Powolne ładowanie i nieintuicyjna nawigacja, czyli częste błędy na stronach internetowych firm

0
859

Powolne_ladowanie_i_nieintuicyjna_nawigacja

Użytkownicy Internetu bombardowani codziennie tysiącami informacji przyzwyczaili się do tego, że podczas przeglądania sieci wszystko działa sprawnie. Dlatego wszelkie odstępstwa od normy szybko ich zniechęcają. Jeśli chcesz, żeby potencjalni klienci, odwiedzający stronę Twojej firmy, zainteresowali się ofertą, musisz zadbać o to, aby witryna WWW działała szybko i intuicyjnie.

Dlaczego Twoja strona internetowa ładuje się tak wolno?

Żeby użytkownik mógł wejść na Twoją stronę, musi się ona najpierw w ogóle otworzyć. Szybkość ładowania się i późniejszego działania witryny wpływa nie tylko na wygodę jej użytkowania i poziom satysfakcji internauty, ale przede wszystkim na obecność lub nie internautów na tej stronie. Jeśli będzie się ona się długo otwierać, spowoduje to zniecierpliwienie i odpływanie użytkowników.

Według badań marketingowych spowolnienie ładowania się strony tylko o 1 sekundę powoduje wzrost niezadowolenia użytkowników o 16%, a współczynnik konwersji (czyli przejście od wizyty do zakupu) spada o 7%[1]! Do tego wolne ładowanie wpływa na słabą końcową pozycję w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Jeżeli zastanawia Cię, czy Twoja strona ładuje się z odpowiednią prędkością, to możesz samodzielnie sprawdzić ją przy pomocy narzędzia Google – PageSpeed Insight.

Jest kilka kluczowych elementów, które decydują o szybkości otwierania się i działania serwisu WWW. Poniżej znajdziesz często występujące problemy, wskutek których Twoja strona będzie się otwierała wolniej:

  • przeładowanie animacjami, grafikami i efektami wizualnymi,
  • wymiary grafik i zdjęć są zbyt duże, a same obrazy – niezoptymalizowane: zbyt duża waga zdjęć i duże wymiary spowalniają ładowanie,
  • strona jest niewłaściwie zaprojektowana pod względem technicznym, np. na podstawie przestarzałych technologii,
  • na stronie znajduje się zbyt wiele wtyczek lub rozszerzeń; najlepiej pozbyć się tych nieużywanych,
  • kod źródłowy serwisu jest skomplikowany i należy go zminifikować,
  • pliki źródłowe strony są nieskompresowane i duże w rozmiarze, a przesyłanie ich z serwera do urządzenia użytkownika powoduje opóźnienia w ładowaniu się serwisu,
  • wadliwy hosting – zbyt wolno odpowiadający serwer, który nie obsługuje technologii wydajnościowych, pracuje na wolnych dyskach itp.
Przeczytaj również:  Nowa strona internetowa – 3 oznaki sugerujące, że już czas na zmianę

Jak więc widzisz, techniczne kwestie umieszczenia strony na odpowiednim serwerze i odpowiedniego dobrania narzędzi webmasterskich są niezmiernie istotne: będą odpowiadać za wyświetlanie się serwisu i ruch na nim. Chcąc mieć pewność, że Twoja strona będzie widoczna, funkcjonalna i z dużym współczynnikiem konwersji (wdrożenia użytkownika w określone działanie), warto jest założyć minimalne kryteria, jakie strona powinna spełniać.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

 

Dlaczego Twoja strona internetowa nie działa intuicyjnie?

Z punktu widzenia internauty podstawową zaletą strony internetowej jest wygoda jej użytkowania. Klienci muszą wiedzieć, jak poruszać się po Twojej stronie. Jeżeli nie ułatwimy im do maksimum nawigacji, to nie konwertujemy ich aktywności na działania przez nas pożądane np. dokonanie zakupu, zapisanie się na newsletter itp.

Jakie są często spotykane błędy, jeśli chodzi o nawigację na stronie internetowej:

  • brak czytelnej hierarchii elementów: im coś jest ważniejsze, tym bardziej powinno być wyróżnione. Elementy powiązane ze sobą logicznie muszą być powiązane również w sposób wizualny, a przynależność poszczególnych elementów musi być określona przez odpowiednie zagnieżdżenie się, np. nagłówek “Oferta” powinien obejmować poszczególne typy usług lub produktów,
  • brak ścieżek powrotu (bread crumbs lub inaczej okruszków chleba) i aktualnego położenia użytkownika. Aktualne położenie jest zazwyczaj pokazane przez wyróżnienie elementów menu, które wskazują pozycję internauty na stronie. Ścieżki powrotu, w przeciwieństwie do pozycji użytkownika, pokazują drogę od strony głównej do aktualnego położenia, czyli sposób, w jaki dotarłeś do aktualnej pozycji na stronie,
  • odrzucenie powszechnie przyjętych norm i reguł projektowania stron WWW: brak wyróżnienia nagłówka większą czcionką, brak opisów zdjęć i grafik pod obrazami itp.,
  • brak podziału strony na funkcjonalne obszary. Ułatw użytkownikowi szybkie podjęcie decyzji i pokaż, na czym ma się skupić poprzez wyróżnienie poszczególnych obszarów na stronie,
  • brak wyraźnego oznaczenia elementów umożliwiających kliknięcie i przejście na kolejny poziom strony. Użytkownicy często szukają kolejnych rzeczy, które można kliknąć. Nie nadużywaj ich cierpliwości, zmuszając do myślenia o tym, nad czym w ogóle nie powinni się zastanawiać,
  • chaos na stronie. Unikaj stosowania zbyt wielu elementów próbujących zwrócić uwagę odbiorcy np. jaskrawych kolorów, wykrzykników, ofert kupna, migających powiadomień, wyskakujących okienek itd.
Przeczytaj również:  Nadchodzi Mobile-First Index Google. Jak przygotować stronę WWW na zmiany?

Jak widać, całkiem łatwo jest popełnić błąd podczas projektowania architektury strony. Opisane powyżej przykłady nie tylko utrudniają użytkownikowi poruszanie się po witrynie i dotarcie do produktu czy usługi, mogą też szybko go zniechęcić i skłonić do porzucenia strony lub – w dalszej perspektywie wywoływać negatywne odczucia wobec firmy. Przejrzysta architektura serwisu ułatwia internaucie zdobycie wiedzy o produkcie/usłudze i wspiera proces zakupowy.

 

[1] Dostęp: https://wpengine.com/wp-content/uploads/2015/09/WP-Engine-The-Power-of-One-Second_D3_Oct6.png

5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here