SEO = nieustanne zmiany i aktualizacje. To, co jeszcze niedawno gwarantowało stronom WWW uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce, już wkrótce może przestać pozytywnie wpływać na widoczność w wynikach wyszukiwania. Chcąc skutecznie konkurować w sieci, musisz znać wszelkie nowości i kierunki rozwoju branży. Pomożemy Ci w tym! W poniższym artykule przedstawiamy trendy w pozycjonowaniu na 2024, które zdaniem ekspertów, będą wpływać na optymalizację witryn w najbliższych miesiącach. Przeczytaj i dowiedz się więcej.
Wysokie zapotrzebowanie na technologię AI
Poprzednie miesiące pokazały nam wyraźnie, że sztuczna inteligencja rewolucjonizuje SEO. Coraz więcej specjalistów i przedsiębiorców przekonuje się, że wykorzystanie nowej technologii pomaga w doskonaleniu strategii pozycjonowania. AI prowadzi bowiem do automatyzacji wielu zadań – od analizy konkurencji, przez odpowiedni dobór słów kluczowych, po planowanie i optymalizację treści.
W 2024 roku te tendencje tylko się nasilą.
Chcesz usprawnić swoje działania w sieci? Już teraz rozważ wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, które pomogą w optymalizacji strony pod kątem SEO. Tym bardziej że wyszukiwarki, coraz bardziej polegają na nowej technologii, aby lepiej zrozumieć intencje wyszukiwania.
Dzieje się tak również w przypadku Google, który stał się jednym z kluczowych graczy w rozwoju AI – szczególnie po wprowadzeniu Google Bard. Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest także do usprawnienia algorytmów, co zapewnia np.:
- bardziej spersonalizowane wyniki wyszukiwania,
- lepsze rozumienie kontekstu i intencji,
- szybsze wykrywanie spamu i linków niskiej jakości.
Co to oznacza dla właścicieli stron WWW? Bez względu na to, czy korzystasz z narzędzi AI, czy nie, liczy się przede wszystkim dostarczanie odpowiednich oraz cennych informacji, które spełniają oczekiwania internautów.
Dodatkowo już teraz warto przygotować się na nadejście Search Generative Experience, czyli funkcji, która nie jest jeszcze dostępna w Polsce, ale ma stać się uzupełnieniem istniejącej już wersji wyszukiwarki. SGE łączy wyniki zasilane przez sztuczną inteligencję z odpowiedziami na zapytania w Google. W kolejnych miesiącach warto obserwować rozwój tej przełomowej technologii.
E-A-T staje się E-E-A-T, czyli wzrost roli doświadczenia w tworzeniu treści
E-A-T (Expertise – fachowość, Authoritativeness – autorytet, Trust – zaufanie) od dłuższego czasu stanowi fundament dla oceny jakości treści przez algorytmy wyszukiwarki. Jednakże już pod koniec 2022 roku pojawiła się aktualizacja, która zmieniła akronim na E-E-A-T, gdzie dodatkowe „E” reprezentuje „Experience” (Doświadczenie).
W 2024 te cztery filary będą ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W tradycyjnym podejściu na stronach WWW miały pojawiać się treści tworzone przez ekspertów mających autorytet w danej dziedzinie oraz prezentujące informacje godne zaufania. Jednak teraz rośnie dodatkowo znaczenie osobistego doświadczenia autora przygotowującego teksty i inne materiały online.
Jak wdrożyć ten trend do swojej strategii SEO na 2024 rok? Oto kilka przydatnych wskazówek:
- dostarczaj odbiorcom aktualnych i istotnych informacji,
- cytuj swoje źródła z wiarygodnych stron internetowych,
- bądź na bieżąco i regularnie aktualizuj tworzone treści,
- używaj jasnego języka i dodawaj elementy wizualne,
- tworzenie contentu zleć ekspertom lub dołącz ich opinie,
- zbuduj silną i spójną tożsamość swojej marki w sieci,
- publikuj recenzje i referencje od swoich klientów.
Zero Click Searches rewolucjonizuje wyniki wyszukiwania
Jak potwierdzają różne badania np. portalu Semrush, wiele wyszukiwań w Google kończy się bez kliknięcia w innej usłudze internetowej. Nie inaczej będzie w 2024 roku.
Dlaczego użytkownicy nie klikają? Otóż wiele informacji można uzyskać już na stronie wyników wyszukiwania bez konieczności odwiedzenia żadnej witryny. Trend „Zero Click Searches” jest ściśle związany z rosnącą rozmachem wykorzystywania funkcji „featured snippets” oraz narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
Google prezentując krótkie fragmenty informacji bezpośrednio w SERP-ach, stara się zaspokoić potrzeby internautów szybko i skutecznie. Jednak w ten sposób stawia kolejne wyzwanie przed właścicielami stron, którzy swój sukces uzależniają od liczby odwiedzin.
Jak więc działać w kontekście Zero-Click Searches, aby nie stracić na zmianach? W kolejnych miesiącach zadbaj o następujące działania:
- optymalizacja dla featured snippets: twórz treści, które mają szansę pojawić się na tzw. pozycji 0;
- uwzględnienie pytań i odpowiedzi: staraj się w swoich tekstach odpowiadać na popularne zapytania w sposób zwięzły i konkretny;
- lokalne pozycjonowanie: jako firma działająca w konkretnym regionie zadbaj o SEO lokalne np. poprzez potwierdzenie danych o lokalizacji na różnych platformach;
- wykorzystanie rozbudowanych fraz: w swojej strategii uwzględnij słowa kluczowe, które odpowiadają na dłuższe i bardziej złożone zapytania użytkowników.
AEO jako przyszłość pozycjonowania
Z Zero Click Searches ściśle wiąże się kolejny trend, czyli AEO (Answer Engine Optimization).
Eksperci przewidują, że w 2024 roku strategie SEO firm jeszcze bardziej ewoluują w kierunku dostarczania bezpośrednich i precyzyjnych odpowiedzi na pytania użytkowników. Nowa praktyka koncentruje się na optymalizacji treści tak, aby były ściśle związane z zapytaniami pojawiającymi się w wynikach wyszukiwania.
AI, chatboty, inteligentni asystenci, wyszukiwarki głosowe – to wszystko zmienia sposób, w jaki Twoi odbiorcy znajdują dziś informacje. Użytkownicy chcą natychmiastowych odpowiedzi, bez konieczności klikania i otwierania strony WWW, a Ty musisz się do tego dostosować w zbliżających się tygodniach.
Ciekawą strategią może być wdrożenie w tekstach formatu pytań i odpowiedzi. Spróbuj już teraz i obserwuj wyniki.
Nacisk na bardzo szczegółowe frazy
Co jeszcze zmieni się w SEO? W 2024 roku pozycjonując swoją stronę internetową, musisz położyć szczególny nacisk na rozbudowane słowa kluczowe. Taka praktyka jest ściśle związana z opisanymi już wyżej trendami.
Specjaliści zwracają uwagę na bardziej szczegółowe zapytania internautów, zwane długimi ogonami. Te dłuższe frazy są bardziej zorientowane na intencje użytkownika, co z kolei może prowadzić do bardziej precyzyjnych i satysfakcjonujących wyników wyszukiwania. Odpowiednia optymalizacja pod kątem słów kluczowych pozwoli Ci poprawić pozycję witryny w rankingu Google, ale nie tylko. Dzięki niej możesz dotrzeć do klientów, którzy są na etapie lejka sprzedażowego, w którym szukają szczegółowych informacji lub są gotowi podjąć decyzję zakupową.
Doświadczenie użytkownika priorytetem w strategiach SEO
Obserwując pojawiające się trendy, można stwierdzić, że ważną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych w 2024 roku zdecydowanie odegra doświadczenie użytkownika jako kluczowy element strategii SEO. Eksperci ds. optymalizacji będą musieli dostosować swoje podejście, aby uwzględnić potrzeby i oczekiwania odwiedzających firmowe witryny, co może przyczynić się do zwiększenia ich widoczności oraz sukcesu w wynikach wyszukiwania.
W praktyce oznacza to, że strony internetowe już teraz muszą być nie tylko zoptymalizowane pod kątem rozbudowanych słów kluczowych czy technicznych aspektów SEO, ale także pod kątem użyteczności oraz interakcji z użytkownikami. Ważnym elementem tej strategii będzie dbanie o szybkość ładowania witryny, intuicyjność nawigacji oraz dostępność treści na różnych urządzeniach.
Konieczność optymalizowania treści w Social Mediach
Coraz więcej osób korzysta z mediów społecznościowych, aby zdobyć informacje na temat produktów, które chcą kupić. Szukają przy tym porad i opinii od prawdziwych ludzi. W związku z tym Social Media stają się coraz większym zagrożeniem dla tradycyjnych wyszukiwarek. Nic więc dziwnego, że coraz częściej strategie SEO obejmują takie platformy jak Facebook, TikTok czy Instagram.
Aby wykorzystać ten trend w 2024 roku, warto zastosować następujące strategie:
- zadbaj o odpowiednią optymalizację postów: upewnij się, że Twoje posty są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, aby zwiększyć ich widoczność w wynikach wyszukiwania;
- twórz publikacje odpowiadające na popularne zapytania w Twojej branży: staraj się udostępniać wpisy, które rozwiązują problemy, z którymi borykają się Twoi odbiorcy;
- publikuj treści, które bawią i uczą, ale uwzględniają też zamiar wyszukiwania: pamiętaj, że użytkownicy mediów społecznościowych szukają zarówno rozrywki, jak i informacji.
Moda na wideo zoptymalizowane pod kątem SEO
Ulubiona forma treści w Internecie to zdecydowanie wideo. Najnowszy raport Wyzowl tylko to potwierdza – już 51% osób chętniej udostępnia filmy niż jakikolwiek inny rodzaj contentu. Widzą to nie tylko marketerzy, ale również wyszukiwarki. Rok 2024 to doskonały czas, aby wykorzystać potencjał materiałów wizualnych.
Co musisz zrobić? Weź kamerę lub telefon i zacznij nagrywać. Ale tylko jeśli masz już gotową strategię SEO. W kolejnych miesiącach musisz wdrożyć podejście, które łączy atrakcyjne wideo z efektywnym pozycjonowaniem. To oznacza dostosowywanie treści do wymagań robotów wyszukiwarek, w tym używanie fraz kluczowych, przygotowanie dłuższych form, wykorzystanie interaktywnych elementów i zadbanie o wysoką jakość nagrania. Warto również optymalizować filmy pod algorytmy YouTube, nawiązać współpracę z influencerami i personalizować materiały dla użytkowników.
Trendy SEO w 2024 roku – podsumowanie
W świecie SEO zmiany są nieuchronne, a dynamika rynku sprawia, że strategie, które jeszcze niedawno przynosiły sukces, mogą dziś stracić na skuteczności.
W przewidywaniach na 2023 rok podkreślano rolę automatyzacji, contentu wideo, wyszukiwania głosowego, SXO czy jakości treści. Jak pokazały poprzednie miesiące, największe znaczenie miała jednak sztuczna inteligencja.
Dlatego, aby skutecznie konkurować w sieci w 2024 roku, kluczowe jest nie tylko poznanie najważniejszych trendów i ich skuteczne wdrożenie, ale też nieustanne śledzenie zmian, tendencji i aktualizacji. Jeśli nie masz na to czasu, to już teraz skorzystaj z pomocy ekspertów WeNet. Doradcy internetowi przygotują dla Ciebie strategię SEO i zadbają o wysoką pozycję Twojej marki w wynikach wyszukiwania Google. Wypełnij formularz na stronie i odbierz wycenę.