microphone

4 pytania, które musisz sobie zadać przed założeniem strony www

4 pytania, które musisz sobie zadać przed założeniem strony www
podcasts logo

Budowa strony to ważny krok w rozwoju każdej firmy. Poznaj 4 kluczowe pytania, które powinieneś sobie zadać przed założenie własnej witryny. Dzięki nim unikniesz błędów i stworzyć stronę na miarę oczekiwań.

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

  • 00:46Od czego zacząć budowę strony internetowej?
  • 01:09Jakie funkcje może spełniać strona WWW?
  • 05:16Komu powierzyć aktualizacje treści?
  • 07:27W jaki sposób promować stronę firmy?
  • 08:43Komu zlecić zrobienie strony internetowej?

4 pytania, które musisz sobie zadać przed założeniem strony www

Pierwszy rzut oka na własną, świeżą stronę internetową. To bez wątpienia przyjemne doświadczenie i milowy krok w rozwoju Twojej działalności. Jednak, żeby doświadczyć tego momentu, wcześniej potrzebne będzie kilka przemyślanych ruchów. Jakie pytania wypada sobie zadać przed założeniem firmowej witryny? O tym w dzisiejszym odcinku.

Firmowa strona internetowa. Od czego zacząć?

Dziś zastanowimy się, jakie pytania powinieneś sobie zadać przed uruchomieniem firmowej strony.

Pomoże w tym check-lista składająca się z 4 pytań.

  • Do czego ma służyć Twoja strona WWW?

  • Kto będzie aktualizował na niej treści?

  • Jak będziesz ją promował?

  • I komu zlecisz jej wykonanie?

    Zamów budowę strony!

Pytanie pierwsze. Do czego ma służyć Twoja strona WWW?

Na wstępie trzeba ustalić, do czego właściwie ma służyć Twoja strona internetowa?

Adres internetowy to centrum dowodzenia, ale może spełniać różne funkcje w zależności od Twoich potrzeb i specyfiki Twojej branży.

Dlatego powinieneś określić, czy planujesz stworzyć witrynę, która będzie przede wszystkim:

  • wizytówką Twojej firmy,

  • stroną typu landing page,

  • stroną firmową,

  • stroną produktową,

  • sklepem internetowym.

Strona wizytówkowa to strona w najprostszej formie, bez żadnych podstron, tzw. one-page. Użytkownik może poruszać się tylko w górę i w dół. Nie ma tutaj zbyt wiele treści ani grafik. To wirtualna wizytówka zawierająca podstawowe informacje o Twojej firmie.

Ze względu na minimalizm strona wizytówkowa sprawdzi się w przypadku firm, które są właśnie w trakcie tworzenia bardziej rozbudowanej strony, albo dla mikro działalności, które opierają się wyłącznie na mediach społecznościowych. Czasami strony wizytówkowe zakładają też organizacje (np. fundację), aby zwiększyć swoją wiarogodność w sieci.

Strona typu landing page to inna bajka, to strona z jasną misją pt. „Konwersja”. Cała jej struktura ma zachęcać odwiedzającego do podjęcia konkretnego działania.

Może być to skorzystanie z promocji, pobranie darmowego materiału np. e-booka, zarejestrowanie się na stronie, udział w konkursie lub ankiecie.

Landing page to narzędzie stosowane w kampaniach promocyjnych. Dlatego jest raczej opcją dodatkową niż pełnoprawną stroną internetową firmy.

Znacznie więcej treści znajdzie użytkownik na stronie firmowej, na której możesz opublikować podstawowe dane swojej firmy, linki do Social Mediów i innych miejsc związanych z Twoją działalnością.

Strona firmowa to strona typu multi-page, dlatego mogą znaleźć się na niej odsyłacze np. do stron produktowych (poświęconych konkretnym produktom) lub firmowego bloga.

Na blogu mogą znaleźć się najświeższe informacje np. o nowym produkcie lub usłudze, ale także eksperckie artykuły. Na przykład, jeśli sprzedajesz odzież, może napisać o tym, co jest obecnie w modzie i jakimi kreacjami warto się zainteresować. Jeśli zajmujesz się naprawą sprzętu RTV i AGD, możesz dzielić się swoją wiedzą i opisywać, jak rozpoznać najpopularniejsze usterki.

Dzięki artykułom wzbudzasz zainteresowanie swoją działalnością, ale także poprawiasz swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Wartościowe i pomocne treści są wysoko oceniane przez czytelników, ale również przez algorytmy wyszukiwarek. A im wyższa pozycja, tym większa szansa, że to właśnie z Twoją firmą użytkownik nawiąże kontakt.

Strona firmowa to świetne rozwiązanie dla firm, które chcą wyraźnie zaznaczyć swoją pozycję w sieci, rozwijać się i budować pozycję eksperta w swojej dziedzinie.

Natomiast najbardziej zaawansowaną opcją jest strona internetowa, na której można dokonywać zakupów, czyli po prostu sklep internetowy. Tam umieszczasz swoje produkty lub usługi. Udostępniasz formy płatności. Klient za pośrednictwem strony może zamówić daną rzecz albo zarezerwować termin na konkretną usługę.

Na temat filarów nowoczesnego e-sklepu mówiłem w odcinku numer 4, do którego odsyłam. Tam dowiesz się, bez czego nie może obyć się solidny sklep internetowy.

Nowe wezwanie do działania

Pytanie drugie. Kto będzie aktualizował dane na stronie?

Przed założeniem strony internetowej, wypada zastanowić się, kto będzie aktualizował na niej dane. Dotyczy to każdego rodzaju stron. Bo nawet jeśli jest to wizytówka, może okazać się, że zmienisz adres siedziby, numer telefonu, czy jakiś inny kontakt i ktoś będzie musiał wprowadzić na stronie aktualne dane.

Oczywiście, aktualizacje są konieczne również w sklepach internetowych i na stronach z artykułami.

Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że aktualizacja treści jest zbędna, jednak praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Jeśli zależy ci na stworzeniu aktywnej społeczności wokół marki, na Twojej stronie musi się coś dziać.

Nie jest tajemnicą, że internauci są coraz bardziej wymagający. Żyją w dynamicznym świecie, nie lubią stagnacji i zależy im na tym, by potrzebne informacje znaleźć łatwo i szybko. Tylko, jeśli treści na Twojej stronie będą aktualne, użytkownik zobaczy, że firma funkcjonuje, rozwija się i poszerza swoją ofertę. Jeśli strona WWW będzie nieaktualna, szybko zrezygnuje i skorzysta z podobnej oferty kogoś innego.

Dobra strona internetowa to taka, która żyje i zmienia się. Ważne jest, by była aktualizowana zarówno pod względem wizualnym, funkcjonalnym, ale także pod względem bezpieczeństwa, a przede wszystkim pod względem treści.

Dlatego, zanim zdecydujesz się, kto ma zrobić Twoją stronę internetową, upewnij się, kto będzie miał do niej dostęp. Czy będziesz mógł aktualizować ją samodzielnie, czy poprzez kontakt z usługodawcą. Jeśli przez firmę, sprawdź, w jaki sposób przebiega taka współpraca, czy jest to dodatkowo płatne i czy masz nielimitowaną możliwość zmian.

Wzorcowo w tej kwestii prezentuje się oferta 5starweb, którą może sprawdzić na stronie 5starweb.pl. Tam w ramach budowy strony internetowej przysługuje Ci nielimitowana liczba zmian na stronie. Wystarczy, że skontaktujesz się z dedykowanym opiekunem.

Pytanie trzecie. Jak promować swoją stronę internetową?

Aby strona spełniała swoje funkcje, musi pokazywać się użytkownikom. Nawet świetna strona, która nie jest odwiedzana – nie będzie sprzedawać. Dlatego potrzebna jest konkretna strategia działania.

Już na etapie budowy i pierwszych publikacji, warto pamiętać o zasadach SEO. Czym jest SEO i jakie działania się z nim wiążą, dowiesz się z odcinka szóstego e-fektywnej FIRMY.

Promować stronę możesz również, korzystając z kampanii reklamowych. Na przykład Google lub Facebook. Jeśli zajmą się tym doświadczeni specjaliści, którzy odpowiednio określą grupę docelową, masz szanse zagwarantować sobie codzienny ruch na stronie i już na początku na nawiązać kontakt z pierwszymi zainteresowanymi klientami.

Ciekawie i systematycznie prowadzony profil w Social Mediach to również skuteczne źródło nowych odwiedzin strony. Jeśli zainteresujesz internautów swoimi treściami, masz szanse na nową transakcję, ale także na nawiązanie długofalowej relacji ze swoimi klientami. A to niezwykle cenne, bo wiadomo, że konkurencja w sieci jest obecnie ogromna.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie >>>

Pytanie czwarte. Komu zlecić zrobienie strony?

Czwarte, istotne pytanie, które powinieneś sobie zadać przed uruchomieniem witryny to: komu zlecić jej zrobienie. Możesz skorzystać z usług profesjonalnej firmy lub spróbować samemu swoich sił w jednym z wielu programów do robienia stron.

Dużo zależy od czasu i umiejętności, którymi dysponujesz. Większość przedsiębiorców nie ma możliwości tworzyć swojej strony od podstaw, ponieważ prowadzenie firmy pochłania cały ich czas.

Nie każdy też dysponuje odpowiednimi umiejętnościami, a strona, która nie wygląda profesjonalnie, nie spełnia swoich funkcji, czyli nie przyciąga klientów, nie skupia ich uwagi i nie zachęca do kontaktu.

Dlatego często najlepszą inwestycją jest po prostu zlecenie zrobienia firmowej witryny specjalistom, którzy znają się na rzeczy i stworzą stronę zgodną z Twoją branżą i oczekiwaniami Twoich klientów.

Strona WWW. Od czego zacząć? Podsumowanie

Przed rozpoczęciem budowy firmowej strony internetowej, powinieneś zadać sobie 4 podstawowe pytania:

  • Do czego ma służyć Twoja strona WWW?

  • Kto będzie aktualizował na niej treści?

  • Jak będziesz ją promował?

  • I komu zlecisz jej wykonanie?

Sama budowa nic nie kończy. To dopiero początek procesu, który wymaga cierpliwości i wytrwałości. Jeśli nie chcesz tracić swojego cennego czasu, skorzystaj z usług specjalistów od marketingu. Doświadczeni fachowcy pozwolą ominąć błędy i zrealizują zaplanowane cele.