7 wskazówek, jak zaprojektować menu strony internetowej

0
470
menu na stronie internetowej

Aby nie dać się wyprzedzić konkurencji działającej online, firmy coraz chętniej tworzą własne witryny. Te muszą być przyjazne dla internautów, którzy właśnie w tym miejscu zdobywają wiedzę o produktach, usługach i markach. Aby użytkownicy czuli się swobodnie, poruszając się po stronie oraz mogli łatwo odnaleźć informacje, które ich interesują, musisz zadbać o dobrze zaprojektowane menu. Już teraz możesz dowiedzieć się, jakie elementy powinny się w nim znaleźć, jak zoptymalizować jego układ i przede wszystkim, o co zadbać, aby zbudować dobrą nawigację na Twojej stronie internetowej.

Jak zaprojektować nawigację strony? Menu witryny a architektura informacji

Zastanawiasz się, od czego zacząć projektowanie nawigacji strony? Aby proces przebiegł sprawnie i bezproblemowo, musisz przygotować plan działania. Warto rozpisać wszystkie elementy, które muszą znaleźć się na Twojej witrynie internetowej. Istnieje jeden fundament, bez którego nie obędzie się żaden przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek projekt.

Definicja menu strony, bo o nim właśnie mowa, jest prosta – to niezwykle ważny komponent każdej witryny (również firmowej). Dzięki niemu odwiedzający mają łatwy dostęp do różnych sekcji, podstron oraz funkcji. Ten kluczowy element nawigacji umożliwia szybkie odnalezienie potrzebnych informacji, produktów czy usług, co znacznie ułatwia korzystanie z serwisu. 

Nie wiesz, dlaczego tak ważne jest zadbanie o czytelność i intuicyjność menu witryny? Otóż dzięki temu, użytkownicy będą bezproblemowo znajdowali to, czego potrzebują. To zaś znacznie zwiększy Twoje szanse na wzrost sprzedaży. Poza tym jest to jedno z najlepszych narzędzi wpływających na użyteczność strony internetowej. 

Ważne jest, aby główne elementy menu były spójne z resztą projektu, ale jednocześnie wyróżniały się na tyle, by przyciągać uwagę użytkowników. Wszystko po to, aby nawigacja w witrynie była czytelna i widoczna dla każdego, kto odwiedził Twój adres internetowy. 

Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – październik 2023

Pamiętaj, że intuicyjne menu wchodzi w skład dobrej architektury informacji, która wpływa na konwersję strony, doświadczenia użytkownika oraz pozycję w wynikach wyszukiwania.  

Pokaż firmę z dobrej strony. Zamów darmową wycenę

Rodzaje menu na stronie internetowej

Znasz już odpowiedź na pytanie, czy menu wpływa na SEO. Co więcej, wiesz też, że ma ogromne znaczenie dla użytkowników odwiedzających witrynę. Zanim wdrożysz odpowiednie rozwiązanie na swojej stronie WWW, to poznaj różne rodzaje nawigacji oraz ich cechy i zastosowanie. 

Klasyczne poziome menu

Lokalizacja menu strony bywa różna, ale zazwyczaj możemy ten element znaleźć na górze witryny – zwykle wzdłuż jej szerokości. Pasek nawigacyjny może zawierać też podmenu, dzięki czemu umożliwia łatwy dostęp do najważniejszych sekcji. 

Klasyczne poziome menu jest przejrzyste dla użytkowników i stanowi intuicyjny element nawigacji strony. 

Boczne pionowe menu

Zastanawiasz się, którą wersję menu wybrać? Jeśli masz dużo treści, to możesz zastosować opcję pionową. Dzięki niej umieścisz więcej elementów przy zachowaniu dużej czytelności. Menu pionowe to świetna opcja, jeśli dodajesz również na stronie możliwość filtrowania lub kategoryzowania zawartości. 

Hamburger menu

Ten popularny rodzaj menu jest ukryty za ikonką trzech poziomych kresek, które przypominają kanapkę (stąd też pochodzi jego nazwa). Jeżeli przy projektowaniu nawigacji strony internetowej zależy Ci na responsywności (dostosowaniu do różnych ekranów), to z pewnością jest to opcja warta rozpatrzenia. Choćby dlatego, że umożliwia ukrycie menu głównego. 

Rozwijane menu na stronie 

Nie chcesz przeładować paska nawigacyjnego? A może pragniesz zaprojektować nawigację, która będzie intuicyjna? Postaw na jeden z rodzajów menu głównego, który pozwala na ukrycie opcji w podmenu, które są widoczne dopiero po najechaniu kursorem na konkretne zakładki na stronie internetowej. To świetne rozwiązanie, które ułatwia organizację elementów witryny. 

Który rodzaj menu wybrać? 

Musisz wiedzieć, że dostępne są również inne typy menu strony: 

  • menu boczne,
  • menu rozwijane, 
  • menu w stopce
  • i wiele innych. 

Wybór odpowiedniej opcji zawsze uzależniony jest od ilości zawartości, jaką chcemy umieścić w serwisie, stopnia jej złożoności i wymagań użytkowników. Zadbaj przy tym, aby korzystanie z witryny było proste i przejrzyste dla użytkowników.

Zamów budowę strony!
Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – styczeń 2022

Elementy nawigacji strony internetowej. Jak zaprojektować menu? 

Dobra nawigacja to jeden z elementów, który wpływa na doświadczenie użytkownika. To zbiór odnośników, który prowadzi do różnych sekcji, zakładek i podstron. Zapewnienie intuicyjnego, atrakcyjnego i łatwego w nawigacji menu na stronie WWW ma kluczowe znaczenie dla sukcesu witryny. Przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci to osiągnąć. 

Zadbaj o czytelność i intuicyjność menu nawigacyjnego 

Internauci powinni mieć łatwy dostęp do poszczególnych funkcji, a rozwiązania graficzne muszą być czytelne i intuicyjne. Właśnie dlatego jednym z kluczowych elementów web designu jest prostota i przejrzystość menu strony internetowej. Musisz więc zadbać, aby w jednym miejscu znalazł się dostęp do wszystkich opcji. To pozwoli na bardziej efektywne korzystanie z witryny, co może być kluczowe dla pozytywnego odbioru przez użytkowników.   

Postaw na łatwo dostępne menu

Co jest ważne podczas tworzenia menu? Z pewnością umieszczenie go w widocznym miejscu, co znacznie ułatwi internautom korzystanie z Twojej strony internetowej. Najlepiej, aby zostało ono umiejscowione w bocznej lub górnej części projektu, ponieważ wtedy od razu przykuwa uwagę odwiedzającego. Dzięki temu potencjalny klient może szybko zorientować się, co oferuje witryna. 

Pamiętaj przy tym o czytelnym przedstawieniu głównych elementów menu strony.  

Zaprojektuj dobre menu strony z hierarchią kategorii

Chcesz dodać menu do strony, które będzie intuicyjne dla użytkowników? W takim razie zadbaj o stworzenie hierarchii kategorii i podziału na poszczególne sekcje. Dzięki temu użytkownicy zyskają możliwość szybkiego odnalezienia interesujących ich treści bez zbędnego przeszukiwania witryny. 

Hierarchiczna organizacja będzie wymagać od Ciebie staranności i dokładności – należy zwrócić uwagę na logiczny podział zawartości oraz uniknąć nadmiernego rozdrobnienia lub duplikowania informacji. Ustal strukturę menu strony, a znacznie ułatwisz poruszanie się po witrynie oraz poprawisz jej ogólną przejrzystość i czytelność.  

Uporządkuj elementy menu strony

Twoim celem jest ułatwienie przeglądania witryny odwiedzającym, ale chcesz wiedzieć, czy menu wpływa na SEO? Okazuje się, że tak, dlatego warto pamiętać o kilku kwestiach związanych z tworzeniem hierarchii kategorii i zakładek na stronie internetowej  

Przede wszystkim używaj nazw kategorii, które są łatwe do zrozumienia. Nie stosuj słów lub skrótów, które mogą być niejasne dla użytkowników, ponieważ może to odstraszyć od dalszego przeglądania Twojej strony. 

Po drugie, warto dodać również opisy do kategorii – szczególnie tworząc menu e-commerce. Należy pamiętać, że nawet krótka treść może pomóc w zachęceniu potencjalnego klienta do kliknięcia konkretnej zakładki. 

Przeczytaj również:  Jak nie zaszkodzić E-A-T? Praktyki, których lepiej unikać

Kluczowe okazuje się również zgrupowanie tematów w jednej kategorii. Jak już wspominaliśmy, logiczna organizacja jest kluczowa dla wygody użytkowników. Dlatego przy projektowaniu menu nawigacyjnego pamiętaj, aby zapewnić internautom łatwiejszy dostęp do poszukiwanych informacji. 

Ułatw nawigację na stronie na różnych urządzeniach

Budowanie menu strony nie może się obyć bez sprawdzenia, czy działa ono poprawnie na różnych ekranach i urządzeniach. Przede wszystkim dlatego, że dziś internauci wymagają, aby witryna i wszystkie jej elementy dobrze wyglądały zarówno na telefonach, jak i komputerach czy tabletach.  

Stosując odpowiednie techniki, możesz sprawić, że nawigacja na stronie będzie dostępna również dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Responsywność menu to element, o który koniecznie musisz zadbać, jeśli chcesz, aby użytkownicy mieli dostęp do wszystkich kategorii oraz podstron bez problemów z obsługą.

Użyj atrakcyjnego designu przy budowaniu menu strony

Zastanawiasz się, jak powinno wyglądać idealne menu? Z pewnością powinno pasować do ogólnej stylistyki Twojej strony internetowej. Zastosuj więc estetyczny design – wybierz odpowiednie czcionki, kolory, rozmiary przycisków. Pamiętaj przy tym, aby unikać zbyt dużego obciążenia graficznego oraz utrzymać spójność z identyfikacją marki.  

Trzymaj się żelaznych zasad projektowania menu 

Chcesz poznać inne zasady projektowania menu? Oto kilka dobrych praktyk: 

  • dodanie klikalnego logo zapewniającego łatwy powrót do strony głównej, 
  • umieszczenie elementów linkowania, które pozytywnie wpływają na SEO, 
  • analiza wydajności menu, czyli zbieranie statystyk dotyczących klikalności, 
  • oznaczenie aktualnie wybranej sekcji poprzez podświetlenie lub wyróżnienie. 

Unikaj przy tym następujących błędów:

  • niedziałające odnośniki w menu utrudniające nawigację pomiędzy podstronami i zakładkami, 
  • przepych w projektowaniu nawigacji np. jaskrawa kolorystyka czy zastosowanie wielu poziomów, 
  • łączenie różnych typów menu oraz niestandardowa lokalizacja, 
  • brak menu mobilnego, przez co nawigacja jest nieczytelna na mniejszych urządzeniach. 

Zadbanie o prawidłowo zaprojektowane menu ma kluczowe znaczenie dla atrakcyjności i użyteczności witryny. Dzięki intuicyjnej i estetycznej nawigacji odwiedzający łatwiej odnajdą interesujące ich treści, co z kolei pozytywnie wpłynie na wyniki oraz doświadczenia użytkowników.

To jednak niejedyny element, o który należy zadbać podczas budowy strony WWW. Jeśli nie masz czasu, aby zająć się tym samodzielnie, to już teraz podejmij współpracę z WeNet. Doradcy internetowi projektują, budują, testują, zapewniają obsługę i bezpieczeństwo witryny dla firmy. Zadbaj o wizytówkę swojej działalności w sieci już dziś i sprawdź ofertę dla małych oraz średnich przedsiębiorstw. 

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (2 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJak zdobyć więcej obserwujących na Instagramie?
Następny artykułReal Time Marketing – jakich błędów nie popełnić?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here