Szanowni Państwo,

informujemy, że z dniem 29 lutego br. Grupa Semergy, w której skład wchodzą spółki: Sunrise System, Artefakt, Grupa TENSE, Semahead i Widzalni.pl, dołączyła do WeNet Group S.A. Dotychczasowe warunki współpracy wynikające z podpisanych umów nie ulegają zmianie. Jednocześnie zapewniamy, że priorytetem naszych działań jest kompleksowa i profesjonalna obsługa naszych Klientów oraz dostarczenie wysokiej jakości rozwiązań dla ich biznesów. W przypadku pytań prosimy o kontakt z biurem obsługi klienta.

Zarząd WeNet Group S.A.

article background

Czym jest marketing rekomendacyjny?

Czym jest marketing rekomendacyjny?

Okazuje się, że spontaniczne opinie i komentarze są znacznie bardziej wiarygodne dla użytkowników niż teksty reklamowe. Nic więc dziwnego, że wiele firm stawia dziś na marketing rekomendacji. Z tego artykułu dowiesz się, co to takiego i jakie formy może przybierać.

Marketing lokalny Marketing lokalny

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Najogólniej rzecz ujmując, marketing rekomendacyjny (albo marketing rekomendacji) polega na motywowaniu klientów do wyrażania opinii na temat oferty danej firmy. Chodzi o to, żeby zachęcić użytkowników do wystawiania wysokich ocen (np. pięciu gwiazdek) lub dzielenia się pozytywnymi komentarzami.  

Nie jest tajemnicą, że potencjalni klienci często podejmują decyzje, sugerując się opiniami innych. Im wyższa ocena i więcej dobrych komentarzy, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie Twoją ofertę wybiorą.

Przykład

Wyobraź sobie, że prowadzisz restaurację z jedzeniem na dowóz. W jaki sposób możesz zachęcić klientów do wystawiania opinii? Choćby dodając jakiś gratis do zamówienia, np. cukierki z karteczką, na które będzie prośba o ocenę i komentarz albo napój również z taką informacją. Wówczas klient czuje się niejako zobowiązany do działania.

Promuj swoją firmę

Czym różni się marketing rekomendacyjny od marketingu szeptanego?

Często marketing rekomendacyjny mylony jest z marketingiem szeptanym. Dlatego wypada wskazać różnice pomiędzy tymi strategiami.

  • Marketing szeptany (tzw. Buzz Marketing) również polega na wystawianiu pozytywnych ocen i opinii. Jednak często nie są one spontaniczne i prawdziwe, ponieważ w tym wypadku oceny wystawiają wynajęci pracownicy, którzy otrzymują za to wypłatę.

  • W przypadku marketingu rekomendacyjnego to klienci wyrażają swoje zdanie po skorzystaniu z produktu lub usługi. W ten sposób zyskujesz wiarygodne i naturalne opinie od osób, które wiedzą, o czym piszą.

Marketing rekomendacji – korzyści dla Ciebie i klientów

Rekomendacje przynoszą korzyści konsumentom i przedsiębiorcom.

  • Pierwsi mogą poznać zalety i wady danego produktu lub usługi. Zapoznać się ze szczegółami, zastosowaniem, efektami działania itp. Ponadto mają pewność, że dokonują właściwego wyboru podczas zakupu, a jeśli mają jakieś pytania, mogą zadać pytanie innym użytkownikom.

  • Dla firmy rekomendacje to źródło cennej wiedzy na temat oferty. W ten sposób możesz dowiedzieć się, co jest dobrze oceniane, a co niekoniecznie. Ponadto zyskujesz wiarygodne opinie, które stają się „naturalną reklamą” Twojej działalności. Co więcej, marketing rekomendacji jest stosunkowo tanią formą promocji.

Jak skutecznie prowadzić marketing rekomendacji?

Trudno o jednoznaczną odpowiedź, ponieważ dużo zależy od Twojej grupy docelowej oraz branży w jakiej działasz. Staraj się próbować różnych rozwiązań i badaj efekty. Często szczera i serdeczna rozmowa z klientami może przynieść zamierzony efekt, innym razem sprawdzi się krótki e-mail albo drobny prezent.

Jeśli jesteś na początku rozwijania tej strategii, poproś swoich znajomych o opinie. Pierwsze komentarze mogą zachęcić kolejne osoby do wyrażenia swojego zdania.

pozycjonowanie opinie

Marketing rekomendacji – podsumowanie

Prowadząc działania marketingowe, zawsze wczuwaj się w swoich klientów, stawiaj się na ich miejscu. Większość z nas, zanim kupi jakiś przedmiot lub skorzysta z jakieś usługi, sprawdza oceny i komentarze na ten temat.

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku >>>

Sprawdź, jak widziana jest Twoja firma w Internecie i zastanów się, czy Ty jako klient chciałbyś skorzystać z jej oferty, przeglądając rekomendacje innych użytkowników. Jeśli nie, to czas na zmiany!

Szukasz wsparcie w promocji swojej firmy w sieci i budowaniu pozytywnego wizerunku? Napisz do doradców internetowych WeNet i zacznij nowy, lepszy rozdział swojej działalności!

Chcesz zadbać o promocję Twojej firmy w sieci?

Sprawdź nasze pozostałe rozwiązania dla biznesu.