pomysły, krótka historia, element zaskoczenia. Te nietypowe rozwiązania pozwalają przedsiębiorstwu osiągnąć cele z ograniczonym budżetem marketingowym. Głównym założeniem jest szokowanie odbiorcy, stworzenie emocjonalnej więzi i wzbudzenie zainteresowania ofertą.

Czym inspirowany jest guerilla marketing? Krótka historia

Choć termin guerilla marketing może przywodzić na myśl nowoczesne metody promocji, to jego korzenie sięgają znacznie głębiej. Inspiracją dla tego rodzaju działań były niekonwencjonalne taktyki stosowane przez partyzantów podczas II wojny światowej, którzy dzięki swojej pomysłowości i odwadze potrafili przeciwstawić się znacznie silniejszemu przeciwnikowi. Podobnie jak oni, twórcy decydujący się na wykorzystanie reklamy partyzanckiej, dążą do osiągnięcia maksymalnych efektów, generując przy tym mniejsze koszty niż w przypadku tradycyjnych strategii.

Przeczytaj również:  Strategia cyklu życia produktu – z jakich etapów się składa?
marketing_lokalny_v2

Kiedy warto zastosować guerilla marketing?

Wiesz już, czym jest marketing partyzancki i na czym polega. Zdajesz sobie również sprawę, że cechuje się on innowacyjnością, niekonwencjonalnym podejściem do promocji oraz niskim budżetem. Warto więc zastanowić się, dla kogo tego rodzaju strategia reklamowa będzie najodpowiedniejsza. Przedstawiamy kilka sytuacji, kiedy guerilla marketing przyniesie najwięcej korzyści.  

Małe i średnie przedsiębiorstwa

Rozważ marketing partyzancki, jeśli Twoja firma należy do małych i średnich przedsiębiorstw, które nie dysponują dużym budżetem marketingowym. Zamiast konkurować z gigantami rynkowymi za pomocą kosztownych kampanii, możesz w ten sposób z powodzeniem wykorzystać pomysłowość i kreatywność, aby zwrócić na siebie uwagę odbiorców.

Start-upy i młode firmy

Dla start-upów i młodych firm, które dopiero zaczynają swoją działalność, wykorzystanie akcji partyzanckiego marketingu może być doskonałym sposobem na zbudowanie rozpoznawalności marki oraz zdobycie pierwszych klientów. Niezależnie od branży, w której działają, takie przedsiębiorstwa mogą stawiać na różnorodne tanie taktyki, takie jak viral marketing, ambush marketing czy ambient marketing do promowania produktów i usług oraz skupienia uwagi odbiorców.

Firmy działające w niszowych sektorach

Chcesz zastosować działania marketingu partyzanckiego? Kampania marketingowa tego rodzaju może okazać się skutecznym narzędziem dla firm działających w niszowych sektorach, gdzie trudniej jest dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców za pomocą tradycyjnych metod promocji. W takim przypadku warto postawić na działania skierowane bezpośrednio do konkretnej grupy docelowej, np. poprzez organizowanie specjalistycznych warsztatów czy konferencji.

Przeczytaj również:  Jak prowadzić marketing w małej firmie?

Pomysły na kampanie z małym budżetem, czyli strategie i techniki marketingu partyzanckiego

Masz już pewność, że marketing partyzancki sprawdzi się w Twojej firmie? To świetnie! Czas poznać różne sposoby, które sprawią, że działania guerilla marketingu będą skuteczne. Poniżej przedstawiamy kilka z nich, które mogą stać się inspiracją dla przedsiębiorców.

Wykorzystanie przestrzeni miejskiej, aby zdobyć większy zasięg

Musisz wiedzieć, że partyzancki marketing wykorzystuje przestrzeń miejską jako miejsce promocji. Przedsiębiorcy mogą np. postawić na nietypowe formy reklamy. Popularne przykłady zastosowania to street art czy interaktywne instalacje. Ważne jest jednak, aby takie działania były spójne z wizerunkiem firmy oraz zaskakiwały obecnością przekazu reklamowego w niecodziennych miejscach.  

Kolaboracja z innymi markami = niskie koszty i wysoka skuteczność

Współpraca z innymi firmami może być świetnym pomysłem na promocję własnej marki z wykorzystaniem technik marketingu partyzanckiego. Dzięki kolaboracji przedsiębiorstwa mogą wzajemnie się wspierać i korzystać z zasobów oraz kanałów komunikacji partnera. Musisz jednak pamiętać, że najważniejsze jest znalezienie odpowiedniego podmiotu, który będzie pasował do profilu Twojego biznesu.

Sieci społecznościowe i influencerzy a działania guerilla marketingu

Prowadzisz Social Media? To obecnie podstawa promocji biznesu. Co więcej, media społecznościowe stanowią doskonałe miejsce do przeprowadzenia kampanii marketingu partyzanckiego. Niekonwencjonalne taktyki mogą zostać wykorzystane w ramach działań na platformach takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Warto postawić na angażujące treści wzbudzające emocje u odbiorców oraz wykorzystać potencjał influencerów, którzy mogą pomóc w zbudowaniu marki.

Ciekawe przykłady marketingu partyzanckiego w Social Mediach to np. akcja „Szukam Wojtka” zainicjowana przez firmę odzieżową Reserved, która polegała na opublikowaniu filmiku na YouTube, w którym Amerykanka chciała odnaleźć mężczyznę z Polski. Dopiero gdy hashtag #polskichłopak zyskał na popularności, okazało się, że materiał był elementem kampanii promocyjnej.

Event marketing

Organizacja wyjątkowych spotkań związanych z działalnością firmy to kolejny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Eventy takie jak konferencje, warsztaty czy imprezy tematyczne mogą być doskonałą okazją do zaprezentowania swojej oferty oraz nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Pamiętaj przy tym, że reklama partyzancka ma zaskoczyć Twoich odbiorców.

Przeczytaj również:  6 kanałów marketingowych, które musisz znać

Grywalizacja i konkursy

Ogranicza Cię Twój budżet marketingowy? Do przeprowadzenia skutecznych kampanii marketingu partyzanckiego nie potrzebujesz wielu środków. Wystarczy, że zorganizujesz niespotykany konkurs. Ludzie uwielbiają rywalizować i zdobywać nagrody. Dlatego warto wprowadzić elementy grywalizacji do działań promocyjnych. Mogą to być np. zawody na najlepszą fotografię związaną z produktem lub usługą firmy, quiz wiedzy o marce czy gra mobilna promująca przedsiębiorstwo.

Promocja firmy na lokalnym rynku? Rozpocznij już teraz

Cechy guerilla marketingu – jak zacząć i o czym warto pamiętać, tworząc reklamę? Podsumowanie

Jak już wiesz, marketing partyzancki docelowo opiera się na kilku kluczowych zasadach, które decydują o jego skuteczności. Właśnie dlatego stanowi odpowiedź na pytanie, jak dotrzeć do odpornych na reklamę. Nie zapominaj, że celem tego rodzaju działań jest zaskoczenie odbiorcy i wywołanie u niego silnych emocji, które sprawią, że zapamięta on promowaną markę.  Aby to osiągnąć, można wykorzystać różnorodne techniki (choćby te, o których wspomnieliśmy powyżej).

Marketing partyzancki cechuje elastyczność i zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych. W praktyce oznacza to, że twórcy tego rodzaju reklam muszą być nieustannie czujni i gotowi, aby na bieżąco modyfikować swoje strategie w zależności od potrzeb.

Wreszcie, ten chwyt marketingowy zakłada, że sukces reklamy zależy nie tyle od wielkości budżetu, ile od kreatywności i pomysłowości jej twórców. Dlatego też wiele firm decyduje się na stosowanie tej strategii właśnie w sytuacjach, gdy nie dysponują wystarczającymi środkami na wykorzystanie kosztownych narzędzi marketingowych.

Szukasz innych pomysłów na sukces w biznesie? Chcesz zająć się rozwojem firmy, a działania promocyjne powierzyć specjalistom? Nawiąż współpracę z WeNet i sprawdź, co mogą zrobić dla Ciebie doradcy internetowi. Zyskaj sprawdzone narzędzia oraz kampanię, dzięki której zwiększysz swoją widoczność w sieci.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułPrzekaz reklamowy – co powinien zawierać?
Następny artykułJak pisać teksty na stronę WWW?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here