Czym są internetowe katalogi firm?
Walka o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a także boje o uwagę klientów wymagają pomysłowości i wiedzy. Dlatego stale powinieneś poszerzać swoje horyzonty, jak budować rozpoznawalność swojej firmy. Jedną z metod jest dodawanie danych do internetowych katalogów firm. Co to takiego i w czym może pomóc? O tym piszemy w niniejszym artykule.
Co to jest internetowy katalog firm?
Internetowe katalogi firm to miejsca, gdzie przedsiębiorcy mogą tworzyć (za darmo lub odpłatnie) wirtualne wizytówki swoich działalności.
W sieci znajdziesz katalogi ogólne (adresowane do wszystkich), a także branżowe, do których informacje dodają przedstawiciele konkretnych branż (np. motoryzacja, przemysł, turystyka, beauty itd.).
W takie wirtualnej wizytówce – nazywanej również NAP (Name, Address, Phone Number) – możesz dodawać podstawowe dane swojej firmy, czyli właśnie nazwę, lokalizację i dane kontaktowe (numer telefonu, e-mail, linki do Social Mediów).
Poza tym w takich katalogach jak: Panorama Firm, BiznesFinder lub PKT.pl masz możliwość prezentować grafiki i materiały wideo dotyczące Twojej działalności. Co więcej, klienci mogą także komentować i oceniać Twoją ofertę.
Tak więc w rozbudowanych katalogach firm jest miejsce na:
podstawowe dane (nazwa, adres, kontakty),
godziny otwarcia,
adres WWW i linki do Social Mediów,
rozbudowany opis działalności,
galerię i materiały wideo,
mapę z lokalizacją,
komentarze i oceny klientów,
artykuły eksperckie,
słowa kluczowe dot. branży.
To spora paleta możliwości, która pozwala w pełni przedstawić klientom firmę. Jednak, żeby zrobić to dobrze, musisz z zamysłem stworzyć wizytówkę online (o czym piszemy nieco dalej).
Czy warto dodać firmę do katalogów online?
Istnieją dwie korzyści z dodawania firm do katalogów.
Po pierwsze: szansa na zdobycie nowych klientów, którzy korzystają z takich miejsc, by szukać produktów lub usług.
Po drugie: obecność w wartościowych katalogach firm wspiera działania SEO, czyli poprawia pozycję Twojej firmy w wynikach wyszukiwania i zwiększa jej widoczność. A to za sprawą metody Link Building, tzn. pozyskiwania linków zewnętrznych, które prowadzą na Twoją stronę WWW z innych witryn.
Pamiętaj jednak, żeby nie dodawać danych do pierwszych lepszych katalogów. Staraj się je selekcjonować i wybierać te najbardziej popularne, a także doceniane przez wyszukiwarkę Google. Tylko obecność w wartościowych katalogach może pozytywnie wpłynąć na rozwój Twojej firmy w sieci.
Co równie ważne, zapisuj, gdzie dodajesz dane swojej firmy i we wszystkich miejscach podawaj te same dane. Jeśli informacje w katalogach będą się różnić, algorytmy wyszukiwarek, a także klienci, gorzej ocenią Twoją działalność.
Przykładowo, jeśli w jednym katalogu masz zapisane inne godzinny otwarcia niż w drugim, ani wyszukiwarka, ani użytkownicy nie są w stanie zweryfikować, które dane są prawdziwe. A to negatywnie wpływa na odbiór Twojej firmy.
Jak prezentować firmę w katalogach firm?
Warto szukać wartościowych katalogów, ale także samemu trzeba się postarać, żeby firma była prezentowana jak najlepiej.
Dlatego zadbaj o:
atrakcyjny opis firmy,
aktualne i prawdziwe informacje,
pełny opis swojej oferty (produktów lub usługi),
poprawność językową,
wysokiej jakoś zdjęcia,
zagęszczenie słów kluczowych,
pozytywne opinie klientów.
Innymi słowy: postaraj się wczuć w swojego klienta, który poszukuje konkretnej oferty. Zastanów się, jakie informacje go interesują i co koniecznie powinien wiedzieć, żeby zdecydować się na zakup u Ciebie.
Promocja firmy na lokalnym rynku? Rozpocznij już teraz >>>
Internetowe katalogi firm – podsumowanie
Jak widzisz, katalogi firm online to ciekawy i łatwy sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Żeby jednak tak się stało, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach, czyli wybierać tylko katalogi wysokiej jakość oraz pamiętać o tym, żeby dane były jednolite i aktualne.
Jeśli zachowasz te warunki, masz szansę pokazać swoją firmą nowym osobom, a także poprawić pozycję strony internetowej w rankingu Google, a to spory krok w kierunku rozwoju.